Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Lithium batteri for-imot

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Lithium batteri for-imot on Lør 18 Apr 2015 - 9:18

I nær fremtid må jeg bytte batteri på min mc.

På papiret virker feks. Shorais batteri veldig fristende. Men når jeg leser litt rundt det er der ugress i paradis.
Det trekkes frem tre negative faktorer, pris, levetid og kaldstart.

Shorai hevder at ved å bruke deres lader vil levetiden bli akseptabel. I diverse forum er der ingen som har fått mer enn maks 18 måneder levetid (de nevner dog ikke om de har brukt Shorais lader).

Kaldstart: Shorai sier i sine brosjyrer at problemet oppstår først ved kuldegrader, i diverse forum nevnes problem når temp faller under +10. Shorai sier også at ved å dra starteren et par ganger varmes batteriet opp. Det siste er sikkert korrekt, men det nevnes ikke belastningen som oppstår på starter og rele når starteren ikke begynner å snurre (i form av høy strøm).
Prisen er høy, men ikke en avgjørende faktor dersom de "leverer varene".

Noen her som har erfaring med Lithium batteri? Mest nyskjerrig på levetid og kaldstart.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Lithium batteri for-imot on Lør 18 Apr 2015 - 9:54

Det første Shorai batteriet jeg hadde på Busan holdt en sesong...... pga dårlig lading visstnok.. hadde pgså litt problemer med å dra rundt (med mindre komp enn nå) Har et annet batteri nå som er kraftigere - og funket bra ifjor - så får vi se hvordan det funker i år.....kanskje...

...og fordelen grunnen er jo den lave vekta.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Lithium batteri for-imot on Lør 18 Apr 2015 - 10:09

Haya99 skrev:Det første Shorai batteriet jeg hadde på Busan holdt en sesong...... pga dårlig lading visstnok.. hadde pgså litt problemer med å dra rundt (med mindre komp enn nå) Har et annet batteri nå som er kraftigere - og funket bra ifjor - så får vi se hvordan det funker i år.....kanskje...

...og fordelen grunnen er jo den lave vekta.

For meg er ikke den lave vekta en faktor, 4 kg mindre med batteri blir for småtteri å regne i forhold til hva som finnes under jakka...

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Lithium batteri for-imot on Lør 18 Apr 2015 - 10:48

Ymse lithium-batterier har en fordel; mye energi i forhold til vekt og volum.

Så er det alle ulempene; Skal det vare lenge skal det være omtrent halvfullt og stå kjølig. Skal det levere strøm skal det være fullt og noen lunde lunka.
Lagra fullada (som det gjerne er etter entur...) så kan man ikke regne med mer enn et par års levetid.
Går det tomt er det stor sjanse for at det går på skogen kjapt.

Men hvis du vil tappe det ned til 50% hver gang du kommer hjem før du setter bort sykkelen så kan det nok hende det varer 5 år.

So far; en hype.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Lithium batteri for-imot on Tir 21 Apr 2015 - 8:33

Har googlet og lest rundt omkring.

Det store spørsmålet jeg ikke har funne svar på dreier seg om lading.

Alt hva jeg har vært borti av Lithium-batteri med flere celler har det vært en stor sak at man trenger å balansere cellene, dvs at alle cellene har identisk spenning under ladingen. Videre kjøres der en totrinsprosess, hvor der i første omgang blir ladet med en konstant strøm helt til alle cellene når en forhånddefinert spenning (terskelen varierer med hvilken teknologi cellene er bygget rundt, og det er vesentlig at denne blir helt korrekt). Etter at terskelen er nådd går ladingen over til konstant spenning, og når så ladestrømmen er redusert til en annen definert terskel (typisk 10% av C, C er kapasitet i amperetimer). Deretter kuttes ladingen.

Ovennevnte prosedyre fremheves som vesentlig for å kunne få en anstendig levetid fra batteriene.
I så henseende virker det veldig rølpete å bare slenge et batteri på lading og forvente at det holder.

Trolig er der i enkelte batteri innebygget en eller annen form for regulering, men det virker som fellesnevner for alle at batterikablene er koblet rett på + og - polene uten noen form for kontroll via rele som isolerer ved feks fullading.
Jeg skjønner at batteriet ikke bare kan kobles fra siden det bidrar til stabilisering av sykkelens el-system, men jeg skjønner ikke på tørre møkka hvordan egenskapene som trengs i et elsystem på et kjøretøy er forenlig med egenskapene som kreves av Lithium-batteri for å kunne bevare disse utover noen få måneder.

De vanligste batterivarianten for kjøretøy virker å være LiFePo4 batteri. Disse skiller seg ut ved å ha en lavere cellespenning, 3,2V vs. de fleste andre typene som må ha Maks 4,2V +/-, varierende etter type. Så i et Shorai batteri befinner der seg 4 celler som gir til sammen maks 12,8V.
Men selv for denne typen celler kreves der i alle andre sammenhenger samme nazi-profil for lading.
Så når man gir det 14V over polene over tid kan jeg ikke skjønne at det vil holde...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Lithium batteri for-imot on Tir 21 Apr 2015 - 15:58

den eneste grunnen til å kjøpe disse batteriene i mc er at det ikke er mer å hente på kjøretøy/fører i forhold til vekt.
Egentlig kun interessant når en er på nivå med Rossi.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Lithium batteri for-imot on Tir 21 Apr 2015 - 19:18

Kjenner ikke til hva som er inni disse batteriene, men på bilder ser jeg i alle fall balanseinngangen. For bruk sammen med spesialladeren demmers...
Gjetter på (men vet ikke) at der er litt simpel elektronikk inni som blør over høye spenninger på celler til celler med lavere spenning. Gjetter på...

Så gjetter jeg, igjen, at de har en tillatt maksspenning som er så høy at de gjengse ladesystemene på sykler og vanlige ladere ikke klarer å gi farlige høye spenninger...?

Har brukt mye av Li-Ion og Li-Ion-polymer (LiPo), men ikke LiFePo4. Eneste jeg har fått inntrykk av er at LiFePo4 er "bedre" på den måten at de ikke tar fyr så lett ved litt overspenning. Og de har lavere nominell spenning en de andrre Lithium-teknologiene.

Gjetter også på (reine gjetteleken dette) at Shorai har så høy tolerert maxspenning at batteriene sannsynligvis aldri blir 100% ladet uten å bruke en dedikert lader med tilhørende balansekabel.

Også VET jeg at et vanlig syrebatteri av anerkjent merke som blir tatt godt vare på kan vare i svært mange år og gjør en fiiin jobb for oss gjengse gamle dedikerte MC-entusiaster med anelsen høy BMI og framskreden alder cheers

Ellers vet jeg ikke så mye lenger...

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Lithium batteri for-imot on Tir 21 Apr 2015 - 23:10

KnutR

Admin
Har brukt Lipo-batterier noen år i forbindelse med en annen hobby jeg har (radiostyrte fly).
Det er noen for og mange motargumenter når det gjelder bruk av disse på mc/kjøretøy forøvrig.

For å ta det viktigste for-argumentet først: Vekt. Lipobatterier veier lite i forhold til kapasitet. Hvor mye som spares inn i vekt kommer vel litt an på hva du kjører slags batteri i utgangspunktet. På caferaceren skal jeg kjøre det minste blybatteriet fra Biltema (håhå, den kommer til å gå i lufta ja). Dette veier next to nothing, og de grammene jeg sparer på lipobatteri tilsvarer vel en softis på kiosken. Kjett om jeg tar en kaffe og ei pølse i tillegg.

Et annet for-argument er jo plass. Lipobatterier er ofte mindre, og lettere å stæsje unna.

Så begynner moroa.. Motargumenter, alt er selvopplevd:

* Balansering - det ble nevnt balansering her. Lipo har nominellspenning på 3.7 volt pr celle. Du bør holde deg innenfor 0.1 volt differanse, dette kan _kun_ gjøres ved å balansere cellene, det vil si lade de separat ved hjelp av en balanserer. I radiostyrt-verden er dette ganske lettvint og det er stort utvalg i ladere. Det er verre å få noe slikt til å bli kompakt nok og robust nok til å hektes permanent på en sykkel...

* C-rating. Dette må forklares.. Si at du har et batteri på 2000 mAh. For dette batteriet er C = 2000mAh. Et lipobatteri har en belastningskapasitet på X antall C i burst. Det vil slå inn når du skal starte sykkelen din. Hvor mange ampere drar en starter ved 14,8 volt (husk at vi må gange opp 3.7 volt her.. )? Det finnes lipos som tåler 50C i burst, men å maxe ut dette mange ganger forkorter levetiden betraktelig.

* Utladning - du bør ikke tømme et slikt batteri under 30%. Dette kan medføre problemer med balansering (ikke alle celler leverer likt fra fabrikk), du begrenser levetiden og du øker faren for eksplosjon. Japp, du leste riktig, her kommer det mer moro etterhvert.
Dersom du tømmer batteriet under 30%, så kan du skade en eller flere celler (om en celle er svak, vil en annen belastes mer med fare for overbelastning), og du vil slite med å lade batteriet igjen.

* eksplosjonsfare - Å jess. Her begynner moroa. Søk på youtube etter "Lipo Fire" og spør deg selv om du vil ha et lipobatteri under kronjuvelene og bak bensintanken mens du kjører. Eller starter.
Disse batteriene kan gå i lufta ved feil lading, ubalanserte pakker, for mye utladning, skade (de tåler ikke mye, tro meg) eller når de er utslitte. Det tar ca 3 sekunder fra batteriet begynner å brenne til det er borte vekk.

Kort fortalt: De erfaringene jeg har gjort meg med lipo etter å ha brukt det i 10 år i hobbyen min er at jeg absolutt ikke kommer til å bruke dette i en MC.
Li-fe teknologien er bedre, men sliter med samme krav til balansering og begrenset effektuttak i burst (les startstrøm).

Ble langt detta, spør om det er mer dere lurer på....

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

9 Re: Lithium batteri for-imot on Lør 5 Mar 2016 - 15:39

At det er veldig vanlig at disse brennerer vel ikke et korrekt verdensbilde. Er relativt aktiv leser av mc forum rundtomkring og dette er ikke et tema.

SHORAI er nevnt.. er dette forhandler på i Norge? Evt andre bra alternativer?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Lithium batteri for-imot on Man 7 Mar 2016 - 7:51

Jeg kjøpte ett på Biltema for ei uke siden og puttet i banesykkelen. Har ikke tatt fyr enda.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Lithium batteri for-imot on Man 7 Mar 2016 - 16:16

Inulf:

Lithium Iron Phosphate Battery 4pcs in Series(12.8V) Used for Power Sports Start Performance

LI-FE batteriene er ikke de som brenner mest....
Men greia er jo om levetid/ytelse står i forhold til pris-spesielt når de sier at man skal kjøpe spesiell lader også..
Ladekretsen må ligge over 14 volt for å lade og over 15 volt skades batteriet-i følge bruksanvisningen.

Men det er ingen mulighet for balansering av celler? det er vel en grunn for at disse batteriene ikke tillates innen racing uten BMS?

Eller???? scratch

jeg spør fordi jeg er på jakt etter et batteri som"liker" Suspect å ligge på siden.....

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Lithium batteri for-imot on Man 7 Mar 2016 - 22:33

Disse har batteri som de påstår kan monteres liggende:
http://www.bema.no/?CatId=1331

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Lithium batteri for-imot on Tir 8 Mar 2016 - 10:50

mekkern skrev:Inulf:

Lithium Iron Phosphate Battery 4pcs in Series(12.8V) Used for Power Sports Start Performance

LI-FE batteriene er ikke de som brenner mest....
Men greia er jo om levetid/ytelse står i forhold til pris-spesielt når de sier at man skal kjøpe spesiell lader også..
Ladekretsen må ligge over 14 volt for å lade og over 15 volt skades batteriet-i følge bruksanvisningen.

Men det er ingen mulighet for balansering av celler? det er vel en grunn for at disse batteriene ikke tillates innen racing uten BMS?

Eller???? scratch

jeg spør fordi jeg er på jakt etter et batteri som"liker" Suspect  å ligge på siden.....

Når litium-ion-batteriene selges over disk på Biltema for bruk i MC, regner jeg med at alt er i orden og at de kan brukes tilnærmet som vanlige batterier. Biltema bruker å være veldig medgjørlige hvis noe er defekt eller ikke virker som det skal. Jeg tar vare på kvitteringen og regner med at det skal gå bra.

Nå er det jo vekten som er viktig for meg, hadde nok vurdert gel-batteri hvis jeg skulle ha noe som kan monteres liggende og vekt ikke var så viktig.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Lithium batteri for-imot on Tir 8 Mar 2016 - 22:34

Very Happy

trodde jeg så dette på Biltema i fjor ja:)

Jeg tenkte å gå for batteriet som leverte like mye eller strøm i start øyeblikket..  ikke nødvendigvis det som er fysisk likt som original batteriet... får da betydelig bedre plass under setet.

Kan ikke finne disse på web siden dere Crying or Very sad

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Lithium batteri for-imot on Tir 8 Mar 2016 - 23:23

Redman skrev:Very Happy

trodde jeg så dette på Biltema i fjor ja:)

Jeg tenkte å gå for batteriet som leverte like mye eller strøm i start øyeblikket..  ikke nødvendigvis det som er fysisk likt som original batteriet... får da betydelig bedre plass under setet.

Kan ikke finne disse på web siden dere Crying or Very sad

joda:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Litiumbatteri-2000036169/

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Lithium batteri for-imot on Tir 8 Mar 2016 - 23:28

aha, det ligger jo ikke under MC/batteri ideheletatt Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]