Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Noen som KAN noe om bilelektro?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Noen som KAN noe om bilelektro? on Søn 4 Jan 2015 - 20:28

Jamfør tråden om dynamotrøbbelet mitt på Toyotaen, lurer jeg på om noen her inne kan litt bilelektro.
Jeg prøvde å fikse dynamoen, og den ga plusseli' 12-12,5 volt en stund. (Vet ikke om det er mye eller lite) For øyeblikket gir den ca. 0.6 volt. Dette skjønner jeg er litt magert.
Heldigvis kommer det ny dynamo onsdag. Håper jeg. Han sa så...

Poenget er at jeg har ladet batteriene for å komme til butikken o.l med kjørelys og slikt, dro avgårde i går med ca 12,5 på begge batterier og tenkte det holder i det minste en stund.

Etter et par-tre ærend og litt småkjøring hit og dit med unger og sånn, var det helt skåle føkkings tomt for strøm igjen.
Hæ???

Kan det at dynamoen nå VIRKELIG har tatt kvelden gjøre at batteriene tømmes ENDA fortere enn de ellers ville gjort?

...nå har forresten laderen også tatt kvelden, så jeg er nok ganske stasjonær til ny del kommer.

Så; spørsmålet var altså om dynamoens manglende funksjon har noe med batterienes tømming å gjøre, eller om det er en annen tyv jeg burde lete etter?

...og hvor faen begynner jeg?
HVA tømmer to 70Ah-batterier på tre timer???

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

2 Re: Noen som KAN noe om bilelektro? on Søn 4 Jan 2015 - 20:36

Startmotor lys blinklys bremselys vifte radio varmesete bakrute++++
Hvis du har en 3 liter diesel har du MYE strøm som går til starter og "gløding"...
Hvis dynamoen har gjennomslag i diodene vil dynamoen bidra til å stresse batteriene pga vekselstrøm som skal "drepes"

Men 3 timers div kjøring er ikke ille...

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Noen som KAN noe om bilelektro? on Søn 4 Jan 2015 - 20:49

mekkern skrev:

Men 3 timers div kjøring er ikke ille...

En Tesla eier ville sikkert vært fornøyd med det?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Noen som KAN noe om bilelektro? on Søn 4 Jan 2015 - 21:52

la oss si du har 2 x50w pærer foran, å 2 x21w bak.
P = Watt
U = Volt
I = amper

P=U x I

I = P/U -> 142/12 = 11,83A. Noe som gjør at du trekker 11,83 Amper i timen bare på kjørelysene. Da er ikke parklys, langlys, bremslys, dashbord lys, evt. elektronikk til motor drivstoffpumpe, kupevifte osv tatt med.
I startøyeblikket går det MYE strøm. Har faktisk sett en stor Penisular/6,5TD trekke over 1000A i startøyeblikket fordi startmotoren var dårlig.

Så ja, bilen blir rimelig fort fri for strøm:-)

Må legge til, skal du feilsøke på strømtrekk så kjøper du et ampermeter å kobler av minus polen på batteriet og setter ampermeteret i serie mellom minus polen på batteriet og batteriskoen. Så begynner du og trekke sikringer til strømtrekket er forsvunnet. Litt strømtrekk er ikke så uvanlig, langt under Amperen, helst under 0,1A, dette går til vedlikeholdstrøm. Klokker, hjerne osv.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Noen som KAN noe om bilelektro? on Man 5 Jan 2015 - 0:01

Oversiktelig og lettforståelig innlegg,mirsco.

3 timer med start/stopp/småkjøring,unger som setter på setevarme etc.er sikkert nok til å tømme batteriene.

Selv klarte jeg ca 10 mil på et fullada motorsykkelbatteri før det ble for lite strøm til å gi nok til tennplugger. Ingen lading fra dynamo.

Kunne sikkert kjørt myyye lengre hvis jeg hadde nappet ut sikringer til det som var av kjørelys før jeg startet turen. Hadde jeg bare visst om at den ikke ladet før den førrbainna trønderen uten bart sendte meg sørijønna Evil or Very Mad

6 Re: Noen som KAN noe om bilelektro? on Man 5 Jan 2015 - 3:07

Takk for den, mirsco!

Logisk når det først ble forklart så enkelt :)
Tester i morra!

Takk for råd, sleivspark til Tesla og anekdote.
Nå som jeg har fått hjelp, er dere velkommen til å skli ut, sleive, skryte, ljuge, og for den saks skyld følge opp med mer om elektronikk, elektro, elektromekanikk, elektrolyse, elektrosjokk eller hva som helst om strøm.

7 Re: Noen som KAN noe om bilelektro? on Man 5 Jan 2015 - 5:40

Haeggis Amateur Line skrev:
Nå som jeg har fått hjelp, er dere velkommen til å skli ut, sleive, skryte, ljuge, og for den saks skyld følge opp med mer om elektronikk, elektro, elektromekanikk, elektrolyse, elektrosjokk eller hva som helst om strøm.

Hmmmm? Må vi vente på tillatelse nå? Nye takter her inne?

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Noen som KAN noe om bilelektro? on Man 5 Jan 2015 - 5:49

Snarere invitasjon enn tillatelse :p

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]