Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Gul vest, har det noe for seg?

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 6]

76 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 13:15

intrudergubbe skrev:Noen hevder at blir det for mange gulinger i trafikkbildet legger vi mindre og mindre merke til dem.... alien
Hmmmmmmmmmmmm

Ja, jeg gjør. Ja, ikke at man legger mindre merke til dem, men at man tar dem mindre alvorlig.

Før i tiden så sakket jeg farten med en gang jeg så en person med gul vest på seg, i tilfelle det var Politi eller noe annet som kunne tenke seg å forstyrre i veien. Men det har jeg sluttet med, gud og hvermann bruker jo denne vesten nå Suspect

77 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 13:25

KliffArne skrev:
intrudergubbe skrev:Noen hevder at blir det for mange gulinger i trafikkbildet legger vi mindre og mindre merke til dem.... alien
Hmmmmmmmmmmmm

Ja, jeg gjør.  Ja, ikke at man legger mindre merke til dem, men at man tar dem mindre alvorlig.

Før i tiden så sakket jeg farten med en gang jeg så en person med gul vest på seg, i tilfelle det var Politi eller noe annet som kunne tenke seg å forstyrre i veien. Men det har jeg sluttet med, gud og hvermann bruker jo denne vesten nå Suspect
Om du tar de alvorlig eller ikke spiller vel ingen rolle? ... poenget er om du ser de eller ikke.
Du kan kjøre så fort du vil, men du har muligheten til å svinge unna vestene fordi du ser de.

Vis Medlemmets Profil

78 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 13:46

jhn skrev:
KliffArne skrev:
Hmmmmmmmmmmmm

Ja, jeg gjør.  Ja, ikke at man legger mindre merke til dem, men at man tar dem mindre alvorlig.

Om du tar de alvorlig eller ikke spiller vel ingen rolle? ... poenget er om du ser de eller ikke.
Du kan kjøre så fort du vil, men du har muligheten til å svinge unna vestene fordi du ser de.

Det stemmer for såvidt for de som bare skal bli sett slik vi skal når vi er en del av det naturlige trafikkbildet. Den gule vesten var tidligere en advarsel om at nå var det noe spesielt på gang. En ulykke, tom for bensin, pollti i veien ett eller annet man skulle være spesielt obs på, litt på linje med L på ryggen til MCsjåfører uten lappen.

Jeg kan da ta vare på meg selv når jeg er ute og kjører. Pass på foran og bak - dvs bruk speilene og se aktivt på hva som skjer så går det som regel svært greit. Ha kontroll på omgivelsene dine - mange av disse som sverger til vest skal jo også ha med seg alt som skjer rundt seg - langt utenfor det trafikkbildet som er viktig å ta hensyn til, hodet går som snurrebasser på toppen av skuldrene for å få med seg mest mulig....

Når "alle" bruker vesten som i dag så mister vi den OBS markeringen som er viktig når noe ekstraordinært skjer langs veien.

Vis Medlemmets Profil

79 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 14:21

En liten sammenligning, jeg bor i et distrikt som brukes til øvelseskjøring for utrykningskjøretøy, Det kommer stadig polltibiler med sirener og blålys å fliser forbi, 3 km lengre fremme står de på bensinstasjon å drikker kaffe, så kommer de forbi igjen.. Folk driter jo i de etterhvert...

Men samma rakkern, jeg har gul hjelm, og vest har jeg i veska og i bilen og i gangen og over alt er det gule vester... Nå har jeg klaska på noe skikkelig med reflekser på sykkern og så jeg vet jeg syns... De som kjører på meg nå gjør det på skjær faan !! affraid

Vis Medlemmets Profil

80 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 17:38

Okda skrev:
jhn skrev:
KliffArne skrev:
Hmmmmmmmmmmmm

Det stemmer for såvidt for de som bare skal bli sett slik vi skal når vi er en del av det naturlige trafikkbildet. Den gule vesten var tidligere en advarsel om at nå var det noe spesielt på gang. En ulykke, tom for bensin, pollti i veien ett eller annet man skulle være spesielt obs på, litt på linje med L på ryggen til MCsjåfører uten lappen.
Jeg er ikke sikker på at det noen gang har vært en bevisst tanke at vesten skal være forbeholdt noen spesielle ... det er bare noen som har vært litt kjappere enn andre.
Når man har oppdaget noen i veien, med eller uten vest, så unngår man å kjøre på de. De som har behov for å påkalle ekstra oppmerksomhet gjør gjerne det med litt ivrig peiving med armer og ben og skilt og ditten og datten.
Man bør kunne forvente av en trafikant at han er obs nok til å oppfatte om noen ønsker at han skal stoppe ... om ikke, så har man sannsynligvis større problemer enn overflod av vester. Det blir for teit å si at man ser ikke skogen for bare trær.
Okda skrev:
Jeg kan da ta vare på meg selv når jeg er ute og kjører. Pass på foran og bak - dvs bruk speilene og se aktivt på hva som skjer så går det som regel svært greit. Ha kontroll på omgivelsene dine - mange av disse som sverger til vest skal jo også ha med seg alt som skjer rundt seg - langt utenfor det trafikkbildet som er viktig å ta hensyn til, hodet går som snurrebasser på toppen av skuldrene for å få med seg mest mulig....

Når "alle" bruker vesten som i dag så mister vi den OBS markeringen som er viktig når noe ekstraordinært skjer langs veien.

Ekstraordinært? ... det er jo ikke bare det ekstraordinære vi har behov for å se.
Det samme argumentet ble vel også brukt når det ble påbudt med kjørelys om dagen ... det er så mange andre lyspærer i bybildet. Men i dag er vel stort sett alle enig at kjørelys er bra?
Jeg har stort sett samme filosofi som deg ... men jeg tror ikke at de som bruker vest sitter og glaner på ting langt utenfor trafikkbildet i større grad enn vi som ikke bruker vest.
Hvorfor tror du det? Hvor har du fått den ideen fra?
Jeg tror den eneste forskjellen på de og oss er de at de litt mere redd for å ikke bli sett av andre trafikanter som er nær nok til å kunne treffe de.
Jeg synes vestmotstanderne er nokså flinke til å finne opp innfløkte argumenter mot vest.
Det er jo i grunnen en ganske enkel problemstilling.
Øker en vest synligheten, eller gjør den det ikke?
Hva den enkelte gjør etter å ha oppdaget en vest er en annen sak ... om man ikke er i stand til å skille viktig og mindre viktig info fra hverandre når man ferdes i trafikken, helt uavhengig av vest, får man heller ta bussen.

Vis Medlemmets Profil

81 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 19:15

Ekstraordinært er det dersom en mc har kjørt ut og folk er i veien for å redde mc og eller person, ekstraordinært er det når bilen har punktert og vi har behov for at andre kjørende er litt ekstra obs, ekstraordinært er når noe uventet er på gang og vi andre må utvise ekstra oppmerksomhet og helst slakke av og ta ekstra hensyn.

At en stor MC med fører kommer inn under disse ekstraordinære forholdene kan jeg ikke se, tvert i mot, vi er helt vanlige trafikanter på linje med alle andre uten behov for ekstra oppmerksomhet.

Når du bruker samme vesten i din normale kjøring så normaliserer du bruke og vi tar ikke de hensyn som trengs når noe skjer langs veien.

Vis Medlemmets Profil

82 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 19:46

Okda skrev:Ekstraordinært er det dersom en mc har kjørt ut og folk er i veien for å redde mc og eller person, ekstraordinært er det når bilen har punktert og vi har behov for at andre kjørende er litt ekstra obs, ekstraordinært er når noe uventet er på gang og vi andre må utvise ekstra oppmerksomhet og helst slakke av og ta ekstra hensyn.
Joda, jeg skjønner betydningen av ordet "Ekstraordinært"
Okda skrev:
At en stor MC med fører kommer inn under disse ekstraordinære forholdene kan jeg ikke se, tvert i mot, vi er helt vanlige trafikanter på linje med alle andre uten behov for ekstra oppmerksomhet.
Det kan ikke jeg heller se, men jeg mener at alle skal kunne bruke en vest om de føler for å vises litt bedre.
Man behøver ikke ha noen ekstraordinær grunn ... uansett hvordan du prøver å forklare det.
For min del har det ingen betydning hvorfor folk er der de er, hovedsaken er at de vises

Okda skrev:
Når du bruker samme vesten i din normale kjøring så normaliserer du bruke og vi tar ikke de hensyn som trengs når noe skjer langs veien.
Snakk for deg selv. Jeg tar de hensyn som trengs uavhengig av påkledning ... det er en del av det å være en trafikant.
Jeg mener det ofte er feil å "automatisere" div reaksjoner og handlinger, da blir man sløv og antar at når man ser en vest f.eks, så er det enten ditten eller så er det datten.
Eller når du ikke ser en vest, så er det ingen av delene. Men dette vet du ikke før du har sett det på nært hold.
Bruk øya for å observere hva det egentlig er ... det er det som er å være observant.

Vis Medlemmets Profil

83 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 20:18

jhn skrev:
Bruk øya for å observere hva det egentlig er ... det er det som er å være observant.

Er vel det som er viktig når vi er ute og kjører. Klarer man ikke å se en mc med sjåfør og kjørelys uten at han i tillegg til alt dette må ha på seg en signalvest så bør man parkere og levere inn sertifikatet. Dette har du og jeg diskutert i ett annet forum også og vi ble ikke enige der heller...

Vis Medlemmets Profil

84 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 20:54

Okda skrev:
jhn skrev:

Er vel det som er viktig når vi er ute og kjører. Klarer man ikke å se en mc med sjåfør og kjørelys uten at han i tillegg til alt dette må ha på seg en signalvest så bør man parkere og levere inn sertifikatet. Dette har du og jeg diskutert i ett annet forum også og vi ble ikke enige der heller...
Skulle vi kanskje ha prøvd et tredje forum også? ... Hvem vet, kanskje vi da hadde blitt enige.
Ja ja, vi er i alle fall konsekvente ... det skal vi ha

Vis Medlemmets Profil

85 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 21:28

Hvis folk vil kjøre med vest så får de gjøre det, så lenge de ikke på død og liv skal påtvinge oss andre å gjøre det samme.

Problemet er at før gikk folk med vest når de skulle dirigere trafikk eller det var noe spesielt, nå går folk i refleksvest om de bare skal ut å gå tur, det er liksom ikke noe spesielt med det lengre som får deg til å reagere noe mer enn om de gikk med sorte klær f.eks. Spesielt ikke på mc der fører stort sett er skjult bak en vindskjerm eller kåper. Tenk om alle skulle gått i politiuniform for å synes bedre? Det mister liksom hele effekten sin og er en falsk trygghet for alle de som tror de blir bedre sett. Om de derimot tenker som oss uten vest at vi ikke blir sett uansett og er obs på det, så greit nok. Men ikke la det bli noe falsk trygghet og "Hva faen, jeg har refleksvest og så ser du meg ikke din idiot?"

Vis Medlemmets Profil

86 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Lør 31 Okt 2015 - 21:34

jhn skrev:
Okda skrev:
jhn skrev:

Skulle vi kanskje ha prøvd et tredje forum også? ... Hvem vet, kanskje vi da hadde blitt enige.
Ja ja, vi er i alle fall konsekvente ... det skal vi ha

Konsekvente er vi - finnes det flere forum da? affraid

Vis Medlemmets Profil

87 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 0:09

Okda skrev:.......- finnes det flere forum da?     affraid

Ikke for oss som er konsekvente Razz

88 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 1:06

Elolz skrev:Hvis folk vil kjøre med vest så får de gjøre det, så lenge de ikke på død og liv skal påtvinge oss andre å gjøre det samme.

Problemet er at før gikk folk med vest når de skulle dirigere trafikk eller det var noe spesielt, nå går folk i refleksvest om de bare skal ut å gå tur, det er liksom ikke noe spesielt med det lengre som får deg til å reagere noe mer enn om de gikk med sorte klær f.eks. Spesielt ikke på mc der fører stort sett er skjult bak en vindskjerm eller kåper. Tenk om alle skulle gått i politiuniform for å synes bedre? Det mister liksom hele effekten sin og er en falsk trygghet for alle de som tror de blir bedre sett. Om de derimot tenker som oss uten vest at vi ikke blir sett uansett og er obs på det, så greit nok. Men ikke la det bli noe falsk trygghet og "Hva faen, jeg har refleksvest og så ser du meg ikke din idiot?"

Hør, hør!!
Fullstendig enig.
En annen ting er at jeg som alltid har litt angst for "å bli tatt" skvetter hver gang jeg ser en gul vest i veikanten.
jocolor

Vis Medlemmets Profil

89 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 12:45

jhn skrev:
Det samme argumentet ble vel også brukt når det ble påbudt med kjørelys om dagen ... det er så mange andre lyspærer i bybildet. Men i dag er vel stort sett alle enig at kjørelys er bra?

Jeg kan strekke meg så langt at jeg kan være nesten enig i at kjørelys er bra  Razz

MEN, jeg er faktisk så gammel at jeg husker før det ble påbudt med kjørelys om dagen, og det er du også. Kan du også huske at vi så bilene/traktorene/kjøretøy som kom etter veien den gangen også, uten at de hadde lys på?
Selvfølgelig ser man dem bedre nå med lys, men samtidig har vi blitt så vant med at det skal være lys på, at hvis det kommer en uten nå idag så ser vi dem nærmest ikke. Vi forventer å se lys, hjernen vår er blitt omprogrammert. Vi er blitt sløvere. Du òg.

jhn skrev:Hva den enkelte gjør etter å ha oppdaget en vest er en annen sak ... om man ikke er i stand til å skille viktig og mindre viktig info fra hverandre når man ferdes i trafikken, helt uavhengig av vest, får man heller ta bussen.

Tullprat. Når man kommer skinnflat rundt en sving og oppdager en refleksvest, så er det ikke bare bare å avgjøre om det er Onkel med laser (viktig) eller jhn på trøsykkel (mindre viktig) som står i veikanten.

Bussen kan du ta selv pirat

90 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 13:28

Tror vi ale er enige om at vi ønsker å komme uskadet hjem etter en kjøretur.
Der er mye som kan skje, og de fleste faktorene for trygg hjemkomst kontrollerer vi selv.
Dog kontrollerer vi ikke medtrafikkanters adferd. Men alle i trafikken ønsker å unngå uhell (skjønt, av og til an man begynne å lure). Ingen ønsker å kjøre på medtrafikkanter. Men forutsetningen for å unngå en hindring er jo at man faktisk ser den. Mange (inkludert undertegnede) ønsker å hjelpe til med å øke synligheten ved å benytte gul vest. Jeg går ikke rundt og tror at uten vest er jeg usynlig , ei heller tror jeg at vesten er en rustning som gjør at jeg kan ture frem som jeg vil og alle medtrafikanter viker siden jeg har gul vest.
Der er mange faktorer som bidrar til øket synlighet, og vesten er i så måte en liten brikke i et stort spill.
Diverse etater har undersøkt om effekten av gul vest bidrar til økt sikkerhet. Så langt har ingen kunne dokumentere at MC med gul vest er mindre utsatt for ulykker enn de som kjører uten.
Det er heller ikke lett å dokumentere. Der er veldig mange faktorer som spiller inn når en ulykke inntreffer, og her blir bevisbyrden motsatt, man skal bevise at en ulykke ikke skjedde, og avgjørende faktor for noe som ikke skjedde var at fører på MC kjørte med gul vest. Slik bevisførsel er en umulig oppgave. Man kan snu på flisa og se på hvor mange  ulykker som har skjedd med førere med /uten vest, men igjen, å plukke ut en enkelt faktor blant alle blir lett useriøst.
Likevel er det en generell oppfatning at den gule fargen som benyttes er særdeles godt synlig. Nyere ambulanser er gulfarget, og politiet benytter også mye av fargen på sine kjøretøy.

Å nekte for at gulfargen skiller seg ut i trafikken blir som å påstå at elva starter i fjorden og ender opp på fjellet. Men hvor mye vesten bidrar ekstra med i forhold til andre faktorer er veldig situasjonsbestemt.
Jeg sitter ikke med fasit i hånd og mener at dette får bli en vurdering man selv må gjøre  Har ikke noe til overs for påbud om bruk. På den andre siden, utover at vesten ikke er pen å se på vil jeg jo påstå at den ikke gjør noen skade  om man har den på. For egen del tenker jeg at om vesten gjør en forskjell kun en gang i min MC-kariære så rekker det for meg alien

Vis Medlemmets Profil

91 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 13:56

knutk skrev:Tror vi ale er enige om at vi ønsker å komme uskadet hjem etter en kjøretur.
Der er mye som kan skje, og de fleste faktorene for trygg hjemkomst kontrollerer vi selv.
Dog kontrollerer vi ikke medtrafikkanters adferd. Men alle i trafikken ønsker å unngå uhell (skjønt, av og til an man begynne å lure). Ingen ønsker å kjøre på medtrafikkanter. Men forutsetningen for å unngå en hindring er jo at man faktisk ser den. Mange (inkludert undertegnede) ønsker å hjelpe til med å øke synligheten ved å benytte gul vest. Jeg går ikke rundt og tror at uten vest er jeg usynlig , ei heller tror jeg at vesten er en rustning som gjør at jeg kan ture frem som jeg vil og alle medtrafikanter viker siden jeg har gul vest.
Der er mange faktorer som bidrar til øket synlighet, og vesten er i så måte en liten brikke i et stort spill.
Diverse etater har undersøkt om effekten av gul vest bidrar til økt sikkerhet. Så langt har ingen kunne dokumentere at MC med gul vest er mindre utsatt for ulykker enn de som kjører uten.
Det er heller ikke lett å dokumentere. Der er veldig mange faktorer som spiller inn når en ulykke inntreffer, og her blir bevisbyrden motsatt, man skal bevise at en ulykke ikke skjedde, og avgjørende faktor for noe som ikke skjedde var at fører på MC kjørte med gul vest. Slik bevisførsel er en umulig oppgave. Man kan snu på flisa og se på hvor mange  ulykker som har skjedd med førere med /uten vest, men igjen, å plukke ut en enkelt faktor blant alle blir lett useriøst.
Likevel er det en generell oppfatning at den gule fargen som benyttes er særdeles godt synlig. Nyere ambulanser er gulfarget, og politiet benytter også mye av fargen på sine kjøretøy.

Å nekte for at gulfargen skiller seg ut i trafikken blir som å påstå at elva starter i fjorden og ender opp på fjellet. Men hvor mye vesten bidrar ekstra med i forhold til andre faktorer er veldig situasjonsbestemt.
Jeg sitter ikke med fasit i hånd og mener at dette får bli en vurdering man selv må gjøre  Har ikke noe til overs for påbud om bruk. På den andre siden, utover at vesten ikke er pen å se på vil jeg jo påstå at den ikke gjør noen skade  om man har den på. For egen del tenker jeg at om vesten gjør en forskjell kun en gang i min MC-kariære så rekker det for meg alien

Du nevner her ikke med en stavelse at dersom noe skjer langs veien og du virkelig har bruk for ekstra oppmerksomhet så har du ingen virkemidler igjen - det som skulle være virkemidlet er normalisert av deg og alle de andre som kjører med vest til vanlig. Det synes jeg er synd, men det er jo opp til dere....

Vis Medlemmets Profil

92 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 14:36

KliffArne skrev:
jhn skrev:

Jeg kan strekke meg så langt at jeg kan være nesten enig i at kjørelys er bra  Razz

MEN, jeg er faktisk så gammel at jeg husker før det ble påbudt med kjørelys om dagen, og det er du også. Kan du også huske at vi så bilene/traktorene/kjøretøy som kom etter veien den gangen også, uten at de hadde lys på?
Selvfølgelig ser man dem bedre nå med lys, men samtidig har vi blitt så vant med at det skal være lys på, at hvis det kommer en uten nå idag så ser vi dem nærmest ikke. Vi forventer å se lys, hjernen vår er blitt omprogrammert. Vi er blitt sløvere. Du òg.

jhn skrev:Hva den enkelte gjør etter å ha oppdaget en vest er en annen sak ... om man ikke er i stand til å skille viktig og mindre viktig info fra hverandre når man ferdes i trafikken, helt uavhengig av vest, får man heller ta bussen.

Tullprat. Når man kommer skinnflat rundt en sving og oppdager en refleksvest, så er det ikke bare bare å avgjøre om det er Onkel med laser (viktig) eller jhn på trøsykkel (mindre viktig) som står i veikanten.

Bussen kan du ta selv pirat
Tulling. Et par ting kan du være sikker på, du vil ikke møte meg på trøsykkel, og du vil ikke se meg med vest på.
Om du skulle se meg på sykkel, så er det noe uhyre viktig på gang. clown
Men alvorlig ... om det beste argumentet mot vest, er at det blir vanskeligere å slippe unna lovens lange arm, så har man feil fokus ... mener jeg.

Ang. lys og omprogrammering så har du rett ... til en viss grad. Det er fremdeles mange kjøretøy å se uten lys, nå er det jo også lov å kjøre med slukkte akterlanterne. Det betyr at man bør prøve å ikke la "automatiseringen" av reaksjonsmønstre ta overhånd. Det er i alle fall jeg ganske bevisst på.

Denne diskusjonen dreide seg vel i utgangspunktet om vesten øker synlighet til en MC. Ja, uten tvil, mener jeg.
Og om det vil bli et problem pga "inflasjon" Nei, mener jeg.
Om alle motorsyklister, joggere og skolebarn ikler seg vest, er det fremdeles så mange, både mennesker og dyr som ikke gjør det, at i alle fall vil jeg fortsette å speide etter mørke hindringer.
Nå er jo alle så bevisste på "inflasjons-faren" at man burde klare å unngå den ... litt på samme måte som vi er blitt vant til at folk ikke overholder vikeplikten, så vi er litt ekstra oppmerksomme inn mot kryss. Vi går ikke automatisk ut i fra at bilen overholder vikeplikten.
De eneste gangbare argumentene mot vest er etter mitt syn, latskap og forfengelighet. ... ja, og så frykten for UP.

Vis Medlemmets Profil

93 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 14:50

Okda skrev:

Du nevner her ikke med en stavelse at dersom noe skjer langs veien og du virkelig har bruk for ekstra oppmerksomhet så har du ingen virkemidler igjen - det som skulle være virkemidlet er normalisert av deg og alle de andre som kjører med vest til vanlig. Det synes jeg er synd, men det er jo opp til dere....  
Jeg skjønner ikke helt dette behovet for "ekstra oppmerksomhet" ... jeg mener at om du blir sett, så har du den nødvendige oppmerksomheten. Da trenger du ikke flere virkemidler.

Det er jo heller ikke sikkert du har anledning til å benytte "virkemidlet" når det ligger i topboxen og du ligger midt i veibanen og ynker deg

Vis Medlemmets Profil

94 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 15:17

Okda skrev:
...........
Nå har jhn svart allerede, men jeg ønsker bare å tilføye at gul vest aldri oppfattes som noen varsellampe som krever oppmerksomhet utover å vise sin tilstedeværelse.
Blir man observert er med andre ord hensikten oppnådd, og i enkelte situasjoner kan en gul vest bidra til at man blir observert litt tidligere, Egentlig litt samme tankegang som å oppfordre folk til å benytte refleks om de vandrer nattestid langs en landevei.. Å hevde at det kan gå inflasjon i å benytte hjelpemiddel som bedrer synligheten ser jeg ikke problemet i. Om man på natten ser 100 mann med refleks ser du ikke refleksene dårligere av den grunn, men man registrerer at der er mange som går langs veien. De fleste ville da reagere med ekstra aktsomhet..

Vis Medlemmets Profil

95 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 15:18

Som tidligere: jada HI-WIZ farger skiller seg ut fra "normale" omgivelser-men det er faktisk reflexdelen av vesten som er det viktigste for det er den en ser ved dårlige lysforhold.
Hvis en ikke kan se et barn eller fotgjenger uten vest ved høylys dag bør man ha hvit stokk og ikke førerkort

fargen har egentlig mindre betydning da "alle" bruker disse fargene nå og det har blitt helt normalt med opptil mange samtidige "gulinger" i synsfeltet til fører.
i det øyeblikket politi vegvesen hadde gått over til orange hi-wiz vester så ville effekten av gulingen sunket til nærmest 0.

når enkelte greier å kjøre inn i sperrebilene til SVV med en låvevegg av blinkene lys og piler i tillegg til fargen viser det at denne"tryggheten" noen føler med disse fargene er overdreven.
hvis en har arbeidet i/ved veibanen noen år er alle illusjoner borte..
Det hjelper ikke at øyet/hjernen ser deg hvis ikke hjernen benytter/omsetter informasjonen til handling.

Lavere stressnivå og mindre "dingser" i bilene kombinert med jevnlige kontroller av syn og helse er det som skal til for at man blir OPPFATTET i trafikken.

inntill dette :http://www.dagbladet.no/2015/10/29/nyheter/trafikk/motor/bil/bil_og_trafikk/41737245/

Kjekt hvis bilen ser deg som et laverestående objekt.-dyr bil vs billig barnevogn...... affraid

Vis Medlemmets Profil

96 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 19:51

mekkern skrev:Som tidligere: jada HI-WIZ farger skiller seg ut fra "normale" omgivelser-men det er faktisk reflexdelen av vesten som er det viktigste for det er den en ser ved dårlige lysforhold.
Hvis en ikke kan se et barn eller fotgjenger uten vest ved høylys dag bør man ha hvit stokk og ikke førerkort

fargen har egentlig mindre betydning da "alle" bruker disse fargene nå og det har blitt helt normalt med opptil mange samtidige "gulinger" i synsfeltet til fører.
i det øyeblikket politi vegvesen hadde gått over til orange hi-wiz vester så ville effekten av gulingen sunket til nærmest 0.

når enkelte greier å kjøre inn i sperrebilene til SVV med en låvevegg av blinkene lys og piler i tillegg til fargen viser det at denne"tryggheten" noen føler med disse fargene er overdreven.
hvis en har arbeidet i/ved veibanen noen år er alle illusjoner borte..
Det hjelper ikke at øyet/hjernen ser deg hvis ikke hjernen benytter/omsetter informasjonen til handling.

Lavere stressnivå og mindre "dingser" i bilene kombinert med jevnlige kontroller av syn og helse er det som skal til for at man blir OPPFATTET i trafikken.

inntill dette :http://www.dagbladet.no/2015/10/29/nyheter/trafikk/motor/bil/bil_og_trafikk/41737245/

Kjekt hvis bilen ser deg som et laverestående objekt.-dyr bil vs billig barnevogn...... affraid

Så eniiiig !

Vis Medlemmets Profil

97 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 21:19

Å bruke dette "når enkelte greier å kjøre inn i sperrebilene til SVV med en låvevegg av blinkene lys og piler" som et argument mot vester ... som et bevis på at HI-WIZ farger ikke virker blir vel litt i overkant tullete. Suspect
Det blir som å si at bilbelter ikke virker, eller redningsvester, eller at fly ikke kan fly ... vi vet jo at det dør folk med bilbelter på, at det drukner folk med redningsvester på, at fly faller ned.
Du har altså ikke tro på at HI-WIZ farger og blinkende lys fanger oppmerksomheten til noen som helst, fordi noen få har prestert å kjøre på noe SVV-greier? Shocked

Men dette "Det hjelper ikke at øyet/hjernen ser deg hvis ikke hjernen benytter/omsetter informasjonen til handling" har du jo rett i, men det er heller ikke noe godt argument mot vester.
Det er ikke noen direkte sammenheng mellom bruk av vester og apati, så vidt jeg vet

Vis Medlemmets Profil

98 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 21:58

Jeg bruker ikke gul vest, og kommer sikkert aldri til å gjøre det heller. Og driter i om det er fornuftig eller ikke, pelsen kjører ikke med gul vest. Det er ikke tøft. clown
Rukka-jakka har noen gule felter, de får jeg nok bare leve med. Suspect

Vis Medlemmets Profil

99 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 23:32

Sånn egentlig burde vi alle gå rundt med blinkende led-vester og se ut som et juletre og med hjelm på hodet bare vi skal utenfor døren. En sånn iron-man drakt hadde jo vært kult og. Enig med pelsen. clown

Vis Medlemmets Profil

100 Re: Gul vest, har det noe for seg? on Søn 1 Nov 2015 - 23:50

jhn skrev:Å bruke dette "når enkelte greier å kjøre inn i sperrebilene til SVV med en låvevegg av blinkene lys og piler" som et argument mot vester ... som et bevis på at HI-WIZ farger ikke virker blir vel litt i overkant tullete.  Suspect
Det blir som å si at bilbelter ikke virker, eller redningsvester, eller at fly ikke kan fly ... vi vet jo at det dør folk med bilbelter på, at det drukner folk med redningsvester på, at fly faller ned.
Du har altså ikke tro på at HI-WIZ farger og blinkende lys fanger oppmerksomheten til noen som helst, fordi noen få har prestert å kjøre på noe SVV-greier?  Shocked

Men dette "Det hjelper ikke at øyet/hjernen ser deg hvis ikke hjernen benytter/omsetter informasjonen til handling" har du jo rett i, men det er heller ikke noe godt argument mot vester.
Det er ikke noen direkte sammenheng mellom bruk av vester og apati, så vidt jeg vet

jeg har ikke argumentert MOT VEST  eller at INGEN ser deg, men mot den overdrevne troen enkelte har om at dette er så jævlig saliggjørende og en slags sikkerhetsbarriere på et kjøretøy med lyset tent.
klart at reflex og sterke farger hjelper i mørket/dårlig lys hvis du skulle kjøre uten lys-men det gjør man vel ikke? Som fotgjenger er situasjonen annerledes da du da normalt ikke har hverken frontlys eller baklys-disse bruker vanligvis ikke en reflex engang,bare mørkt tøy.

Du kan jo prøve å jobbe på/ved vei i trafikkerte områder noen år i HI-WIZ tøy med blinklamper og sperreutstyr på alle døgnets tider du også så kan vi snakkes om virkningen.
selv under en brann så presterer jo faen meg enkelte å kjøre over utstyr i avsperrede gater,blålys og gode greier.

Men for all del dette er bare mine observasjoner -men myndighetene her i landet og undersøkelser finner så langt heller ingen grunn til at man skal bruke dette heller så lenge en befinner seg på et kjøretøy med lysfunksjonen intakt.

Men kom gjerne med forskningsundersøkelser som konkluderer at dette faktisk ER ulykkesreduserende for mc med lyset på.

Hvilke farger har bilene som er mest utsatt for ulykker da?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 6]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next