Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1984 Yamaha YZ125

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Go down  Innlegg [Side 7 av 7]

151 Re: 1984 Yamaha YZ125 on 03.03.18 11:07

Går sakte men usikkert fremover med dette vraket. Fikk etter mye om og men overhalt bakdemperen. Skyldtes mye at det tok lang tid å få delene og LITT kløning fra meg. Bestillte det øvre demperhodet fra Moose Racing og når det endelig kom så var det ikke helt likt dette bildet som var på nettesiden dems for da ser det ganske så likt ut som den originale. Delen er moddet slik at den skal gi bedre tetting og bedre funksjon. Men det gjenstår å se.

Viste seg at det er forskjell på demperakselen på 39W(amerikansk modell) og 43M(euro modell). 39W demperen har 12mm aksel mens 43M har 14mm så det øvre demperhodet(eller hva det nå heter) ikke kunne brukes så det måtte broshes opp til 14.05mm. Man ser det på bildet nedenfor at det er forsjell på innerdiameteren, ytterdiameteren er dog lik, 40mm. Dette opplyste ikke Moose om, tror ikke de viste det en gang, fikk i hvert fall ikke noe svar fra de.
Når det broshingen var gjort så var det å montere og fylle opp driten med olje, sette sammen og så fiks ferdig. Nei da, så enkelt var det ikke  Mad
Først så fikk jeg ikke ventilen til blæra til å tette. Viste seg at enden/toppen av resovoaret hadde fått seg en skade, mulig når jeg tok den av. Ut med all olje i resovoaret, bytte del, av med innmaten i demperen og så full pakke med lufting etc. Så for å sjekke at blæra var tett så tenkte jeg at det er lurt å trykksette demperen for å sjekke. Satte på trykk og poff. Nålventilen inne i demperakselen hadde jo ikke jeg tenkt på. Den er jo løs så lenge den øvre delen av demperen ikke er skruff fast  Mad Nålventilen fløy tvers over rommet som et prosjektil og oljespruten stod utover benken  Razz Et av mine stolteste øyeblikk  Rolling Eyes
Måtte da begynne helt på nytt igjen, demontere, fylle på olje, lufte, sette sammen leamikken og kunne til slutt stolt se på den gjenstridige demperen som nå lå foran meg på benken.
Stolt som en hane så skulle leamikken testes, men nei da, nå virket ikke justerhjulet i toppen av demperen, den som justerer oljeflowen i demperen. Det står en lang nålventil igjennom hele demperakselen som via et vinkelgir betjenes av et ratt/knepphjul i toppen av demperen. Fikk ikke rikket hjulet så fort jeg fikk  satt sammen demperen. Tok opp demperen ørten ganger, hver gang måtte driten luftets, men ikke faan om leamikken ville funke. La så demperen vekk et par dager. Så en dag kom jeg på noe. På toppen av demperakselen er det et gjengeparti hvor det er skrudd en stoppskive som igjen den øvre delen av demperen er skrudd fast på. Om den stoppskiven hadde kommet en halv gjenge lenger ned så kanskje det gjorde at vinkelgiret for justeringen/knepphjulet kom i klem? Opp i verkstedet og joda, det var problemet. Når jeg skrudde på den stoppskiven på igjen så har nok gjengene tillatt det å blir skrudd noe mer enn fra fabrikk slik at avstanden inne i demperen blir for lang og dermed kom vinkelgiret i klem Mad  La en skive mellom stoppskiven og den øvre delen av demperen, satte alt sammen, justere fjæren iht boka og jaggu virket det.
Gjengepartiet det er skrevet om hvor den stoppskiven er skrudd fast er under tapen som jeg tok på for å beskytte tettningen på demperhodet hver gang jeg tok av og på det.

Nytt og gammet demperhode med forbedret tettning og en returkanal som skal gi bedre funksjon.

Så når det gjelder overhaling av dempere, ikke ta det kvelden før du skal bruke sykelen (og det er smart å sette vekk slikt til de som kan det).

Tok flere bilder men dumt å slette bilder fra telefon før en har forsikret seg om at bildene virkelig er lastet opp på nettet Embarassed

Så moralen er som alltid: en lærer så lenge en driter seg ut Cool

Vis Medlemmets Profil

152 Re: 1984 Yamaha YZ125 on 25.08.18 11:39

Prosjektet er ikke glemt, bare gjemt Laughing
Fikk ånden over meg her en dag og dro frem vraket. Jeg har jo ikke startet den etter jeg satte motoren tilbake i den nylakkerte rammen, montert kjølerene etc. Fylte opp med kjølevæske optimistisk som jeg er(var) helt til det rant ut væske av motoren. Hadde glemt å sette i bleed skruen til kjølesløyfa. Satt i en skrue med tettning og fylte videre opp til det ble fullt i øverste kjøleren. Fikk så se at det begynte å renne væske ut av eksosporten, faan tenkte jeg er det simringen til vannpumpa(som står i serie med tettningen til veiva) som ikke er tett, eller en pakning til sylinderen eller toppen affraid
Tok å tråkket på kicken men ikke noe hydrolock å kjenne, det var et godt tegn. På med briller, lys og alle alderstilpassede duppeditter og kikket inn i eksosporten, nei der var det helt tørt Exclamation
Etter litt mer leting så oppdaget jeg at væsken rant fra toppen, ned langs sylinderen og og ut over eksosporten. Det viste seg at lekkasjen kom fra den ene kjøleslangen. Fikk strammet litt på slangeklemmen og det ble bra. Lettet over å se at kjøleanlegget nå virket tett satte jeg på tanken, fylte på litt bensin, på med chocke, og tråkket så åreknuter bevret men ikke tegn til tenning en gang. Sjekket om bensinkranen funket og det gjorde den jo ikke. Opp med den, rensing, på med slangen, og et tråkk så fyra’n tvert. Røyk no jævelig men det gav seg etter hvert. Etter litt justering av lufteskruen gikk den også på tomgang. Syk respons i motoren, men gasseren er ikke helt god, noen ganger magrer den ut og det må pumpes et par ganger på gassen så funker det, er sporadisk så skal sjekke om tomgangsdysen er noe tett eller i minste laget. Var også noen andre små lekkasjer i kjøleanlegget, det er jo sykt mange slanger på den men fikk dratt til de fleste. Må nok ta en runde på eBay å finne de orginale slangene og klemmene for å få dette tett tror jeg.
Ellers så sliter jeg med å finne en bra orginal felgring bak til den. Vurdere å kjøpe et svindyrt brukt bakhjul fra statene og fikse opp men blir fort over 2000kr for et brukt hjul. Bare eikesettet bak koster fra 1700kr og oppover, NOS vel og merke. Noen som vet om det funker å glassblåse eiker å få disse elforzinket? Navet er bra, det er bare å lakke opp at.
Ikke mye til oppdatering dette, var mer for at jeg satt å kjedet meg Laughing

Vis Medlemmets Profil

153 Re: 1984 Yamaha YZ125 on 27.08.18 9:56

Så bra at du har fått start på den, bare resten igjen nå! rabbit

Er det z-eiker bak på den du har? Jeg har noen bakhjul liggende, men det er slitne greier. Som regel er vel niplene til eikene korrodert fast, så å forsøke seg på glassblåsing og el-forsinking tror jeg neppe har noe for seg. Men det finnes jo hjulbyggere som lager eiker på mål, finnes i alle fall noen i England som driver med dette.

https://www.central-wheel.co.uk/spoke-set-yamaha-all-models.html

Vis Medlemmets Profil

154 Re: 1984 Yamaha YZ125 on 27.08.18 23:30

Er Z-eiker ja, 2 x 16 stk så er litt fuss å finne felgring. Felgen er en 1.85 x 18 med 32 eikehull om noen skulle finne en bak fryseren eller noe Laughing
Eikene er bra, ikke skadet, rette og fine men de har overflaterust. Derfor jeg tenkte å elforzinke de. Det er den felgringen som er problemet. Ser ut som om Honda CR125 også har samme felgen men hjelper ikke noe for de er skjeldne som hønsetenner de også. Finnes mye brukt men de er jo som du sier, oksidert og sprekkne. Har vært i kontakt med et firma i Sverige men de skal ha 2300kr for en felg pluss frakt Neutral Ga jo 500kr for denna driten Razz

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 7 av 7]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7