Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1984 Yamaha YZ125

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 5 av 5]

101 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 4 Apr 2016 - 9:15

mekkern skrev:Har bare brukt 400 papir og fingrene jeg.. bare subbet rundt og rundt til "glansen" er borte..er jo bare for å "rubbe" overflaten litt slik at ringene får litt å gnisse på i en halvtimes tid...
Ja det kan være at det er nok, er bare så oljefilmen henger. Skal se om funker om ikke så er det fine stener som er det riktige da skjønner jeg?

pelsen skrev:Jeg har brukt/bruker ThreeBond pakningsguffe. Er visst samme som suzuki bruker, og jeg antar at det ikke er store forskjellen fra yammabond, funka fint på Yamaha TZ vaffal. Kjøper den hos Wagners Unimek på Fetsund. Very Happy

Ja jeg Googla denne Yamabondguffa og fikk også opp at det er TreeBond som lager denne og Hondabond og sikkert fler andre også.
Men funket veldig greit til monteringen denne Loctiten også. Skal bli spennende å se i praksis.

Vis Medlemmets Profil

102 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 10 Apr 2016 - 21:20

Fått gjort litt siden sist, ikke mye men måling av deler for å finne ut om de er innefor spech tar tid men det må til. Den delemotoren jeg kjøpte var veldig bra og det er i prinsipp den jeg nå bygger opp.

Montert primærdrev og sekundærdrivverk.

Siden jeg også ikke hadde klutchkurvlåser som passet så måtte jeg lage en selv. I beste mekker'n stil så laget jeg den av hylleknekter fra Jula. Målte dybden på kurven og la til 5mm. De ferdige hullene passet faktisk perfekt slik at den korte armen svinger over den lange slik at man kan bruke den begge veier. Funket perfekt  Very Happy

Når kurven var skrudd til så ble klutchen montert. Den kjøpte jeg på ebay og var i perfekt stand, muligens ganske ny da det knapt var merker etter klutchplatene og lamellene var 2,97mm. Nye er de 3mm.

Justering av klutcharmen, pilmerket rett mot "dråpen" på blokka.

YVPS regulatoren går i to lager, et i blokka er byttet tidligere og et i sidedekselet. Lageret i sidedekselet måtte også byttes men problemet er at lageret sitter slik til at tærsjen ikke fikk tak i lageret. So what to do?
Et gammelt indianertriks måtte til. Egentlig er det kun "hydraulikk" som benyttes ved at man dytter inn kitt eller lignede i akselhullet og presser dette inn lageret. Jeg brukte et epoxykitt da det føltes veldig kompakt og ganske tykt, dvs kun den ene komponenten sånn at det ikke herdet. Dyttet hullet fullt, banket ned, osv osv, til slutt så er det så mye kitt innunder lageret at det trykkes ut.

Presset inn nytt lager

Fjernet tettningen etter at den var presset inn så var jeg sikker på at det ikke ble noe dritt i det nye lageret.

Satte sammen dekselet med YVPS regulatoren og satte in selve YVPS-ventilen i eksosporten.

Pinneboltene i toppen er av ymse slag så de må byttes/lages ny.
Elllers så gikk skrotet rundt og den inneholder sånn ca 6 gir så da er det håp.
Neste gang blir det å time YVPS'en og sette i stand toppen, tenning og gasser. Det nærmer seg oppstart  Cool

Vis Medlemmets Profil

103 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 10 Apr 2016 - 21:37

Trikset med kitt var et godt tips!
cheers

Vis Medlemmets Profil

104 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 10 Apr 2016 - 21:56

mekkern skrev:Trikset med kitt var et godt tips!
cheers

Ja det funket overraskende bra.

Vis Medlemmets Profil

105 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 10 Apr 2016 - 22:36

Cor å tette blokka gikk jeg til Yamaha båtsjappa her i byen.
De brukte et pakningsstoff fra CRC i stedet for Yamahas "eget"
50 spenn for halvfull boks :)

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

106 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 11 Apr 2016 - 0:18

Hva er det plastdrevet driver?

Vis Medlemmets Profil

107 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 11 Apr 2016 - 7:42

Haeggis Amateur Line skrev:Cor å tette blokka gikk jeg til Yamaha båtsjappa her i byen.
De brukte et pakningsstoff fra CRC i stedet for Yamahas "eget"
50 spenn for halvfull boks :)

150 for full boks da? Er nok flere pakningsstoff som kan brukes, det viktigste er at det tåler bensinen i veivhuset på 2-T og at det ikke herder ut da disse motoren jo blir åpnet i tide og utide Laughing
bikeridr skrev:Hva er det plastdrevet driver?

Det er drevet til vannpumpen. Settes inn først da det er drevet av et drev innenfor primærdrevet. Det er splines på pumpeakselen slik at den træs inn i drevet. Det sammen med sentreringen av YVPS akselen samt tilhørende drev som igjen er drevet at primærdrevet gjør dette til en litt fiklete jobb, men det liker vi Shocked

Vis Medlemmets Profil

108 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 16 Apr 2016 - 10:15

Pusler litt med denne innimellom. Motoren står på benken slik at jeg gjør litt på den når det passer, fks men jeg venter på litt deler til de andre prosjektene.
Fikk timet YVPS'n

Montert dekselet

Timing av tenning.
Fortenninger er satt til 1,88mm F.Ø.D, bildet tatt før innstilling med måleur.
Måtte legge på skiver mellom topp og sylinder for at stempelet ikke skulle butte i toppen om noen lurer på det  Laughing

Kjøpte et komplett Athena pakningsett men det er av ræva kvalitet. Toppakningen har ikke større hull til de to boltene som har "dowl", prøvde å lage de større men Dremelen reiv selvfølgelig i stykker den tynne overgangen mellom bolthull og vannkanalen på pakningen så den havna i søppla. Har bestillt 2 topend-sett fra Moorse og disse har større hull slik at de forhåpentligvis skal passe.

Angående reedventil, jeg har en med stållepper og en med plastlepper. Den i plast er sikkert en ettermarkedsdel, hva er det beste å bruke? Den i stål er litt strammere enn den i plast! Er jo ikke noen form for trim på denne motoren så vil den med de plastleppene gi noe bedre respons?

Forgasseren som stod på 84'n er for stor så inntil jeg får tak i en annen gasser blir det å bruke gasseren fra 85'n jeg kjøpte i fjor sommer. Den får selvsagt et ultralydbad.
Ser det er rimelige gassere å få kjøpt på ebay, noen som kjenner til kvaliteten på disse?
http://www.ebay.com/itm/151933711074?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Har kjøpt slike billigere gassere før og med litt ymse resultat men alltid fått de til å funke men særlig flottørinnstilling kan være en utfordring  Mad Ser at brukte gassere er ganske dyre og kan jo være utslitt innvendig så frister ikke å kjøpe en til 1000 kr for så å måtte koste på den 500 kr i dysesett og mye arbeid!

Kicken skal få ny fjær og kule. Ny NOS mutter om ikke annet  Very Happy

Så inntil videre så blir det ikke gjort noe mer med motor. Planen er å sette motoren på sykkelen igjen og gjøre en oppstart og set at motoren er tett og at den går sånn nogenlunde før jeg starter med fiks av ramme, bakstilling etc.

Vis Medlemmets Profil

109 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 16 Apr 2016 - 12:28

Takk for svar angående plastdrevet (om enn noe sent..)
Nuvel, den motoren der, er det "lett motorsykkel", konkurransesykkel eller "tungregistrert"? Og i såfall, hvor mye gamp er det i den motoren?

Edit:
Nvm, ser jo i førsteposten at det er en crosser, og 2-takter.
Likefullt, hvor mange gamp og nytt spm, hvor mange gear?

Vis Medlemmets Profil

110 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 16 Apr 2016 - 18:35

bikeridr skrev:Takk for svar angående plastdrevet (om enn noe sent..)
Nuvel, den motoren der, er det "lett motorsykkel", konkurransesykkel eller "tungregistrert"? Og i såfall, hvor mye gamp er det i den motoren?

Edit:
Nvm, ser jo i førsteposten at det er en crosser, og 2-takter.
Likefullt, hvor mange gamp og nytt spm, hvor mange gear?

Ingen årsak, er ikke så kjapp i vendigen selv Wink

Er en klassisk crosser dette. En av de første virkelige hi-tech crosserene. Frem til 1982 så var det kun tradisjonelle sylindere men med YVPS-systemet til Yamaha som kom i 82 hadde man plutselig goder fra to verdner, bunndrag og toppdrag. To-tre år etter hadde alle crossere en eller annen form for eksosportregulering, men YZ'n var et beist når jeg var ung, derfor er det litt morro med denn for meg.
Effekt vet jeg ikke men rundt 24 bakhjulshester på 83-85 modellene tror jeg, det jeg vet er at 86 modellen hadde 26 hk på bakhjulet. I dag er det vel 40+ Twisted Evil
Det er en 6 trinns tettsteget girkasse på disse motorene. Her skal man være kjapp i koordineringen for å få toppfart raskt. utrolig morsomt å kjøre 125 men veldig slitsomt i forhold til de større to-takterene. Hadde en 86 YZ490 og den var rå å kjøre. Noe av det jeg angrer mest på at jeg solgte Mad

Vis Medlemmets Profil

111 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 30 Apr 2016 - 18:59

Ikke mye til update men litt har skjedd siden sist.
Fikk toppsettet fra Moose her om dagen så i dag ble motoren satt sammen og montert i ramma for oppstart.
Planen har hele tiden vært å få motoren i orden før jeg plukker i fra hverandre resten av sykkelen.

Startet gjorde den også cheers

Har ikke koblet til radiator så ble ikke annet enn et par raske oppstarter men virket greit.
Men ser at skruen til tomgangen bunner uten at tomgangen øker så må se på det, mulig at det er feil skrue eller noe. Var heller ikke noe fjær på den og med tanke på hvordan resten av sykkelen var så forundrer det meg ikke om den er feil.

Vis Medlemmets Profil

112 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 28 Mai 2016 - 20:17

Hei og hopp, har ikke skjedd en skit med YZ'n, lukten av grillpølser og smaken av sommerpils samt at sommersløvheten har tatt litt overhånd må vel ta mye av skylden for det Razz . Men jeg fikk hentet Honda'n. En kompis fikk vasket den og da ble det plutselig litt om å gjøre å få start på den. Den har stått lagret i verkstedet ved siden av mitt i mange år men har ikke fått rotet meg til å hente den (er tross alt 10 meter å gå Embarassed ).
Så når de 20 meterene var unnagjort så stod den der i all sin prakt Exclamation

Vet ikke så mye om den, ikke en gang årsmodell, men det er en XR250R i følge rammenummert.
Slenger inn noen bilder av den. Noen som vet hvilken årsmodell det er Question

Har det store framhjulet liggende så det skal på, må bare få handlet inn nytt dekk.

Etter å ha drenset gasseren, sjekket olje og gnist så startet den etterhvert, når jeg fant ut at chokearmen hadde motsatt på/av plassering enn de Mikunigassere jeg har vært borti. Ble kun få sekunde gange da jeg ikke har byttet olje på den ennå. Har noen spørsmål, håper dere endurogutta kan svare på dette:
Hva slags olje bør jeg bruke?
Er det oljefilter på denne?
Hvordan få av pluggen, får ikke ned en vanlig 16mm pluggnøkkel? (for de observange så brukte jeg en annen plugg for å sjekke gnisten)

Planer, å ja da  Very Happy

Vis Medlemmets Profil

113 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 29 Mai 2016 - 0:03

Vil tippe på ca 85/86 pga farge på sete??

hvis du vil selge forhjulet er jeg intressert i et 17" til 600èn... bounce

Vis Medlemmets Profil

114 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 29 Mai 2016 - 10:22

mekkern skrev:Vil tippe på ca 85/86 pga farge på sete??

hvis du vil selge forhjulet er jeg intressert i et 17" til 600èn... bounce

Enig det med årsmodell men er litt usikker på dette med rammefarge, noen årsmodeller har hvite rammer og noen røde. Spiller ingen rolle for meg hvilken årsmodell det er, denne skal bygges om til ren MX uansett, men greit å vite i forhold til delebestilling.
Googla litt og det ser ut som det er løst oljefilter på motoren.

Selge noe jeg, Very Happy  Laughing  Razz  !!!   Ja kanskje det Shocked

Vis Medlemmets Profil

115 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 29 Mai 2016 - 14:30

Hvis det er som på 600 så er det 2 filtre.
Et innsatsfilter på h side av motoren og en sil invendig?

Vis Medlemmets Profil

116 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 29 Mai 2016 - 17:45

Har 17" Akront felg her, jeg Mekkern.. Om du vil ha den. Hadde den på en Husqvarna supermotard tidlig på '90-tallet..

Vis Medlemmets Profil

117 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 29 Mai 2016 - 17:53

Trollerud skrev:Har 17" Akront felg her, jeg Mekkern.. Om du vil ha den.  Hadde den på en Husqvarna supermotard tidlig på '90-tallet..

greia med de felgene på 600 er at jeg tror det er samme antall eiker foran og bak selv med stor forskjell på diameter.
det ser ut som den felgen på250 er samme antall med 17".

Men jeg takker ja på felgen din og jeg.santa

så har jeg litt å pusle med etter turen hos SVV på tirsdag...(mulig jeg får masse arbeid da??) affraid

Vis Medlemmets Profil

118 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 29 Mai 2016 - 21:27

Kan sjekke ut det andre orginale framhjulet til tirsdag sånn at jeg vet at det er i orden.
Ellers så googla jeg litt og ser det er 18mm plugg og at det kun er Honda sin egen pluggnøkkel som passer grunnet meget trangt mellomrom nede i toppen. Fant en eBay så får vi se om det går å få bytta plugg også.

Vis Medlemmets Profil

119 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 10 Jul 2016 - 20:43

Noe nytt om YZ-en? Og kanskje du bør opprette en egen prosjekttråd om XR-en, og ikke forurense denne med firetakts-Honda?

Vis Medlemmets Profil

120 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 13 Jul 2016 - 22:00

Har ikke skjedd en dritt med den. Må skjerpe meg, det begynner å hope seg opp med prosjekter igjen oppe i verkstedet Shocked
Planen er få blåst ramma, lakket den, polere opp plasten, bytte foringer og lager i baklinken, nye dekk og trekke om salen. Normalt er det et par tre uker arbeid for meg men er så mye annet som haster mer desverre Mad

Honda'n trenger ikke egen tråd, den bytta jeg olje og filter på så den er klar til jordet er tresket, må bare bytte forhjulet.

Planen er å få kjørt med YZ'n på sensommeren når det er tresket så får vel sett igang snart Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 5 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5