Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Oxford varmeholker montering

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 7:12

Jeg skal hente sykkelen i dag, tenkte derfor å montere Oxford varmeholker i kveldinga.

Problemet er at jeg er helt noldus da det kommer til elektrisitet og kobling.  Ser at det er anbefalt å koble med relé og styrestrøm fra baklys.  Hvordan gjør jeg det.? Hvilket relé trenger jeg,  gjerne link til biltema relé?  

Det sto også på et engelsk forum at det muligens allerede var lagt opp en kurs med 10A sikring i en junctionboks under setet,  kikka i Haynes manualen og det står også nevnt en junctionboks med 10A sikring med innfang/utgangsnavn acc.

Er det noen som kan gi en idiot/noldus/åndsamøbe/osv...  en teskjeforklaring på fremgangsmåte? Gjerne med bilder.

Edit: sykkelen er en zzr600 98 mod. Oxford helgene er type gammel

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 7:37

Bruk "acc" under sete-tror den bare har strøm med tenning på.

denne er fin for å finne strøm OG til senere bruk:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Provelampe-348-V-15669/

Hvis den har strøm hele tiden så ta strøm til relee (30)fra denne og finn en ledning som får strøm med tenning/lys på til innslag relee(86)
jord/ramme(85) og koble varmeholker til(87)-nummer på stikk relee.

eksempelvis biltema relee: 42302

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 9:37

Da et verksted monterte mine i vår (vinter?) sa de at det var anbefalt å montere tilkoblingen til batteriet.Ganske sikker på at de kommer med slike poler.En annen ting å tenke på er å feste ledningene/håndtakene slik at ledningene derfra ikke sliter på lakken på tanken hvis styret er nære den.En erfaring jeg har smertelig erfart selv:(

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 9:45

Takker for svar så langt. Har kommet noe nærmere ihvertfall. Grunnen til at jeg ikke vil koble direkte til batteriet er risikoen for å gå tom for strøm. Been there done that, I andre sammenhenger....

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 10:52

Jeg mener å ha vært borti noen holker som kuttet om det ble lite strøm på batteriet, under 13 V kanskje?
Eller fantaserer jeg?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 11:02

05jojh skrev:Takker for svar så langt. Har kommet noe nærmere ihvertfall. Grunnen til at jeg ikke vil koble direkte til batteriet er risikoen for å gå tom for strøm. Been there done that, I andre sammenhenger....
Jeg og.... Skyve en diger sykkel igang er tungt, da trenger man hverfall ikke noe tilleggsvarme.

Koble strømtilførselen mot batteriet er greit nok, men uansett bør du ha en sikring på den kursen, og et relee som blir styrt av baklys/parklys er jo kurant.

Det jeg vil anbefale er en  PDM60 Da har du mulighet til å koble til andre duppeditter etterhvert og(behovene kommer ). Du slipper relleer og sikringer og masse skit.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 11:33

Det stemmer at det finnes de som kutter ved lavt nivå, dog er det av nyere dato enn de jeg har.

Da er relé kjøpt så får jeg se om jeg finner en som kan bistå litt.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 19:11

Oxford sine kutter etter en viss tid samt lav volt.Den kommer også med sikring.Bare monter og kjør.Aldri hatt noen problemer med ikke å ha fått start med mine forrige som varte i ca 5år,og virker fremdeles.Det er bare sykkelen de satt på som ikke fungerer;)

Veldig lett å montere dem også.Jeg kuttet bare av de eksiterende.Limte så på de nye,og sorterte ledningene.Voila:)

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 20:23

Jeg skal forsøke å ta et bilde av de, tviler på at mine har det. Står ingenting om det i bruksanvisningen. I tillegg står det at det er anbefalt å koble via baklys for å ikke gå tom for strøm.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Oxford varmeholker montering on Ons 8 Apr 2015 - 20:54

Et kjapt søk på Oxford sine sider på nettet viser at de nye seriene de har bruker under 4A, noe mer specs finner jeg ikke.
Men om du da har 12Ah batteri er det tomt på 3 timer om disse skulle kortslutte å stå på med full effekt.
Bruker jo kun styrestrøm fra baklykta, å et vanlig 4punkts rele er ikke noe særlig jobb å koble opp.

Punkt 30 på releet Skal ha + fra batteriet.
85 Jord
86 Skal ha + fra baklykt
87 gir deg + ut til holkene/"intelligent heat controller" som Oxford kaller det.

85/86 kan du bruke om hverandre, de bryr seg ikke :-)

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Oxford varmeholker montering on Tor 9 Apr 2015 - 9:32

Takker for all hjelp så langt. Må bare finne en som kan være støttekontakt ved operasjonen.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Oxford varmeholker montering on Tor 9 Apr 2015 - 21:50

05jojh skrev:Takker for all hjelp så langt. Må bare finne en som kan være støttekontakt ved operasjonen.

Hvis det kniper så får du hive deg i salen og ta en tur ca 7 mil sørover :)

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Oxford varmeholker montering on Fre 10 Apr 2015 - 7:24

Takker for tilbudet! Forhåpentligvis kommer svoger i kveldinga og hjelper til. Hvis ikke så tar jeg kontakt via pm.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Oxford varmeholker montering on Fre 10 Apr 2015 - 11:40

05jojh skrev:Takker for tilbudet! Forhåpentligvis kommer svoger i kveldinga og hjelper til. Hvis ikke så tar jeg kontakt via pm.
Helt OK

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Oxford varmeholker montering on Lør 11 Apr 2015 - 22:42

Sagaen fortsetter...

Svoger kommer forhåpentligvis  imårra så tenkte jeg skulle gjøre klar til kobling med å sette fast selve holkene og ta av tanken og kåper. Men får faen ikke løsnet barends. Skruene sitter bom fast. Prøvd i en evighet med slagtrekker ,  eneste som gir en mm er selve metallet i skruene ... Forslag?

Bonusspørsmål:

Er dette mellomrommet/gapet normalt? Se bilde

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Oxford varmeholker montering on Tir 14 Apr 2015 - 17:38

05jojh skrev:Sagaen fortsetter...

Svoger kommer forhåpentligvis  imårra så tenkte jeg skulle gjøre klar til kobling med å sette fast selve holkene og ta av tanken og kåper. Men får faen ikke løsnet barends. Skruene sitter bom fast. Prøvd i en evighet med slagtrekker ,  eneste som gir en mm er selve metallet i skruene ... Forslag?

Bonusspørsmål:

Er dette mellomrommet/gapet normalt? Se bilde

Hvordan gikk det med holkene da?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Oxford varmeholker montering on Tir 14 Apr 2015 - 22:26

Det nærmer seg, skal koble til i mårra. Jeg har vært opptatt. Satser på å følge oppskriften som ble gitt tidligere i tråden, bortsett fra at jeg tar strøm fra batteri og ikke acc. Den gikk forøvrig til klokka fant jeg ut da jeg nappet sikringen. Den har strøm hele tiden.

Selve kabelføringa ser ikke ut, særlig den kroppen med ledninger fra bryter.

Barendsa fikk jeg løs etter å ha brukt en varmluftpistol fra B.......

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Oxford varmeholker montering on Tir 14 Apr 2015 - 22:33

05jojh skrev:Det nærmer seg, skal koble til i mårra. Jeg har vært opptatt. Satser på å følge oppskriften som ble gitt tidligere i tråden,  bortsett fra at jeg tar strøm fra batteri og ikke acc. Den gikk forøvrig til klokka fant jeg ut da jeg nappet sikringen. Den har strøm hele tiden.

Selve kabelføringa ser ikke ut, særlig den kroppen med ledninger fra bryter.

Barendsa fikk jeg løs etter å ha brukt en varmluftpistol fra B.......
Woops, varmluftspisstol fra B.... affraid
Men du kobler med styrestrøm over rellee osv ja cheers blir bra det der

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Oxford varmeholker montering on Tir 14 Apr 2015 - 22:39

Ja, kobler via relé. Helt utrolig at det gikk bra med den pistolen. Dog har jeg ikke sjekket at sykkelen starter etter bruk av nevnte pistol...

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Oxford varmeholker montering on Tir 14 Apr 2015 - 22:41

Har du varma med billigvarme så er nok løpet kjørt. What a Face

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Oxford varmeholker montering on Tor 16 Apr 2015 - 11:49

Det er alt montert og virker greit nok.

Takker, for all hjelp jeg har fått.

Banna første turen jeg prøvde, det kom ikke noe lys i kontrollen... Strømtyven hadde ikke gått igjennom plasten fant jeg ut etter et kjapt feilsøk.

Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før de blir varme? Kjørte en kort tur i gårkveld, fikk lunk noenlunde kjapt men det ble aldri ordentlig varmt. Kjørte ca 15 min.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Oxford varmeholker montering on Tor 16 Apr 2015 - 12:08

05jojh skrev:Det er alt montert og virker greit nok.

Takker, for all hjelp jeg har fått.

Banna første turen jeg prøvde, det kom ikke noe lys i kontrollen... Strømtyven hadde ikke gått igjennom plasten fant jeg ut etter et kjapt feilsøk.

Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før de blir varme? Kjørte en kort tur i gårkveld, fikk lunk noenlunde kjapt men det ble aldri ordentlig varmt. Kjørte ca 15 min.

Så bra at du fikk det til cheers . Spørs vel hvor store element (W) det er og hvor tykk holken er uttapå, og ikke minst hvor tykke hansker du har på deg clown

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Oxford varmeholker montering on Tor 16 Apr 2015 - 12:21

05jojh skrev:

Tja, hva forventer du etter å ha brukt nevnte varmluftspstol? Den har selvsagt blåst bort all varmen...

Har du sjekket at varmeholkene får full spenning? Har du seriekoblet holkene i stedet for å paralellkoble dem?
Når varmen står på maks skal det være 13-14V mellom de to ledningene på hver holk.
Hva med varmelekasje, blir selve styret varmt i nærheten av holkene, dvs blir varmen ledet bort?

Dersom du har full spenning og ingen varme blir ledet bort er det ikke så mye mer å gjøre, selv om jeg synes det høres rart ut, siden holkene fra Oxford normalt er greie nok.

Du må nok begynne på nytt. Dvs sveis fast lodda i styret. Kødd en hel masse med å få dem løse uten utstyr fra BT, og deretter kobler du opp holkene på nytt. Da har du kanskje en sjanse...

(men foreslår at du feilsøker først :-) )

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Oxford varmeholker montering on Fre 17 Apr 2015 - 13:47

Siden du signaliserte i din første post at du ikke var så hot på el. drister jeg meg til å spørre (ikke ment å være ufin): du skjønner hva jeg mente når jeg spurte om du hadde parallellkoblet eller seriekoblet holkene?

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Oxford varmeholker montering on Fre 17 Apr 2015 - 15:05

knutk skrev:Siden du signaliserte i din første post at du ikke var så hot på el. drister jeg meg til å spørre (ikke ment å være ufin): du skjønner hva jeg mente når jeg spurte om du hadde parallellkoblet eller seriekoblet holkene?
Hvordan gjør man det, egentlig? Holkene er vel utstyrt med kontakter og plugger, går det an å parallellkoble disse?
Holkene blir vel ikke noe mere enn lunken? Hvor går grensen mellom lunken og varm, forresten?
Jeg betegner mine som lunken, men det er nok til å holde fingrene varme. Det skal ikke så mye til

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next