Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet om "fuktsperre", men det skal ike hindre meg i å svare..
Problemet med mur og betong og vann er at vannet kan "vandre" både opp og ned og fra siden. Man må ha et "kapilærbrytende sjikt" for å stoppe fuktens vandring, har ikke dette blitt bygd inn i konstruksjonen fra starten, har man et problem. (Ref min tråd om "tørr kjeller ved osmose" elns)
Var med på en ombygging av en stoor, gammel villa. Konsulenten gikk for å kle innvendige kjellervegger med slike nymotens "våtromsplater", og mente at fukten i murkonstruksjonen fikk leve sitt eget liv / seile sin egen sjø bak disse platene. Jeg vet ikke hvordan huseiers erfaring har vært, men er tilbøyelig til å være "langt på vei enig" med konsulenten.
Det hører med til historen at veggene ble behandlet på samme måte utvendig (med "drensplater"), fukten som man ikke fikk bukt med skyltes at huset stod på leirgrunn, og man ikke ville drenere ut byggegropa. Grunnvannet fikk lov å stå i samme høyde som underkant kjellervegger.