Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

MÅ en GSXR1000K8 remappes?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Tor 1 Jan 2015 - 21:04

Den har hel dobbel Yoshi, org ECU.
Er det trolig at den går for magert?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Tor 1 Jan 2015 - 22:21

Meget trolig at den går for magert i noen områder-kan også være enkelte punkt der den går fett også..

Dette er jo grunnen for å remappe-samtidig vil en kunne hente inn jevnere/kraftigere effekt og bedre kjørbarhet.

ville nok helst flashet ECU for å slippe ekstra enheter-mulig du kan flashe et ledig map i ecu så du har både orginalt og med potter?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Tor 1 Jan 2015 - 22:55

ZZR-Erling skrev:Den har hel dobbel Yoshi, org ECU.

Du får høre med Espen her på forumet,han trylla jo ut 10 ekstra ponnier på en K8 for ikke lenge siden.
Benk har han også.

Er du heldig så får du ikkebike-rabatt,men egentlig har du litt for lite innlegg her inne til det Suspect

4 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 9:52

KliffArne skrev:

Du får høre med Espen her på forumet,han trylla jo ut 10 ekstra ponnier på en K8 for ikke lenge siden.
Benk har han også.

Er du heldig så får du ikkebike-rabatt,men egentlig har du litt for lite innlegg her inne til det Suspect

Tro kan man gjøre i kjerka Wink
Og, det er effekt nok, ingen popping på avslag, eller "knitring" som jeg kan merke da.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 10:44

Har ikke erfaring med sykler fra Japan, men en motor er vel en motor...
Med mindre der er konkrete problem som oppstod etter at ny potte ble montert ser jeg ikke at man behøver å remappe motor.

Potten gjør det kanskje lettere for eksosen å slippe ut, men mappingen forholder seg til luften som blir sugd inn. Så lenge der ikke blir gjort modifikasjoner som slipper inn mer luft til motor vil jo blandingsforholdet på innkommende luft forbli uendret.

Rett nok er der en viss sammenheng siden der alltid blir liggende igjen rester fra forrige slag når ny luft blir ledet inn i motorene.
Dog er trolig forskjellen i så måte liten. I tillegg vil jo Lamda-føler for det meste etterjustere blandingsforhold, og i de situasjoner hvor ECU ikke benytter justering fra Lambda (feks kald motor, akselerasjon etc.) er oftest mappingen satt opp for en blanding på den rike siden.

Men selv om ny mapping strengt tatt ikke er påkrevet skal man jo ikke utelukke at en benkkjøring med tilhørende remapping vil bli en positiv opplevelse. Dagens utslippskrav er så strenge at motorene pines ned til absolutt minimum blanding. Selv om man ikke opplever at det påvirker motor skal man ikke utelukke at en remapping vil gjøre at motor etterpå kanskje går litt penere feks. på lave turtall eller ved hurtig pådrag.

Men jeg tror ikke det MÅ remappes kun ved bytte av lyddemper.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 10:50

ZZR-Erling skrev:
KliffArne skrev:

Benk har han også.

Tro kan man gjøre i kjerka Wink
Og, det er effekt nok, ingen popping på avslag, eller "knitring" som jeg kan merke da.

Du ønsker egentlig ingen remapping men ønsker en friskmelding på at det er ok uten????? confused

mange driter jo i dette så det "virker" sikkert..

Vis Medlemmets Profil

7 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 11:53

knutk skrev:

Potten gjør det kanskje lettere for eksosen å slippe ut, men mappingen forholder seg til luften som blir sugd inn. Så lenge der ikke blir gjort modifikasjoner som slipper inn mer luft til motor vil jo blandingsforholdet på innkommende luft forbli uendret.
jeg leser at han har montert helanlegg, ikke kun potte. det vil jo også si at katalysator er fjernet som er en ganske stor restriksjon i eksosanlegget. Da vil du få høyere gjennomstrømning i eksosen, og dermed også mere luft inn. altså stor sjanse for at den går magert. sykler går jo veldig bra når de går for magert så ikke sikkert en remapping vil gi flere hester heller, kun en levedyktig motor :) men at den går riktig over hele registeret på alle turtall og gassposisjoner når man har montert helanlegg er bare å glemme. Nå er ikke jeg helt uten egeninteresse her selvfølgelig, men jeg lar gjerne folk kjøre magert om de vil så kan de komme for ventilbytte, fresing av seter og mapping senere en gang istedet :)
hva koster det i forhold? en sånn k8 tar jeg 3000,- for hele jobben, det er jo ikke mer enn halvparten av den ene potta :)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 12:04

knutk skrev:Har ikke erfaring med sykler fra Japan, men en motor er vel en motor...
Med mindre der er konkrete problem som oppstod etter at ny potte ble montert ser jeg ikke at man behøver å remappe motor.

Rett nok er der en viss sammenheng siden der alltid blir liggende igjen rester fra forrige slag når ny luft blir ledet inn i motorene.
Dog er trolig forskjellen i så måte liten. I tillegg vil jo Lamda-føler for det meste etterjustere blandingsforhold, og i de situasjoner hvor ECU ikke benytter justering fra Lambda (feks kald motor, akselerasjon etc.) er oftest mappingen satt opp for en blanding på den rike siden.

Men selv om ny mapping strengt tatt ikke er påkrevet skal man jo ikke utelukke at en benkkjøring med tilhørende remapping vil bli en positiv opplevelse. Dagens utslippskrav er så strenge at motorene pines ned til absolutt minimum blanding. Selv om man ikke opplever at det påvirker motor skal man ikke utelukke at en remapping vil gjøre at motor etterpå kanskje går litt penere feks. på lave turtall eller ved hurtig pådrag.

Men jeg tror ikke det MÅ remappes kun ved bytte av lyddemper.

Helt riktig at man ikke MÅ mappe om en moderne sykkel bare for at man setter på en annen lyddemper eller anlegg for den saks skyld men litt oppdatering om hvordan en Japansk ECU fungerer.

På Lavt gasspådrag justeres innsprøytinga etter turtall og trykket i innsuget. Dette betyr at den delvis vil kompensere for endringer som er gjort ved bytte av anlegg eller filter. Hvis sykkelen har en Lamdasensor vil den også hjelpe til men bare på lave turtall/trottleåpninger og ikke nødvendigvis til mest mulig effekt.

Over sånn ca 10-12% gasspådrag så justeres innsprøytinga KUN etter gasspådrag/turtall. Dvs at den IKKE kompenserer for feks annet avgassystem. Hær MÅ man inn med remapping eller en Piggy back PowerCommander.

Når fabrikkene justerer inn parametrene i ECUen har de flere ting de må tenke på. De har avgassutslipp, støy, katalysatortemperatur, max safe turtall , fabrikasjonsvariasjoner mm. Erfaring viser at man alltid kan forbedre effekten på alle trurtall med å mappe om men det KAN ta lang tid. Et map som er laget til en sykkel er ikke sikkert stemmer på den neste nettopp pga variasjoner i motorene og sensorene.

Hvilke økninger kan man så forvente bare med en remap på en std motor/eksosanlegg? Skjelden over 10%, veldig skjeldent.

Det æ synest er viktig når man holder på med mapping er at man sammenligner epler med epler. De to-tre første kjøringene på benken kan man bare kaste. Sammenligner man den første kjøringen med den 4de så vil man alltid se en økning på mange % ( noen useriøse bruker desverre det trixset ). Man må vente til effekten har stabilisert seg før man begynner med forandringer det innkluderer å smøre kjeden, rett lufttrykk i dekket osv.

( Når jeg skriver KUN Gasspådrag/turtall så er ikke det helt rett for ECUen tar også å justerer etter temperatur på motor, temperatur i luft og lufttrykk men disse er faste faktorer som ikke forandres om motoren har annet avgassystem og disse faktorene lar seg heller ikke forandres av en PC eller en vanlig remap )

Vis Medlemmets Profil

9 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 12:56

Takk for opplysende svar.

Selv om det ikke er min sykkel som er berørt finner jeg slike diskusjoner veldig interessante. Lærer stadig nye ting og plukker opp tips som er mer eller mindre nyttige, men like fullt kjekt å vite Very Happy

Mer interessant enn diskusjoner om hvem som tisser lengst bounce

Vis Medlemmets Profil

10 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 13:50

knutk skrev:Takk for opplysende svar.

Selv om det ikke er min sykkel som er berørt finner jeg slike diskusjoner veldig interessante. Lærer stadig nye ting og plukker opp tips som er mer eller mindre nyttige, men like fullt kjekt å vite Very Happy

Mer interessant enn diskusjoner om hvem som tisser lengst bounce

Men diskusjonen om hvem som har den største "Fælingen" er vel altid intresant?

Spøk til side: En interesant og opplysende tråd!

Vis Medlemmets Profil

11 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 14:35

Så vis jeg forstår dette riktig (Espen/Yngve) så kan man remappe Ecu eller man ha Powercomander eller lignende.
Er litt sugen på remapping av Ecu, men ikke så lyst på montere på mer stæsj Question

Vis Medlemmets Profil

12 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 14:51

Ok...vel, jeg ønsker kun å vite om den går farlig magert med tanke på varme.
Ja, den har ikke katta, eller lambda.
Dobbel Yoshi hel, ingen katalysator!

Vis Medlemmets Profil

13 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 17:57

custom skrev:Så vis jeg forstår dette riktig (Espen/Yngve) så kan man remappe Ecu eller man ha Powercomander eller lignende.
Er litt sugen på remapping av Ecu, men ikke så lyst på montere på mer stæsj Question
svaret er ja og nei :) på denne sykkelen er svaret absolutt ja! på noen sykler er det derimot nei (foreløpig). honda er det vel få muligheter på foreløpig. det utstyret jeg har flasher det meste av suzuki, yamaha og kawasaki. kawasaki er litt dyrere pga dyrere lisenser for å komme inn på ecu og egen controller kun for kawa (mitsubishi ecu). man får gjort det samme som med powercommander pluss mye mer på denne måten. det eneste som vises er to ekstra ledninger ut fra ecu til en stikker som allerede er der så at noen i det hele tatt ser det om de leter etter det tviler jeg på. kan endre både fuel og tenningsmap, ram air maps, sekundærspjeld osv. et hav av muligheter på noen sykler mens andre har kun fuel og tenningsmap som kan tunes.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 17:59

ZZR-Erling skrev:Ok...vel, jeg ønsker kun å vite om den går farlig magert med tanke på varme.
bare å ta noen drag i benk med lambda tilkoblet så ser jeg det kjapt. jeg tar 700 kr for det. da får du selvfølgelig effektmåling på kjøpet.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 18:16

Espen skrev:
ZZR-Erling skrev:Ok...vel, jeg ønsker kun å vite om den går farlig magert med tanke på varme.
bare å ta noen drag i benk med lambda tilkoblet så ser jeg det kjapt. jeg tar 700 kr for det. da får du selvfølgelig effektmåling på kjøpet.
Denne løsningen var jeg veldig sugen på om mopeden min passer i benken din cyclops

Vis Medlemmets Profil

16 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 18:28

custom skrev:
Espen skrev:
Denne løsningen var jeg veldig sugen på om mopeden min passer i benken din cyclops
er den mange meter lang? :)

Vis Medlemmets Profil

17 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 18:32

Espen skrev:
custom skrev:
Espen skrev:
Feit slaskig og ekkel, Yamaha XV 1900 med tørrvekt 329 kg ?

Vis Medlemmets Profil

18 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 18:41

custom skrev:
Espen skrev:
custom skrev:
Espen skrev:
Feit slaskig og ekkel, Yamaha XV 1900 med tørrvekt 329 kg ?
Høres ut som du må hjelpe meg å dytte den opp rampa til benken hvertfall :) men den får nok plass. er du i tvil så send meg avstand fra foran på framhjulet til bakhjulsbolt men det er mye å justere på.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: MÅ en GSXR1000K8 remappes? on Fre 2 Jan 2015 - 18:50

Kjørte moppen inn på jobben 22 desember så får ikke sjekka avstanden før til uka, men til en slik uhorvelig sum du referer til hadde jeg forventet å bare kunne sitte å glo Shocked Men greit jeg døtter

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Similar topics

-

» MÅ en GSXR1000K8 remappes?