Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ebc bremsekiver/klosser

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Ebc bremsekiver/klosser on Ons 25 Mar 2015 - 19:50

Etter og ha tømt sparegrisen og panta alle tomflaskene monterte jeg nyinnkjøpte Ebc skiver og klosser i forrige uke.
Fikk åla meg inn i kjøreutstyret ( ikke rom for flere pølser denna sommeren) og tatt meg en tur.
Fikk lettere sjokkskader når jeg hørte hvilket leven det kom fra forhjulet. Hørtes jaggu meg og som om det ble dreid nye skiver foran der. Og tar en i bremsen så kommer det ubestemmelige lyder som om en bruker motorbrems på en lastebil , en dyp uling / brumming.

Noen som har samme opplevelse ved skift av skiver/ klosser av annet merke enn det en tok av.?

Før noen spør, så er alle stempel i kalippere helt smoth og hjulet går lett og greit . det er ingen ting som ligger på.
Har kjørt noen mil og prøvd pent med noen varmesykluser men det bråker fremdeles noe helt j..lig.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Ebc bremsekiver/klosser on Ons 25 Mar 2015 - 20:11

Litt uvant lyd er der "normalt" i begynnelsen. Spesielt hvis der er nye klosser på gamle skiver. Men alt er nytt hos deg, da burde det meste gi seg i løpet av noen få hundre kilometer med passe bruk av bremsene...
Ellers kan du gjerne tørke av skivene med bremserens en gang til for sikkerhets skyld.
Huska du et syltynt strøk med kobberpasta på baksida av klossene, spesielt hvis der ikke er sånne ekstra antiskrik-plater på?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Ebc bremsekiver/klosser on Ons 25 Mar 2015 - 20:16

Det kan være klossene som starter å vibrere når du bremser. Har opplevd noe tilsvarende ved klossebytte. Det som antakelig hjelper er å bytte til en annen type klosser. Mulig det kan gå seg til, men i mellomtiden bråker det mye, og du har dårlige bremser.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Ebc bremsekiver/klosser on Ons 25 Mar 2015 - 20:32

Pasta er på bak klosser, kjørt så langt at klossene tar javnt over hele flata på skivene. Var snill med bremsinga noen mil hør jeg økte på betraktelig. Bremser bra som bare det, men bråker så mye at jeg ikke kan leve med det.

Har byttet til forskjellige ettermarked skiver / klosser mange ganger oppimellom åra, noe forskjell i lyd og innkjøringstid har det vært men aldrig et leven som dette.

Må vel pante flere flasker og prøve en annen type klosser

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Ebc bremsekiver/klosser on Ons 25 Mar 2015 - 22:46

Tror faktisk det er helt normalt.
Litt avhengig av type skive og klosser. Mener å huske at mine EBC bremser også var bråkete. Selve skiven er veldig grov. Det virker som det er en grov struktur i stålet. Sinter klosser har jo også metall i seg. Brummingen mener jeg også å huske og at jeg fant ut at det måtte være klossene sammen med hullene i skivene som laget lyden.
Jeg liker HH klossene deres men ble aldri helt fortrolig med skivene.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Ebc bremsekiver/klosser on Lør 28 Mar 2015 - 9:52

Er det bare lyd, eller blir det vibrasjon også ?
Sånn at det kjennes i styret ?
Æ bytta til EBC skiver i vinter for at de gamle vibrerte, til gjengjeld vibrerte de lydløst.
Skiver uten "sagtenner" eller noe annet fancy. Trornesten de heter classic serie.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Ebc bremsekiver/klosser on Lør 28 Mar 2015 - 20:16

Nei, det er ingen vibrasjoner , mye lyd.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Ebc bremsekiver/klosser on Tir 14 Apr 2015 - 22:39

Etter noen flere mil med et salig bråk, begynte jaggu skivene og gi meg litt viberasjoner også. En liten sprut crc på flyteringene så var allt vel igjen en par tre mil , før det begynte og vibrere ved svak brems igjen.
Prøvde med crc igjen og det ble igjen borte. Question

Sendte en Mail til Brakes Norge det jeg kjøpte skivene og lurte på om dem hadde no tips.

De sa ebc hadde hatt samme problem tidligere med skiver til Kawasaki gtr og ba meg sende bilder av skivene til dem.

De mente skivene var noe missfarget( blålig) og at det kom av varmgang ( trege kalippere) og dermed ingen reklamasjonsak.
Jeg kan forøvrig helt sikkert si at kalippere er i orden. Og at blåskjæret kom fra 4 stk harde nedbremsinger fra 100 kmt til 20 kmt etterhverandre

Men til min store glede og forundring ville de sende meg to nye skiver vederlagsfritt , da firmaet er opptatt av fornøyde kunder cheers

Så nå er det bare og vente på nye skiver og se om elendigheten er borte med ett nytt sett skiver( kjøpte også organic/ kevlar klosser i håp om og få mindre støy.

Vil også rette en stor takk til Anders på Brakes Norge for lynrask respons og super kundebehandling.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Ebc bremsekiver/klosser on Tir 14 Apr 2015 - 22:47

lazyboy skrev:Etter noen flere mil med et salig bråk, begynte jaggu skivene og gi meg litt viberasjoner også. En liten sprut crc på flyteringene så var allt vel igjen en par tre mil , før det begynte og vibrere ved svak brems igjen.
Prøvde med crc igjen og det ble igjen borte. Question

Sendte en Mail til Brakes Norge det jeg kjøpte skivene og lurte på om dem hadde no tips.

De sa ebc hadde hatt samme problem tidligere med skiver til Kawasaki gtr og ba meg sende bilder av skivene til dem.

De mente skivene var noe missfarget( blålig) og at det kom av varmgang ( trege kalippere) og dermed ingen reklamasjonsak.
Jeg kan forøvrig helt sikkert si at kalippere er i orden. Og at blåskjæret kom fra 4 stk harde nedbremsinger fra 100 kmt til 20 kmt etterhverandre

Men til min store glede og forundring ville de sende meg to nye skiver vederlagsfritt , da firmaet er opptatt av fornøyde kunder cheers

Så nå er det bare og vente på nye skiver og se om elendigheten er borte med ett nytt sett skiver( kjøpte også organic/ kevlar klosser i håp om og få mindre støy.

Vil også rette en stor takk til Anders på Brakes Norge for lynrask respons og super kundebehandling.

Nøyaktig det samme skjedde i fjor med min kompis sin ZZR1400. Han fikk og nytt fra Brakes Norge.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]