jhn skrev:Haya99 skrev:Støy fra kjøretøyet - spes. motorstøy fra sykler er faktisk en fordel - da blir de fleste letter oppmerksom på deg - se som ellers bare ser biler større enn demselv...
...en bør motorlyd skremmer til og med ælj...
"Er faktisk en fordel" ..... nå hørtes du veldig sikker ut, som om det er et udiskutabelt faktum. Jeg tror den fordelen er uhyre liten.
Jeg bruker motoren til å skremme rein unna veien, men det nytter ikke å drive og ruse motoren flere 100 meter unna, mens jeg ennå har marsjfarta oppe. Det funker ikke før jeg er max 20-30 meter unna, og det ser også ut til å funke bedre med en V2 enn R4.
Både rein og elg er mye reddere for mennesker enn motorstøy.
Det er også et argument scooterforkjemperne bruker ... motorstøy plager ikke dyra, men de stikker så fort man stopper scooteren og går av, sier de.
Man bør nok vurdere ganske nøye før bruker dette argumentet. Alt etter om man er for eller i mot støyende piper, snescooterløyper og elg/reinsteik.
Man kan fort ende opp med å argumentere mot seg selv.
Kanskje støy kan redde noen mennesker i saktegående bytrafikk, i noen sære tilfeller, men sannsynligheten for at du har tatt livet av noen med svakt hjerte er like stor.
Kan man ikke da bare like godt kjøre de ned, så slipper man å irritere utenforstående?
Jeg tror ikke trafikksikkerhet er noe veldig vektig argument for raka rør.