Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1984 Yamaha YZ125

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 6 av 6]

126 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 13 Sep 2017 - 20:55

Ok, da prøver jeg den filteroljen.
En liten update.
Fikk chainrolleren i posten i går og da kunne jeg jo stikke opp i verkstedet å montere den, langt mer hyggelig enn å legge parkett Very Happy

Det nye festet jeg laget passet perfekt til roller'n

Det er ikke lett og stoppe når det ligger deler klargjort og plutselig så var motoren i ramma, el-anlegget (veldig komplisert Razz ), pussing av div bolter.

Resten av kvelden gikk med til å sitte å rette bøyde lameller i kjølerregisterne, skikkelig pirkearbeid, men det ble åpninger, i hvertfall så godt som alle ble åpne. Nå ligger de til rengjøring i en bøtte med maskinoppvaskpulver og varm vann ut kvelden.

Fikk bestillt nytt linkage kit til bakstillinga også.

Neste blir å koble opp kjølinga, sjekk av framdemperne etc.

Vis Medlemmets Profil

127 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 20 Sep 2017 - 21:22

Fått gjort litt mer.

Radiatorene ble renset, rettet, pusset og lakket med varmelakk. Rettet ut de lamelene som lot seg rette, presset ut skadene på rørendene og rettet opp festene. Glemte å ta enkeltbilde etter fix. Unnskyld Embarassed

Men har et etter montering da  Shocked

Luftfilterkassen ble rengjort og plasten ble shinet opp.
Montert sammen med gasser og filtersystemet.

Fikk begynnt på fremgafflen. Tok av bootsene og gaffelbein og tettninger var gullende rent og 0 tegn til svetting og det var fortsatt trykk i beina når jeg trykket inn ventilene så da konluderte jeg med at de er i god stand. Oljen var også ren og tynn. Mistenker at denne har gått mest på jordecross siden for og bakgaffel utrolig nok ser ut til å være i meget god stand, bortsett fra linken bak som var slitt. Lagerene i trippeltreet var også bra, det samme med lagerbanene så dette ble rengjort, satt inn med ny grease og remontert.

Litt bilder etter at rammen kom ned på gølvet:

Ponduskalendere har jeg på kontorpulten og det er alltid morro å åpne en ny dag. Denne dukket opp nylig

Linkage-settet er sendt og håper å få det til uka så i mellomtiden blir det å fikse det siste gaffelbeinet.

Vis Medlemmets Profil

128 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 20 Sep 2017 - 21:51

God og grundig jobb som det pleier ser jeg. cheers

de blir bra de gamle sliterne ...

Vis Medlemmets Profil

129 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 20 Sep 2017 - 22:18

Nå begynner det å ligne noe her ja. Bra arbeid! Fortsett å poste her, er gøy å følge med.

Vis Medlemmets Profil

130 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 25 Sep 2017 - 7:21

Bra jobbet!

Vis Medlemmets Profil

131 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 25 Sep 2017 - 21:09

Takk for det gutta, gammelmann gjør så godt han kan.
Linksettet kom ikke før helgen men fikk melding i dag så får hente det i morgen.
Med tait bakstilling og nyoverhalt motor så blir det spennende å prøve den igjen.

Noen år (og kg) siden en hadde denne kjørestilen Laughing
Forresten en habil raider denne duden her...

Vis Medlemmets Profil

132 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 26 Sep 2017 - 18:54

Bromm skrev:Noen år (og kg) siden en hadde denne kjørestilen Laughing

Hadde samme stilen, jeg og, for noen år siden. Holdt nesten en hel runde før jeg tok forlengs salto, både sykkelen og jeg selv.
Tok til fornuft, og solgte jævelskapen Twisted Evil

133 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 27 Sep 2017 - 22:13

KnutR

Admin
KliffArne skrev:

Hadde samme stilen, jeg og, for noen år siden. Holdt nesten en hel runde før jeg tok forlengs salto, både sykkelen og jeg selv.

Var på samme kjøret jeg og. Problemet nå er at man har lært at det gjør vondt å kræsje, og planlegger kjøringen i henhold...

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt hardt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevognsrigg (støttehjulsræseren), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil

134 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 28 Sep 2017 - 21:13

KnutR skrev:
KliffArne skrev:

Var på samme kjøret jeg og. Problemet nå er at man har lært at det gjør vondt å kræsje, og planlegger kjøringen i henhold...

Huff ja, syns man lander hardere for vært år også. Motorikken er skremmende treg. Sist gang jeg tryna hadde jeg vondt i mange dager Shocked  Bare så synd det er så morsomt å kjøre disse vepsene, selv om XR'n er både sterkere og mer stabil (er jo tyngre) så kan jeg ikke la være å smile bredt av disse totakterne.

Vis Medlemmets Profil

135 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 28 Sep 2017 - 21:24

KnutR

Admin
Bromm skrev:
KnutR skrev:
KliffArne skrev:

Huff ja, syns man lander hardere for vært år også. Motorikken er skremmende treg. Sist gang jeg tryna hadde jeg vondt i mange dager Shocked  Bare så synd det er så morsomt å kjøre disse vepsene, selv om XR'n er både sterkere og mer stabil (er jo tyngre) så kan jeg ikke la være å smile bredt av disse totakterne.

De som forsøker å fortelle meg at fjær faller like fort som kanonkuler har iallefall ikke prøvd det i praksis.. Trilla jo bortover jordet som guttunge, børsta av det verste, bøyde ut det som var for ille, og fyra videre.
I dag, 30 år og det dobbelte antall kilo senere, ville et tilsvarende c-moment innebære en måneds sjukmelding og tur med babu-bil...

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt hardt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevognsrigg (støttehjulsræseren), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil

136 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 28 Sep 2017 - 21:33

KnutR skrev:
Bromm skrev:
KnutR skrev:
KliffArne skrev:

De som forsøker å fortelle meg at fjær faller like fort som kanonkuler har iallefall ikke prøvd det i praksis.. Trilla jo bortover jordet som guttunge, børsta av det verste, bøyde ut det som var for ille, og fyra videre.
I dag, 30 år og det dobbelte antall kilo senere, ville et tilsvarende c-moment innebære en måneds sjukmelding og tur med babu-bil...
Haha, det er så sant.
Er ikke bare motorikk og fysikk som er ræva, en blir jo redd også og så stivner enn helt til affraid
Men utrolig fin trim da. Sover godt om natta etter en dag med slik kjøring, bare så synd en blir så støl etterpå  Razz . Blir som etter en dag i slalombakken, ikke godt det heller Crying or Very sad

Vis Medlemmets Profil

137 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 11 Okt 2017 - 21:12

Lekkert, bare lekkert!

Har du funnet noen slags oversikt over fargekoder på gamle Yamaha-motorer?

Vis Medlemmets Profil

138 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 12 Okt 2017 - 22:14

Lekkert og lekkert fru Blom, det blir i hvert fall bedre enn det var Wink

Har ikke funnet noe lakkode på motorlakken men funnet ut at denne lakken fra Gasolin https://gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=334&zenid=18tdas7uf8khq1d4m52e9grj83 er veldig lik. Tåler mye også bare den får herde godt ut før bruk.
Ser det finnes noe motorlakk for japanske motorer på eBay som skal være lik den orginale men ingen som sender til Norge.

Sist endret av Bromm den Søn 15 Okt 2017 - 19:05, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

139 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Fre 13 Okt 2017 - 19:23

Blir da riktig så mye bedre :)

Takk for tips, skal vel ha noe fra Gasolin så jeg får prøve en boks eller to av den svarte chassislakken. Har en løs XT-motor jeg kan trene på først. Da kan det passe å prøve slike svamp-pensler også.
Vant med lakk som trenger sin tid. Den jeg la på ramma på XT`en var jo myk i ukevis... litt dumt når man ikke klarer å vente. (Kan vel komme av at man hadde for få andre sykler å skru på da)

Vis Medlemmets Profil

140 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 14 Okt 2017 - 10:32

joo skrev:Blir da riktig så mye bedre :)

Takk for tips, skal vel ha noe fra Gasolin så jeg får prøve en boks eller to av den svarte chassislakken. Har en løs XT-motor jeg kan trene på først. Da kan det passe å prøve slike svamp-pensler også.
Vant med lakk som trenger sin tid. Den jeg la på ramma på XT`en var jo myk i ukevis... litt dumt når man ikke klarer å vente. (Kan vel komme av at man hadde for få andre sykler å skru på da)

For få sykler å skru på? Jeg trodde kriteriet for å bli medlem her var at man hadde rikelig What a Face

Vis Medlemmets Profil

141 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 14 Okt 2017 - 14:37

inunf skrev:

For få sykler å skru på? Jeg trodde kriteriet for å bli medlem her var at man hadde rikelig What a Face

... Har visst 4 nå, en femte er på tur... cheers
Må vurdere salg av 1 eller to.

Vis Medlemmets Profil

142 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 15 Okt 2017 - 20:16

Prosjekter må man ha, minst 4-5 stykker Laughing

Får den lakken på sprayboks også men jeg kjøpte literboks og sprøyter selv, tynner den ca 10%. Den herder på en ukes tid og tåler mye og glansen er veldig lik japanske MC.
Jeg lakka ramma med kalipperlakk, måtte herde 3 uker men da ble den faktisk veldig hard.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 6 av 6]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6