Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1984 Yamaha YZ125

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 5]

51 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 23 Mar 2015 - 21:19

Bromm skrev:I dag fikk jeg hentekode på delene fra MC-deler. Måtte jo straks ned å hente de.

Sendte veiva onsdag kveld for 12 dager siden og i dag ligger den her. Må si meg fornøyd med det  Very Happy

Mangler kun pakningsett og simringsett, som er her snart, så er det klart for å begynne på bunndelen.

Blir denne lakken jeg bruker på motoren http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=3414

Noen som har erfaringer på pakningsmasse man bør bruke til blokkhalvdelene?

Fikk du råden påsatt gamle veiva? Kostet?

52 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 23 Mar 2015 - 22:02

Ja, fikk den montert. Rådesettet kostet en snau tusing og jobben kostet 450 kr.
Synes det er helt ok. Sendte med kopi av spesifikasjoner også slik at de hadde noe konkret å jobbe etter. http://www.mc-deler.com/verksted.asp

Vis Medlemmets Profil

53 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 23 Mar 2015 - 23:10

Bromm skrev:

........
Noen som har erfaringer på pakningsmasse man bør bruke til blokkhalvdelene?

Har god erfaring med blå silikon.
Man smører den tyyyyyynt på, legger den på så tynt at du bare skimter en blå film. Så skrur du delene nesten sammen, legg fyrstikk i mellom slik at der blir en åpning og flatene ikke klemmes helt mot hverandre. Deretter lar man det tørke en times tid slik at silikonen fastner litt og hindrer at alt blir klemt ut når flatene presses mot hverandre.
Etter nevnte pause fjernes fyrstikkene og delene skrues sammen med spesifisert moment.
Med nevnte metode kan man skru sammen flater metall mot metall uten annen form for pakning.

Vis Medlemmets Profil

54 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 25 Mar 2015 - 21:21

knutk skrev:

Takk for tips! Noe spesifkt merke du sikter når du nevner "blå" silikon?

Denne kanskje? http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802627452929

Vis Medlemmets Profil

55 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 25 Mar 2015 - 22:19

Bromm skrev:
knutk skrev:

Må innrømme at jeg trodde fabrikantene hadde blitt enige om en standardisering med hensyn til bruks-område og farge, men etter å ha googlet litt virker det som hver fabrikk har sin egen standard.

Men om du feks velger denne BTs rødes silikon
eller denne som jeg selv benytter er du på god vei,

Vis Medlemmets Profil

56 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 25 Mar 2015 - 22:31

Bromm skrev:
knutk skrev:

Denne kanskje? http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802627452929

Tror den vil funke helt fint.
Har ikke prøvd metoden de viser med å smøre på en tynn pølse. Skal doseringen bli liten nok innbiller jeg meg at hullet må være så lite at det bli tungt å presse silikonen igjennom. Jeg bruker å legge en kladd på fingeren og deretter stryke det forsiktig utover. Fargen gjør at du i godt lys greier å se at det har lagt seg en tynn film. Poenget med å legge på filmen så tynt er at man kan la den tørke litt før flatene presses sammen og man slipper at det eser ut masse på innsiden som i ettertid kan løsne og følge med i oljen og tette kanaler senere. Muligens en litt søkt problemstilling, mulig jeg er litt hysterisk, men det har i allefall funket for meg selv om det helt sikkert finnes andre måter å gjøre det på også.

Vis Medlemmets Profil

57 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 0:15

Steder hvor det er muligheter for kontakt med bensin bruker jeg ikke silicon-sement da denne sveller og løser seg opp.(veivhus 2T/innsug/forgassere ol.)

Da bruker jeg heller denne:http://www.devcon.com/prodfiles/pdfs/fam_tds_384.pdf
Den er også toppers for å gjenbruke pakninger eller for bare å lime på plass pakninger.

Eller Locktite Mastergasket(518/eller bruke510) men denne er ikke så tilgjengelig.

Vis Medlemmets Profil

58 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 1:26

mekkern skrev:Steder hvor det er muligheter for kontakt med bensin bruker jeg ikke silicon-sement da denne sveller og løser seg opp.(veivhus 2T/innsug/forgassere ol.)

Den er også toppers for å gjenbruke pakninger eller for bare å lime på plass pakninger.

Kanskje litt på siden av tema. Denne funker fint, eneste den ikke tåler er syntetisk olje. (har prøvd, og det holder ca en uke før det begynner å svette. På en totakter vil det trolig ikke være et problem.
Har sluttet å bruke den til fordel for silikon, da silikon er mye lettere å gjøre rent om man må åpne igjen. Har dog aldri prøvd å eksponere silikon mot bensin.

Vis Medlemmets Profil

59 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 15:01

knutk skrev:
mekkern skrev:Steder hvor det er muligheter for kontakt med bensin bruker jeg ikke silicon-sement da denne sveller og løser seg opp.(veivhus 2T/innsug/forgassere ol.)

Kanskje litt på siden av tema. Denne funker fint, eneste den ikke tåler er syntetisk olje. (har prøvd, og det holder ca en uke før det begynner å svette. På en totakter vil det trolig ikke være et problem.
Har sluttet å bruke den til fordel for silikon, da silikon er mye lettere å gjøre rent om man må åpne igjen. Har dog aldri prøvd å eksponere silikon mot bensin.

"The product retains effective properties in contact with water,
ethylene glycol, gasoline, motor oil, transmission fluid and sea
water.",

Står det i spec'en for produktet mekkern linka til.Skulle jo tro den var bankers,da?

60 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 15:32

KliffArne skrev:
knutk skrev:

"The product retains effective properties in contact with water,
ethylene glycol, gasoline, motor oil, transmission fluid and sea
water.",

Står det i spec'en for produktet mekkern linka til.Skulle jo tro den var bankers,da?

Kanskje litt på siden av tema nå?
Hva sier hans opphøyede høyt ærede (her tar vi ingen sjangser bounce ) webmaster til å flytte denne diskusjonen over til eget tema så vi ikke forpester tråden med en oljediskusjon?

Vis Medlemmets Profil

61 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 17:16

knutk skrev:Kanskje litt på siden av tema nå?
Hva sier hans opphøyede høyt ærede (her tar vi ingen sjangser bounce ) webmaster til å flytte denne diskusjonen over til eget tema så vi ikke forpester tråden med en oljediskusjon?

Kan ikke se at vi er på siden av temaet.

Trådstarter ber om forslag til pakningsmasse,hvoretter han får noen. Og så sier du at denne som mekker'n foreslår ikke tåler syntetisk olje.

Tåler den ikke syntetisk olje,så er det best å ikke bruke den.Vi er jo spot on temaet rabbit

62 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 18:36

Åkey da..... Wink

Vis Medlemmets Profil

63 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 18:45

Bare å diskutere det, ikke noe er bedre en det Surprised

Det er flere gode argumenter her og det jeg er litt bekymret for er at pakningsfilmen skal slippe i veivhuset, det vil sabotere kompresjonen. Derfor jeg spør om erfaringer. Kjør debatt  Arrow

Vis Medlemmets Profil

64 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 19:23

Bromm skrev:Bare å diskutere det, ikke noe er bedre en det Surprised

Det er flere gode argumenter her og det jeg er litt bekymret for er at pakningsfilmen skal slippe i veivhuset, det vil sabotere kompresjonen. Derfor jeg spør om erfaringer. Kjør debatt  Arrow

Det er ikke noe problem. Uansett hvilket tetningsmiddel du benytter er poenget med å la det tørke litt før flatene presses helt mot hverandre nettopp for å hindre at all massen blir presset ut.
Bruk også tid på forhånd til å rengjøre anleggsflatene og vask dem med tynner e.l for å sikre at de er fettfri.

Hvor lenge tetningsfilmen skal tørke før flatene presses sammen er ikke så lett å tidfeste. Silikon har brukt å dreie seg om ca 30 min, men det er avhengig av temperatur og luftfuktighet.
Enkleste er å lage seg en kontrollflate. Samtidig som massen strykes ut stryker du og litt masse på et sted hvor du kan følge med. Hvorsomhelst på blokka er ok, siden du lett tørker det bort etterpå. Overflaten er klar til sammenpressing når du kan sette fingeren på kontrollflaten uten at den kleber til fingeren.
Om du velger Permatex 3 så husk at den må renses bort med løsemiddel. Prøv i så fall å unngå en lakkert kontrollflate.
Etter at flatene er sammenpresset bør de få tørke i min 24t.
På tidligere sykler har jeg brukt denne metoden både på vannpumpe og oljepumpe, og flatene har vært relativt smale (ca 5 mm). Og det holder

Vis Medlemmets Profil

65 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 19:54

skal du være HELT sikker på at det er fettfritt gir du et blast m startgass..tørrere enn det er leit å få...

Vis Medlemmets Profil

66 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tor 26 Mar 2015 - 21:00

Gull

Vis Medlemmets Profil

67 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Fre 27 Mar 2015 - 18:20

Takk folkens for mange gode svar og tips. Morro at folk engasjerer seg i så enkle spørsmål, blir inspirert av sånt bounce

Vis Medlemmets Profil

68 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Fre 27 Mar 2015 - 18:27

Trollerud skrev:Gull
Finnes noen av de ennå ja, men greia med lys skjønte jeg ikke, er jo ikke lysspole på YZen. Kanskje el.anlegg fra IT/DT125 passer? Prisen er det jo ikke noe si, er billigere enn min havner på Embarassed

Vis Medlemmets Profil

69 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Fre 27 Mar 2015 - 20:22

Er det ekstern rotor på denne? Det er jo ingen sak å montere dit en lysspole, dersom det er plass til det. YZ 490 og IT 490 har samme statorplate og samme svinghjul, mener jeg, men IT'en har en ekstra spole for lys. Sikkert en enkel affære å få lys på den..

Den YZ'en i annonsen er jo registrert i tillegg, så for en billig penge kan du få nummerskilt på baiken..

Vis Medlemmets Profil

70 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Fre 27 Mar 2015 - 21:21

Trollerud skrev:Er det ekstern rotor på denne? Det er jo ingen sak å montere dit en lysspole, dersom det er plass til det. YZ 490 og IT 490 har samme statorplate og samme svinghjul, mener jeg, men IT'en har en ekstra spole for lys. Sikkert en enkel affære å få lys på den..

Den YZ'en i annonsen er jo registrert i tillegg, så for en billig penge kan du få nummerskilt på baiken..

Jepp, men to statorer/spoler så er ikke plass til lysspole. Men alt går ann, litt dreing, litt fresing og vips så blir det lys. Söta bror får nok beholde denne, det får være med den jeg har, + at det står mer på vent.

Vis Medlemmets Profil

71 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 28 Mar 2015 - 19:00

Fikk hentet en del pakker i dag :)
Pakningsett, simringsett, noen spesialmuttere og stoppskiver til motoren, komplett YPVS-system og topplokk.

Påskefri noen dager så håper det blir tid i verkstedet for både bil og MC.

Vis Medlemmets Profil

72 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 28 Mar 2015 - 21:52

fine poser med Yamaha delenr. på  Very Happy Det vekker minner fra den tiden jeg kjørte race med TZ250 Twisted Evil
Den gangen fikk vi delene vi trengte sendt fra en kul fyr i Japan, samme fyren som jeg kjøpte sykkern av. Cool

Vis Medlemmets Profil

73 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 30 Mar 2015 - 18:02

pelsen skrev:fine poser med Yamaha delenr. på  Very Happy Det vekker minner fra den tiden jeg kjørte race med TZ250 Twisted Evil
Den gangen fikk vi delene vi trengte sendt fra en kul fyr i Japan, samme fyren som jeg kjøpte sykkern av. Cool

TZ250 faktisk Very Happy . Åhh, de er kule de sykklene der altså. Motoren på de er jo nesten som en dobbel YZ125(I wish)
Her er som vet å bruke redskapen

Når og hvor kjørte du TZ da?

Spennende lesning for 2T-racingnerder http://www.tz250racing.com/

Vis Medlemmets Profil

74 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 30 Mar 2015 - 19:25

Bromm skrev:Når og hvor kjørte du TZ da?

Jeg kjørte i NM fra 2000 til -03.  250 Racer var vel den siste racerklassen i Norge, resten av klassene var veisykler med tenningslås og nøkkel... pig
TZ250 er en veldig fin sykkel, den er designet med to ting for øye - gå fort og være enkel å skru på.
Tipper de måtte selge massevis av viragoer for å finansiere TZ-avdelingen. Cool
TZ250.com var jeg medlem av før, muligens er det min versjon av 2001-manualen (5KE) som fremdeles ligger der, jeg kopierte og scannet en lånt engelsk versjon i 2002. Den jeg fikk med sykkern fra Japan var nemlig den japanske versjonen. confused

Vis Medlemmets Profil

75 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 31 Mar 2015 - 8:59

pelsen skrev:
Bromm skrev:Når og hvor kjørte du TZ da?

Jeg kjørte i NM fra 2000 til -03.  250 Racer var vel den siste racerklassen i Norge, resten av klassene var veisykler med tenningslås og nøkkel...  pig
japanske versjonen. confused

Kult. Googla litt og det så ut som at det siste NM i 250 racing ble kjørt 2007.

Fikk sniki meg meg opp i "hula" litt i går. Fikk ikke gjort så mye da men, mest surreprat, juging og litt påskerydding Suspect

Fikk vaska ned og slipt blokkene, clutchdeksel, sylinder, topp og vannpumpehuset. Glemte jo selvfølgelig å ta med dekselet til tenningsanlegget når jeg først var i gang med sprøyta. Får ta det senere en gang sammen med div braketter etc.

Tar med en liten påskenøtt til dere også, se på bildene, noen som ser tabben min Question

Fant du tabben min affraid

Lakken er våt på bildene så har ikke fått den riktige, matte overflaten som jeg ønsker. Skal få tørke et par dager før jeg baker den i ovnen. Tar ut lagrene i samma slengen.
Apropo lager, hvordan i svarte skal jeg få ut lagrene(endelager, som ligger i en maskinert utsparring og som kun er tilgjennelig fra en side) uten å ødelegge noe? Tenkte å slipe ned hodet på en bolt slik at det ble tynt nok til å komme innunderlageret og smalt nok til å tre inni lageret for så feste bolten til en glidehammer! Det er snakk om små C3 lagre som er pressa inn i blokkene for opplagring av div aksler. Andre, enklere forslag? Greia er jo at dette skal utføres med blokkhalvdelene oppvarmet til 100  +grader scratch + scratch Skjønner jo nå at dette burde jeg ha gjort FØR jeg lakka blokkene, men enn lærer sålenge man driter seg ut lol!

Sist endret av Bromm den Ons 1 Apr 2015 - 9:55, endret 2 ganger

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next