Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Kryssbytte gamle deler i topp på gammel XT-motor, kan det funke?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Fikk enda et problem under dagens kvalitetsopphold i mekkemekka. B040 hadde ikke mer å gjøre på GSW`en sin så han dunka ut siste bolten som holdt sammen store deler av den gamle XT`en min ("Brukkenbolten"). Da er det snart inga unnskyldning for å ikke hive inn den andre motoren som skal prøves. Men:

Denne andre motoren viste seg å ha dårlige gjenger til ventiljusteringsdekslene. Det betyr at toppen må av. Så ser jeg to alternativer:

1: Bore opp og sette inn helicoiler. Da må jeg handle disse helicoilene osv osv. Vil gjerne slippe...
2: Rett og slett ta toppen fra den andre motoren og hive den over, justere ventiler og tute og kjøre. (Må fixe tuta også...)

Så kommer det store spøresmålet:

Kan det gå bra å hive en gammel del over på en annen gammel motor??? Vet jo at ting sliter seg til og normalt ikke skal byttes. Men nå er det strengt tatt bare øvre halvdeler av lagerskålene til kammen som skal ned og jobbe på en annen kam.
Og selvsagt, siden vippearmene sitter oppe i toppdekselet vil de få annen kam og ventiler å dytte på. Det ser jeg strengt tatt ikke noen problemer med.
Noen som vet om dette er grei skuring eller oppskrift på problemer?

Bilde av "toppen" som mangler dekslet. Dette dekslet som jeg vil kryssbytte har som nevnt vippearmene innlagret.

Vet at her er minst èn spesielt motorkyndig her inne, og minst èn som har XT i stallen og bruker aktivt. Men kanskje ikke 600?

Vis Medlemmets Profil
De to delene er vel linjeboret sammen, sånn at topp og deksel over kammen hører sammen. Jeg ville satt inn løsgjenger for deksel til justeringslukene, alternativt byttet både topp og dekselet over.

Vis Medlemmets Profil
OK, hvis delene linjebores sammen ser jeg for meg dårlig resultat... pale

Får oppsøke sjappe og se etter helicoiler og ta med dekslet på jobben og få drilla i ordentlig maskin.

Vis Medlemmets Profil
Er nok tvilsomt med lagerleier fra to forskjellige ja, vippearmene hadde sikker funka. Har du noe å legge i lagerleiene for å måle klaring så kunne du jo sett, men...

Vis Medlemmets Profil
Kunne jo fått tak i måletråd, men da begynner det å nærme seg at det går kjappere å sette inn helicoli Embarassed

Vis Medlemmets Profil
Kan tro det ja. Har du noe bra å borre med så blir det jo bra da

Vis Medlemmets Profil
Har en gammel mekaniker på jobben, tenker jeg smører ham litt så blir det nok bora med rette dybde og vinkel og gjenga til bunns.
Han er skikkelig petimeter. Ba om å få dreid ned et vingerør til et modellfly med èn millimeter. Da ble det grynting, han villa ha målene på hundredelen... Så jeg bestilte neddreiing med 1,00mm. Da først kunne han spenne fast emnet i benken affraid

Vis Medlemmets Profil
Ikke noe på hælvtommen nei hehe

Vis Medlemmets Profil
Nei, litt annen klasse over metallarbeidene enn det jeg klarer å få til bounce

Vis Medlemmets Profil
Å erstatte gjengene er en enkel affære-kjøp et sett på biltema og litt flytende "lagerlåsing".
så er det bare å bore med riktig bor til du er i bunnen av gjengene og gjenge og montere med låsevesken.
dette er ikke noe hokuspokus hvis du ikke bruker sleggemetoden.
dessuten er det greit å ha "på lur" en annen gang også.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Gjengereparasjonssett-mm-21-deler-med-110-innsatser-191372/

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Sylindrisk-fastlasing-3632/

Edit:

Sett på ventildekslet og bruk dette som styring når du borer så blir det rett og det faller heller ikke noe spon i motoren.

Vis Medlemmets Profil
mekkern skrev:Å erstatte gjengene er en enkel affære-kjøp et sett på biltema og litt flytende "lagerlåsing".
så er det bare å bore med riktig bor til du er i bunnen av gjengene og gjenge og montere med låsevesken.
dette er ikke noe hokuspokus hvis du ikke bruker sleggemetoden.
dessuten er det greit å ha "på lur" en annen gang også.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Gjengereparasjonssett-mm-21-deler-med-110-innsatser-191372/

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Sylindrisk-fastlasing-3632/

Edit:

Sett på ventildekslet og bruk dette som styring når du borer så blir det rett og det faller heller ikke noe spon i motoren.

Er det virkelig noen som ikke har ett sånt bt-sett i garasjen What a Face

Takk, hadde sjekka hva BT hadde men ville ikke si det høyt. Men satser på at det duger i massevis til min bruk. Var ikke sikker på dette med låseveske, men der kom svar på det også. Godt tips om dekslet. Very Happy

Klifern; nei, jeg hadde ikke noe sånt fra før av jeg, men nå som den gamle XT`en bare kalles for "Brukkenbolten" kan de fleste tenke seg til at jeg bare må handle meg et sånt stort sortement. Er ikke første saken som ryker på den saltlake-kjørte doningen, men den første som er såpass knotete og kritisk.

Tok av bæreren i høst og sandblåste og lakket den, bytta blinklys bak og tenkte jeg skulle avslutte med ei ventiljustering... Så røk det meste jeg tok i, og da gårsdagen var ferdig så ventiljusteringsprosjektet sånn ut, sandblåsing av nedre del av rammen neste...:

affraid

Vis Medlemmets Profil
Dæven joo. Det var godt at du bare skulle sjekke ventilene. ellers kunne du endt med å skru sykkelen i småbiter lol!

Vis Medlemmets Profil
dag-zzr skrev:Dæven joo. Det var godt at du bare skulle sjekke ventilene. ellers kunne du endt med å skru sykkelen i småbiter lol!

Ja heldigvis cheers

Men gaflene lekker, så jeg må kanskje av med dem igjen og skifte noen simmeringer... affraid

Stolt av bæreren da!

Vis Medlemmets Profil
Jaggu greide jeg å forvirre meg selv også...kun med litt hjelp av bildet av ventiler/kam..
tenkte på gjengene i toppen som holder toppdekslet.. Laughing
men når jeg fikk spist litt fikk jeg med meg at det "bare" var lokkene i toppdekslet.. lol!

Vis Medlemmets Profil
Ja sånn er det. Alltid noe ekstra. Er sånn smått imponert over dere som bruker mye tid og kanskje penger Question  på prosjekter.
Jeg har kun skrudd sykler og motorer i småbiter for salg. Så det var ikke så viktig hvor jeg la skruene  Embarassed

Vis Medlemmets Profil
Tja, noen av oss er som barn. Må skru sund for å se åssen det ser ut inni. Ikke alltid man får klokka/sykkelen til å virke etterpå nei What a Face

Men nu har det kommet helicoiler fra BT i hus, nu får vi se om jeg klarer å ødelegge noe mer...

Vis Medlemmets Profil
Jo, skrudde på "alt" jeg også, det morsomste jeg visste for inni var det mye rart tongue Men det ble slutt på skruingen da brødrene ga meg bank og mente jeg var helt forskrudd, for de fikk ikke satt sammen tingene - de heller.
Vekkerklokker var supre med digre fjærer som spratt himmelhøyt !!

Så, jeg skrur ikke mer og har ikke et prosjekt å vise til, men dæsken det er fornøyelig å lese om prosjektene her inne !! cheers

Vis Medlemmets Profil
Jodlevann skrev: Men det ble slutt på skruingen da brødrene ga meg bank og mente jeg var helt forskrudd, for de fikk ikke satt sammen tingene - de heller.

De brørn dine har nok ødelagt mye for deg affraid Man skal jo oppmuntre barn til å bli kreative.

Så skal man vite at der står nok en uant mengde med prosjekter som bare mister siget og stopper helt opp rundt omkring i garasjer og på låver. Sikkert uhorvelig mange. Ikke så mange kjøpere til håpløse, oppgitte og bortkasta prosjekter heller. Tror du finner de fleste (begge to) her inne...

Vis Medlemmets Profil
Takk for tips, nå har jeg plukka enda mer sund og satt inn helicoiler (fra BT!) og låst dem med mekkern sin anbefaling (fra BT...).
Siden jeg har plukka tinga mer i filler er selvsagt sjansene for at dette prosjektet noen gang skal starte ganske minimale, men dette dekslet skal neppe lekke hvis sakene mot all formodning skal fyre i gang i en ikke altfor fjern framtid cheers

Det fine med å skru motoren i biter er at jeg får brukt den nye momentnøkkelen fra Hazet! Jo flere bolter jeg trekker til med den jo mer betaler den seg. (joo`s 3 teorem). Dette teoremet er avledet fra tidligere beviste aksiomer ved hjelp av logisk deduksjon scratch

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]