Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hva er det som bestemmer co-innholdet i eksosen?

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

Hadde bilen til Prinsessa på eu-kontroll,og der fikk vi en liste med feil som var lang nok,kan man vel si. Det meste har jeg fått fikset på nå i helga,men der er et punkt jeg sliter med; For høy co i eksos.

Hva må jeg se etter,hvor skal jeg lete?? Motor går ellers ganske rent og pent.

Skjerp dere,jeg har dårlig tid rabbit

Men luftmassemåler? Lambda? Kat? Går for feit?
Feil måling under kontrollen, med for kald motor?

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:Nå er det en halvtime siden jeg posta problemet,og så er det ingen som har kommet opp med løsningen Suspect

Skjerp dere,jeg har dårlig tid rabbit

Svarte da, det som bestemmer det er de skruene på gassern.... Eller noe greier med ellektronikken... Sikkert no med no datagreier. Blandinga mellom luft og bensin er det hvertfall...

Vis Medlemmets Profil
Løsningen er å sette på en liten avstikker på eksosen, 1/4-tomm er bra. Fra avstikkeren monterer du en trykkluftslange inn til en kompressortank du har stående inne i bilen. Under Co2 kontrollen åpner du ventilen og slipper kompremert luft inn på eksosen.. Funker hver gang.

Vis Medlemmets Profil
Hvis bilen har gått mye småkjøring kan du ha bensin i olja-da får du feil CO.
kjør bilen skikkelig varm (olja også) så belaster du motoren litt så den får opp forbrenningstempraturen og at cat`n tenner-skift så plugger for sikkerhets skyld for de kan fuske litt(gir høy co med en gang) og så skifter du olje og filter.
Hvis den fortsatt er feil er det mulig lamdaen er kaputt.(da er den litt tørst også)

Fikk du målingen på HC også? var den normal?

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Løsningen er å sette på en liten avstikker på eksosen, 1/4-tomm er bra. Fra avstikkeren monterer du en trykkluftslange inn til en kompressortank du har stående inne i bilen. Under Co2 kontrollen åpner du ventilen og slipper kompremert luft inn på eksosen.. Funker hver gang.
Dette funker!

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Kan ikke prinsessa få noen engler til å stoppe co-utslippet akkurat under EU-kontrollen?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Kjør tanken nesten tom. Fyll 10 l e85 ta kontrollen . Fyll opp igjen med bensin. Funker dersom du ikke har verdier som er helt spinnville. Forutsetter at plugger luftfilter osv er på stell.

Vis Medlemmets Profil
Dette kan vel ikke være helt normalt?

"Majones"under ventilkåpa,her har det vært fuktig. Disse motorene pleier å behøve toppakningbytte rundt om 100k km,denne har gått en del mere.

Justerte ventiler for et par år siden,og da var det også bittelitt majones der,men på langt nær så mye.Tenkte kondens den gangen.  Men ikke spor av vann i olja som jeg tappa av bunnpanna,og heller ikke på toppen rundt ventiler etc. Kan det være bare kondens???

Fint brukte deler selges billig:

ikke vann i olja og ikke tap av kjøleveske/dritt i veska-så er nok pakningen ok.

skal en få ut dritten i motoren må en ha motoren i gang en times tid med noe belastning innimellom om vinteren..tar lang tid før olja blir skikkelig varm.

Vis Medlemmets Profil
Jeg driver med mye småkjøring, bilen har gått 350.000, og jeg er glad i mayones ... men har aldri sett mayones i slike mengder. Shocked

Vis Medlemmets Profil
Opplevde mye majones på en fransk motor for en god del år siden. Da fikk jeg beskjed om å slutte med Shell Helix-olje. Bytta olje og det ble slutt på majonesen.
Men dette er en del år siden da... Den olja fins vel neppe i dag?

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:Hadde bilen til Prinsessa på eu-kontroll,og der fikk vi en liste med feil som var lang nok,kan man vel si. Det meste har jeg fått fikset på nå i helga,men der er et punkt jeg sliter med; For høy co i eksos.

Hva må jeg se etter,hvor skal jeg lete?? Motor går ellers ganske rent og pent.

CO er rester etter ufullstendig forbrenning, og reflekterer blandingsforholdet i motor.

EU-kontroll måler CO utslipp ved tomgang.

På forgassere må man da justere tomgang-innstillingen. De fleste forgassere har en egen dyse, tomgangsdyse, som finjusterer blandingen ved tomgang. Den mister gradvis sin effekt, og er helt ute av bildet ved ca 1/3 pådrag.

Er dette en gammel bil uten katalysator kan det være nok å justere tomgangsdysa.

Er bilen utstyrt med katalysator blir utslippskravene mye strengere.
Fra akseptering av CO på 3,5-4,5 (beroende på alder av kjøretøy) går kravene ned til 0,5 og videre ned til 0,3 på enda nyere doninger. Da snakker vi om innsprøytingsmotorer med katalysator, dvs nyere enn slutten av -80 tallet.

Problemet med for høy CO er altså et spørsmål om justering av blandingsforhold, og har man katalysator vil man i tillegg risikere at katalysator har mistet sin virkning, noe som gir stort utslag på målingen.

Hva som må gjøres i dette konkrete tilfellet beror veldig på hvilken bil vi snakker, dvs hvilket system den benytter for å styre motor.

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:Jeg driver med mye småkjøring, bilen har gått 350.000, og jeg er glad i mayones ... men har aldri sett mayones i slike mengder. Shocked

dette er veldig avhengig av bil/motortype.
Husker spesielt volvo på slutten av 70 tallet på "norol" olje-DA snakker vi remulade...men på shell olje var den ren..

flere faktorer spiller inn men hovedårsaken er at det ikke blir varmt nok til at vann fra forbrenningen og kondens fordamper fortere enn det dannes og blir sugd inn i forbrenninga.
nyere biler er som regel bedre på dette da motorrommene er mer lukket og holder mer varme rundt motoren(vi bruker ikke radiator-gardin lengre)

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Opplevde mye majones på en fransk motor for en god del år siden. Da fikk jeg beskjed om å slutte med Shell Helix-olje. Bytta olje og det ble slutt på majonesen.
Men dette er en del år siden da... Den olja fins vel neppe i dag?

Shell helix ja.."oljen som lever" var reklamen..oljen som driter i motoren var vel sannheten-var en del motorer som gikk fløyten på den olja...
litt tidligere hadde shell en annen bensin også-den som tok kål på Volvo og volksvagen ventilene minns jeg huske? Shell formula var det ja en blyerstatning av kalium som reagerte med et annet stoff(klorid) og fikk utfelling av kalium som grodde på ventilstammene..

Vis Medlemmets Profil
Veldig mange gode svar her,jeg er imponert. Nå må vi passe oss at vi ikke blir altfor seriøse clown

Bilen er en Peugeot 206 -99. Den har ingen justeringsmuligheter sånn som de gamle gode forgassermotorene hadde,både det ene og det andre styres av ECU.

Interessant å høre at majonesen kan komme av hvilken olje som er brukt,de to eller tre siste gangene har jeg fyllt Castrol-etellerannet som jeg kjøpte noen dunker av på tilbud.(surprise) Har fremdeles en dunk igjen av disse,som jeg tenkte å fylle på nå. Men skal ikke gjøre det,skal fylle Biltema helsyntetisk på nå,så skal jeg se om det gjør noen forskjell hvis våren kommer i år også.
Og ja,denne bilen blir stort sett kun småkjørt,med to-tre unntak,så har den vel aldri vært på lengre tur enn 2-3 mil i slengen siden vi kjøpte den.

Det er et slags emission system på denne,kommer en tynn slange som forgreiner seg inn sammen med avluftingen til ventilkåpa. Der denne tynne slangen går innpå,er det et ganske lite hull,2-3 mm.Dette hullet kan veldig godt ha vært dekket av majones-gørra,det var ganske mye oppi der også. Kan dette være en medvirkende årsak til høy co?? Målt co var forresten 2,09, boka spesifiserer under 1. De målte ikke noe annet,mekkern.

"Alt" av sensorer ble skiftet for et par år siden,så de bør være ok.De skiftet jeg en etter en,da jeg ikke fikk driten til å gå fint på tomgang. Etter å ha skiftet dem,ville den fremdeles ikke gå fint. Endte opp med at jeg reiv løs alle kontakter i motorrommet og sprayet med "godstoff" over alt,etter forslag fra "Kongen". Etter det ble den faktisk bra,lenge.

Har gjort det samme nå,samt gjort rent avlufting.Nytt luftfilter og olje fra BT skal straks fylles på,så da er det vel bankers rabbit

bare pass på at bilen er skikkelig driftsvarm ved kontroll-noen firmaer er slappe til å få temperatur før test(vanligvis 2 innslag på termostatvifta),så har du mulighet la den gå og be dem ta testen med en gang når du kommer.

Vis Medlemmets Profil
mekkern skrev:bare pass på at bilen er skikkelig driftsvarm ved kontroll-noen firmaer er slappe til å få temperatur før test(vanligvis 2 innslag på termostatvifta),så har du mulighet la den gå og be dem ta testen med en gang når du kommer.

Vil det være stor forskjell på co på skikkelig driftsvarm og akkurat såpass varm at den går uten choke?

Verkstedet jeg bruker til sånt,har jeg ingen grunn til å mistro.Har vært fornøyd de gangene de har utført større ting.
Men det kan jo ha vært en løs kanon som ble satt til denne eu-kontrollen. Fikk en ener-feil på for lavt nivå på bremseveske,når jeg sjekker dette så ligger nivået midt mellom min-max Suspect

Vil det være stor forskjell på co på skikkelig driftsvarm og akkurat såpass varm at den går uten choke?

Ja dette kan variere stort -avstand til kat/når den tenner.

Vis Medlemmets Profil
Var ute på prøvetur for litt siden for at systemet skulle få stillt seg inn igjen,etter at batteriet har vært frakoblet.Motor går hur fint som helst på tomgang nå.
Innom en bensinstasjon for å fylle luft i hjula,og vegg i vegg lå det et bilverksted jeg aldri hadde lagt merke til før(kan se huset mitt derfra).
Gikk innom der for å høre om de kunne sjekke co i full fart for en god nabo,og det var ikke noe problem,måtte bare gi dem tid å fyre opp måleinstrumentet.
Inn hullet bakfra med et eller annet,og så var det bare å måle. Vi fikk co ned i 1,7 men det var ikke godt nok.Fikk den enda lengre ned ved å "jukse",gå høyere på turtall,men da viste afr-verdien mye feil.

Ut ifra dette,mente mekanikeren at det måtte være lamdasonden som ikke gjorde jobben sin. Ved nærmere ettersyn av denne ,mens motor fremdeles gikk,kunne jeg kjenne at det blåste eksos ut gjennom sonden.
Hyggelig kar han mekanikeren,ville ikke ha noe for jobben heller.Jeg liker han pirat
Får bruke dem til etterkontroll + justering av hjulstilling,tenker jeg.Syns jeg så et skilt med veldig hyggelig timespris også.

Nå er ny sonde fra BT montert,ikveld skal jeg lodde på en ny pæreholder,så er forhåpentligvis kjerra klar for 2 nye år.

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Så bra!  -At du fant et verksted med dårlig økonomisk sans!  cheers

Ja,ikke sant bounce Og så rett utenfor stuedøra,a gitt. De hadde faktisk drevet i to år allerede,så det er mulig den økonomiske sansen ikke er så verst alien

Spurte ikke om timespris,men mener det sto 300 på en plakat ved inngangen. Hvis dette stemmer,så er det slutt på all skruing i min egen garasje santa

Timepris hvis kunden skal se på: 600.-
Timepris hvis kunden vil hjelpe til: 900.-

?

Hørtes ut som et bra verksted. Deler ut gratisprøver så du blir avhengig What a Face

Gull hvis du kommer gjennom kontrollen billig!

Vis Medlemmets Profil
Du må nok under 0,5 i CO for å slippe unna.

CO er jo som nevnt uforbrente avgasser. Har du gåen Oxygensensor merker du det nok på forbruket..
Luftfilter, motorolje, tennplugger, kabler, rotor og fordelerlokk kan være greit å få byttet.

En "dirty harry" vask kan være nødvendig når en motor er skikkelig sur. Ut i fra majonesen i din motor så kan det jo tenkes at den trenger en "vask". Av med innsugslange, Full gass ->100rpm under turtallskutt, tøm ut saloen fra saloflaska til fruen.. Resten skjønner du selv. Vær bare forsiktig så du ikke gir den for mye vann, en liiten stråle i noen sekunder holder, 10 kanskje. En stor stråle kan gjøre det mest utrolige med stempler, ventiler å andre relativt vitale motordeler. Hører du det "banker" hardt er det på tide legge flaska på hylla.affraid
Der jeg jobba før hadde vi en del store V8, får masse kule lyder fra de når man har en sånn vask på de. Det som kommer ut av eksosen er helt rått om det er en skikkelig sur motor. Ikke gjør dette inne i garagen. Ville valgt innkjørselen til naboen om jeg skulle gjøre dette hjemme..

Nb, fraskriver meg alt ansvar for hva du måtte finne på. Om du sprenger hele sulamitten vil jeg ikke ha prinsessa på ryggen pirat

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next