Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Gul vest, har det noe for seg?

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 5 av 6]

101 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 0:37

mekkern skrev:.
jhn skrev:Å bruke dette "når enkelte greier å kjøre inn i sperrebilene til SVV med en låvevegg av blinkene lys og piler" som et argument mot vester ... som et bevis på at HI-WIZ farger ikke virker blir vel litt i overkant tullete.  Suspect
Det blir som å si at bilbelter ikke virker, eller redningsvester, eller at fly ikke kan fly ... vi vet jo at det dør folk med bilbelter på, at det drukner folk med redningsvester på, at fly faller ned.
Du har altså ikke tro på at HI-WIZ farger og blinkende lys fanger oppmerksomheten til noen som helst, fordi noen få har prestert å kjøre på noe SVV-greier?  Shocked

Men dette "Det hjelper ikke at øyet/hjernen ser deg hvis ikke hjernen benytter/omsetter informasjonen til handling" har du jo rett i, men det er heller ikke noe godt argument mot vester.
Det er ikke noen direkte sammenheng mellom bruk av vester og apati, så vidt jeg vet

jeg har ikke argumentert MOT VEST  eller at INGEN ser deg, men mot den overdrevne troen enkelte har om at dette er så jævlig saliggjørende og en slags sikkerhetsbarriere på et kjøretøy med lyset tent.
klart at reflex og sterke farger hjelper i mørket/dårlig lys hvis du skulle kjøre uten lys-men det gjør man vel ikke? Som fotgjenger er situasjonen annerledes da du da normalt ikke har hverken frontlys eller baklys-disse bruker vanligvis ikke en reflex engang,bare mørkt tøy.
Jeg har heller ikke sansen for overdreven tro ... på noen ting. Og tror ikke en vest er saliggjørende.
Men som knutk så, så er det en liten ting blant mange andre som kan være med på å øke sikkerheten. Intet mere

Du kan jo prøve å jobbe på/ved vei i trafikkerte områder noen år i HI-WIZ tøy med blinklamper og sperreutstyr på alle døgnets tider du også så kan vi snakkes om virkningen.
selv under en brann så presterer jo faen meg enkelte å kjøre over utstyr i avsperrede gater,blålys og gode greier.
Eller så kan du prøve uten HI-WIZ tøy med blinkelamper, så kan vi snakkes om virkningen ... kanskje.

Men for all del dette er bare mine observasjoner -men myndighetene her i landet og undersøkelser finner så langt heller ingen grunn til at man skal bruke dette heller så lenge en befinner seg på et kjøretøy med lysfunksjonen intakt.

Men kom gjerne med forskningsundersøkelser som konkluderer at dette faktisk ER ulykkesreduserende for mc med lyset på.

Hvilke farger har bilene som er mest utsatt for ulykker da?
Altså, det jeg har sagt er at HI-WIZ farger øker synligheten, og at "inflasjonen" neppe er et problem.
Men jeg har aldri sagt at det vil redusere antallet mc-ulykker nevneverdig ... for det første er det ikke så mange motorsyklister som blir nedkjørt, og av de som blir nedkjørt er det få som skyldes usynlighet, men at bilistene titter en annen vei, eller havner i feil kjørebane. De fleste mc-ulykker er eneulykker/utforkjøringer ... da hjelper hverken vest eller gul hjelm eller roterende lys.
Derfor kjører jeg uten vest.

Jeg aner ikke hvilke farger bilene som er mest ulykkesutsatt har, men uansett hvilken farge det måtte være, så tviler jeg på at det skyldes fargen

Vis Medlemmets Profil

102 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 7:17

jhn skrev:

Jeg aner ikke hvilke farger bilene som er mest ulykkesutsatt har, men uansett hvilken farge det måtte være, så tviler jeg på at det skyldes fargen

Da er vi nok inne på essensen i det jeg vil frem til ja....

Vis Medlemmets Profil

103 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 7:57

mekkern skrev:
jhn skrev:

Da er vi nok inne på essensen i det jeg vil frem til ja....

Skjønner ikke dette spørsmålet. Man får kun kjøpt annet utrykningskjøretøy i den fluoriserende gulfargen, og eventuelle ulykker under utrykning, inkludert sirene og blålys gjør ikke sammenligningen særlig relevant.
Så dere må gjerne forklare meg poenget, for det skjønner jeg ikke alien

Vis Medlemmets Profil

104 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 14:03

til knutk:
ved "sivile" kjøretøy er eksempelvis røde/skarpe lyse farger kjøretøy oftere innblandet i ulykker(eventuelt med personskade for å sile ut parkeringsulykker) enn gråe/mørke?
Eller er det så enkelt at det er føreren som er det avgjørende? dette bør ha en viss relevans til "gult" eller ikke..

Vis Medlemmets Profil

105 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 16:58

Jeg heter jo ikke knutk, men driter jeg i, jeg kommenterer likevel.
Ha du noen info om hvilke typer ulykker det dreier seg om? Er det sånn at de røde bilene oftere blir oversett, og dermed påkjørt? Det høres merkelig ut.
Jeg tviler meget sterkt på at dette har noen som helst sammenheng med synligheten. Kan det ha noe med personligheten til de som velger de forskjellige fargene?
Jeg tror ikke dette har noen relevans i forhold til det vi snakker om.

Vis Medlemmets Profil

106 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 18:16

Tro tvil og synsing og en del personlige valg. det er vel det nærmeste en kommer ja...

I denne saken som mange andre er det nok ingen som kan fremlegge udiskutabel dokumentasjon enten den ene eller andre veien og det er vel også grunnen til at det ikke er innført et brukspåbud med reflexvest for ALLE som ferdes etter vei uansett.

tror ikke jeg bruker mer tid på dette.

Vis Medlemmets Profil

107 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 18:19

mekkern skrev: ... tror ikke jeg bruker mer tid på dette.
Det kan du tro om du vil ... men jeg kommer tilbake senere med mere kverulantiske greier Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

108 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 18:31

jhn skrev:
Det kan du tro om du vil ... men jeg kommer tilbake senere med mere kverulantiske greier Twisted Evil

Jepp, kan ikke gi dere nå gutter, det er fortsatt lenge til våren.

Den fluoriserende gulfargen skiller seg ut fra samtlige andre farger, og enhver sammenligning med lyse/mørke farger blir feil.

Ulykker som skjer fordi førerne ikke ser hverandres kjøretøy er i utgangspunktet i mindretall, således er bruk av statistikk særdeles tynt. Man kan like godt begynne å sammenligne førerens skonummer. Tipper at skonummer 43-45 er sterkt overrepresentert. Man kan jo konkludere at man ved å ta av seg skoa har mindre sjanse for å bli involvert i ulykker What a Face

Så mine herrer med sort dress og skonummer 44, ta dere i vare. drunken

Vis Medlemmets Profil

109 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 18:34

jhn skrev:

pokker - kast ut han der ****** kvervulantiske norlending...
- he du parkert nå - den tenke æ satt, æ va ute på tur på sønda og ska ut på onsda å neste onsda for da melde de også fint ver..... vest e bare tulll!

Vis Medlemmets Profil

110 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 19:02

Okda skrev:pokker - kast ut han der ****** kvervulantiske norlending... -

Jeg våger ikke, andre plasser han er utkastet så driver han å går igjen på besøkslista. Vil ikke ha spøkelser her affraid

111 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 19:52

knutk skrev:

Ulykker som skjer fordi førerne ikke ser hverandres kjøretøy er i utgangspunktet i mindretall

Den fikk jeg så billig at jeg ikke greide dy meg... Laughing

Vis Medlemmets Profil

112 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 20:05

knutk skrev:
jhn skrev:

Jepp, kan ikke gi dere nå gutter, det er fortsatt lenge til våren.

Den fluoriserende gulfargen skiller seg ut fra samtlige andre farger, og enhver sammenligning med lyse/mørke farger blir feil.

Ulykker som skjer fordi førerne ikke ser hverandres kjøretøy er i utgangspunktet i mindretall, således er bruk av statistikk særdeles tynt. Man kan like godt begynne å sammenligne førerens skonummer. Tipper at skonummer 43-45 er sterkt overrepresentert.  Man kan jo konkludere at man ved å ta av seg skoa har mindre sjanse for å bli involvert i ulykker What a Face

Så mine herrer med sort dress og skonummer 44, ta dere i vare. drunken

Skonummer 44, er det noen jenter her?

Vis Medlemmets Profil

113 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 21:12

jhn skrev:
Så var det vi to igjen Idea ... jeg måtte jo søke litt rundt for å finne ut om røde biler virkelig er mere utsatt ... and Guess what ... nope.
De undersøkelsene jeg fant konkluderer med at svart er mest utsatt, så grå.
Rød er safest.
Svart: 26,7 prosent
Grå: 22,3 prosent
Sølv: 12,6 prosent
Hvit: 11,1 prosent
Rød: 7,4 prosent
http://www.tv2.no/a/3902393

Men rød bil toppet en statistikk ... ganske bedritent spør du meg

http://www.tv2.no/a/3830367

Vis Medlemmets Profil

114 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 21:21

Bare slenger inn en liten en her.. Hvit hjelm blir veldig lett oppfattet og sett... fordi det bruker pollti også affraid

Vis Medlemmets Profil

115 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 21:49

Palma skrev:Bare slenger inn en liten en her.. Hvit hjelm blir veldig lett oppfattet og sett... fordi det bruker pollti også affraid

Pollti har blålys også - det måtte være fint, det rydder så fint forran deg........

Vis Medlemmets Profil

116 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 22:35

jhn skrev:
jhn skrev:
Så var det vi to igjen Idea  ... jeg måtte jo søke litt rundt for å finne ut om røde biler virkelig er mere utsatt ... and Guess what ... nope.
Rød er safest.
http://www.tv2.no/a/3902393

Men rød bil toppet en statistikk ... ganske bedritent spør du meg

http://www.tv2.no/a/3830367

Her går det unna, og jeg har fortsatt ikke parker sykkelen for vinteren cheers

Statistikk er herlig, man kan bevise hva man vil. Om man ser oversikten kan man utlede at ingen av bilene var fluoriserende gule, med andre ord kjører du fluoriserende gul bil unngår du helt ulykker.

Om man åpner linkene dukker der også opp annen informasjon av interesse. Selv om rød bil ikke er så ofte involvert i ulykker blir den desto mer eksponert for fuglebæsj. Og igjen, ingen signalgul bil er nevnt.
Det beviser at fargen funker. bounce

Kjør gult, det er kult.
Velger du sort blir det knall og fall
da er det bedre å parkere doningen i en stall.

Vis Medlemmets Profil

117 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 23:04

knutk skrev:
cheers
Statistikk er herlig.
Javisst er det. Det ble jo påstått at rød bil var skumlest, så da måtte jeg jo se om jeg fant noe om det.
Jeg lurer jo litt på hvor mekkern fant infoen
cheers

PS. jeg fant ingenting om kanarigul vs kanaribæsj heller

Vis Medlemmets Profil

118 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 2 Nov 2015 - 23:11

jhn skrev:
knutk skrev:
cheers
Statistikk er herlig.
Javisst er det. Det ble jo påstått at rød bil var skumlest, så da måtte jeg jo se om jeg fant noe om det.
cheers

Nei, og ingen fører som kjører med badehette blir innblandet i uhell. Så kanarigul bil hvor sjåføren kjører med badehette er blant det sikreste man kan kjøre. Skal det bli mer sikkert enn som så må man kjøre med kondom jocolor

Vis Medlemmets Profil

119 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 3 Nov 2015 - 7:06

knutk skrev:
jhn skrev:
knutk skrev:
cheers
Statistikk er herlig.
cheers

Nei, og ingen fører som kjører med badehette blir innblandet i uhell. Så kanarigul bil hvor sjåføren kjører med badehette er blant det sikreste man kan kjøre. Skal det bli mer sikkert enn som så må man kjøre med kondom jocolor

Gul badehette og bil betyr direkte innleggelse så det er jo ikke så rart. For noen år siden var det en av våre mer aktverdige i samfunnet som var overbevist om at det var så farlig å kjøre bil at han satte hjelmen på hodet når han skulle ut - med bil på sine eldre dager.... - og det er sandt.

Vis Medlemmets Profil

120 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 3 Nov 2015 - 10:37

har ikke søkt info om bilfarge jeg bare stilte et spørsmål i god kværuleringsånd... clown

Vis Medlemmets Profil

121 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 3 Nov 2015 - 12:17

jhn skrev:... jeg måtte jo søke litt rundt for å finne ut om røde biler virkelig er mere utsatt ... and Guess what ... nope.
Rød er safest.

Kjører svart bil og svart moppe, aldri vært borti noe med noen av dem, så den statistikken kan du kjøre opp en viss plass alien

122 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 3 Nov 2015 - 16:52

KliffArne skrev:
jhn skrev:... jeg måtte jo søke litt rundt for å finne ut om røde biler virkelig er mere utsatt ... and Guess what ... nope.
Rød er safest.

Kjører svart bil og svart moppe, aldri vært borti noe med noen av dem, så den statistikken kan du kjøre opp en viss plass alien

De siste 19.9% hvilken farge var det da?????????????? GUL???????? clown

Vis Medlemmets Profil

123 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 3 Nov 2015 - 17:04

Siden diskusjonen nå har dreid seg fra Gul Vest til Gul Bil, så, ja, her kan dere se hvor innmari Koolt Goolt er  cheers

Vis Medlemmets Profil

124 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 3 Nov 2015 - 21:57

ArcticTiger skrev:Siden diskusjonen nå har dreid seg fra Gul Vest til Gul Bil, så, ja, her kan dere se hvor innmari Koolt Goolt er  cheers

Noe kjent med den plassen. Erdet ikke enstor terasse også der og en gild mc i garasjen?

Vis Medlemmets Profil

125 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Ons 4 Nov 2015 - 11:45

Gul vest er kult.........også som tema i BAN-land bounce pig

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 5 av 6]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next