Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Spacere til skiverbremser

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Spacere til skiverbremser on Søn 15 Mar 2015 - 17:21

Har en fin Oz fremfelg som kommer fra en Aprilia som jeg tenkte å forsøke å sette på et Honda bygg.
Utfordringen består i at skivene står mye tettere her enn på Honda sine 1000RR hjul. Med radiale bremser kan man ikke shimse ut calippere heller.
Dette tidlig RSV Factory felg fra før '04 og da dreier det seg om 6-7 mm forskjell i posisjon på skivene på hver side.
Er det realistisk å sette på så tykke spacere eller er dette et prosjekt jeg bør skrape?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Spacere til skiverbremser on Søn 15 Mar 2015 - 22:43

Spørsmålet er vel om man kan få laget shims som passer godt nok til at det ikke blir skjevt/slarkete-for å shimse med vanlige utstansede skiver tror jeg ikke blir bra nok.
edit- lage en adapter-ring er nok det beste-få en til å dreie et par i alu med riktige pasninger. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Spacere til skiverbremser on Man 16 Mar 2015 - 18:38

mekkern skrev:Spørsmålet er vel om man kan få laget shims som passer godt nok til at det ikke blir skjevt/slarkete-for å shimse med vanlige utstansede skiver tror jeg ikke blir bra nok.
edit- lage en adapter-ring er nok det beste-få en til å dreie et par i alu med riktige pasninger. Very Happy

Nei vanlige skiver hadde jeg ikke tenkt meg. Lurte på å bruke "hylser" med rett lengde (ca 7mm) men er redd det gir vel mye moment på boltene og hullene i hub. Det er 8mm bolter men bare 80mm boltsirkel (mot hondas 110)
Adapter ring hadde vært fint men det er jo ikke akkurat hyllevare.
Våren nærmer seg og jeg merker det begynner å bli lite tid. Sad

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Spacere til skiverbremser on Man 16 Mar 2015 - 19:59

Jeg ville ikke brukt hylser. En distansering kan sikkert fungere, men for å lage det er man på god vei til å bestille et sett med skreddersydde skiver fra ISR. http://www.isrbrakes.se/

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Spacere til skiverbremser on Man 23 Mar 2015 - 12:43

Da ble det spacere. Ved nærmere måling holder det med 5mm spcaere på hver side. Det viser seg at noen få Ducatier har liknede felger. 748R og 998R har samme mål og er avhengige av skiver med 15mm offset* eller samme spacere. Så da fant jeg til slutt et par produsenter av spacere. Dermed beholder jeg de eksklusive OZ felgene med de exclusive brembo skivene. Nye 5mm lengre bolter er også bestillt.

Men mange takk for tipset Mortal. ISR hadde også fungert greit til en ok pris.

*Offset måles på en utrolig teit måte. Fra innseriden av hub til ytteriden av skive. En skive med helt rett hub/innerdel har iht målemetoden en offsett lik bredden på skiva. (4,5-5mm)

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Spacere til skiverbremser on Man 23 Mar 2015 - 13:34

Bra det løste seg greit og billig (?). Legg gjerne ut bilder av hjul og løsning også. Er det til VTR 1000?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Spacere til skiverbremser on Man 23 Mar 2015 - 16:31

mortal skrev:Bra det løste seg greit og billig (?). Legg gjerne ut bilder av hjul og løsning også. Er det til VTR 1000?
Jepp, VTR1000F '99, bilder skal bli.

Billig og billig. Så fort det er noe som gjelder Italienske sykler tredobles gjerne prisen, men det ble vel omtrent $80 med frakt.

Også blir det litt ekstra for lengre bolter som også er bestilt.

Må jo ha custom spacere på aksel også. Der ser jeg på noen spacerer til styrestem til MTB, i carbon. De selges for et par tiere i flere størrelser så to slik pakker bør gi meg godt med valgmuligheter. Deretter blir det sliping vha dreibenk eller søylebormaskin etter behov.

Det som blir spennende nå fremover er om jeg klarer å presse bakhulet inn i en trang VTR svingarm. Hadde vært digg med matchende og lettere hjul der også.
Fant en billig hub som er på vei så da får jeg målt opp nøyaktig. Hvis ikke blir det muligens ny svingarm (SP1/SP2) også etter hvert.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Spacere til skiverbremser on Man 23 Mar 2015 - 16:51

Kult med ombygging, hadde en VTR 1000 F selv en gang, 1998-modell. Det er en fin maskin det også, med et par massive forgassere. Husker ikke diameter i farta, men mener det er sykkelen med største forgassere på en serieprodusert maskin?

Lettere hjul er alltid bra. Jeg skal ha det etter hvert på Guzzien også, først i form av skiver fra ISR, senere muligens lettere felger. Men først skal den på veien med originalbremsene...

Ser frem til bilder av sykkelen din!

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Spacere til skiverbremser on Man 23 Mar 2015 - 21:00

Tunofisken skrev:*Offset måles på en utrolig teit måte. Fra innseriden av hub til ytteriden av skive. En skive med helt rett hub/innerdel har iht målemetoden en offsett lik bredden på skiva. (4,5-5mm)

Ja,det var en merkelig måte å angi offset'en på. Regner med du er sikker på dette? Jeg ville jo påstått at ei rett skive hadde null offset Question

10 Re: Spacere til skiverbremser on Ons 25 Mar 2015 - 22:39

KliffArne skrev:
Tunofisken skrev:*Offset måles på en utrolig teit måte. Fra innseriden av hub til ytteriden av skive. En skive med helt rett hub/innerdel har iht målemetoden en offsett lik bredden på skiva. (4,5-5mm)

Ja,det var en merkelig måte å angi offset'en på. Regner med du er sikker på dette? Jeg ville jo påstått at ei rett skive hadde null offset Question

Ja, veldig sikker, dog kaller man en rett skive for en eh "rett skive" og snakker ikke om offset, det var mer min måte å synligjøre hvor teit normen er. Google er full av eksempler der alle gjør det samme, måler fra indre flate til ytre flate.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Spacere til skiverbremser on Ons 25 Mar 2015 - 22:40

mortal skrev:Kult med ombygging, hadde en VTR 1000 F selv en gang, 1998-modell. Det er en fin maskin det også, med et par massive forgassere. Husker ikke diameter i farta, men mener det er sykkelen med største forgassere på en serieprodusert maskin?

Lettere hjul er alltid bra. Jeg skal ha det etter hvert på Guzzien også, først i form av skiver fra ISR, senere muligens lettere felger. Men først skal den på veien med originalbremsene...

Ser frem til bilder av sykkelen din!

Ja det er jo lettere forhjul en vtr trenger. Da blir det kanskje mulig å få det til å lette Wink

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]