Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ?

Gå til side : Previous  1, 2

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 7:53

jhn skrev:Slutt å mas om den jævlig garagen, æ e akkurat kommet inn fra kulda. 10-,  liten kuling, våt, og plages med slush.
Kom dæ  jobb din slask.
Det du styre med no e jo sommeraktivitet

Ja,det har vært litt kaldt de siste dagene,men ikke så mye sny santa Fint arbeidsvær ute. Ble tilbydd slush her om dagen,men takka nei.

27 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 7:57

Trollerud skrev:Kle den med plexiglass. Det er det som er in i arkitektkretser nå, vaffal..

Var faktisk inne på tanken.Betyr det at det bor en liten haya i meg What a Face

Pleier å lø ved under takutspringet langs den veggen,så har også vurdert å bare la den være åpen,for bedre gjennomtrekk.

28 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 8:16

KliffArne skrev:
Trollerud skrev:Kle den med plexiglass. Det er det som er in i arkitektkretser nå, vaffal..

Pleier å lø ved under takutspringet langs den veggen,så har også vurdert å bare la den være åpen,for bedre gjennomtrekk.

God ide - ser bra ut og blir lyst i garasjen. Men bruk vanlig glass - ca. 60 brede  passer til stenderne - er mye bedre og antakelig billigere enn plexi.

Tror ikke du skal bruke diffsperre hvis du kler muren innvendig. Hva slags mur er dette - tykkelse ?

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 9:51

Haya99 skrev:
KliffArne skrev:

God ide - ser bra ut og blir lyst i garasjen. Men bruk vanlig glass - ca. 60 brede  passer til stenderne - er mye bedre og antakelig billigere enn plexi.

Tror ikke du skal bruke diffsperre hvis du kler muren innvendig. Hva slags mur er dette - tykkelse ?

Hva slags mur,ja.Hummer og kanari rabbit   Innerste 3,5 meter er Leca,en forlengelse jeg gjorde for mange år siden.Opprinnelige murvegger er betong-blokker,som er murt sammen på "gamlemåten".(ikke ifyllt)

Ang.fuktsperre ifm.murvegger, har hørt det skal brukes hvis murveggen ligger over terreng,men ikke hvis den er nedgravd? I vææt ittje hæilt study

30 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 10:47

KliffArne skrev:

Ang.fuktsperre ifm.murvegger, har hørt det skal brukes hvis murveggen ligger over terreng,men ikke hvis den er nedgravd? I vææt ittje hæilt study

det er rekti det...

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 10:56

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet om "fuktsperre", men det skal ike hindre meg i å svare..

Problemet med mur og betong og vann er at vannet kan "vandre" både opp og ned og fra siden. Man må ha et "kapilærbrytende sjikt" for å stoppe fuktens vandring, har ikke dette blitt bygd inn i konstruksjonen fra starten, har man et problem. (Ref min tråd om "tørr kjeller ved osmose" elns)

Var med på en ombygging av en stoor, gammel villa. Konsulenten gikk for å kle innvendige kjellervegger med slike nymotens "våtromsplater", og mente at fukten i murkonstruksjonen fikk leve sitt eget liv / seile sin egen sjø bak disse platene. Jeg vet ikke hvordan huseiers erfaring har vært, men er tilbøyelig til å være "langt på vei enig" med konsulenten.

Det hører med til historen at veggene ble behandlet på samme måte utvendig (med "drensplater"), fukten som man ikke fikk bukt med skyltes at huset stod på leirgrunn, og man ikke ville drenere ut byggegropa. Grunnvannet fikk lov å stå i samme høyde som underkant kjellervegger.

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 11:02

KliffArne skrev:

Hva er best å kle murveggene med innvendig? Målet er å få et tørt og lettoppvarmelig rom til slutt.

Er det bare å kjøre på med papp/reisverk/glava/fuktsperre/plate?

Vi brukte "knotteplast", med knottene inn slik at det ble luft hele veien til mur når vi var i tvil. Med luftespalter/ventiler i mur div steder. Husk at papp er organisk materiale, litt fuktighet så har du zopp... Har sett flotte sopproser i papp under rehab. Twisted Evil

Forøvrig skiftet vel byggforsk eller hva de heter igjen, anbefalinger under 80 og 90 tallet en rekke ganger, etterhvert som man kunne grave ut vått og soppinfisert treverk med fingrene etter rehab og nybygg i murhus.  alien

Mange meninger om dette.

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 11:17

WagenLagenKranken, Von skrev:

Mange meninger om dette.

Stemmer. Det er derfor man må være forsiktig med hvem man lytter til. Som Haya, f.eks..

Vær på den trygge siden, lytt til I... Cool

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 11:54

Trollerud skrev:
WagenLagenKranken, Von skrev:

Mange meninger om dette.

Stemmer. Det er derfor man må være forsiktig med hvem man lytter til. Som Haya, f.eks..

Vær på den trygge siden, lytt til I...   Cool

Nå sjekket jeg 2 NBI blader - begge sier det samme - diffsperre innerst som en vanlig vegg.
Dette er jo over terreng - og taket har et bra utstikk -selv om det sikkert blåser vannrett der borte...

Men dette har vel stått noen år - så du vet vel om de murene har mye fukt - event. på innsiden?

Tror ikke pappen mot muren har nytte - ville hatt 1cm avstand stender/mur. Men du må ta taket også - det er der mesteparten av varmen forsvinner.

Det som antakelig blir problemet ved isolering og oppvarming er at det er mange steder i den garasje det ikke blir damptett - så der kommer varm luft ut og kondenserer. Vanligvis er det jo ikke så lave temperaturer der borte - så ikke det største problemet.

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 12:01

Haya99 skrev:

Nå sjekket jeg 2 NBI blader...

Som var omtrent det jeg hadde tenkt å oppnå... Bruke kostbar tid i en hektisk hverdag på noe du aldri får betalt for... Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 12:29

Jeg har en nabo som bygde garage for et par år siden og fulgte alt av forskrifter, dvs, nesten våtromsnorm, kjørte inn biler osv som tinet av, rommet er tett og nå er det grønt av mugg oppetter hele veggene. Mitt gamle hus (46) finnes det ikke dampsperre i, bare papp, tørt som knusk i veggene. Da jeg isolerte og kledde bua, la jeg ikke plast noe sted. Der er det så lite fukt, og såpass luftig at det som er av evt fukt vil tørke/fordampe og forsvinne ut....sammen med varmen. Har ikke behov for 20 varme over lang tid heller da..

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 12:41

Trollerud skrev:
Haya99 skrev:

Som var omtrent det jeg hadde tenkt å oppnå...  Bruke kostbar tid i en hektisk hverdag på noe du aldri får betalt for...   Twisted Evil

....jeg har sendt regning til Kliffern (tok med all tid som er gått på dette forumet i samme slengen)

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 12:42

Palma skrev:Jeg har en nabo som bygde garage for et par år siden og fulgte alt av forskrifter, dvs, nesten våtromsnorm, kjørte inn biler osv som tinet av, rommet er tett og nå er det grønt av mugg oppetter hele veggene. Mitt gamle hus (46) finnes det ikke dampsperre i, bare papp, tørt som knusk i veggene. Da jeg isolerte og kledde bua, la jeg ikke plast noe sted. Der er det så lite fukt, og såpass luftig at det som er av evt fukt vil tørke/fordampe og forsvinne ut....sammen med varmen. Har ikke behov for 20 varme over lang tid heller da..

Helt riktig - og ventilasjon er noe Kliffern også må tenke på hvis han får den garasjen tett.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 13:27

Haya99 skrev:
Trollerud skrev:
Haya99 skrev:

Som var omtrent det jeg hadde tenkt å oppnå...  Bruke kostbar tid i en hektisk hverdag på noe du aldri får betalt for...   Twisted Evil

....jeg har sendt regning til Kliffern (tok med all tid som er gått på dette forumet i samme slengen)

Avtale om autogiro?? cheers

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 13:58

Haya99 skrev:Nå sjekket jeg 2 NBI blader - begge sier det samme - diffsperre innerst som en vanlig vegg.
Dette er jo over terreng - og taket har et bra utstikk -selv om det sikkert blåser vannrett der borte...

Men dette har vel stått noen år - så du vet vel om de murene har mye fukt - event. på innsiden?

Finnes ikke antydning til fukt innvendig. Som sagt/som bildet viser,så er hele muren over bakkenivå,bra utstikk på tak som observert.Så tror ikke fuktighet er et problem i utgangspunktet. Men vil jo ikke lage meg et problem.

Haya99 skrev:Tror ikke pappen mot muren har nytte - ville hatt 1cm avstand stender/mur.

Stender-avstand til mur ja,men uten papp eller noe,så vil jo isolasjon ligge rett mot muren  Suspect

Haya99 skrev: Men du må ta taket også - det er der mesteparten av varmen forsvinner.

Vi kommer dit om litt,en ting om gangen  rabbit

Haya99 skrev:Det som antakelig blir problemet ved isolering og oppvarming er at det er mange steder i den garasje det ikke blir damptett - så der kommer varm luft ut og kondenserer. Vanligvis er det jo ikke så lave temperaturer der borte - så ikke det største problemet.

Damptett kan jeg vel klare å få det,hvis jeg bruker fuktsperre i tak og vegger?

Og du,den fakturaen du sendte var i overkant optimistisk clown

41 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 14:09

KliffArne skrev:

Stender-avstand til mur ja,men uten papp eller noe,så vil jo isolasjon ligge rett mot muren  Suspect

Damptett kan jeg vel klare å få det,hvis jeg bruker fuktsperre i tak og vegger?

Og du,den fakturaen du sendte var i overkant optimistisk clown

Det finnes noe nettinglign greier for å holde på isol.

Ja diffsperre i tak og vegger - og så blir det luftet tak over isolasjonen - god vent her.
Og så litt vent i garasjen ....

....ok trekker fra 20% - men så blir det samme tillegg for dette svaret...

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 14:25

KliffArne skrev:...vil jo ikke lage meg et problem..

OK.. Hvem har hacket seg inn på Cliffs brukerkonto?? monkey

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Styrke i halvanna x 6 kontra 2x5" ? on Ons 4 Feb 2015 - 14:41

Heisann

Ser hva du holder på med og alle de sakene dere snakker om her forutsetter at det alltid er varmere inne i garasjen enn det er på utsiden..... Hvis temperatur synker til - 8 - 10 kalde blå inne i garasjen og lar mc og verktøy bli like kaldt og så får væromslag til 5 - 6 grader og regn så få du ett stort problem med fuktighet på utsiden av plasten og i verste fall kondensering på alt stål i garasjen dersom det lekker fuktig luft inn gjennom porten etc. Hvis du skal ha inn bilen med varm motor vil det hjelpe godt på den daglige tørken men hvis det ikke er plass til bilen så må du ordne litt annen varme........

Hvis du bare har tenkt å varme opp noen få ganger på vinteren og ellers lar det være kaldt så er det vel nesten like greit å kutte ut plasten og passe på at det er vindtett og kun veldig god kontrollert ventilasjon og passe på når temperaturen stiger mye og det begynner å regne (det bør for så vidt alle gjøre)..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2