Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 3]

TVR?
Du har en TVR?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Haeggis Amateur Line skrev:med nyoppladede batterier.
Sjokkedorisei, og hei-hei-hei, nå gir den rundt 11,67 volt.

...jeg tror allikevel jeg kjøper den dynamoen jeg fant i Møre...

Du leser nok bare av spenningen på de nyoppladede batteriene... Crying or Very sad
Hvis ikke hadde du hatt et par volt til...

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 31 Des 2014 - 11:46

Haeggis Amateur Line skrev:TVR?
Du har en TVR?
jepp, en '72 modell 2500M

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 31 Des 2014 - 12:08

Måtte søke opp den TVR-en, ser ut som en morsom bil det.

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 31 Des 2014 - 14:00

Nice!!! :)
Har du de runde Cortinalyktene bak?

31 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 31 Des 2014 - 21:29

Sånn så den ut

Har endret litt nå, den beige stripa er fjernet, høyere dekkprofil (195/70-14 istedenfor 195/60-14) pluss at bilen ikke er senket foran nå lenger.
Baklyktene er Cortina Mk2, de runde var nok ikke tilgjengelige fra Ford i '72. Laughing
Modellen før: TVR Vixen hadde de runde Cortina baklyktene, pluss at det var litt kulere navn på den modellen. Cool

Vis Medlemmets Profil
Stilig kjerre ....  er kommet mye morsomt fra England.

En bekjent har en Chimaera .... gul - med den lille Rover V8 på 3,6 - den låter skikkelig bøs i den bilen.

...ser av Wiki at det antakelig var en 4,0l på hele 240 hk i den kjerra på 1060kg - og kunne fås med 5,0 på 340......skumle saker.

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 17:03

HJELP!!!

Stadig verre.
Jeg kjøpte ny dynamo, ladet batteriene maks, fyrte i gang og trodde lykka var gjort.
Batteriene holdt seg på 12, ett eller annet og dynamoen ga det samme.

Så jeg lot bilen stå litt med vifta på for å få ut fukten fra en uke uten kupévifter, og plutselig fikk jrg samme problem som før.

Batteriene tømmes, jeg blir uten viskere, insteumenter, lys, eller noe som helst , og dynamoen gir bleke 4-5 volt.

El.-problemer er min store skrekk, da jeg ikke har peiling.
Akkurat nå vet jeg ikke engang hvor jeg skal begynne...

Hjelp, anyone?
What a Face

34 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 17:38

Haeggis Amateur Line skrev:HJELP!!!

Stadig verre.
Jeg kjøpte ny dynamo, ladet batteriene maks, fyrte i gang og trodde lykka var gjort.

Så jeg lot bilen stå litt med vifta på for å få ut fukten fra en uke uten kupévifter, og plutselig fikk jrg samme problem som før.

Batteriene tømmes, jeg blir uten viskere, insteumenter, lys, eller noe som helst , og dynamoen gir bleke 4-5 volt.

Hjelp, anyone?
What a Face
Sjekket jordingen på vognen?

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 17:40

Er det ei lade/batterilampe i dashbordet som lyser rødt med tenninga på og som slukker når du har startet?

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 18:31

joo skrev:Er det ei lade/batterilampe i dashbordet som lyser rødt med tenninga på og som slukker når du har startet?
Yup.

37 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 18:32

Og batteriene tar godt i mot strøm med lader.

38 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 19:56

Vel, da er det indusert felt i dynamoen og vippa virker sannsynligvis...
Skal leveres 14V eller noe over når det funker.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 21:14

joo skrev:Vel, da er det indusert felt i dynamoen og vippa virker sannsynligvis...
Skal leveres 14V eller noe over når det funker.

Comprendre, Hæggis? Suspect

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 21:50

110-TAYLORnoMADEn skrev:
Haeggis Amateur Line skrev:HJELP!!!

Stadig verre.

Hjelp, anyone?
What a Face
Sjekket jordingen på vognen?

Tror du han reagerte på denne? Tror du kan være inne på noe. Hadde jeg vært hæggis,så hadde jeg sjekket for brudd på kablinger fra dynamoen.Følg ledning pirat

41 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Lør 10 Jan 2015 - 23:35

Er mulig det er slike "kortslutningssikringer" mellom dynamo og batteri?

slik som denne?

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Søn 11 Jan 2015 - 0:18

Yup. Jeg har sånn sikring, og den er hel. :'(

Jeg er sikker på at det joo sa er lurt, men skjønte jeg det???

Jording, ja... Jeg gikk fysisk gjennom jordingspunkter og sånn ganske tidlig, men fant ikke noe. Hvordan jeg kan måle det, vet jeg ikke...

En sånn online Toyotaekspert mener bestemt det er den interne regulatoren i dynamoen, IKKE dynamoen. Han hevder det er nesten usannsynlig at selve dynamoen ryker...og at det følgelig er samme problem på både den gamle og den nye. I tillegg mente han at jeg antakelig har sløst bort 3000 på nye batterier.

Flott, esse...

43 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Søn 11 Jan 2015 - 1:15

Hvis "ladelampa" slukker så- mål uten og med motor i gang-spenningen på tilkoblingen bak på dynamoen(bolt/mutter)

har du bare batterispenningen der (start/stopp) så er det regulator som nevnt tidligere.

har du ikke batterispenning der så er det brudd et sted..

Edit: har du ikke samme spenning bak på dynamo+ og batterier+ er feilen i kablinga.
prøv å legge kabel direkte mellom dynamo+ og batteri+

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Søn 11 Jan 2015 - 4:45

Det jeg tenkte var at der kan være brudd i den kabelen som setter opp en magnetiseringsstrøm for å gjøre spolene magnetiske i dynamoen.
Der er gjerne ikke magneter i bildynamoer, i alle fall slik jeg lærte det for ganske mange år siden. Det lages et magnetfelt ved at der går en liten strøm i spoler når du starter så prinsippet fyrer. Denne magnetiseringsstrømmen som lager en liten elektromagnet er som sagt liten, og det vanlige er at lyset du ser i den røde ladelampa før start indikerer at den fungerer. Noe så banalt som et brudd i denne lille kretsen gjør at der ikke lager noe magnetisme, og da blir det ingen lading.
At ladelampa lyser før start og slukker når du har fyrt opp skal indikere at dette systemet sannsynligvis fungerer.
Ladelampa kan altså vise flere ting.

Sitter regulatoren som onlineeksperten nevnte i/på dynamoen og ble bytta da dynamoen ble bytta? Rart om der skal være feil på en ny dynamo også...

Sitter den for seg selv og ikke er bytta er det gjerne feilkilden.

Hvis batteriene var gamle og du har tenkt å ha bilen noen år er det ikke "bortkasta" å bytte batterier.
Husk også at batteriene fort tar skade av å være tomme for strøm... I kulde kan dem også fryse når de er utlada.

Kan dessverre ikke så mye bilelektro at jeg vet forskjellene mellom de forskjellige bilmodellene. Men å gjøre reint på alle kabelkoblingspunktene og jordinger som du har gjort er viktig. Også en evt jordingskabel mellom motorblokk og chassis, osv osv... Elektro er et helvete når man ikke finner ut av det, skjønner frustrasjonen din!

Det mekkern sier; måler du kun batterispenningen på utgang fra dynamo, både før og etter start så kommer det ikke noe fra dynamoen.

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Søn 11 Jan 2015 - 11:00

Regulator?Magnet inne i statoren?

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 14 Jan 2015 - 15:55

YEEESSS!!!
Da er alt plussli'magisk i orden. Very Happy

Eller, magisk og magisk, fru Blomkål...den gamle dynamoen virket uansett slitt, så det å få en "ny" var nok bra uansett. Selv om den ikke virket.

Jeg sjekket nitidig alt jeg kunne sjekke, og ringte land og strand rundt, til jeg fant en kar i Oslo som tvert avfeide at regulatoren var problemet. Han var hellig overbevist om at det var diodebroen. Som han sa; "Med unntak av børster og lagre, er det strengt tatt bare diodebroen som blir utsatt for slitasje..."

To dager etter fikk jeg en ny diodebro, og siste måling viste 13,42 på begge batterier, og drøye 13,67 ut fra dynamo med motoren i gang.

Lykke! Very Happy

Så, inklusiv nye batterier, dynamo og diodebro, kostet hele eventyret meg 4280,-
Billigere enn feilsøkingen alene på et autorisert verksted, vil jeg tro.

...for de som mener bilen ikke er verdt alt bryet;

Bil: 12000,-
Dekk: 5200,-
Stereo: 2600,-
Spissing: 3200,-
Dempere: 2800,-
Fjærer: 1800,-
Eksosfix: 450,-
Olje ++: 1000,-
Bremser: 1200,-
EU: 1000,-
Div.: 2000,-
Bærekuler:1200,-
Reg.reim: 1700,-
Omreg.: 1560,-
Årsavgift: 6120,-
Delkasko: 3640,-
Totalt: 47470,-

Fordelt på litt over to år, og mye av det må nok ikke tas igjen på en god stund. Forrige eier hadde tross alt aldri vasket eller vedlikeholdt bilen på 15 år. Og siden den bare har gått 213000km er den jo knapt innkjørt...

47 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 14 Jan 2015 - 17:40

Trollerud skrev:Dioder er de magiske dingsene som gjør vekselstrøm til bilvennelig likestrøm. Jeg er med Mekkern her (også), diodebroen kan være synderen. Har du ingen barn med små hender som kan komme til?

har vært luftet...

Men trodde du byttet hele klompen? eller demonterte og byttet du over hele ræva på dynamoen?
i så fall er det ikke rart feilen vedvarte...
skal du sjekke diodene så setter du multimeteret på vekselstrøm og ser om du får utslag over ca 0.2V når motoren går og batteriene er tilkoblet-DA er de defekte...Noe de også blir hvis batteriene blir koblet fra mens motoren går eller hvis en bruker startkabler og kobler de fra før batteriene har begynt å ta til seg strøm(helt tomme)

Internettdiagnoser er no dritt...en får ikke hele bildet..

Godt det løste seg da. cheers

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 14 Jan 2015 - 17:54

Koster å være kar.. Men ALDRI, ALDRI, ALDRI hold regnskap over slikt! Betal og GLEM! drunken

(Nabogutten her hadde en BMW han skrudde på i en årrekke. Fikset ALT, dro på treff og var aktiv i BMW-miljøet, DØNN strøken bil som han sluttet å summere utgiftene på da kvitteringene passerte to hundre tusen. Nå har han solgt bilen, tror han fikk 50 for den.. Razz )

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 14 Jan 2015 - 18:40

Trollerud skrev:Men ALDRI, ALDRI, ALDRI hold regnskap over slikt! Betal og GLEM!
I og med at min plan er å ha bilen i ti år, er det artig å se om det totalt blir billigere pr. år enn det ville blitt med en moderne bil.
Det er uansett en billig hybridbil, dette her...

50 Re: Regulator/dynamo til Toyota 4Runner 3.0d on Ons 14 Jan 2015 - 19:09

Trodde også at selvsagt var regulator og likeretter ny når dynamoen var ny...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next