Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Separat girkasse?

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Separat girkasse? on Lør 14 Feb 2015 - 20:10

Dersom man skulle finne på noe så dumt som å prøve å drive en mc med en gammal motor uten girkasse, hvilke løsninger og produsenter av girkasser har man tilgjengelig?

Hæ?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Separat girkasse? on Lør 14 Feb 2015 - 21:02

en har jo både engelske og usa produsenter av MC kasser eller koble seg på "tværs" med guzzi/bmw..

men mest "vanlig" er vel tannreim og Usa kasse?
ellers er det vel rene dragrace kasser for de med masse penger?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Separat girkasse? on Lør 14 Feb 2015 - 21:19

Kjenner bare BMW sitt, kanskje verdt å se på hvis motorkonstruksjonen du har funnet i fjæra kan kombineres via noe fornuftig clutchsystem. Eller skal du ha kjededrift?

PS: kan koste penger. F.eks gearkasse på ebay...

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Separat girkasse? on Lør 14 Feb 2015 - 21:40

du får dem også på litt større japser

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Separat girkasse? on Lør 14 Feb 2015 - 22:54

Trollerud skrev:Dersom man skulle finne på noe så dumt som å prøve å drive en mc med en gammal motor uten girkasse, hvilke løsninger og produsenter av girkasser har man tilgjengelig?

Hæ?

HD har jo endel gamle motorer som de har satt inn i noe som likner mc,og de har vel separate gearboxer.

Hvilken motor er det du tenker å bruke? Brøyt-motor'n?

6 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 5:33

"Tenker å bruke" er å dra det litt langt foreløpig. "Leker med tanker om" passer litt bedre på dette stadiet.

Clutch bør være innkludert i konstruksjonen. Likte ideen om en Bmw eller Guzzi kasse, men uten noen god clutchløsning, er man (nesten) like langt?

Ikke Brøytmotor, men en luftkjølt snøscootertwin fra Yamaha. For å drive en Lambretta scooter... What a Face

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 9:43

Trollerud skrev:"Tenker å bruke" er å dra det litt langt foreløpig. "Leker med tanker om" passer litt bedre på dette stadiet.

Clutch bør være innkludert i konstruksjonen. Likte ideen om en Bmw eller Guzzi kasse, men uten noen god clutchløsning, er man (nesten) like langt?

Ikke Brøytmotor, men en luftkjølt snøscootertwin fra Yamaha. For å drive en Lambretta scooter...  What a Face

men sitter ikke motor og bakhjuloppheng sammen på disse?

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 10:45

mekkern skrev:

Org motor og drivverk er for det første beyond repair, dårlig da det var nytt og ingen ting jeg en gang har lyst å fikle med. Men det er litt gøy å titte på hva disse Hard Core London Leatherboys gjør med sine sykler.. Yamaha RD 350 og Suzuki RG 500 som drivkilder.. Da må man (kanskje) kunne klare å få til noe med en gammal snøscootermotor?

Men som sagt, kun en "artig ide" enn så lenge...

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 11:01

Trollerud skrev:
mekkern skrev:

Org motor og drivverk er for det første beyond repair, dårlig da det var nytt og ingen ting jeg en gang har lyst å fikle med. Men det er litt gøy å titte på hva disse Hard Core London Leatherboys gjør med sine sykler.. Yamaha RD 350 og Suzuki RG 500 som drivkilder.. Da må man (kanskje) kunne klare å få til noe med en gammal snøscootermotor?

Men som sagt, kun en "artig ide" enn så lenge...

Hva med å bruke variatorn fra snøscutern da? Burde greie innpå 200 kmt med den montert på scuterhjul Shocked

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 11:48

Jeg kappet vekk den delen av drivakselen som variatoren satt på igår, så det toget er gått.. Cool

Finnes jo en del motorsykkelbygg med den løsningen, innefor hillclimb er dette slett ikke uvanlig, og Rokon har produsert sykler med den løsningen i 40 år?

Men for dette "prosjektet" (som sikkert aldri blir noe av..) er det ikke aktuellt med variatorer, de er for store og klumpete.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 12:03

Har du noen bilder av tilsvarende ombygging som du tenker på? Er ikke så kjent med den sjangeren der.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 12:41

mortal skrev:Har du noen bilder av tilsvarende ombygging som du tenker på? Er ikke så kjent med den sjangeren der.

Jeg fant den Gamma 500'en ganske kjapt.. Jeg vil ikke ha en kopi av den, men man får en viss ide?

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 12:48

Det som ER vanlig, eller "vanlig", i disse dager er å montere en moderne motor i disse scooterene. Når man har sett hvor teit en orginal Lam-og-sammenbretta er konstruert, så skjønner man jo at det er waist of time å restaurere slik ræl. Men scooteren er jo mye smudere i designet enn Vespa, så derfor har motorbyttetrenden "tatt av" hos lærgutta i London..

Ryddig bygg:

Fra

Til

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 12:51

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 13:26

@Trålliz; Har du fått i deg litt vel mye Mettan-gass nå affraid

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 14:18

Neida, Arctic. Det er lediggangen, aka "Navingen" som gjør meg kreativ / ødelagt. Merk at jeg, som andre Navere, ikke fullfører drømmene, bare prater om dem.. tongue

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 15:11

Trollerud skrev:Neida, Arctic. Det er lediggangen, aka "Navingen" som gjør meg kreativ / ødelagt. Merk at jeg, som andre Navere, ikke fullfører drømmene, bare prater om dem..  tongue

jeg tør ikke en gang å prateom mine drømmer- redd for å bli mobba What a Face affraid

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 17:16

dag-zzr skrev:
Trollerud skrev:Neida, Arctic. Det er lediggangen, aka "Navingen" som gjør meg kreativ / ødelagt. Merk at jeg, som andre Navere, ikke fullfører drømmene, bare prater om dem..  tongue

jeg tør ikke en gang å prateom mine drømmer- redd for å bli mobba What a Face affraid

men fra Halvor til revolver-hva er det villeste vi kan finne på da tro..?

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 20:57

Tenkte jeg skulle inn og lese om separat girkasse...... mekkeren som er viden kjent som en dyktig mekaniker skulle lede an og hva finner jeg????????

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 21:44

driver å føler på rammene for prosjektet..

blir det NAV eller Drøm....

Detta lambrettagreiene:
Hvis det bare er et tynt rammerør som holder greia sammen ville jeg ikke hatt for tung drivenhet-men det skal vel ikke bremses eller styres??

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 21:52

mekkern skrev:.. det skal vel ikke bremses eller styres??

Nope, bare drømmes..

Kanskje du vil overta greiene? Du ønsket deg jo et prosjekt, gjorde du ikke? Wink

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 22:01

Trollerud skrev:
mekkern skrev:.. det skal vel ikke bremses eller styres??

Nope, bare drømmes..

Kanskje du vil overta greiene? Du ønsket deg jo et prosjekt, gjorde du ikke?  Wink

kjenner jeg deg rett så er det nok en masse jeg må sveise sammen før det blir noe å bruke...

men hva er "utgangspunktet" her da? ser ramma ut som massevelt i tour de france?

Bilde?

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 22:04

Ramma er vel ikke skadet. Ennå. Men den kommer til å bli det.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 22:08

bakhjul og "kjolen"/dekslene?

type/årstall/ccm?

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Separat girkasse? on Søn 15 Feb 2015 - 22:28

Er det ikke like greit å bare smi tel en gaffel for bakhjul og demper, og trø i en 600 one-lunger fra en XT el.lign under deksla?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next