Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Styredemper til BMW F800GS, har det noe for seg?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Fra tid til annen dukker der opp påstander om viktigheten av en styredemper.
Min BMW F800GS har ikke noe slikt, men der finnes som ekstra utstyr fra ikke-BMW produsenter.

Er styredemper verdt penga, eller er det kun enda en gadget ?

Bør vel i den sammenheng nevne at dette er den første sykkel jeg eier som ikke har styredemper siden 70-tallet, så jeg har lite erfaring med kjøring uten styredemper. Men så langt har jeg ikke merket noe forskjell.

Vis Medlemmets Profil
Ingen grunn til å kjøpe styredemper om du ikke har savnet det. Er du en utstyrsfreak som elsker "bling", så er det bare å handle inn en fra Öhlins.
Wink

Vis Medlemmets Profil
mortal skrev:Ingen grunn til å kjøpe styredemper om du ikke har savnet det. Er du en utstyrsfreak som elsker "bling", så er det bare å handle inn en fra Öhlins.
Wink

Minner meg litt om en fyr som var inne i en bilrekv.sjappe og spurte om de hadde voltmeter; Nei sa ekspeditøren, men vi har ampermeter, jaja, da tar jeg det sa gutten bounce lol!

Vis Medlemmets Profil
mortal skrev:Ingen grunn til å kjøpe styredemper om du ikke har savnet det. Er du en utstyrsfreak som elsker "bling", så er det bare å handle inn en fra Öhlins.
Wink
Hvordan vet man om savner om det ... eller sagt på en annen måte, hvorfor kjøper man dette?
Hvem har behov?
Man ser jo det rundt omkring på div sykler som brukes til pendling og søndagsturer.
Er det bare bling?

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:
Wink
Hvordan vet man om savner om det ... eller sagt på en annen måte, hvorfor kjøper man dette?
Hvem har behov?
Man ser jo det rundt omkring på div sykler som brukes til pendling og søndagsturer.
Er det bare bling?

Er ikke styredemper for å hinde uønsket bevegelse i styret ala wobbling, og mer presis styring i sving i høy fart på bane ? Jeg har mistanke om at dette for "vanlige folk" er bling. Men bling er jo artig haha jocolor

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:
jhn skrev:
Wink
Hvem har behov?
Er det bare bling?

Er ikke styredemper for å hinde uønsket bevegelse i styret ala wobbling, og mer presis styring i sving i høy fart på bane ? Jeg har mistanke om at dette for "vanlige folk" er bling. Men bling er jo artig haha jocolor

En mer stabil sykkel er vel aldri feil, hverken på bane eller vei?

Vis Medlemmets Profil
ArcticTiger skrev:
Palma skrev:
jhn skrev:
Wink
Hvem har behov?
Er det bare bling?

En mer stabil sykkel er vel aldri feil, hverken på bane eller vei?
En stabil sykkel er vel en fordel ja, uten tvil.
Jeg har ikke opplevd noen av mine sykler som farlig ustabile, så det er kanskje enten ment for de mest fartsglade av oss, og/eller de eldste og dårligste syklene.

Vis Medlemmets Profil
For å utdype litt.

Omtalen av styredemper og dens fortreffelighet er nevnt i sammenheng med kjøring i ulendt terreng, hvor steiner feks. kan bidra med brå slag i styret og kjøring på løs grus hvor det tydeligvis lett oppstår wobble.
I den sammenheng er det enkelte som priser styredemper. Men man vet jo ikke om det skrives av personer med kommersielle interesse for salg av styredemper...

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:For å utdype litt.

Omtalen av styredemper og dens fortreffelighet er nevnt i sammenheng med kjøring i ulendt terreng, hvor steiner feks. kan bidra med brå slag i styret ....

Har aldri hatt styredemper på noen av mine mopper,så vet ikke helt,men vil det ikke bli merkbart mye motstand i styret med en sånn en? Og gjøre det verre hvis man kjører i ulendt terreng. Da tenker jeg hvis man kjører rolig over stokk og stein,hvor raske styrekorreksjoner i lav fart kan være nødvendig.

Kjørte GS LC på Touratech-kurs, fikk styreslaps så jeg banka blåmerke på låret under høyfart grusvegtoruring med litt stein. Mista lysten på ny GS da, opplevde den nervøs på grusen i høy fart. Men året etter kom den med styredemper originalmontert... What a Face

Hadde styredemper på S`en, kan ikke garantere det, men tror at den kanskje berga meg fra en flytur da jeg fikk bredsladd i høstregnet...?

Har ikke styredemper på GS`en, har ikke opplevd noe som tilsier behov for styredemper på den, men ønsker meg det likevel. Men finner ikke til min årsmodell.

Har ikke fasiten, men raser du rundt på grus skal du ikke se bort fra at den kan ha noe for seg.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:På Betaen min hadde jeg ikke styredemper, og opplevde et par heftige slapper på grus... ønsket meg styredemper!

Kjørte GS LC på Touratech-kurs, fikk styreslaps så jeg banka blåmerke på låret under høyfart grusvegtoruring med litt stein. Mista lysten på ny GS da, opplevde den nervøs på grusen i høy fart. Men året etter kom den med styredemper originalmontert... What a Face

Hadde styredemper på S`en, kan ikke garantere det, men tror at den kanskje berga meg fra en flytur da jeg fikk bredsladd i høstregnet...?

Har ikke styredemper på GS`en, har ikke opplevd noe som tilsier behov for styredemper på den, men ønsker meg det likevel. Men finner ikke til min årsmodell.

Har ikke fasiten, men raser du rundt på grus skal du ikke se bort fra at den kan ha noe for seg.

Tror denne passer.
Styredemper MCS Moto, Australia

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:
Tror denne passer.
Styredemper MCS Moto, Australia

Nei steike, der var det jo en. Og så slipper jeg å kjøpe Rox-risers attpåtil bounce

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:

Omtalen av styredemper og dens fortreffelighet er nevnt i sammenheng med kjøring i ulendt terreng, hvor steiner feks. kan bidra med brå slag i styret ....

Har aldri hatt styredemper på noen av mine mopper,så vet ikke helt,men vil det ikke bli merkbart mye motstand i styret med en sånn en? Og gjøre det verre hvis man kjører i ulendt terreng. Da tenker jeg hvis man kjører rolig over stokk og stein,hvor raske styrekorreksjoner i lav fart kan være nødvendig.

På min K1300GT reagerer styredemperen kun på bevegelser som er mye raskere enn hva jeg er i stand til å foreta.
Man merker ellers veldig lite til at demperen er montert.

På min gamle 90S, som har en relativt primitiv styredemper (men orginal montert) merker man at demperen er aktivert ved at når sykkel står på midtstøtta med fremhjulet i været vil styret automatisk svinge over til den ene siden om demper er stillt til 0 (den er justerbar).

Ved normal kjøring merkes ikke at demper er der på noen av syklene.

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:
KliffArne skrev:

På min K1300GT reagerer styredemperen kun på bevegelser som er mye raskere enn hva jeg er i stand til å foreta.
Man merker ellers veldig lite til at demperen er montert.

På min gamle 90S, som har en relativt primitiv styredemper (men orginal montert) merker man at demperen er aktivert ved at når sykkel står på midtstøtta med fremhjulet i været vil styret automatisk svinge over til den ene siden om demper er stillt til 0 (den er justerbar).

Ved normal kjøring merkes ikke at demper er der på noen av syklene.

Ok,da er de ikke sånn som jeg har forestillt meg. alien

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]