Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Gjelder bil men : Varsellampe ABS lyser

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Gjelder bil men : Varsellampe ABS lyser on Lør 24 Jan 2015 - 11:14

Tre ganger på rad har jeg fått godkjent bilen selv om ABS-lampa lyste,med den begrunnelse at bremsene var gode nok lell..
Dro til NAF som ikke godkjente dette,og da reiste jeg til et annet verksted hvor de godkjente.
Leste om en kar på nettet som hadde fått dette godkjent av sentrale veimyndigheter...han sparte da 15000
kroner..

Hva er rett og riktig tror dere ? Shocked

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Gjelder bil men : Varsellampe ABS lyser on Lør 24 Jan 2015 - 12:48

intrudergubbe skrev:Tre ganger på rad har jeg fått godkjent bilen selv om ABS-lampa lyste,med den begrunnelse at bremsene var gode nok lell..
Dro til NAF som ikke godkjente dette,og da reiste jeg til et annet verksted hvor de godkjente.
Leste om en kar på nettet som hadde fått dette godkjent av sentrale veimyndigheter...han sparte da 15000
kroner..

Hva er rett og riktig tror dere ? Shocked

Det er jo sant at du har like gode bremser, men du har ikke ABS og den sikkerheten det gir. Du vil få lengere bremselengde og dårlif styring med blokkerte hjul.
Tror jeg var borte i det samme med en KIA jeg hadde, abs-sensoren irra bort i saltet og lampa lyste

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Gjelder bil men : Varsellampe ABS lyser on Lør 24 Jan 2015 - 12:58

Bremsene som sådan blir jo ikke dårligere av en ikkefungerende ABS. På rulla til bremsetester har ABS ingen virkning.

Mener det kom nye regler i fjor hvor man utvidet kravene slik at i biler hvor det var montert aktivt sikkerhets utstyr som ESP, ABS etc. må dette virke. Således (med et lite forbehold) tror jeg første kontrollant gjorde det riktig i henhold til regelverket.

Når det er sagt, fungerende ABS burde være av interesse for eieren av bilen, uavhengig av kontroll og godkjenning? Eller er bilen så gammel at verdien av reparasjon overstiger bilens verdi?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Gjelder bil men : Varsellampe ABS lyser on Lør 24 Jan 2015 - 13:27

Innføringen av det nye kontrollregimet fra nyttår er visst forsinket til April leste jeg-dette grunnet tekniske problemer.
-dette sagt så synes jeg ikke ABS på en del biler er sikkerhetsfremmende for stoppelengden øker drastisk på enkelte bilmodeller-spesielt de med veldig store hjul-
En Nissan navara vi hadde på jobben måtte hjelpes med 4wd og brekket for å få stoppet på glatta(under halve stopplengden)mens slik som Fiestaen til dattera mi stoppet minst like fort med ABS.

Men stemmer at alle systemer som har med "sikkerhet" skal fungere-ABS-ESP-EPS-SRS-med flere..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]