Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1984 Yamaha YZ125

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 5]

76 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 31 Mar 2015 - 9:14

Fins jo ymse innvendige lageravtrekkere. Fant ingen bilder av den sorten jeg har lånt for jobben, men her er noe som "ligner":
KUKKO

Biltema har noen sorter, som jeg aldri har prøvd da... F.eks:
Biltemasak

Annen fra BT

I alle fall den ene krever at der er rom på innsiden.

Vis Medlemmets Profil

77 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 31 Mar 2015 - 9:25

joo skrev:Fins jo ymse innvendige lageravtrekkere. Fant ingen bilder av den sorten jeg har lånt for jobben, men her er noe som "ligner":
Annen fra BT

I alle fall den ene krever at der er rom på innsiden.

Den siste der, er det slik at den "ekspanderer" inne i akselhullet?, i såfall kan den funke. Greia er at lagrene er små, akselene er kun 5-6mm eller deromkring. Har også tre nållagere som skulle vært ute og blitt renset for så settes inn igjen, disse er kun støttelagere. Får reise bort til BT og se på disse senere i dag. Takk for info!!

Vis Medlemmets Profil

78 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 31 Mar 2015 - 10:02

Bromm skrev:Fant du tabben min affraid

Du brukte Demi-dekk på topplokket?

79 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 31 Mar 2015 - 10:08

KliffArne skrev:

Jeg er riktig nok gammel og svaksynt og løsemiddelskadet, men nei, det er "ikke tabben", men du er inne på noe cyclops

Vis Medlemmets Profil

80 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 31 Mar 2015 - 11:30

Du bør ikke ta ut lagrene for å inspisere/rense dem.

lagre monteres brukes og kastes-demontering har lett for å skade dem-samtidig sliter det på monteringsflatene i blokka.

Hvis de ikke skal byttes så la de sitte.

Vis Medlemmets Profil

81 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 31 Mar 2015 - 11:35

Alle C-lagrene skal byttes men nållagrene er faste og fine så de tenkte jeg å rense og remontere. Kan sikkert rense de med bremserens og la de sitte. Er nok som du skriver dumt å ta dem ut. De er ikke slitt i det hele tatt.

Vis Medlemmets Profil

82 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Tir 31 Mar 2015 - 11:55

Støtter Mekkern. Men jeg ville trekket den litt lenger og si at når du først er i gang, bytt alle lagrene, ikke bland gammelt og nytt. Lager er ikke dyrt, liksågreit å bytte hele røkla når du er i gang.

Når det gjelder å trekke ut/montere lager har du fått med det essensielle, nemlig oppvarming til 100 grader +.
Dette gjør at lagrene ikke sitter hardt. Trolig vil en BT trekker holde. Husk også å varme opp når de nye monteres. Prøv ALDRI å montere lager i kalde aluminiumshus.

Dette vet du trolig allerede, men viktig å få C3 lager hvor det er spesifisert (C3 spek. betyr at lageret er bygget litt romsligere for å tåle utvidelse av metallet ved høye temperaturer. Standard er C2.)

Vis Medlemmets Profil

83 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 1 Apr 2015 - 9:08

Bra tråd, gøy å se det gå fremover. Men bytt nå alle lagrene da, når du først har åpnet den. Very Happy

Du kan være med å kjøre Clasdic Enduro på Våler med denne, lørdag 13. juni. Les mer her: http://ikkebike.norwegianforum.net/t1038-evo-og-twinshock-enduro-pa-classic-tt-valer-lrdag-13-juni-2015

Vis Medlemmets Profil

84 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 1 Apr 2015 - 10:07

Alle lagerne blir byttet men ser ikke noe grunn til å bytte nållagerne som kun er støttelager for ikkeroternde aksler(giraksel og clutchaksel/clutcharmen).

Tror nok ikke denne blir ferdig til 13 juni men ser ut som et morsomt treff det der da. Kanskje noe for fremtiden dette :)

Vis Medlemmets Profil

85 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 1 Apr 2015 - 20:49

Det finnes avdragere for slike lagere, jeg tror faktisk Biltema selger? Tabben var vel å ødelege en ny og fin pappeske fra Biltema?

Vis Medlemmets Profil

86 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 1 Apr 2015 - 21:38

Trollerud skrev:Tabben var vel å ødelege en ny og fin pappeske fra Biltema?

Hehe, nei er nok ikke det heller scratch

Alle lagrene er ute nå cheers

Vis Medlemmets Profil

87 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 6 Apr 2015 - 10:45

KliffArne skrev:

Kan vel røpe tabben min nå, selv om den ikke var så stor. Hadde surra rundt i verkstedet mange timer og skulle lakke motoren som det siste før jeg tok kvelden så ble litt stress. Satte topplokket på vasketynneren så da sprøyta skulle vaskes etter lakking, ja da  affraid
scratch
Satte i en plugg og løfta den over på en annen boks cheers
God planlegging er halve jobben sies det Suspect

Uansett så ble det ikke tid til så mye YZen som jeg hadde håpet på i påsken.
Ble litt for mye tid i solveggen Wink

Fikk gjort litt med den "lille" da

Vis Medlemmets Profil

88 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Lør 2 Mai 2015 - 9:19

Har ikke stoppet opp her men venter forsatt på lageret til utgående aksel. Det er et slikt spesiallager med utvendig ringspor. Fantes ikke på lager i norge fikk jeg beskjed om så det ble til at jeg bestillte et ebay, men det har forsatt ikke kommet. Har i grunn nok annet å pusle med av prosjekter så YZén er da satt på vent enn så lenge. Men kjenner jeg meg rett så blir den nok plukket frem så fort det dukker opp noe på posten.

Vis Medlemmets Profil

89 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 13 Jul 2015 - 19:42

Huff, se hva katta dro med seg hjem Laughing

Kom over en 85modell YZ125 som er fullstendig ihjælkjørt( hmm, høres kjent ut). Den har den værste slakken i rammelager jeg har kjent, sikkert 2mm slakk så skal bli morro se det rådelageret på den veiva  cheers

Som dere sikkert alle vet så var 1985 første året med skiverbrems. Ble litt fristet til sette på den fremgaffelen, men er ikke det litt feigt da, med skikkelige bremser mener jeg?
Sykkelen er faktisk ganske komplett, utenom nummerdekslene som også mangler på 84´n. Denne blir nok plukket ned og havner i esker, tror ikke denne blir bygget opp igjen.

Vis Medlemmets Profil

90 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 13 Jul 2015 - 20:58

Yz'en var jo strøken! Du har en ihjelkjørt sykkel når du finner at noen har etterfyllt med spiker etterhvert som nålene i svingarmslagerene har tatt kvelden.. Joda, dette har jeg opplevd under demntering av en gammel Husqvarna..

Vis Medlemmets Profil

91 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 13 Jul 2015 - 21:12

Siden du nevner Husqvarna, jaggu hadde de bokstavelig banka på et tenningsanlegg fra slik gulblå doning på denna Sad

Spiker i lagerne, ja hvorfor ikke, bedre enn grus!!

Vis Medlemmets Profil

92 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 13 Jul 2015 - 21:22

Bromm skrev:Siden du nevner Husqvarna, jaggu hadde de bokstavelig banka på et tenningsanlegg fra slik gulblå doning på denna Sad

Håper det ikke var firkantspiker da? Og rullegrus kan vel også fungere? rabbit

Vis Medlemmets Profil

93 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 13 Jul 2015 - 21:30

mortal skrev:
Bromm skrev:Siden du nevner Husqvarna, jaggu hadde de bokstavelig banka på et tenningsanlegg fra slik gulblå doning på denna Sad

Håper det ikke var firkantspiker da? Og rullegrus kan vel også fungere? rabbit

Er vel det som kalles "grusmekk" Laughing

Vis Medlemmets Profil

94 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 9 Des 2015 - 18:07

Har ikke skjedd stort med YZ'n siden i sommer annet enn at jeg har plukket ned 85'n og lagt den i pakkesker.
Dukka opp et annet prosjekt som tar litt av tiden + lite fritid = 0,01 fremdrift

Igang med nedplukking av 85'n

Alt av lager etc til motoren er kjøpt inn så om det blir litt fritid så får jeg slenge inn blokka sammen med juleribba og få pressa inn lagrene  Razz

Vis Medlemmets Profil

95 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 20 Mar 2016 - 12:55

Er litt stillstand i dette prosjektet grunnet at veiva jeg fikk overhalt ikke ble riktig. Av en eller annen grunn så er råden 1mm for bred slik at totalbredden på veiva ble 57mm og ikke 56mm som spec tilsier. Speck sier 56mm -0,05 til -0,15, dvs at den kan ikke være bredere enn 56mm. Veivakslen har ikke aksiale shims så bredden må være riktig ellers så nyper veiva ved overmål og man får ikke blokkhalvdelene sammen. Er målet under spekk blir det aksial slakk, så dette må være riktig. MC-deler i Vartdal som overhalte denne for meg og de vet ikke hva grunnen er men er på saken og vil forsøke å finne ut av årsaken til dette så regner med at det ordner seg.

Ellers så dukket det opp litt NOS deler for noen dager siden, bla nytt sidedeksel, noe småtterier til både motor, ramme og bremser.

De nye veivlagrene fra Prox ligger å venter på stekeovnen. Orginallageret er til utgående aksel og ble kjøpt hos Speed motorsenter i Sandefjord. Var faktisk mye billigere enn eBay :)

Ellers er alle de andre lagere også nye. Snakka med en som har drievet med moto-X i mange år og han anbefalte å bruke Yamaha-bond4 ved montering av blokkhalvdelene så tenkte å høre med Speed om de skaffer dette også. Han mente også at Hondabond var samme guffa.

God påske Cool

Vis Medlemmets Profil

96 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 30 Mar 2016 - 14:36

Har du fått ordnet opp med veiva? Blir det oppstart snart? Husk at det blir arrangert egne ræs i år for denne typen maskiner. Cool

Vis Medlemmets Profil

97 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Ons 30 Mar 2016 - 17:40

Ja veiva er tilbake og nå med rett spec. Veiven måler nå 55,95 hele veien rundt, kan ikke bli bedre enn det Very Happy
MC-deler i Vartdal vet ikke hva som har skjedd men antageligvis er rådesettet pakket feil hos ProX, dvs at shimsene rett og slett er for tykke, nærmere bestemt 5-tideler slik at veiven ble 1 mm for bred. Uansett så tok MC-deler tak i dette med en gang, fant frem passende shims og sendte tilbake veiven på under en uke, kostnadsfritt. Aldri en diskusjon, kun skikkelig service og god kundebehandlig. Mekanikeren ringte meg også for å forklare hva han skulle gjøre. Slikt gjør at du som kunde føler deg verdsatt. cheers Har forøvrig handlet mye av de tidligere og aldri hatt noe som helst å utsette på dem.

Siden sist har jeg kommet over det siste dekselet(nummerplaten) bak på venstre side som jeg manglet. Dukket opp på FINN så da var det bare å slå til. Ikke strøkent men helt, men må få av gammel lakk først. Skal forsøke å rubbe opp all plasten og se hvordan det går. Prøvde litt på et av de gamle defekte og det så ut til å funke greit.

Det meste er nå kjøpt inn av deler men trenger en ny felgbane til bakhjulet. Har et hjulsett til en eldre YZ med kromfelger og et sett med de orginale gullelokserte alufelgene men bakfelgen er ikke rund. Noen som vet om man kan få rettet disse, eller hvor man får kjøpt felgbaner i alu?

Motor blir satt sammen om ikke lenge så får prøve å ta noen bilder da.

Vis Medlemmets Profil

98 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 3 Apr 2016 - 21:05

Har fått gjort litt i dag. Siden lagerne var allerede "bakt" inn i blokka så begynnte jeg på girkassen. Ble til at jeg brukte girkassen fra delemotoren jeg kjøpte da den som sto i 84-motoren var mer slitt. Dermed er i prisipp nesten hele 84-motoren kassert Crying or Very sad Utgående aksel ble tatt fra 84 kassen da den faktisk hadde perfekte gjenger for drevmutteren.
Veiven ble prøvemontert og passet perfekt. Var faktisk så tait at jeg måtte bruke varmluftblåseren på lagrene for å slippe å bruke gummiklubba for å få sammen blokka.
Deretter ble girkassen og kickakselen satt inn og til slutt så ble blokkhalvdelene satt sammen.
Ble veldig dårlig bilder i dag desverre, særlig de fra monteringen så legger kun inn de tre siste jeg tok.

Fikk ikke tak Yamahabond så dro til Tools og kjøpte denne pakningsmassen. Luktet som Permatex i grunn og oppførte seg sånn også. Herder ikke, tåler "alt" -55 til +200 grader og 350 bar i trykk så er spent på hvordan den funker. Smurte den på med pensel og det funket veldig bra. Ble en jamn hinne på begge blokkhalvdelene og lite pakningsmasse som tøyt ut. Neste blir å montere primær og sekundær driving, klutchkurv, YVPS-omvandleren +++

Sylinderen er litt "glatt" men diameter og rundhet innefor spekk, det samme med stempelet så ny stempelring er kjøpt inn. Må hone sylinderen men hva skal jeg hone med når jeg kun skal bytte stempelringen, middels eller fine stener? Er nesten ikke noe å gå på i forhold til spekk! Holder det med en 5-6 "drag med fine stener?

Vis Medlemmets Profil

99 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Søn 3 Apr 2016 - 22:03

Har bare brukt 400 papir og fingrene jeg.. bare subbet rundt og rundt til "glansen" er borte..er jo bare for å "rubbe" overflaten litt slik at ringene får litt å gnisse på i en halvtimes tid...

Vis Medlemmets Profil

100 Re: 1984 Yamaha YZ125 on Man 4 Apr 2016 - 7:31

Jeg har brukt/bruker ThreeBond pakningsguffe. Er visst samme som suzuki bruker, og jeg antar at det ikke er store forskjellen fra yammabond, funka fint på Yamaha TZ vaffal. Kjøper den hos Wagners Unimek på Fetsund. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next