Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hvor lenge varer en motor?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 12:45

KnutR

Admin
Har kommet opp i en interessant problemstilling her.
Hvor lenge varer en bilmotor?

Min soon-to-be tidligere bil, en 09 Subaru Forester TDI, fant ut at den var lei av tilværelsen her for et par uker siden. Veiva knakk ved 123000 km.
Selvfølgelig er Subaru Norge uten ansvar, bilen er gammel og har gått langt....

Hva synes folket - hvor langt bør en motor holde?

PS: det skal sies at saken løser seg, takket være forhandler jeg kjøpte bilen av.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

2 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 13:02

KnutR skrev:Har kommet opp i en interessant problemstilling her.

Min soon-to-be tidligere bil, en 09 Subaru Forester TDI, fant ut at den var lei av tilværelsen her for et par uker siden. Veiva knakk ved 123000 km.

PS: det skal sies at saken løser seg, takket være forhandler jeg kjøpte bilen av.

123' km det var ikke mye, nå blir ingen biler laget for å bli veteran lenger, men det der var drøyt. Men har du vært i nærheten av den med noe biltemagreier Suspect ??? I såfall kan det forklare saken... Nok med en fastnøkkel i samme rommet tror jeg...
Håper du får hjelp av forhandler og ikke blir helt billaus... men du har vel MC ?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 14:12

KnutR

Admin
Palma skrev:
KnutR skrev:Har kommet opp i en interessant problemstilling her.

123' km det var ikke mye, nå blir ingen biler laget for å bli veteran lenger, men det der var drøyt. Men har du vært i nærheten av den med noe biltemagreier Suspect ??? I såfall kan det forklare saken... Nok med en fastnøkkel i samme rommet tror jeg...
Håper du får hjelp av forhandler og ikke blir helt billaus... men du har vel MC ?

Bilen har blitt brukt til frakt av opptil flere dingser med Biltemalogo på, så jeg anser vel dette som oppklart. Bør nok egentlig gå etter biltema for erstatning.

Jeg har opptil mange mc'er ja, guzzi'n drepte starteren sin, shadowen drepte batteriet sitt.. Det er liksom ikke helt tia for avslappende kjøreturer i vår..

Billaus blir jeg nok en liten stund, men jeg har en løsning i gjære.
Uansett, fryktelig lite artig hendelse, spesielt med tanke på at Subaru har bekreftet en svakhet på denne motoren tidligere, og ikke retter opp feilen.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

4 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 17:07

vil si at en moderne motor med normalt vedlikehold bør holde minst nærmere 400 000km..

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 18:00

KnutR

Admin
mekkern skrev:vil si at en moderne motor med normalt vedlikehold bør holde minst nærmere 400 000km..

Mm, det er omtrent forventet levetid før du skal begynne å trø forsiktig på gassen.. Min har fulgt alle servicer til punkt og prikke, hos merkeforhandler.. Men, bilen er straks historie, signert kontrakt på ny for en time siden.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 18:31

Vi har en Hiace 02 mod bil vi låner ut til kunder. Den har 730000 km på tellern affraid

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 19:39

Jeg har aldri eid en bli med mindre enn 200k på telleren.. Men litt usikker på om jeg ville turt å kjøpe en med 730.000 på nakken, da.. Shocked

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 19:55

KnutR

Admin
lazyboy skrev:Vi har en Hiace 02 mod bil vi låner ut til kunder. Den har 730000 km på tellern affraid

Finn en Subaru diesel med 730k på telleren, og jeg skal vise deg en som kan å programmere kilometerstand. Razz

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 21:24

ellers "hadde" man Nissan Navarra som selvdestruerte rett før 100 000km...
eller ford connect/courier dieslene som heller ikke var "snadder"

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tir 28 Apr 2015 - 21:47

KnutR

Admin
Skjønner ærlig talt ikke at produsentene kan mene at dette er ålreit.. Trodde japsene som produserer mye av de greiene her begikk harakiri dersom de ikke presterte godt nok?

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tor 25 Jun 2015 - 3:40

KnutR skrev:
mekkern skrev:vil si at en moderne motor med normalt vedlikehold bør holde minst nærmere 400 000km..

Mm, det er omtrent forventet levetid før du skal begynne å trø forsiktig på gassen.. Min har fulgt alle servicer til punkt og prikke, hos merkeforhandler.. Men, bilen er straks historie, signert kontrakt på ny for en time siden.
Jeg har en Honda CRV 98 mod, bensin, automat, som nærmer seg 370.000. Jeg har hatt den siden jan 2002. Da hadde den gått 60.000. Den har vært vedlikeholdsfri ... dvs. den har vært fritatt for vedlikehold. Jeg har levert bilen til EU-kontroll og bedt de sørge for at den går igjennom. Og noen få oljeskift.
Register-reima og pluggledninger osv blei skifta på 250.000.
Sist lørdag skulle jeg kjøre til Trondheim for å snu å kjøre hjem igjen.
Jeg var litt skeptisk til å bruke Hondaen, og har egentlig, det siste året, vært forberedt på å når som helst måtte hoppe inn i nærmeste bilsjappe for å kjøpe ny ... brukt. Men håpet at det skulle bli unødvendig i helga ... det var jo helg.clown
Men dæven han døtte før en mottor Shocked ... den går bare bedre og bedre.
Og trives overraskende godt med litt for høy fart gjennom nord-norske svinger.
Æ smelta? batteriet (ser det ut som) på Hamarøy, på hjemtur, men det var heldigvis en kar der med startkabler ... jeg stoppet ikke motoren før jeg var hjemme. 850 km senere.
Skuddsikker motor
Men fytti rakkern for en vind- og dekk-støy det er i den bilen.

PS. Han der karen med startkabler ... geografi kunne han ikke.
Da jeg sa hvor jeg kommer fra, sa han "Åh, Honningsvåg har jeg jeg vært mye" sa han. "Jeg er nemlig reisende i landbruksartikler, skjønner du. Det har jeg vært i 30 år"
"Ah, akkurat ja, da forstår æ"
Gadd ikke å nevne at det er vel ca 40 år siden siste bonde døde ut her i kommunen.
Men han var jo hjelpsom ... så takk ska han ha

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tor 25 Jun 2015 - 14:33

Det er da vel ikke lov å ta med Toyota- og Hondamotorer i denne tråden?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

13 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tor 25 Jun 2015 - 15:57

Næh ... trukke vi skal ødelegge stemninga med noe skryt.

Men "smelta" batteri ... hva kommer det av? Min datter som satt i passasjersetet bemerket tidligere på dagen, i Mosjøen kanskje, at det luktet litt rart, litt svidd liksom.
Jeg kjente det det også, men pytt sa'n ... vi merket det ikke når vi kjørte cyclops
Vi stoppet på Hamarøy og sov noen timer ... om morran var bilen død.
Jeg studerte batteriet litt da jeg kom hjem, da var det tydelig at det var litt deformert pga høy temperatur ... litt som ei bløtkake på benken over natta. Men det har vel dere aldri sett, dere som ikke har tilgang til kakeforumet.
Den lader som normalt med 14,3-4. Det måler også batteriet rett etter stopp, etter et par timer er det dødt.
For ordens skyld ...Jeg har byttet batteri nå.
For sikkerhets skyld ... og antar det ikke er noe galt med bilen?
Bare et "utbrukt" batteri? Hæ?

Er BT-batteri et godt alternativ? Question

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Hvor lenge varer en motor? on Tor 25 Jun 2015 - 17:23

jhn skrev:Næh ... trukke vi skal ødelegge stemninga med noe skryt.

Men "smelta" batteri ... hva kommer det av? Min datter som satt i passasjersetet bemerket tidligere på dagen, i Mosjøen kanskje, at det luktet litt rart, litt svidd liksom.
Jeg kjente det det også, men pytt sa'n ... vi merket det ikke når vi kjørte cyclops
Vi stoppet på Hamarøy og sov noen timer ... om morran var bilen død.
Jeg studerte batteriet litt da jeg kom hjem, da var det tydelig at det var litt deformert pga høy temperatur ... litt som ei bløtkake på benken over natta. Men det har vel dere aldri sett, dere som ikke har tilgang til kakeforumet.
Den lader som normalt med 14,3-4. Det måler også batteriet rett etter stopp, etter et par timer er det dødt.
For ordens skyld ...Jeg har byttet batteri nå.
For sikkerhets skyld ... og antar det ikke er noe galt med bilen?
Bare et "utbrukt" batteri? Hæ?

Er BT-batteri et godt alternativ? Question

Kan være at det er bunnfall fra blyplatene som har lagt seg på bunn og kortslutta noen celler??
BT-batteri affraid . Mange bruker det. Jeg bruker det på sykkern min. Visstnok litt skummelt med tanke på ABS, men det funker. Men en bil med div kaldstarter ila vinteren tror jeg at jeg ville brukt noe annet..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]