Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Gul vest, har det noe for seg?

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 6]

1 Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 14:14

Siden BTo-lje er utdebattert slenger jeg i gang et annet tema som får igang skrivekløen, gul vest...

Jeg synes at de gule vestene ser forjæ....g ut, men bruker de allikevel.

I starten på sesongen hadde jeg vaska vesten til den ene jakka, og kjørte en periode uten. Jeg overlevde, og hadde ingen nær-døden opplevelse. Men, (helt uvitenskaplig, i beste BAN-ånd) ved flere anledninger opplevde jeg situasjoner hvor jeg følte at jeg ikke ble observert (eller de ikke brydde seg). Ingen stor dramatikk, men situasjoner hvor jeg normalt forventa at bilene holdt igjen til jeg hadde passert. Situasjoner jeg normalt ikke opplever når jeg kjører med gul vest.....

Disse tre ukene beviser selvsagt ingen ting, men det var en "eye-opener".

Eneste argument imot bruk av gul vest, slik jeg ser det, er jo at det ser stygt ut. Folk kjører jo ellers med vester i alle varianter og syns at de ser tøffe ut, så det at en har en vest på er i seg selv tydeligvis ikke problemet.

Men i min verden er det to kategorier mennesker som setter utseende og stil forran funksjon, kjærringer og #¤#¤¤¤ (dvs kjærringer som står når de tisser).

Når man spør kommer der alskens argumenter. "Jeg trenger ikke vest fordi jeg bruker hodet, kjører smart, passivt etc". Joda det er jo vel og bra. Men det er vel ikke snakk om enten eller, det er vel snakk om både og? Når man sier at man ikke trenger vest fordi man bruker hodet, tror de da at de slutter å bruke hodet fordi de tar en vest på?

Det mest fjollete innlegget jeg har sett ble skrevet av en tidligere redaktør i MC-Avisa. Der ble det fremstilt som om man brukte vest fordi man var vettaskremt og ikke kunne handtere en MC. Ja ja, mange kortvokste folk har alltid slite med å hevde seg.

Så mine herrer. Herved åpner jeg opp en tråd for de dype analyser og heftige slengbermerkninger. Kjør debatt!!

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 14:32

nei

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 14:53

Gul vest What a Face Skal du virkelig diskutere det? affraid Det blir som regel bråk av sånne provokasjoner .... ....... cheers bounce Basketball

Jaja, vi får våge oss ut i det ... jeg er ikke i tvil om at gul vest virker. Det er vel bevist for hundrevis av år siden at skarpe farger, refleks og fluoriserende materiale er lettere å få øye på enn grå og svarte ting og tang.
I min verden blir dette en tåpelig diskusjon ... spesielt argumentene fra motstanderne.
De snakker om noen helt sære tilfeller hvor en vest virker kamuflerende. De snakker også om at det etterhvert vil bli vanskelig å se vesten pga at alle går med vest ... ser ikke skogen for bare trær, liksom.
De tviler liksom på det vitenskapen har funnet ut om øyets og hjernens virkemåte opp gjennom historien.
Dette med utseende tenker jeg ikke på ... sykkelen min er vel blandt de styggeste, og jeg er ikke noen skjønnhet selv heller.
Men jeg bruker ikke vest. Jeg ser ikke behovet, kanskje fordi jeg ikke kjører så mye i tett bytrafikk, og opplever sjelden å bli oversett.

Idea Jeg har gul regndress

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 15:01

Jeg har NEONGUL hjelm, str diger (64/65) og i ei lita veske bak på sykkern har jeg liggende en gul vest. Vet ikke helt om den virker da jeg har kjøpt den på Bi....... Suspect

Den hjelmen min syns ! Noen tror jeg er et stjerneskudd...det skyldes ikke farten...
Gul vest blir litt borte bak kåper, skjermer, og tåppbåkser.

Men farge eller ei, det er andres bedømmelse av farten til den gule greia som betyr noe. Mopedister og har i noen tilfeller gul vest og syns. hva blir vi bedømt som ?

Jeg har satset på lys og div reflekser på sykkern sunny ......og et lyst hode

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 15:50

Palma skrev:
...
Gul vest blir litt borte bak kåper, skjermer, og tåppbåkser.
Dette argumentet glemte jeg ... jeg synes ikke det heller er spesielt godt.
Jeg vil påstå at det er kanskje noen små øyeblikk vesten blir skjult bak kåper og bokser ... rett forfra, men det er vel ikke møtende trafikk som er de største truslene?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 16:35

Jadda-gul vest/REFLEX vest funker det-når du ser etter det...og så lenge politiet bruker dem vil vi nok det...
men hvis du IKKE ser etter vestene så har de 0 funksjon.
Problemet er jo aldri de som bruker øynene-de ser jo om det ligger en mørk person på/ved veien også.
De som ikke bruker øya er de som kræsjer i allt mulig: andre biler-hus-fjellvegger-politi/sykebiler med blålys-sperrebilene til Mesta med en låvevegg med blinkende lys-eller en MC...
mot disse hjelper kun at vi prøver å unngå  dem eller at de blir luket ut..

De som dreper mc-førere når en ser på undersøkelsene (ved bilistens feil)er de som svinger ut/over rett FORAN oss.
Greier de ikke se frontlyset/bevegelse-ja da er løpet kjørt, vest eller ikke.

Edit:

En kan ikke sammenligne bilder med reelt lys-på bilde får du ikke vondt i øya av et fjærnlys heller.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 17:18

Se på det øverste bildet med ett raskt blikk: Vestene ser du ikke, det første du ser er den Gule trehjulingen Very Happy  
Så hvis vi virkelig mener at vi  vil synes bedre i traffikken, så er det Gul trehjuling som gjelder  cheers .

Selv bruker jeg svarte skinnklær (hvis de fortsatt passer), og fra og med denne sessongen svart Tysker-hjelm.
Men sykkern er enten Blazing Orange eller S..-Pi..-rød Embarassed  så sykkla syns ganske godt da Rolling Eyes Og rakklingen fra Ducatiens tørrkløtsj høres jo lang vei.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 17:50

så lenge en ikke bruker øya eller hjernen..sikkerhet?? jadda.jadda-vest? jadda...jadda....... clown

https://www.youtube.com/user/CarCrashCompilation7/videos

sjekk polisen her...lys og farge.. og noen uten hjerne..

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 18:00

ArcticTiger skrev:Se på det øverste bildet med ett raskt blikk: Vestene ser du ikke, det første du ser er den Gule trehjulingen Very Happy  
Så hvis vi virkelig mener at vi  vil synes bedre i traffikken, så er det Gul trehjuling som gjelder  cheers .

Selv bruker jeg svarte skinnklær (hvis de fortsatt passer), og fra og med denne sessongen svart Tysker-hjelm.
Men sykkern er enten Blazing Orange eller S..-Pi..-rød Embarassed  så sykkla syns ganske godt da Rolling Eyes Og rakklingen fra Ducatiens tørrkløtsj høres jo lang vei.

Det første jeg så på de bildene var matvarekjedenes svar på Biltema affraid Bunnpris.... Ja gult i logo'n der og.. MEn det var litt åff-tåppikk

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 18:03

mekkern skrev:
...............
.....

Re video:
Det hevdes med stor troverdighet at man skal betrakte alle medtrafikkanter for idioter.
Men etter å ha betraktet denne samlingen av videosnutter sitter jeg tilbake med følelse av at i de fleste uhella er det MC-føreren som er den største idioten...
Hjelper lite med gul vest på kroppen om man har ull imellom øra...

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 19:23

Nei.Kjøpte meg selvlysende gul hjelm.Får se hvordan det går fremover clown

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 19:55

mekkern skrev:Jadda-gul vest/REFLEX vest funker det-når du ser etter det...og så lenge politiet bruker dem vil vi nok det...
men hvis du IKKE ser etter vestene så har de 0 funksjon.
Problemet er jo aldri de som bruker øynene-de ser jo om det ligger en mørk person på/ved veien også.
De som ikke bruker øya er de som kræsjer i allt mulig: andre biler-hus-fjellvegger-politi/sykebiler med blålys-sperrebilene til Mesta med en låvevegg med blinkende lys-eller en MC...
mot disse hjelper kun at vi prøver å unngå  dem eller at de blir luket ut..

De som dreper mc-førere når en ser på undersøkelsene (ved bilistens feil)er de som svinger ut/over rett FORAN oss.
Greier de ikke se frontlyset/bevegelse-ja da er løpet kjørt, vest eller ikke.

Edit:

En kan ikke sammenligne bilder med reelt lys-på bilde får du ikke vondt i øya av et fjærnlys heller.
Det er som regel ikke de som ligger midt i synsfeltet som blir nedkjørt, men de som befinner seg i sidesynet ... eller i utkanten av synsfeltet, om du skjønner. Det er et udiskutabelt faktum at man i sidesynet oppfatter bevegelse og lys/skarpe farger lettere enn stillestående gråsorte folk/sykler/dyr/båter/blinklys.
Det betyr at, om du vil eller ikke, oppdager en signalgul refleksvest lettere enn en grå jakke,
uavhengfig av om du kjører sykkel, jobber i vegvesenet eller på sjøen, eller er et barn som leker i vegen.
Jeg trodde ikke øyets virkemåte fremdeles var omdiskutert.

Men jeg tror ikke vesten vil redde mange motorsyklister ... hvor mange blir egentlig nedkjørt pr år?
Så er det vel en veldig liten prosent av disse igjen som tilfeldigvis lå akkurat i utkanten av synsfeltet til bilbølla, og blir reddet av vesten. Marginale greier vi snakker om her, så jeg tar sjansen på å kjøre uten.
Men jeg tror ikke vesten vil redde mange motorsyklister

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 21:32

mekkern skrev:så lenge en ikke bruker øya eller hjernen..sikkerhet?? jadda.jadda-vest? jadda...jadda....... clown

Ja mye hjernetomt der...
Kjøring på rødt lys...
Høvle ned folk i fotgjengerfelt...
Kjøre forbi både på høyre og venstre side i kryss...
Lanesplitting i høy hastighet...
Kjøre i ræva på stillestående trafikk...
Tabbe seg ut i den store farlige venstresvingen...
Mange dårlige sjåfører på to hjul!
Og noen blinde bilister innimellom.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 21:36

Grusomt å se, men mange som ikke haddde noe inni hjelmen...
Men se dette bildet Hvilken syns best ?

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 21:44

rødaktige hjelmen hadde mest "avvikende" farge i bildet..

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 21:52

Palma skrev:Grusomt å se, men mange som ikke haddde noe inni hjelmen...

Jeg ser begge hjelmene like godt.

En annen ting jeg legger merke til er at det treet du felte her om dagen ikke var så stort som du fikk det til å se ut på det forrige bildet clown

17 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 22:16

jhn skrev:
Det er som regel ikke de som ligger midt i synsfeltet som blir nedkjørt, men de som befinner seg i sidesynet ... eller i utkanten av synsfeltet, om du skjønner. Det er et udiskutabelt faktum at man i sidesynet oppfatter bevegelse og lys/skarpe farger lettere enn stillestående gråsorte folk/sykler/dyr/båter/blinklys.
Det betyr at, om du vil eller ikke, oppdager en signalgul refleksvest lettere enn en grå jakke,

det er helt riktig med hva øyet oppfatter-problemet ligger ikke der men i HJERNEN.
Når de alvorligste(dødlige)ulykkene skjer når MØTENDE bil/bil som svinger ut rett FORAN deg, ikke greier å se deg når de ser rett på deg -hjelper ikke sidesynet mye...

Dette ser jeg som de farligste situasjoner som jeg ikke kan forebygge ved egen handling.
dette er også de farligste situasjoner jeg har opplevd flere av-men en kombinasjon av flaks og lav hastighet har reddet meg.

men en ting jeg har merket meg er at jeg får mer plass/det reageres mer på min tilstedeværelse ved at jeg har stort GULT frontlys(7") på 600´ren
og spessiellt når jeg har tent DRL lysene på speilene på CBR´n.
Rett og slett noe som skiller seg ut fra det "vanlige"
Samtidig ser jeg flere som kjører MC med bare parklys på dagen..og noen nye sykler har små linselys på nærlys som ikke synes like godt.

her er DRL+ park:

nærlys:

nærlys +DRL(dette blender ned mobilen godt ut til siden):

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 22:28

jhn skrev:
uavhengfig av om du kjører sykkel, jobber i vegvesenet eller på sjøen, eller er et barn som leker i vegen.
Jeg trodde ikke øyets virkemåte fremdeles var omdiskutert.

Men jeg tror ikke vesten vil redde mange motorsyklister ... hvor mange blir egentlig nedkjørt pr år?
Så er det vel en veldig liten prosent av disse igjen som tilfeldigvis lå akkurat i utkanten av synsfeltet til bilbølla, og blir reddet av vesten. Marginale greier vi snakker om her, så jeg tar sjansen på å kjøre uten.
Men jeg tror ikke vesten vil redde mange motorsyklister

En grei oppsummering som sammenfaller med egen oppfatning.

Jeg bruker stort sett gul vest. Det spesielle for min del er jo at selv om vesten ser forjæ...g ut så innser jeg at det er det peneste på hele kroppen min :-)

De ukene nå i vår som jeg kjørte uten følte jeg også at jeg ble mer oversett av medtrafikanter. Ingen situasjoner som var farlige, men medførte en del ekstra nedbremsinger. Jeg kan ikke bevise at det var mangel på vest, ei heller hvordan samme situasjon hadde utartet seg om jeg hadde vest, og mulig jeg er litt paranoid, men så lenge det funker for hodet mitt er det løsningen som funker best for meg.

Vest er bare en liten del av hele pakka når det gjelder sikkerhet, og som JHN skriver, vest alene berger nok ikke mange i løpet av et år.
Men for min del tenker jeg slik: Det tar 5 sek av min tid å dra opp en ekstra glidlås, jeg er så stygg at jeg blir penere av vesten, og dersom den utgjør en forskjell EN gang i løpet av min MC karriere så holder det for min del.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 22:30

mekkern skrev:rødaktige hjelmen hadde mest "avvikende" farge i bildet..

Haha, festlig... Du er fargeblind mekkern What a Face

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 22:33

KliffArne skrev:
Palma skrev:Grusomt å se, men mange som ikke haddde noe inni hjelmen...

Jeg ser begge hjelmene like godt.

En annen ting jeg legger merke til er at det treet du felte her om dagen ikke var så stort som du fikk det til å se ut på det forrige bildet clown
Dette beviser bare en ting, at vi andre må passe oss i tilfelle du er på veien i med noe som er større og tyngre enn oss affraid affraid affraid

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 22:40

Jeg hadde hverken gul vest eller gul hjelm den gangen, men det var fredag den 13. faktisk...

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 22:46

Det eneste jeg jevnlig legger merke til som VIRKELIG synes ekstraordinært er faktisk knallgul hjelm.
Vest blir ikke helt bra på de fleste sykler, det er på skuldre/overarm signalfargen skulle vært...

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 22:54

joo skrev:Det eneste jeg jevnlig legger merke til som VIRKELIG synes ekstraordinært er faktisk knallgul hjelm.
Vest blir ikke helt bra på de fleste sykler, det er på skuldre/overarm signalfargen skulle vært...

Så jeg har gjort noe riktig?! Shocked

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 23:16

FastFreddie skrev:

Ja jeg tror i alle fall det cheers

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 23:37

joo skrev:
FastFreddie skrev:

Ja jeg tror i alle fall det cheers