Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bryter til R90S

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 17:08

Vi har allerede fått stadfestet at prosjekt om ekstralys ikke er interessant.
I lys av slike betraktninger drister jeg meg til å omtale mitt lille vinterprosjekt, som er tilkobling av en stakkars bryter.

Under restaurering av min 90S monterte jeg varmeholker. Siden dette ikke er orginalutstyr på 90S finnes der ingen orginal-bryter.
Man kunne jo alltids ettermontere en bryter, men det byr meg imot må man ty til kreative løsninger.

Løsningen blir å benytte startknappen, rød sirkel.
Etter at motor starter vil den bli koblet fra og disponibel til styring av varmeholker. Som tilbakemelding benyttes lampen som er ment å varsle for lavt bremsevæske nivå. Grønn sirkel.

.

Kriteria for bryters rollebyttet er at motor går og dynamo lader. For å administrere det benyttes en en-chips computer, PIC16F1825.
Motorstart registreres med signal fra tenning, og lading fra strømforsyning.
Når motor er startet vil et relè isolere startbryter fra starter. Bekreftelse på dette markeres ved hjelp av nevnte varsellampe.
Litt usikker på montering, men forsøker å få styringen til å passe i en tom relè boks med dobbel høyde, det er der plass til under tanken.

Prosjektet består av å lage skjema og prinkort for elektronikk, programmere computer og montere det hele på sykkel.

Enn så lenge er skjema stort sett unnagjort. Det mest tidkrevende består i å skrive programvare og feilsøke denne.
Deretter etses printkort, komponentene loddes på og det hele monteres.

Signalet fra tennigen måtte først analyseres, og ser slik ut:

Man ser av bildet at trigger på positiv puls burde gå greit, men høy-spenning må bort. Dette tar jeg senere.

Deretter tegnes skjema,

som benyttes som grunnlag for printkort.

Etter å ha bestemt hvilken ben som benyttes til hva er det dags å skrive programvare.

.

Dette er den tidkrevende parten, og der er jeg nå.

For å teste underveis har jeg laget en programmerer/testrig.

Og slik går no dagan...

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 17:40

Dæven steike affraid .jeg datt ut allerede ved forklaringen om rød og grønn sirkel.
Morro og se kompetansen til folket.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 17:43

Å skrive at jeg er imponert holder liksom ikke Laughing

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 19:14

Godt å se du klatter på gamle saker og ikke bare driver og handler nye kjøretøy hele tiden.

Men at du kunne løst dette med en AutoSwitch er neppe interessant?
Da hadde du ikke fått lekt med PIC-programmeringen din lol!

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 19:17

Shocked

6 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 19:26

Du burde jo kunne slått de der varmehandtaka av og på (og regulert styrken) med mobiltellefon, når du nå først er i gang. De varmer jo opp digre hytter på den måten, så da burde jo varme i handtaka være lett matsj..

Eller hva med automatisk av/på/regulering etter en temperaturføler?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 19:31

joo skrev:Godt å se du klatter på gamle saker og ikke bare driver og handler nye kjøretøy hele tiden.

Men at du kunne løst dette med en AutoSwitch er neppe interessant?
Da hadde du ikke fått lekt med PIC-programmeringen din lol!

Autoswitch baserer seg på å hente signal fra blinklys-cancel bryter. På 90S er der ingen bryter som på en elegant måte ville trigge Autoswitch...Så startbryter er den eneste som ikke vil tukle det hele til.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 19:36

ArcticTiger skrev:Du burde jo kunne slått de der varmehandtaka av og på (og regulert styrken) med mobiltellefon, når du nå først er i gang. De varmer jo opp digre hytter på den måten, så da burde jo varme i handtaka være lett matsj..

Eller hva med automatisk av/på/regulering etter en temperaturføler?

He he, du sier noe Very Happy

Tempføler på varmehandtak er ingen god ide. Hadde dette på en sykkel tidligere, men behovet for varme er ikke nødvendigvis proporsjonal med utetemperatur.

Derimot lager jeg det til slik at når den skrues på går den først til full varme, og demper seg litt etter ca 5 min.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 19:40

Ja jeg stoler på at du får det til cheers  Imponerende Very Happy

Edit: Kikka litt på tråden din fra da du var ferdig med å restaurere sykkern for etpar år sida, har du fått brukt den noe siden da? Og legg gjerne ut mer bilder av den flotte sykkern cheers

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 19:51

Imponerende ja, hvordan gjøre en ting så vanskelig som mulig... Laughing

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 19:55

ArcticTiger skrev:Ja jeg stoler på at du får det til cheers  Imponerende Very Happy

Var forresten knutk som laga elektronikken som fikk styrt de nedfellbare støttehjula til Wheelonass sin beemer sånn at hu fikk den godkjent etter mye styr hos Gnores godkjenningsorganer.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 20:03

Du er jo flink du Surprised ... men mine varmeholker kan gjerne stå på hele året ... dvs jeg skrur de av, av og til, men jeg bruker å legge hjelmen over styrekrona, og da kommer den borti den lille teite vippebryteren og skrur de på igjen.
Men det er helt i orden ... når det er såpass varmt at de er unødvendige, merker jeg ikke noe til de.
Bortsett fra at over 10*C løsner de fra styret og fungerer nesten som Traction Control ... jeg vrir på holken, men ingenting skjer.
Jeg er jo gammel jernbinder, så litt ståltråd og ei tang fikset biffen.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Bryter til R90S on Fre 20 Feb 2015 - 20:51

ArcticTiger skrev:
……….
Edit: Kikka litt på tråden din fra da du var ferdig med å restaurere sykkern for etpar år sida, har du fått brukt den noe siden da? Og legg gjerne ut mer bilder av den flotte sykkern cheers

Bruker den stort sett til lokale ettermiddagsturer. Blir vel et par K i året
Herlig med gamle sykler. Når man setter seg på føles det som en tidsreise tilbake i tid. Very Happy

mortal skrev:Imponerende ja, hvordan gjøre en ting så vanskelig som mulig... Laughing

Ja, hva skal jeg si? ”Story of my life” affraid

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Bryter til R90S on Lør 21 Feb 2015 - 7:23

joo skrev:
ArcticTiger skrev:Ja jeg stoler på at du får det til cheers  Imponerende Very Happy

Var forresten knutk som laga elektronikken som fikk styrt de nedfellbare støttehjula til Wheelonass sin beemer sånn at hu fikk den godkjent etter mye styr hos Gnores godkjenningsorganer.

Hadde mistanke om at det var denne Knut'n som stod bak dette.

Ikke dårlig ,slett ikke dårlig

15 Re: Bryter til R90S on Lør 21 Feb 2015 - 8:25

KliffArne skrev:

..............
Hadde mistanke om at det var denne Knut'n som stod bak dette.

............
Var ikke alene om det.
Joo gjorde reserch for tilpasning i form av personlig oppmøte og inspeksjon av sykkelen, og han lånte ut sin GS som testplattform for signaltilpasning oppimot sykkelens elektronikk (henta hastighetssignal fra sykkelens elektronikk).

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Bryter til R90S on Lør 21 Feb 2015 - 8:30

Det er flinke snille gutter det. sunny

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Bryter til R90S on Lør 21 Feb 2015 - 8:41

Det flotte er at stå-på-jenta nå får kjøre sykkel i tillegg til at hu tar utdannelse og er i jobb tross delvis lamma bein cheers

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Bryter til R90S on Fre 6 Mar 2015 - 0:35

Nå er koden ferdigskrevet og debugget.
Neste trinn nå er signaltilpasning.
Digitale kretser ønsker enten høy eller lav spenning.

Om man ser på tenningspulsen fra sykkelens annlegg er det ikke særlig tilpasset digital tolkning.

Høyeste spenningspuls er på flere hundre volt, ikke særlig å bruke på en krets som ikke tåler mere enn maks 5V.

Man lager da en enkel krets som høvler av toppene, og signalene blir da slik:

Tenningssignal er nå rød kurve, mens modifisert signal er blå kurve:
.

Men der er fortsatt potensielle problem. (grønne sirkler).
Computer skal trigge på fallende puls, og korte strøpulser kan skape falske signal. I tillegg ser man at den laveste grønne sirkelen viser et signal som går under 0V. Det kan skade prosessor, samt stå frem som enda en negativ puls og dermed falsk trigger.

Flere detaljer av det samme.

.

Derfor må signalet pyntes enda litt, og ser da slik ut.

Nå er synkende puls litt rundere i kanten, men fall-tiden er på 1,8 mS, så ved å legge inn forsinkeles i avlesing i koden kan denne avrundingen elimineres.

Der er riktig nok enda en strøpuls etter tenningspulsen er fyrt av, men nå er den så liten at den trolig ikke vil trigge som tenningspuls.

Neste oppgave nå er å koble test-riggen til sykkel og sjekke i praksis om modifiseringen funker i praksis.
Det er greit å ha alt på plass for endelig utgave blir satt sammen siden der er lite med plass til modifisering i ettertid.

Her er feks computeren som skal benyttes. Dette er en komplett computer med innebygget In/ut porter, Analog/Digital konverter, Flashminne, arbeidsminne og EEProm. med mer..

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Bryter til R90S on Fre 6 Mar 2015 - 9:37

KnutR

Admin
Woah!

Det der er imponerende! Jeg skjønner jo logikken som ligger bak programmeringen her, men det er fremdeles til å ta av seg hatten for!
Hva bruker du av utstyr her? Tenker på måling / programmering etc.. Jeg har en gammal tass stående uti garasjen som jeg har vurdert motogadget på, men det er jo 10 ganger artigere å lage noe sjøl :)

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

20 Re: Bryter til R90S on Fre 6 Mar 2015 - 10:49

KnutR skrev:
Hva bruker du av utstyr her? Tenker på måling / programmering etc.. Jeg har en gammal tass stående uti garasjen som jeg har vurdert motogadget på, men det er jo 10 ganger artigere å lage noe sjøl :)

For signalanalyser benytter jeg et PicoScope

Man kobler boksen til PC via  USB, og det er som å ha et oscilloskop hvor PC fungerer både som kontrollpanel, skjerm og lagrer signaler for analyse av signalene.

For programmering benytter jeg MPLAB X fra Microchip (som produserer mickro controllerne) og for å teste at koden funker benytter jeg en simulator fra OshonSoft.
Men for enkelhets skyld snikra jeg også sammen en krets på et Veroboard og benyttet LED på utgangene for å teste at det funket i praksis (avbildet i første post). Overføringen til microkontrolleren, som kan reprogrammeres etter at den er tatt i bruk, gjøres via PicKit 3, som også drives av PC via USB.

Det er ikke proffutstyr, meMPLABn funker greit nok. Bruker gratis utgaven av MPLAB x. Den gir litt feitere kode, men til småprosjekt og hobbybruk dekkes behovet.

Utstyret er rimelig  innkjøp og innenfor rekkevidde for en ordinær lønningspose.
Forskjellen i forhold til proffutstyr/programvare er at koden blir feitere (går tregere om man lager mange fungsjoner i samme sak) samt at utvikingsarbeidet har færre hjelpefungsjoner. Selvasgt ville det være kjekt å leke seg med proffprogram, men kan ikke se at morroa er verdt feks årlig lisens på $1000.

Litt "Nerde info":
Har tidligere programmert i Assembler, dvs lavnivå språk, og til dette prosjektet ville også en assembler dekke behovet. Men jeg har her benyttet "C" og benyttet prosjekte til å lære "C" fordi jeg vil trenge det på neste prosjekt som blir mer omfattende og for stort til at det er hensiktsmessig å bruke Assembler.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Bryter til R90S on Fre 6 Mar 2015 - 12:10

knutk skrev:
......., dvs lavnivå språk,.......

Akkurat det der skjønte jeg..... alien

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Bryter til R90S on Fre 6 Mar 2015 - 15:39

knutk skrev:
For programmering benytter jeg MPLAB X fra Microchip (som produserer mickro controllerne) og for å teste at koden funker benytter jeg en simulator.
Men for enkelhets skyld snikra jeg også sammen en krets på et Veroboard og benyttet LED på utgangene for å teste at det funket i praksis (avbildet i første post). Overføringen til microkontrolleren, som kan reprogrammeres etter at den er tatt i bruk, gjøres via PicKit 3, som også drives av PC via USB.

Det er ikke proffutstyr, meMPLABn funker greit nok. Bruker gratis utgaven av MPLAB x. Den gir litt feitere kode, men til småprosjekt og hobbybruk dekkes behovet..

Ikke proffutstyr?????

Og jeg som gruer meg til å koble tre kabler pluss jord til dreibenken min.. Men i helgen SKAL jeg manne meg opp til å gjøre det! alien

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Bryter til R90S on Fre 6 Mar 2015 - 17:31

KnutR

Admin
KnutK: takk for gjennomgang =)
Har en gang i tia hatt noen runder i både pascal og C++, så det bør være overkommelige greier.

Hm... Vi får se, kanskje det blir en digitalisert totakter på sikt?

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

24 Re: Bryter til R90S on Fre 6 Mar 2015 - 22:42

KnutR skrev:KnutK: takk for gjennomgang =)
Har en gang i tia hatt noen runder i både pascal og C++, så det bør være overkommelige greier.

Hm... Vi får se, kanskje det blir en digitalisert totakter på sikt?

Har man først lært et språk er det veldig lett å konvertere, de jobber alle etter samme prinsipp. Forskjell ligger i syntax.
Dog er det greit å beherske assembler òg. Høynivå-språk ble utviklet for ordinære datamaskiner. De spesielle behovene til en mikrocontroller har de i utgangspunktet ikke støtte for (tenker på kommandoer som skriver/leser direkte til en port for avlesing/styring av signal. Men der finnes veier rundt, de bruker bare litt mer tid enn tilsvarende i assembler.
På den andre siden kompenserer man ved å kjøpe et chip som går 8 ganger så fort og lagrer 8 ganger så mye kode, og prisen på de nye chipa er samme som for de gamle. Mikrokontrolleren i mitt prosjekt koster 15-20 kr.

Når det gjelder bruksområde er det bare fantasien som begrenser.
Hva med en prosessorstyrt spenningsregulator? Man kan styre ladespenning etter utvendig temperatur, og den reagerer på spenningsvariasjoner like hurtig som noe annet. Man kan øke ladespenningen etter oppstart og deretter redusere ladespenning tilbake til normal når batteriet begynner å bli fulladet.
Såg en fyr hadde byttet ut lcd klokka i instrumentet med en tilsvarende LCD skjerm, og i tillegg til klokke hadde han lagt inn en kjørecomputer med bensinkalkyler, tripteller etc.
Eller en som brukte en display fra en Nokia telefon, lagde styring av radio ved å bruke eksisterende brytere på handtakene, displayen hadde han lagt inn i turteller.

Som sagt, bare fantasien som begrenser....

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Bryter til R90S on Lør 7 Mar 2015 - 12:32

Je sjønner ittnno Sad

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next