Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Støy fra mc ikke grunn for avskilting

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Man 22 Des 2014 - 10:29

Kjekt å vite for de som har et eksosanlegg som avviker noe fra det som er montert originalt: Vegdirektoratet sier at støy ikke er grunnlag for avskilting av et kjøretøy, siden støy i seg selv ikke er trafikkfarlig.

http://www.bikerjournalen.no/public.aspx?pageid=48094&newsid=2940

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Man 22 Des 2014 - 12:02

Loud pipes saves lives!!!
Very Happy

...gjett om mine skal bli bråkete nå!

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

3 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Man 22 Des 2014 - 12:03

mortal skrev:Kjekt å vite for de som har et eksosanlegg som avviker noe fra det som er montert originalt: Vegdirektoratet sier at støy ikke er grunnlag for avskilting av et kjøretøy, siden støy i seg selv ikke er trafikkfarlig.

Støy fra kjøretøyet - spes. motorstøy fra sykler er faktisk en fordel - da blir de fleste lettere oppmerksom på deg - de som ellers bare ser biler større enn demselv...

...en bra motorlyd skremmer til og med ælj...

satans skriveleifer - er noe med innstillinga på MacVerket her...

Sist endret av Haya99 den Man 22 Des 2014 - 14:56, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Man 22 Des 2014 - 12:04

Rakrør på 'busa burde skremme det meste? :)

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

5 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Man 22 Des 2014 - 13:42

Haya99 skrev:
mortal skrev:Kjekt å vite for de som har et eksosanlegg som avviker noe fra det som er montert originalt: Vegdirektoratet sier at støy ikke er grunnlag for avskilting av et kjøretøy, siden støy i seg selv ikke er trafikkfarlig.

Støy fra kjøretøyet - spes. motorstøy fra sykler er faktisk en fordel - da blir de fleste letter oppmerksom på deg - se som ellers bare ser biler større enn demselv...

...en bør motorlyd skremmer til og med ælj...
"Er faktisk en fordel" ..... nå hørtes du veldig sikker ut, som om det er et udiskutabelt faktum. Jeg tror den fordelen er uhyre liten.
Jeg bruker motoren til å skremme rein unna veien, men det nytter ikke å drive og ruse motoren flere 100 meter unna, mens jeg ennå har marsjfarta oppe. Det funker ikke før jeg er max 20-30 meter unna, og det ser også ut til å funke bedre med en V2 enn R4.
Både rein og elg er mye reddere for mennesker enn motorstøy.
Det er også et argument scooterforkjemperne bruker ... motorstøy plager ikke dyra, men de stikker så fort man stopper scooteren og går av, sier de.
Man bør nok vurdere ganske nøye før bruker dette argumentet. Alt etter om man er for eller i mot støyende piper, snescooterløyper og elg/reinsteik.
Man kan fort ende opp med å argumentere mot seg selv.

Kanskje støy kan redde noen mennesker i saktegående bytrafikk, i noen sære tilfeller, men sannsynligheten for at du har tatt livet av noen med svakt hjerte er like stor.
Kan man ikke da bare like godt kjøre de ned, så slipper man å irritere utenforstående?

Jeg tror ikke trafikksikkerhet er noe veldig vektig argument for raka rør.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Man 22 Des 2014 - 15:05

jhn skrev:
Haya99 skrev:

Støy fra kjøretøyet - spes. motorstøy fra sykler er faktisk en fordel - da blir de fleste letter oppmerksom på deg - se som ellers bare ser biler større enn demselv...

...en bør motorlyd skremmer til og med ælj...
"Er faktisk en fordel" ..... nå hørtes du veldig sikker ut, som om det er et udiskutabelt faktum. Jeg tror den fordelen er uhyre liten.
Jeg bruker motoren til å skremme rein unna veien, men det nytter ikke å drive og ruse motoren flere 100 meter unna, mens jeg ennå har marsjfarta oppe. Det funker ikke før jeg er max 20-30 meter unna, og det ser også ut til å funke bedre med en V2 enn R4.
Både rein og elg er mye reddere for mennesker enn motorstøy.
Det er også et argument scooterforkjemperne bruker ... motorstøy plager ikke dyra, men de stikker så fort man stopper scooteren og går av, sier de.
Man bør nok vurdere ganske nøye før bruker dette argumentet. Alt etter om man er for eller i mot støyende piper, snescooterløyper og elg/reinsteik.
Man kan fort ende opp med å argumentere mot seg selv.

Kanskje støy kan redde noen mennesker i saktegående bytrafikk, i noen sære tilfeller, men sannsynligheten for at du har tatt livet av noen med svakt hjerte er like stor.
Kan man ikke da bare like godt kjøre de ned, så slipper man å irritere utenforstående?

Jeg tror ikke trafikksikkerhet er noe veldig vektig argument for raka rør.

Det er korrekt at V2 er bedre enn R4 .... spes imot dyr....

I hine hårde dager -leide jeg stadig en VTR Sp1 i Thai - full Øhlins og noen jævli høylytte piper ...... fikk skallebank sjæl etter 30-40mil... Da jeg også stadig kjørte R4 sykler i samme miljø - så jeg betydelig forskjell - Twinnen skremte alle -fra elefanter og bøfler til pick-up førere og til og med lastebiler og busser fløtta seg når de hørte tvinnen bak.... var en fryd å kjøre den på grunn av dette.... og pga momenter og den feite asfalten dro man lett 50m powerburn uten bruk av brems på 2.

Var en allen nordmann som tok kål på den da han kom over en bakketopp og plutselig tok igjen en trisykkel - hvor uteriggeren var av armeringsstål.... norbaggen overlevde men ikke tvinnen...

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Lør 3 Jan 2015 - 23:50

Leste innpå det aktive forumet med de aktive kontaktannonsene at han dærre fyren med raka rør som denne tråden starta med ville saksøke kreti og pleti for ulempene han hadde fått pga avskiltingen. Han følte seg visst forfulgt,også Rolling Eyes

8 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 1:16

At de er mer ute etter HD fyrene er ikke rart
-Her rundt drammen/oslo er det knapt en eneste HD med originalt anlegg-de fleste nye blir utstyrt fra butikk med ettermarkedspotter som er rimelig åpne..

De fleste jeg treffer i Drammen er fra korte åpne rør til litt lengre med en "spreder" inni.
NESTEN alle sammen må ruse og gasse flatt jærn når de reiser-og en må ha finga i øra for ikke å bli døv.
Hva pokker er greia???Bråke som faen og riste rundt med påkledning som 1% gjengene??? Føles som "Livet har løpt fra meg men jeg kan prøve å virke tøff"

Liker lyd sjøl også men det finnes grenser og hvis sykkelen bråker mye på stram vaier ER det mulig å ta hensyn ved å kjøre litt pent slik at man har litt "bulder" men ikke
Armageddon...

Hvis de målte ham til 107 Db skal dette være jevnt turtall(oppgitt av typegodkjenning) i fri og slippe gassen til tomgang.
hvis den skulle ha 90 Db er det da snakk om en økning i støyen på(+3Db=dobling) ca 600%...

At de da oppdaget og reagerte på dette er da ikke helt usannsynlig.
At de også ble irriterte og avskiltet hvis han da begynte å kverulere på dette er ikke usannsynlig.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 2:48

Det er vel få ting i mc-verden som er mere idiotisk enn voksne folk som går rundt med fingrene i øra og hører på hverandres raka rør og nikker anerkjennende. Jævla idioter som trur det er deres soleklare rett til å plage folk og fe. Både langs veien og når de ligger hjemme i senga ... folk og fe altså.
Selv diskuterer de derre fjottene hvilke ørepropper som er best, for å ikke ødelegge hørselen.
Kor langt inn i navelen går det an å stikke hue før de får dritt i panna?
Og så på toppen av alt, så skal han saksøke staten for å ha ødelagt sesongen.
Kor jævla idiotisk går det an være.
Trudde det krevdes et visst omløp i toppen for å bli jurist ... men neida, det kan enhver idiot klare ser det ut til.
Vedlikeholdstrakassering driver politiet med, sier idioten. VEDLIKEHOLDSTRAKASSERING ... Hæ!
What a Face
Æ e skinnflat førfær.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 3:09

Æ synes forresten at du Sir Kliff skal invitere Snurre Sprett hit inn ... hadde ikke det vært noe?
Han må jo være like artig som jonny jonny cheers

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 9:32

jhn skrev:Æ synes forresten at du Sir Kliff skal invitere Snurre Sprett hit inn ... hadde ikke det vært noe?

Snurre Sprett?? Hvem er det?

Vet jo hvem tegneseriefiguren Snurre er,men du tenker sikkert på noe annet,regner jeg med.

12 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 9:35

Tute

Er ikke dette et greiere alternativ mtp sikkerhet da? Question

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 12:35

KliffArne skrev:
jhn skrev:Æ synes forresten at du Sir Kliff skal invitere Snurre Sprett hit inn ... hadde ikke det vært noe?

Vet jo hvem tegneseriefiguren Snurre er,men du tenker sikkert på noe annet,regner jeg med.
Hovedpersonen i forrige innlegg het heter Snorre ... det var han jeg tenkte på

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 13:48

jhn skrev:
KliffArne skrev:

Åja,han. Ja,kanskje vi skulle invitert han hit,kunne vel ikke skadet?

Selv om man kan være irritert på bråkete "rakarørmopper",så kan det jo være greit å vite om regelen ,sånn i tilfelle man skulle være uheldig en gang selv.

15 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 14:21

KliffArne skrev:
jhn skrev:
KliffArne skrev:

Åja,han. Ja,kanskje vi skulle invitert han hit,kunne vel ikke skadet?

Selv om man kan være irritert på bråkete "rakarørmopper",så kan det jo være greit å vite om regelen ,sånn i tilfelle man skulle være uheldig en gang selv.
Uheldig å bytte anlegg? Ja, det er vanskelig å gardere seg mot alle slags uforutsigbare uhell.
Men joda, reglene er for så vidt greit å vite om.

Men det er i grunnen ikke selve bråket jeg reagerer mest på, ikke alltid i alle fall.
Det er mest de idiotiske forsvarstalene til disse gutta ... hadde de enda bare kunne vært ærlig og sagt at "jeg synes det er utrolig kult at tenåringsgutter og jenter snur seg etter meg. Jeg liker at de synes jeg er tøff. Det må resten av befolkningen kunne finne seg i"
Men Neida, her dukker det opp all mulig slags svada som at det er av sikkerhetshensyn.
Til tross for at de har så edle hensikter, så blir de VEDLIKEHOLDSTRAKASERT ... spesielt de som har vest og kjøre HD.
Her skulle jo føreren vært avskiltet ... han kan umulig være i forskriftsmessig stand

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 15:01

Ja,kan være enig i det du skriver om forsvarstaler etc. Sikkerhetshensyn,ja,det er jo et fantastisk godt argument for å kjøre med sånne anlegg.

Hadde "Pelsen" og "Nomaden"med sine bråkebøtter på moppene sine bak meg gjennom en tunnel,å dæven korr dæ bråka. Var like før jeg bråbremsa sånn at de hadde forsvunnet i topp-boksen min,begge to. Men utenom tunnelene,så høres de vel best når det er for sent.

17 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 15:08

Jeg så en gang på American Chopper at de pekte eksosen forover ... omtrent i knehøyde. Foran knærne. Raka rør selvfølgelig.
Det må sikkert være en fryd å kjøre. bounce

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 17:43

Å forsvare høy lyd med sikkerhet blir tullete. Og en del har tullete høyt lydnivå, min erfaring er at det spesielt gjelder HD-er. Men, poenget her er at man ikke skal akseptere alt som kommer fra Statens Vegvesens kontrollører. Fyren i dette tilfellet er kanskje et ekstremt tilfelle, men regelverket må brukes på rett måte. Jeg synes det er veldig bra at han har fått tydeliggjort hvor grensen her går.
king

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 18:49

Jovisst, rett skal helst være rett. Men om han er så jævla opptatt av grenser og lovlydighet og mannskit og fiken, hvordan havnet han da i dette grusomme uføret.
Han kunne med fordel bare ha tatt i mot skiltene, montert et annet anlegg og gått videre.
Så må SVV sørge for å holde sine vedlikeholdstrakaserende (et nydelig ord) terrorister i skinnet.

En tåpelig fyr i mine øyne, urettmessig avskiltet eller ikke.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Søn 4 Jan 2015 - 22:26

jhn skrev:Jovisst, rett skal helst være rett. Men om han er så jævla opptatt av grenser og lovlydighet og mannskit og fiken, hvordan havnet han da i dette grusomme uføret.
Han kunne med fordel bare ha tatt i mot skiltene, montert et annet anlegg og gått videre.
Så må SVV sørge for å holde sine vedlikeholdstrakaserende (et nydelig ord) terrorister i skinnet.

En tåpelig fyr i mine øyne, urettmessig avskiltet eller ikke.

Helt enig.
Man bør forvente at SVV følger sine egne regler, så greit at de fikk en på trynet.

Men sykkelen ble målt til 107 dB, så fyren er et ordentlig støy-svin.
Patetisk at folk på 50+ enda ikke er ferdig med disse lydgreien som er ment å imponere 8 åringer. Vet ikke hva bråkebøttene tror når de fyrer opp børsa. Virker ikke som de tar innover seg at alle over ti år bare venter på at de skal forsvinne fortest mulig...

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Ons 25 Feb 2015 - 8:27

mortal skrev:Å forsvare høy lyd med sikkerhet blir tullete.

Selvfølgelig er det en sikkerhetsmessig fordel å ikke bli klippa ned når man lanesplitter. Hjelper ikke med gul vest når ingen gidder titte i speilet uansett.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Ons 25 Feb 2015 - 13:36

quantumduck skrev:

Selvfølgelig er det en sikkerhetsmessig fordel å ikke bli klippa ned når man lanesplitter. Hjelper ikke med gul vest når ingen gidder titte i speilet uansett.
Det er en fordel å ikke bli nedkjørt uansett, synes jeg da. rabbit Med gul vest blir man mer synlig, men det er grenser for hva man skal dra på seg...

Jeg har mer lyd i alle syklene mine enn originalt, det har jeg først og fremst fordi jeg liker lyden de lager. Så er det noen bieffekter som lavere vekt, og noe rappere motor enn med originalanlegget. Kjører jeg mellom bilkøer, så er det eget hode som står for sikkerheten. I tillegg har jeg variabel grad av støy som jeg kan legge på ved behov (kalles ofte for horn/lydhorn/tute). Men jeg bruker mest lyshorn for å gjøre bilistene oppmerksomme på at jeg kommer forbi mellom radene, og det fungerer godt for meg.
cat

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Ons 25 Feb 2015 - 13:40

mortal skrev:
quantumduck skrev:

Det er en fordel å ikke bli nedkjørt uansett, synes jeg da. rabbit Med gul vest blir man mer synlig, men det er grenser for hva man skal dra på seg...

Jeg har mer lyd i alle syklene mine enn originalt, det har jeg først og fremst fordi jeg liker lyden de lager. Så er det noen bieffekter som lavere vekt, og noe rappere motor enn med originalanlegget. Kjører jeg mellom bilkøer, så er det eget hode som står for sikkerheten. I tillegg har jeg variabel grad av støy som jeg kan legge på ved behov (kalles ofte for horn/lydhorn/tute). Men jeg bruker mest lyshorn for å gjøre bilistene oppmerksomme på at jeg kommer forbi mellom radene, og det fungerer godt for meg.
cat

....er det ikke litt trøblete å lanesplitte med en Guzzi?

......for ikke å snakke om....... Shocked

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Ons 25 Feb 2015 - 13:44

Skal vi måle hva som er bredest av Hayabusa og Guzzien? pirat

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Støy fra mc ikke grunn for avskilting on Ons 25 Feb 2015 - 14:05

mortal skrev: I tillegg har jeg variabel grad av støy som jeg kan legge på ved behov (kalles ofte for horn/lydhorn/tute).

Det er nok litt i seineste laget ... hjelper selvsagt for å få litt bedre plass, men trur itte bærtbærten er noen trøst når du ligger der, badende i din egen bremsevæske, som det heter i sangen....

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next