Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hel- eller halvsyntetisk eller rett og slett mineralolje

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

Betty har jeg brukt halvsynt på, jeg syns det er litt oljeforbruk. Kan det hjelpe å gå over til ren mineral ? Har hørt det når det gjelder noen andre motorer... Question

Vis Medlemmets Profil
Ingen anelse hvilken sykkel du har,men det kan hjelpe å gå over til 20w-50.

Edit:Jeg ville fylt på med anbefalt olje etterhvert som motoren bruker den med mindre den drikker en liter på mila.Det er etter at jeg sjekket signaturen din Wink

Vis Medlemmets Profil
FastFreddie skrev:Ingen anelse hvilken sykkel du har,men det kan hjelpe å gå over til 20w-50.

Edit:Jeg ville fylt på med anbefalt olje etterhvert som motoren bruker den med mindre den drikker en liter på mila.Det er etter at jeg sjekket signaturen din Wink
Ja jeg fyller jo på en skvett i ny og ne. Det er ikke slik fyll olje og sjekk bensin No

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:
FastFreddie skrev:Ingen anelse hvilken sykkel du har,men det kan hjelpe å gå over til 20w-50.

Ja jeg fyller jo på en skvett i ny og ne. Det er ikke slik fyll olje og sjekk bensin No
Det kommer litt ann på hvor langt bærtha har gått og hvor langt mottorn har gått vil jeg si.
Sammen ligna med Virragon min som straks har gått 100 K og 6 k mellom skifta, så har jeg aldri etterfylt olje. Jeg har hatt den siden den var gått 18 k og altid brukt hel synt
Just my five cent

Vis Medlemmets Profil
custom skrev:
Palma skrev:

Det kommer litt ann på hvor langt bærtha har gått og hvor langt mottorn har gått vil jeg si.
Sammen ligna med Virragon min som straks har gått 100 K og 6 k mellom skifta, så har jeg aldri etterfylt olje. Jeg har hatt den siden den var gått 18 k og altid brukt hel synt
Just my five cent
Bertta har rulla 130K

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:
custom skrev:
Palma skrev:

Just my five cent
Bertta har rulla 130K
Akkurat innkjørt jeg hadde gått rett til forhandler og klage på høyt forbruk av olje Suspect

Vis Medlemmets Profil
Er det ikke minneral fra Biltema som er rektige ållja for Bimmere?
Oljeforbruk kommer vel oftest av slitte stempelringer eller slitte/steinharde ventiltetninger. Eller begge deler.

Vis Medlemmets Profil
ArcticTiger skrev:Er det ikke minneral fra Biltema som er rektige ållja for Bimmere?
Oljeforbruk kommer vel oftest av slitte stempelringer eller slitte/steinharde ventiltetninger. Eller begge deler.
BT olja er så på grensen når det gjelder spec så den kan være. Jo er vel tettinger og fjærer... Nå skal motorer gå seg til, og brukes for god olje vil de ikke det og forbruket vil gå opp..

Vis Medlemmets Profil
Det der "gå seg til" tror jeg er et tilbakelagt stadium på Betty. Gå seg til er innkjøring det, de første tusen km på en ny/nyoverhalt mottor.
På din som muligens begynner å bli litt slitt kan det kanskje hjelpe med en litt tykkere olje?

Vis Medlemmets Profil
ArcticTiger skrev:Det der "gå seg til" tror jeg er et tilbakelagt stadium på Betty. Gå seg til er innkjøring det, de første tusen km på en ny/nyoverhalt mottor.
På din som muligens begynner å bli litt slitt kan det kanskje hjelpe med en litt tykkere olje?
Hehe, ja jeg regner Betty som innkjørt nå ja cheers Kjørte ca 12K i fjor og fylte vel etter 1l tror jeg

Vis Medlemmets Profil
1 liter på 12.000 km er for "ingenting" å regne. Følg med, og fyll etter ved behov. Øker forbruket, den ryker blått eller lukter "surt" av eksosen, så kan du jo kosemekke litt med den neste vinter. Skifte stempelringer og hone opp syllindra, og nye ventiltetninger.

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:
Hehe, ja jeg regner Betty som innkjørt nå ja cheers Kjørte ca 12K i fjor og fylte vel etter 1l tror jeg

Har oppfattet det slik at alle BMWs boxere (med forbehold om vannboxer) bruker litt olje, og nevnte forbruk er vel innafor.
Eneste måte å få slutt på oljeforbruk ved oljeskift er å la være å fylle på olje etter den gamla er tappa av. Men da tror jeg andre problemstillinger dukker opp, og da er du vel kommet like langt...

Vis Medlemmets Profil
Boxerne bruker olje. Noem bruker ganske mye uten at det er "feil" i følge BMW selv.
Faktisk kan det gjerne gå med en liter på 2000km uten at det skal være noe gæli sier dem... Så Betty er av de snilleste der bounce

Min 1200 som såvidt har runda 60k brukte en knapp liter på 4000km sist langtur. Spanderer syntetforsterka på den.

Vis Medlemmets Profil
Bland inn litt 20w-50 i oljen til den slutter å bruke olje;)

Kanskje ikke...

Vis Medlemmets Profil
FastFreddie skrev:Bland inn litt 20w-50 i oljen til den slutter å bruke olje;)

Kanskje ikke...

Kan jo prøve....

kanskje.... clown

Vis Medlemmets Profil
RaskeFreddy sier mye rart,av og til,kanskje,kanskje ikke clown

Etterfyller du bare 1 liter på 12k km,så er du godt innenfor normalen,hvis jeg har forstått disse motorene riktig.

Kjører du forresten så langt mellom skiftene?

Jeg kjører 10k mellom skiftene,og etterfyller vel en plass mellom halvliteren og literen. Har også latt meg fortelle at de bruker mere olje hvis man har for høyt nivå affraid

Etterfyller du bare 1 liter på 12k km,så er du godt innenfor normalen,hvis jeg har forstått disse motorene riktig.

Kjører du forresten så langt mellom skiftene?

Jeg kjører 10k mellom skiftene,og etterfyller vel en plass mellom halvliteren og literen. Har også latt meg fortelle at de bruker mere olje hvis man har for høyt nivå affraid

Jeg skiftet ikke olje i fjor, da kjørte jeg 12K, tenkte jeg skulle ha gjort det, men gadd ikke...
Det er jo av og til et lite helvette å sjekke olja, først 10 min på sidestøtta for å draine kjølern, så på midtstøtta for å sjekke etter 10-15 min..
Har blir lurt til å etterfylle mer enn en gang... Kan nok tro det renner gjennom litt mer ved høyt nivå ja , spes hvis man bruker sidestøtta mye. Da er det jo fri bane ned i cylinderen, ja... ikke helt fri da, det er jo noen fjærer og forhåpentligvis noe tettninger der... bounce

Sist endret av Palma den Lør 14 Mar 2015 - 12:54, endret 1 gang (Reason for editing : Jævla tustataret..)

Vis Medlemmets Profil
Når den begynner å bruke 2-3 liter pr. 10k km,så slipper du å skifte olje,bare å etterfylle og skifte filter av og til rabbit

lønner å finne en kurrant olje (type og spec. lik fra gang til gang) og holde seg kun til den-da finner en ut "normalt forbruk".

Vis Medlemmets Profil
mekkern skrev:Hvis en driver å bytter oljetype i hytt og pine vil en også kunne få noe forbruk det første oljeskiftet en kjører med olja.
lønner å finne en kurrant olje (type og spec. lik fra gang til gang) og holde seg kun til den-da finner en ut "normalt forbruk".

What's the fun in that?! Razz

Vis Medlemmets Profil
FastFreddie skrev:
mekkern skrev:Hvis en driver å bytter oljetype i hytt og pine vil en også kunne få noe forbruk det første oljeskiftet en kjører med olja.

What's the fun in that?! Razz

Nei det kan du spørre om.. What a Face Oljetråder pleier jo også å bli "friske"... lol!

Vis Medlemmets Profil
Olje er olje !

Vis Medlemmets Profil
Den eneste som har påpekt det viktige her er jo FastFreddie. What a Face
Viskositet. Ikke om den er syntet, syntetforsterket mineral, eller mineral.
Hvilken viskositet er det på oljen du bruker/har brukt?

Jo tynnere olje i en slitt maskin jo mere oljeforbruk. cyclops

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:Olje er olje !

Og Biltema olje er mere enn god nok for ditt bruk. lol!

Vis Medlemmets Profil
WagenLagenKranken, Von skrev:
Palma skrev:Olje er olje !

Og Biltema olje er mere enn god nok for ditt bruk. lol!
Jeg synes å ane en viss ironisk undertone der !!!! Suspect

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next