Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Valg av høytrykksvasker

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 19:29

Jeg har vurdert å gå til innkjøp av en hlytrykksvasker siden den forrige var så pinglete at den ikke tålte ei frostnatt med -5 kalde Shocked . Møkkamaskin. Men det er 5-6 år sia.

Nei, jeg skal ikke spyle rett i lagere og div. Heller ikke pumpe panelen på huset full av vann. Kun få av møkka på bil, traktor(Fiat) og mottorsykkern.

Hva har folket å anbefale til en passe pris ? Hvor stort trykk er nok osv ? Skumlanse har jeg lest om en plass osv...

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 19:35

Det blir vel noe Biltema-greier på deg uanstt hva slags "gode råd" du får....

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 19:43

ArcticTiger skrev:Det blir vel noe Biltema-greier på deg uanstt hva slags "gode råd" du får....
Ahhh that was a good vending, kan ju gjentake that clown

Har jo seff vurdert denne den er jo billigst på markedet og HELT sikkert bedre enn alle andre, men bare på trass tenkte jeg å gå ned ett hakk i kvalitet for å markere styrke og sollidarritet bounce

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 20:07

Har en karcher k4 nå, men vært gjennom k2 og k7.
gennerelt er hobby maskiner noe dritt de varer som regel noen år om de ikke fryser ihjel da kan det gå fortere, også alto nilfisk proff maskiner er noe dritt.
men en ting er sikkert ikke bruk såpe lanse, du blir aldri kvitt såpa helt i slangen og resultatet blir ofte grå bil eller traktor, sykkern går greit siden den er grå og trist clown

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 20:45

custom skrev:Har en karcher k4 nå, men vært gjennom k2 og k7.
gennerelt er hobby maskiner noe dritt de varer som regel noen år om de ikke fryser ihjel da kan det gå fortere, også alto nilfisk proff maskiner er noe dritt.
men en ting er sikkert ikke bruk såpe lanse, du blir aldri kvitt såpa helt i slangen og resultatet blir ofte grå bil eller traktor, sykkern går greit siden den er grå og trist clown

Ikke ta den ufine tonen om Betty. Hun er så blank og fin atte !
Det grå som legger seg på i vårløsninga skal jeg spyle av vettu :)

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 21:31

Palma skrev:
custom skrev:Har en karcher k4 nå, men vært gjennom k2 og k7.

Ikke ta den ufine tonen om Betty. Hun er så blank og fin atte !
Det grå som legger seg på i vårløsninga skal jeg spyle av vettu :)
Skakka måbbe a Boob, men jeg bruker såpe dispenser som er montert på spylehåntaket dvs jeg må ta av spyle lansen og sette på dispenseren, funker gull ikke no så når man skal spyle av

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 21:34

Hvis du har pinglete strømkurs der du skal koble saken til så pass nu i alle fall på at du ikke kjøper noe som rapper sikringa hver gang du skal skave av noe gjørme. Der er vel trykk "nok" i de fleste maskinene, men noen er kjipe på vannmengden...
Ellers liker jeg gule elektriske hjelpemidler. Blått er IKKE BILtema !

Egentlig er alt som lager lyd en kilde til mer arbeidsglede lol!

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 21:55

Jeg har Karcher,og den har jeg hatt lenge. Frøys istykker for noen år siden,men deler var lett tilgjengelig,så fikk den igang igjen.
Trykk må du ha,men vannmengde er også viktig. Lurer på om den jeg har gir 140 bar og 10 l/min rabbit Kosta 3000 for 17-18 år siden,tilsvarende ligger vel rundt 5 idag?

Har Nilfisk proff vasker på dampen jeg er på,og den har vi skrudd like mye på som vi har vasket med den. Og jævlig mye tid har gått bort i å fremskaffe deler.Vi har kanskje vært uheldig.

Ville valgt Karcher igjen,om den gode gamle tar kvelden.

9 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 22:15

Ja virker som om "gult er kult og blått ikke er godt" Razz

Ja har vel tenkt tanken på de kule gule, spørs om jeg må ta en tur på Prix'en å se der.... clown
@joo: Ja, strøm har jeg forholdsvis bra med, de fleste jeg har kikka på er på rundt 1,6 - 1,8 kW og da holder 10A, ellers så er det ikke langt unna med 16A her heller.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 22:19

Bruker en eldre utgave av denne:https://www.gerni.com.au/en/products/Pages/product.aspx?fid=15649&Name=GERNI%20NEPTUNE%207-63

Den er det "blamm" i...med "turbodyse" kan du bruke den til å kappe til gummimatter.. lol!

doserer inn denne så blir det forholdsvis bra gitt...http://acokjemi.vismaprovider.no/acokjemi/main.aspx?page=article&artno=C352B

Har en eldgammel KEW 120x hjemme også, den går på 10A og har fungert greit i 30 år..Vannmengde er viktig på "hobbyvaskere"

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 22:31

mekkern skrev:Bruker en eldre utgave av denne:https://www.gerni.com.au/en/products/Pages/product.aspx?fid=15649&Name=GERNI%20NEPTUNE%207-63

Den er det "blamm" i...med "turbodyse" kan du bruke den til å kappe til gummimatter.. lol!

doserer inn denne så blir det forholdsvis bra gitt...http://acokjemi.vismaprovider.no/acokjemi/main.aspx?page=article&artno=C352B

Har en eldgammel KEW 120x hjemme også, den går på 10A og har fungert greit i 30 år..Vannmengde er viktig på "hobbyvaskere"

Nærmere sandblåsing kommer man vel ikke uten sand ?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 22:38

Med vanlig lanse er den topp til kjøretøy-Vi vasket 4 biler på no-time i efta. Ble bra og lakken sitter fortsatt på....
Greit å få av dritten før snø og saltguffa kommer tilbake i morra.. Suspect

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 22:43

Om jeg skulle velge en ny vasker i morgen ville jeg lete etter en med følgende egenskaper:
- Drives av 1-fas 220V
- Slangen lang nok til å nå rundt bilen uten å måtte flytte vaskeren
- Innebygget slangerulle
- Slange myk nok til ikke å krølle seg når den er utrullet
- Motor tåler varmt vann
- Mulighet for å regulere spyletrykk fra lansen
- Slangen entrer lansen nærmest mulig handtaket (stor avstand mellom handtak og slangeinntak gjør den tung å operere med en hånd)
- Store hjul på vasker
- Pumpekapasitet min 500l/t
- Start/stopp, dvs pumpa går kun når man spyler.

Av ekstra utstyr: Terrassevasker, rørspyler (min 10m slange)
Har selv god erfaring med å vaske bil med ht-vasker. Ikke like rent som svamp, men store deler av året blir jo bilen fryktelig fort møkkete igjen, og da blir shampo vask helt akseptabelt, iblant hjulpet av litt avfetning fra håndholdt sprayflaske.

Valg av merke: Sjekk nærmeste forhandler og se hva som føres. Hjelper ikke å ha et fancy merke om man ikke greier å skaffe deler i ettertid.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Valg av høytrykksvasker on Tir 24 Mar 2015 - 23:13

Høytrykksspyler på mc, er du helt gal? Dette er vel noe av det skumleste og mest ødeleggende man kan gjøre mot motorsykkelen sin, om man skal tro på det som skrives på kakeforumet. Der sier man at det er "fy-fy", og man får gjerne en advarende pekefinger samtidig... clown

Jeg ville nok styrt unna den blå fra Biltema, har mer tro på de gule. Men som knutk sier, sjekk hva de selger lokalt. Tilgang på service og deler er nok viktigere enn merke.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]