Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1984 Yamaha YZ125

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 5]

1 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Feb 2015 - 18:28

Tenkte jeg skulle dele et av prosjektene mine med dere. Har jo vært dårlig med nye prosjekter her i det siste så dette blir mitt bidrag.
Prosjektet er en gammel 80-talls crosser. En av Yamaha´s første YPVS crossere. YPVS(Yamaha Power Valve System) kom i 1982 og dette er en 1984 modell. Kjøpte den av en bekjent for en 500 lapp. Var i grunn for å redde den slik at den ikke havnet på skroten.
Fikk hentet den for litt siden men ikke fått skrudd noe på den da jeg jo i grunn har nok annet å skru på, både 2 og 4 hjul.

Her er den i all sin prakt. Den har fått mye juling i sitt lange liv, det er sikkert. Angret i grunn så fort jeg fikk den inn i verkstedet.

Var jo mørkt som i graven da jeg hentet den så kikka ikke så nøye på den.
Når jeg fikk den i lyset så ble jeg litt overrasket ja.

Ingen YPVS her nei.

Jaggu har tidligere eiere trua på en 1980-81 sylinder. Jippi, dette begynner jo bra.

Blokka slipet helt sønder og sammen.

Nye blokkhalvdeler må til.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Feb 2015 - 18:38

Denne så da riktig bra ut i forhold til Trolliz sine Crosser-prosjekter!

Vis Medlemmets Profil

3 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Feb 2015 - 18:41

Aiiii.
I utgangspunktet et artig lite prosjekt, men du trenger motor ja.
Skuffende lite (ingenting) på de største markedsplassene heller Crying or Very sad

Du kan jo plukke ned, pusse og lakke og gå over lagre og bremser og håpe det dukker opp en motor...?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Feb 2015 - 19:04

"Nye" blokkhalvdeler er på vei over dammen. Lite med deler i europa til disse men i USA så er det endel på ebay.
Råden slarker og så den må også byttes. Hadde desverre satt for lite minstebud på denne motoren så den glapp.
Er en 85 modell motor, igrunn bare topplokket som skiller da 85 modellen har et motorfeste på topplokket, noe 83 og 84 modellen ikke har.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Feb 2015 - 19:34

Ahh,endelig et nytt prosjekt på gang. Jeg liker sånt.

Det som er fint med sånne små-mopeda er at det er liksom overkommelig å gjøre dem nesten som ny igjen,uten at det trenger å bli så altfor dyrt.En del arbeid er det,men det er jo litt av poenget med sånne prosjekt.

Hold oss oppdatert

6 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Feb 2015 - 19:53

Skal bli artig å følge.. Nå skal jeg banne i kirken her, så sarte sjeler får snu seg vekk og ikke se:

Det er grupper for slikt på Facebook...

Sjekk ut "Kamratgruppen "2-taktarna" (Veterancrossens Vänner)" om du er på FB

Dette er jo en modell som er solgt i bøtter og spann en gang i tiden, så deler finnes -selv om folk kanskje ikke annonserer så mye..

Lykke til. Selv fikk jeg napp på en nyborret YZ 465 motor nå i kveld, så kanskje det blir et Yz prosjekt til på meg også snart... cat

Vis Medlemmets Profil

7 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Feb 2015 - 20:09

Men i svarte, her var det jaggu liv. F%¤# og, da må jeg jo følge opp dette rælet og da.
Morro med tilbakemeldinger da :) Overkommelig slike prosjekter ja, men jaggu tar det tid disse også.
Etter at bildene ble tatt er motor plukket opp, og det er et par skruer jeg kan bruk opp at. Noe så ihjelmekka og ihjelkjørt har jeg ikke sett siden jeg selv rævkjørte doninger som dette som tenåring.

FB, nei takk, av prinsipp så er jeg ikke der, hehe. Men det har sikkert sine fordeler ja, men jeg pleier i grunn å få tak i det aller meste og så synes jeg det er utrolig sosialt og morsomt å bli kjent med folk via delejakt på gammlemåten. Via annonser, folkesnakk og annet sladder.
Kommer update på motor så fort delene kommer over atlanteren med dampskibet.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Feb 2015 - 20:16

Trollerud skrev:

Dette er jo en modell som er solgt i bøtter og spann en gang i tiden, så deler finnes -selv om folk kanskje ikke annonserer så mye..

Lykke til. Selv fikk jeg napp på en nyborret YZ 465 motor nå i kveld, så kanskje det blir et Yz prosjekt til på meg også snart...  cat

Finnes nok noe mye som ligger i kroker og staller, er bare å få snoka det opp :)

Storkubikk YZ er kult da. Hadde en 86 YZ490. Desverre ble den solgt, eller like greit, fy for et råskinn Twisted Evil
Hver gang jeg kjørte med den så sa jeg til meg selv: dette går bra, aldri i værla!

Vis Medlemmets Profil

9 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 16 Feb 2015 - 8:47

flott med prosjekter, kan du ikke møte dampskipet og hjelpe til med å ro bounce

Vis Medlemmets Profil

10 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Fre 20 Feb 2015 - 11:52

Gøy at flere setter i stand gamle motocross-maskiner! Ser frem til oppdateringer her. Jeg har nok en forkjærlighet for gamle Yamahaer, så det er jo litt ekstra gøy at det er en YZ... Very Happy

Vis Medlemmets Profil

11 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 21 Feb 2015 - 9:31

custom skrev:flott med prosjekter, kan du ikke møte dampskipet og hjelpe til med å ro bounce  
Det hjalp det, nye blokkhalvdeler er i hus :)
mortal skrev:Gøy at flere setter i stand gamle motocross-maskiner! Ser frem til oppdateringer her. Jeg har nok en forkjærlighet for gamle Yamahaer, så det er jo litt ekstra gøy at det er en YZ... Very Happy
De gamle crosserne synes jeg er mer stilfulle enn dagens men kan jo ikke sammelingnes med hverandre når det gjelder effekt og balanse/kjøreegenskaper vil jeg anta.

Bilder fra demontering av motor.

Vannpumpehuset er sprekt og lappet med noe epoxy, skal byttes. Et ganske så aktivt valg av skruer på det vannpumpehuset  lol!  

Impeller, drev og aksel var brukbare, blir med videre. Nederst sees andre ledd at YPVS mekanismen, selve regulatorakslen til YPVS var plukket vekk av tidligere eiere ifbm bytte til 81-sylinderen.

Mutteren til veivaksel var for stor eller noe tommegreier. Den passet nesten og det ble vel ansett som godt nok. Den hadde de bare dratt til så den satt fast på gjengeflyten og låseskiven. Utrolig!! Legg også merke til clutchkurven, mangler en tann.

Clutchkurv byttes ut. Girsjalter var sveiset fast til giraksel så det måtte slipes fra hverandre. Giraksel skal byttes.

I bunnen av blokka lå det noe slam som minntes om grease. Neppe et godt tegn men heldigvis inneholdt den ikke spon.

Overføringsdrevene(hoveddrevet og drevet til vannpumpen som ligger under/bak hoveddrevet) var overraskende nok bra. Ingen synlig slitasje.

Giraksel som byttes ut.

Resterende deler ser greie ut.

Clutchkurven, legg merke til slitemerkene. Bare å kaste. Legg merke til låseplaten, den brukt noen ganger!!

Hull i blokka inn til clutchoverføringa. Sikkert kjede som har hoppa over mer enn en gang.

Veivakseltappen på magnetsiden var slått på med hammer  cheers . Usikker på om jeg skal bruke den veiva, er et lite høydekast på akslen de 3-4 ytterste millimeterne. Har rensket gjengene så de er bra, men er et kast i den. Selve mutteren til magneten sitte mye lenger inn på akslen så vekten av mutteren vil ikke påvirke ubalangsen ytterligere. Hva tror dere om å bruke den opp at? Er snakk om et høyde avvik på ca 1 -1,5mm.

Kickakslen, joda..... Får se om jeg får noe greie på gjengene.

Girkassen ser tilsynelatende bra ut. Minimalt med slakk mellom drev og aksler. Ikke slitespor på aksler. Muligens brukbart.

Mer girkasse.

Var litt rustslam på akselendene, bare å tørke vekk med papir.

Bunnpluggen var strøken, ikke mye skrudd på, det kan være et dårlig tegn på en 30 år gammel maskin affraid .

Lager, bortsett fra veivagerne er faste og fine, merklig nok, men skal selvfølgelig byttes. Litt mer slam.

Egentlig så er det galskap å begynne å koste penger på slikt "søppel" som denne crosseren. Men, har´n først dratt med noe hjem en sein,mørk kveld så får´n jo la det stå tell Twisted Evil

Sist endret av Bromm den Lør 21 Feb 2015 - 9:48, endret 2 ganger (Reason for editing : Skriveleif)

Vis Medlemmets Profil

12 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 21 Feb 2015 - 12:09

Ja her har du litt og kose deg med..

Alt slammet er nok gamle clutch lameller som har avleiret seg med årene..

Vis Medlemmets Profil

13 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 21 Feb 2015 - 13:20

Ja, er jo meningen det skal være litt kos :)
Clutchlamellene var slitt til under minstemål, selvfølgelig Razz , så de skal også byttes sammen med clutchfjærene.
Var jo ikke noe spon i det slammet så jeg lurte på hva det kom av men det er jo logisk at det kan være fra clutchen. Tenkte ikke så langt da jeg aldri har hatt en motor som har vært så utslitt som denne.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 21 Feb 2015 - 18:17

Legg den på is ett år. Så tar du med deg en handleliste hit til Telford, her er det massevis av deler til slit, og mange restaurerte sykler å hente inspirasjon fra..

http://www.classicbikeshows.com/event/the-classic-dirt-bike-show/

Vis Medlemmets Profil

15 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 21 Feb 2015 - 18:37

Ja det hadde vært noe. Kan ikke reise på slikt jeg vet du, sliter med å komme meg hjem fra Ekeberg de to gangene i året.
Hadde vel drasset med meg all slags drit hjem, men gøy hadde det vært, helt klart.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 23 Feb 2015 - 6:12

her var det jammen en del å ta tak i :) ekstra gøy når du blir ferdig selvfølgelig.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 23 Feb 2015 - 17:29

Er litt å ta tak i ja men er ikke noe problem det. Er mye jobb med rammen også, for ikke å nevne fram og bakenden. Mangler, eller må byttes mye småtterier på denne. Men stresser ikke, har en plan og holder meg til den.
Få motor opp å gå. Når denne er bra så forsetter jeg med resten. Skal ikke bli noen NOS-sykkel dette men noe jeg kan bruke i ny og ne for morro uten å være redd for den eller måtte vaske og polere i timer etter en liten tur.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 1 Mar 2015 - 12:02

Liten update.
Resultatet av en søndag formiddag med fyllesyke og ebay for noen uker siden kom denne uken i form av pakker i posten Razz

Nytt repo saltrekk.

Nytt sett med "one pice" radiatorslanger.

Har tatt vare på alle de orginale slangene men noen er allerede kuttet i forbindelse med at den 81 sylinderen ble satt på. Fant ut at det fort ble over tusenlappen bare i nye orginale slanger før det var komplett, så derfor prøver jeg et slik sett.

Nye repo gaffelbelger foran.

Pent brukt clutchkurv men nesten nye clutchlameller og og plater.

Noen dager seinere dukket det opp en sylinder med stempel som "buy it now" på ebay. Den så grei ut men jeg var skeptisk til at den var oppgitt til Ø56,1mm. Før det første betydde det at det var en uborret sylinder, hvilket jo er for godt til å være sant og for det andre var den priset veldig lavt, 50 pund. Var en MX sjappe i Nederland som solgte den og sjappa hadde 100% feedback så jeg tok tjangsen da jeg regnet med at denne kom til å bli solgt med en gang.

Sylinderen er strøken, uborret og stempelet er også bra. Har målt sylinderen og den er godt innenfor toleransen så det blir kun en lett honing og ny stempelring. Dette er antageligvis en sylinder som er kjøpt ny da det neppe finnes 30 år gamle sylindere som ikke er borret x antall ganger.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 1 Mar 2015 - 12:13

Det er lov med flaks en gang i mellom.. cheers

Vis Medlemmets Profil

20 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 1 Mar 2015 - 12:24

Sier som Mekkern; Det er lov med flaks en gang i mellom.. alien

Vis Medlemmets Profil

21 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 1 Mar 2015 - 12:31

mekkern skrev:Det er lov med flaks en gang i mellom.. cheers

Ja ikke sant Very Happy Det er faktisk omtrent ikke rust på pinneboltene engang så den er ikke mye brukt.

Dukka opp motorblokk også.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 1 Mar 2015 - 12:33

Var ikke dårlig det der. Det går an å gjøre noen bra handler på ibei

Vis Medlemmets Profil

23 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 1 Mar 2015 - 12:35

De kjøleslangene så litt disgusting ut Shocked , men det blir nok en flott sykkel igjen dette Very Happy

Vis Medlemmets Profil

24 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 1 Mar 2015 - 12:40

Trollerud skrev:Sier som Mekkern;  Det er lov med flaks en gang i mellom.. alien

Flaks er ikke akkurat mellomnavnet mitt, så ja, det er morro når det er noe som er bedre enn forventet.

Kan ikke si det om veiva. Hadde den med til en som har grie på slikt og den er ikke til å bruke opp at. Begge akslene er skjeve. det var skikkelige merker/bulker og hull i veivhuset som var tettet med epoxy. Antagelig så har det vært et skikkelig stempelras engang og veiva har dratt med seg stempelbiter eller noe ned og rundt. Mulig at det er derfor det ble bytte sylinder også. Så en annen veiv må til.

Vis Medlemmets Profil

25 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 1 Mar 2015 - 12:41

ArcticTiger skrev:De kjøleslangene så litt disgusting ut Shocked  , men det blir nok en flott sykkel igjen dette Very Happy

Er i grunn enig, vi får se hva det blir til :)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 5]

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next