Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Gul vest, har det noe for seg?

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 6]

26 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Fre 17 Apr 2015 - 23:42

@Mekkern:Hvis du kjører med de ekstra lysene om natta,kommer det vel inn meldinger om lavtflyvende UFO'er tongue

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 18 Apr 2015 - 6:40

Palma skrev:
mekkern skrev:rødaktige hjelmen hadde mest "avvikende" farge i bildet..

Haha, festlig... Du er fargeblind mekkern What a Face
Når du skal se på bilder om synlighet kan du prøve å se på bildene UTEN å ha fokus overhodet på bildet-dvs ikke la øynene fokusere på det planet (i dette tilfellet pc-skjermen) men la bildet bli uklart uten avstandsfokus--- se slik i et kort øyeblikk, lukk øynene og vurder hva du så.
Da vil det ofte bli andre ting som stikker seg frem-samme er det i trafikken når du ikke ser spesifikt etter enkelte ting.

hvis du ubevisst etterser ting vil disse fremtre lettere.

I New York hadde de røde brannbiler/sykebiler-når de lakkerte dem i "vestfarge" var de plutselig involvert i mange flere ulykker fordi de "ikke ble sett" -Dette sier noe om hvordan hodene våre er sammensatt.

Å sitte å se på bilder i ro og mak og vurdere hva man synes ser mest synlig ut er som å tørke seg før en driter.

Problemet er hva den stressede/drita/halvblinde/forbannede/frustrerte/verdensmesteren bak rattet eller styret for den sakens skyld glemmer, eller "velger" å ikke se i et "mørkt" øyeblikk -i tillegg til de som fullstendig feilberegner og "unnskylder" seg med at de ikke "så" mc`n.
OG så har du de som skal "skremme/straffe" -"enda en jævel som skal frem før meg"

Det har faktisk skjedd flere ulykker der bilfører har lagt skylden på moped/mc førere fordi de ikke hadde vest og brukt dette som en måte for å projisere ansvaret for ulykken på mc/mopedføreren.

som sagt tidligere:
når du har jobbet etter veien en stund og opplevd flere ganger at førere kræsjer rett inn i sperrebilene(med en låvevegg full av HI-WIZ farger og blinkende lys/piler)
eller gule hjullastere med blinklamper mister du noe av illusjonene.

Jobbet forøvrig sammen med brannvesenet ved en brann i drivhus her i Lier for 3-4 år siden-da kjørte en fører nesten ned en politimann(med vest) og en annen over en haug med brannslanger ved siden av brannbilen .... dette etter å ha passert en sperrevogn med lys og skilt om at veien var stengt.

Men for all del: Placeboeffekt er en effekt det også.

Når det er sagt så er nok "kermit-hjelm" mest "synlig" i forhold til vest-heller ikke så møkkete og ubrukelig.
Men hvorfor ikke påbud om å lakkere alle kjøretøy "gulgrønne"??? confused

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 18 Apr 2015 - 8:08

Du har så rett (igjen affraid ) mekkern hodene/synet er helt utrolig sammensatt.

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 18 Apr 2015 - 9:10

Palma skrev:
mekkern skrev:rødaktige hjelmen hadde mest "avvikende" farge i bildet..

mekkern skrev:
Haha, festlig... Du er fargeblind mekkern What a Face
Når du skal se på bilder om synlighet kan du prøve å se på bildene UTEN å ha fokus overhodet på bildet-dvs ikke la øynene fokusere på det planet (i dette tilfellet pc-skjermen) men la bildet bli uklart uten avstandsfokus--- se slik i et kort øyeblikk, lukk øynene og vurder hva du så.
Da vil det ofte bli andre ting som stikker seg frem-samme er det i trafikken når du ikke ser spesifikt etter enkelte ting.

hvis du ubevisst etterser ting vil disse fremtre lettere.

I New York hadde de røde brannbiler/sykebiler-når de lakkerte dem i "vestfarge" var de plutselig involvert i mange flere ulykker fordi de "ikke ble sett" -Dette sier noe om hvordan hodene våre er sammensatt.

Å sitte å se på bilder i ro og mak og vurdere hva man synes ser mest synlig ut er som å tørke seg før en driter.
Hverken lys eller reflekser kommer riktig frem på bilder, så det var kanskje ikke noen vits å vise de ... jeg skal begynne å tørke meg etter dritinga. Greit nok.
Bildene var bare for å vise at store vindskjermer ikke nødvendigvis skjuler vesten ... noe som ofte blir påstått.

mekkern skrev:
Problemet er hva den stressede/drita/halvblinde/forbannede/frustrerte/verdensmesteren bak rattet eller styret for den sakens skyld glemmer, eller "velger" å ikke se i et "mørkt" øyeblikk -i tillegg til de som fullstendig feilberegner og "unnskylder" seg med at de ikke "så" mc`n.
OG så har du de som skal "skremme/straffe" -"enda en jævel som skal frem før meg".
Vesten vil ikke hjelpe om folk ikke vil se, det har du rett i. Men den ville kanskje hjulpet de som _nesten ble sett.
Men dette er vel strengt tatt ikke et argument i diskusjonen om vesten øker synligheten eller ikke ...  det gjør, den uten tvil.

mekkern skrev:
Det har faktisk skjedd flere ulykker der bilfører har lagt skylden på moped/mc førere fordi de ikke hadde vest og brukt dette som en måte for å projisere ansvaret for ulykken på mc/mopedføreren.
Idioter finnes overalt, men det har vel heller ingenting med synlighet å gjøre
mekkern skrev:
som sagt tidligere:
når du har jobbet etter veien en stund og opplevd flere ganger at førere kræsjer rett inn i sperrebilene(med en låvevegg full av HI-WIZ farger og blinkende lys/piler)
eller gule hjullastere med blinklamper mister du noe av illusjonene.

Jobbet forøvrig sammen med brannvesenet ved en brann i drivhus her i Lier for 3-4 år siden-da kjørte en fører nesten ned en politimann(med vest) og en annen over en haug med brannslanger ved siden av brannbilen .... dette etter å ha passert en sperrevogn med lys og skilt om at veien var stengt.

Men for all del: Placeboeffekt er en effekt det også.

Når det er sagt så er nok "kermit-hjelm" mest "synlig" i forhold til vest-heller ikke så møkkete og ubrukelig.
Men hvorfor ikke påbud om å lakkere alle kjøretøy "gulgrønne"??? confused
Her avslutter du jo med å erkjenne at fargen/refleksen virker etter hensikt ... vesten er bare et litt dårligere alternativ enn hjelmen. Det er jeg helt enig i. Hjelmen sitter jo høyere og er rundtlysende som ei top-lanterne[/quote]

Sist endret av jhn den Lør 18 Apr 2015 - 10:02, endret 2 ganger

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 18 Apr 2015 - 9:12

KliffArne skrev:
Palma skrev:Grusomt å se, men mange som ikke haddde noe inni hjelmen...
Men se dette bildet Hvilken syns best ?

Jeg ser begge hjelmene like godt.

En annen ting jeg legger merke til er at det treet du felte her om dagen ikke var så stort som du fikk det til å se ut på det forrige bildet clown

Var det vinter da du høgg ned treet?
Det jeg lurer mest på er hva fruen sa da du tar med 3 hjelmer ut i hagen å tar bilde av døm og setter deg ned ved PC`n att uten å si noen ting. Antagelig legger ho det på lista over uforklarlige hendelser som alle har med deg å gjøre. confused

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 18 Apr 2015 - 9:40

Svein2 skrev:

Var det vinter da du høgg ned treet?
Det jeg lurer mest på er hva fruen sa da du tar med 3 hjelmer ut i hagen å tar bilde av døm og setter deg ned ved PC`n att uten å si noen ting. Antagelig legger ho det på lista over uforklarlige hendelser som alle har med deg å gjøre. confused
Treet som i tidenes morgen var en buskfuru som aldri ble klippet og som derfor vokste seg til ei diger stygg furubuske kom Eidsiva å velta ned for 3-4 år sia. Den begynte å komme farlig nær noen ledninger. Nå er ledningene flytta, men stubben står.(rett som det er..... pig )

Hva fruen tenkte ja... hehe, du kjenner deg igjen ?
Ja hu er vel vant til meg etter 29 år i gamet cheers

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 18 Apr 2015 - 10:34

En gul vest synes ihvertfall bedre enn en mørk etter min mening...så får resten av fosterlandet mene hva de vil.... Question
Er vant med å være i opposissjon je så.... Mad

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 18 Apr 2015 - 12:02

jhn skrev:
Her avslutter du jo med å erkjenne at fargen/refleksen virker etter hensikt ... vesten er bare et litt dårligere alternativ enn hjelmen. Det er jeg helt enig i. Hjelmen sitter jo høyere og er rundtlysende som ei top-lanterne
[/quote]

Jeg avslutter med at "synligheten" er større -IKKE at det virker.
hvis du leser hele innlegget ser du at jeg mener at det ikke VIRKER.

Rundtlysende topplanterne har vi prøvd.. lol!

Topplanterne..

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 18 Apr 2015 - 12:31

mekkern skrev:
jhn skrev:
Her avslutter du jo med å erkjenne at fargen/refleksen virker etter hensikt ... vesten er bare et litt dårligere alternativ enn hjelmen. Det er jeg helt enig i. Hjelmen sitter jo høyere og er rundtlysende som ei top-lanterne

Rundtlysende topplanterne har vi prøvd.. lol!

Topplanterne..

Det jeg mener med "...  fargen/refleksen virker etter hensikt" er at det øker synligheten, det er jo det som er hensikten med fluoriserende farger og refleks ... at det i enkelte tilfeller redder et liv, er en bivirkning.
Når du mener gul hjelm øker synligheten, så må vel gul vest også øke synligheten? ... bare litt mindre.

Men jeg tror ikke usynlighet er grunnen til at motorsyklister blir nedkjørt

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 20 Apr 2015 - 19:46

Drit å dra med hele vesten.

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 20 Apr 2015 - 21:11

mekkern skrev:
.....
....

Eh... en smule selvmotsigende?
Poenget med grelle farger er jo nettopp å øke synligheten. Må vel innrømme at jeg detter litt av lasset når der først kommer en innrømmelse av at fargen øker synligheten, for så i neste moment å hevde at en ikke blir mer synlig.

Vel vel.
Folk får gjøre som de vil. Valg av kjøreutstyr er helt frivillig, og jeg håper vi også i fremtiden får lov å gjøre våre egne valg uten ytterligere påbud.

Jeg synes hver og en får gjøre sine valg. Det er ikke mitt mål å omvende noen eller forlange at man behøver å rettferdiggjøre sin valg. Vi er alle så voksne at vi forstår(eller burde forstå) valgene vi gjør og står for det.

Sist endret av knutk den Man 20 Apr 2015 - 23:55, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 20 Apr 2015 - 21:52

dag-zzr skrev:Drit å dra med hele vesten.
Enig! Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 20 Apr 2015 - 21:59

knutk skrev:
mekkern skrev:
jhn skrev:
.....
....

Poenget med grelle farger er jo nettopp å øke synligheten. Må vel innrømme at jeg detter litt av lasset når der først kommer en innrømmelse  av at fargen øker synligheten, for så i neste moment å hevde at en ikke blir mer synlig.

Vel vel.
Folk får gjøre som de vil. Valg av kjøreutstyr er helt frivillig, og jeg håper vi også i fremtiden får lov å gjøre våre egne valg uten ytterligere påbud.

Jeg synes hver og en får gjøre sine valg. Det er ikke mitt mål å omvende noen eller forlange at man behøver å rettferdiggjøre sin valg. Vi er alle så voksne at vi forstår(eller burde forstå) valgene vi gjør og står for det.

får si det på en annen måte da-er ikke hjelp i en brems hvis du ikke vet at du bør bremse.....eller : hvis øyet som ser deg sender beskjed til hjernen -som ikke reagerer, DA hjelper det ikke...
Problemet ligger ikke i synligheten men i HJERNEN hos fører som ikke "ser" deg.
Hva dette problemet er vet jeg ikke og det er nok flere faktorer, men det er sikkert noen med psykologisk bakgrunn som kan forklare det.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 20 Apr 2015 - 21:59

mortal skrev:
Enig! Twisted Evil

Drit og dra i ekte Palma-ånd cheers

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 20 Apr 2015 - 22:31

Palma skrev:
mortal skrev:
Enig! Twisted Evil

Kom bak en med gul vest i dag - når jeg kom nærmere sto det Skole med store bokstaver - det var altså behov for å være ekstra oppmerksom når jeg var nær vedkommende.

Som det er nå er jeg aldri sikker på det, fordi svært mange som overhode ikke har buk for denne ekstra oppmerksomheten bruker sånne vester og vanner ut hele ordningen med dette....

Det er også påbudt å ha med en sånn vest på mcen, men om det er noen vits er en helt annen sak fordi den øvrige trafikken vet aldri om det bare er en som ønsker å tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet bare fordi det er ham eller om det er noe spesielt som skjer akkurat der.....

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 20 Apr 2015 - 22:38

knutk skrev:
mekkern skrev:
jhn skrev:
.....
....

Poenget med grelle farger er jo nettopp å øke synligheten. Må vel innrømme at jeg detter litt av lasset når der først kommer en innrømmelse  av at fargen øker synligheten, for så i neste moment å hevde at en ikke blir mer synlig.

Vel vel.

Jeg tror det har blitt noe kluss med sitering ... jeg tror ikke jeg har
sagt dette.

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Man 20 Apr 2015 - 23:57

jhn skrev:
sagt dette.

Du har så rett så rett...
Bare å beklage, fingertrøbbel fra min side.

Har rettet feilen.

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 21 Apr 2015 - 0:24

Palma skrev:
mortal skrev:
Enig! Twisted Evil

Gutter, bare å innrøme det, dere er noen jålepotter Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 21 Apr 2015 - 1:14

knutk skrev:
jhn skrev:
sagt dette.

Har rettet feilen.
Ingenting å beklage ... fingertrøbbel kan ramme selv den nestbeste

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 21 Apr 2015 - 14:28

jhn skrev:
knutk skrev:
jhn skrev:
sagt dette.

Har rettet feilen.
Ingenting å beklage ... fingertrøbbel kan ramme selv den nestbeste
Jeg vil nå si at den som siterer skal få forbeholde seg retten til at sitatet passer best ens eget svar clown

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 21 Apr 2015 - 20:05

Okda skrev:
Palma skrev:
mortal skrev:
Enig! Twisted Evil

Kom bak en med gul vest i dag - når jeg kom nærmere sto det Skole med store bokstaver - det var altså behov for å være ekstra oppmerksom når jeg var nær vedkommende.

Som det er nå er jeg aldri sikker på det, fordi svært mange som overhode ikke har buk for denne ekstra oppmerksomheten bruker sånne vester og vanner ut hele ordningen med dette....

Det er også påbudt å ha med en sånn vest på mcen, men om det er noen vits er en helt annen sak fordi den øvrige trafikken vet aldri om det bare er en som ønsker å tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet bare fordi det er ham eller om det er noe spesielt som skjer akkurat der.....

Akkurat- okda. Vest er til bruk for når man vil / må tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet når man må oppholde seg eller ferdes ved eller i veibanen. Veiarbeidere, ufrivillig stopp eller små barn som ikke helt har styring på seg selv.
IKKE fører av et kjøretøy.
Og som mekkern sier- hjelper ikke en dritt når hue til mange ikke funker bak et ratt- og en sjelden gang--et styre.

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 21 Apr 2015 - 21:19

dag-zzr skrev:
Okda skrev:
Palma skrev:
mortal skrev:
Enig! Twisted Evil

Akkurat- okda.  Vest er til bruk for når man vil / må tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet når man må oppholde seg eller ferdes ved eller i veibanen. Veiarbeidere, ufrivillig stopp eller små barn som ikke helt har styring på seg selv.
IKKE fører av et kjøretøy.
Og som mekkern sier- hjelper ikke en dritt når hue til mange ikke funker bak et ratt- og en sjelden gang--et styre.

Nei, da hjelper det ikke .... og hvis vi fortsetter tankerekke så er det ikke noe poeng med lys/blinklys heller.
"En sjelden gang" ? Prosentvis er det vel flere gærninger bak et styre enn et ratt .... i følge ulykkesstatistikken

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tir 21 Apr 2015 - 21:28

Blinklys ja.....
Her omkring har mange begynt å blinke til venstre inn i rundkjøringen-men UT blinker de ikke...Rolling Eyes
Ellers sånn generelt så blinker de fleste ETTERPÅ for å vise hva de HAR gjort...feltskifte svinging rundkjøring eller forbikjøring spiller ingen rolle..Suspect

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tor 23 Apr 2015 - 13:02

Vest er synlig,og jeg bruker det fortsatt iallfall...
men så har jeg Ryk & Reismerke på vesten også da... bom

Og mobil,blinklysmangel og tett i rævva på forankjørende er noe av det verste....heldigvis tar de nå mange tettirævvaer og soper jevnlig inn 5200 pr. hode....

..som kan erstatte avgiftsreduksjonen på nye MCer... alien ..vinn vinn for oss fattigfaaenene..

men nå skal jeg bounce lol!

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Tor 23 Apr 2015 - 14:51

intrudergubbe skrev:Vest er synlig,og jeg bruker det fortsatt iallfall...
men så har jeg Ryk & Reismerke på vesten også da... bom

Og mobil,blinklysmangel og tett i rævva på forankjørende er noe av det verste....heldigvis tar de nå mange tettirævvaer og soper jevnlig inn 5200 pr. hode....

..som kan erstatte avgiftsreduksjonen på nye MCer... alien ..vinn vinn for oss fattigfaaenene..

men nå skal jeg bounce lol!
Mobil sier du ... jeg synes det er et ulogisk forbud. Man har lov å snakke med passasjerer, man har lov til å sitte med fotoapparat foran trynet eller fikle med alskens elektroniske duppeditter, men om det går an prate til duppeditten, bryter du loven.
Jeg synes det er merkelig at ikke flere ser denne , i mine øyne, rare inkonsekvente sammenhengen.
Kanskje man må forby all prating i bil.?
Er det lov å prate til et fotoapparat?
Kamera på min tlf er bedre enn selve telefonen, så det er ikke helt feil å heller å kalle det et fotoapparat som til nød også kan brukes som tlf.
Jeg er kanskje ikke helt alvorlig nå, men litt, kanskje

(fant netpopp ut at "kanskje" er et vankselig ord å satve ritkig ... må nesten stoppe et øbeylikk å tenke litt)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 6]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next