Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1974 Suzuki AC50

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 5]

1 1974 Suzuki AC50 on Lør 2 Mai 2015 - 9:43

Er mye snakk om "mopper" her men sjelden at man ser noen så da tenkte jeg kanskje man kunne vise frem en mopp og hvordan de faktisk ser ut Razz . Er jo en fin prosjekttråd på en AC her fra før av men jeg tror det er greit med en til  Question , uten at mitt prosjekt på noen måte skal prøve å toppe den utrolige fine ACén til Øyvind.

I en alder av nesten 50 år så er det utrolig hva som skjer oppi hue på enn! Fikk det for meg i forfjor høst at jeg ville ha en moped å pusle litt med på mørke høst og vinterkvelder. FINN.no ble trålet for å finne noe skrot, og skrot fant jeg. En ombygd Suzuki AC50 som ikke så ut imåneskinn. Ringte eier, bilder ble sendt, og vips så satt jeg med denne mopeden. Razz

Vakkert var det jo ikke men det var en ekte 74 modell og motoren gikk tilsynelatelig pent og startet lett.
Suzuki AC50 ble solgt i Norge fra 1970 og frem til 1979. Min er som nevnt en 74 modell, den siste med "banan-tanken"(hvorfor i helvete blir den kalt det?, er ikke bananer gule og bøyd da, eller er det noe annet jeg har spist i snart 50år Shocked ). En 74 modell skal se omtrent slik ut, her som basemodell. I norge ble den levert med annen sal, annen lykt + noe annet småtterier.

Som dere ser så var det mye feil deler på den jeg kjøpte men også noe rette deler som forstillingen, luftfilteret og annet smått var jo der. Med andre ord så så ikke dette helt umulig ut.
Målet er jo ikke å bygge en NOS-moped, dette skal være en bruksmoped, men noe nytt blir det jo.

Videre så var det å begynne å planlegge hvordan restaureringen skulle gjøres. Div delebøker ble kjøpt inn, utallige søkpå nettet for å finne bilder og tråder om byggetips. Det var da jeg fant ut at det er veldig lite om restaurering av disse  tidlige Suzuki AC-modellene, derfor lager jeg denne tråden. Håper at noen gidder å svare litt innimellom da Wink
Begynte å plukke ned moppen:
Tank og sal plukket av.

Lykten plukket av

Her trengs det en liten jobb etterhvert!

Potta hadde til og med pakning Wink

Her ser man tydelig at festet til tank/sal er flyttet bakover for ombygging til 75 modell og nyere. Festet skal flyttes fremover slik at den orginale 74 mod tanken kan brukes.

Ramme renplukket :)

Kommer mer snart.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 2 Mai 2015 - 20:43

Detta liker vi, en gammel drøm fra ungdommen som gjenoppstår er flott lesestoff for oss som er for late til og gjøre det selv.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 2 Mai 2015 - 22:35

Se her, nytt prosjekt på gang. Bra, det har vært tørke her en stund.

4 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 3 Mai 2015 - 11:54

lazyboy skrev:Detta liker vi, en gammel drøm fra ungdommen som gjenoppstår er flott lesestoff for oss som er for late til og gjøre det selv.
AC50 hadde jeg flere av men bare 75 og 76 modeller. Det var de som var tøffe, ikke de gamle modellene med den korte tanken. I dag er jeg av motsatt mening, det har noe med designet å gjøre tror jeg. Har og en med lang tank, sånn til "hverdags". Er i grunn for lat til slike prosjekter jeg au, men når lysten tar overhånd, ja da er det bare å la det stå til (og sette i gang) Embarassed

KliffArne skrev:Se her, nytt prosjekt på gang. Bra, det har vært tørke her en stund.
Jepp, må være mye nytt maskineri i denna gjengen din, langt mellom prosjektene ser jeg, hehe.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 3 Mai 2015 - 12:13

Etter at rammen var strippet ned så var det tid for å flytte bensintank/salfeste. Tankfeste på modeller før 1975 sitter festet lengre frem på grunn av at bensintanken på de tidligere modellene er kortere enn bensintanker etter 1974
Det gamle festet ble forsiktig slipt løs og tilpasset med en lånt 72 modell ramme som mal. Pass på at høyden blir riktig ellers så kommer sal og bensintank for lavt eller for høyt.

Det er en del forskjell på plasseringen.

Når dette var gjort så var det å gå videre med arbeidet på rammen. Festene til forhviler og hovedstøtten var skjeve og vridde. Dette ble rettet etter beste evne. Bilde før retting:

Festehullene til hovedstøtte akslen var som de pleier, helt ovale etter slitasje i 40 år.

Jeg la et papir over hele partiet nede ved disse festehullenen og tegnet av en mal. Hullene ble så sveist igjen for så å bli borret opp senere. De fremre festehullene ble fikset med litt sveis og litt tid med roterende filer.

Etter at rammen var fikset så var det tid for å fjerne gammel slitt lakk. Personlig så liker jeg ikke å sandblåse/blastre så tynt stål. Lavtrykksblåsing er sikkert greit men blåsing/blastring med industriutstyr gir ofte skader på stålet i form av struktur og buler på flater. På disse rammene så er det orginal et ganske tynt lag med lakk så siden denne rammen faktisk hadde orginal lakk så ble det mekanisk og kjemisk fjerning av lakk. Roterende stålbørste på vinkelkutter og så syrevasking med Ferro-bet og påfølgende vask med høytrykk. Disse Suzuki-rammene, som jo er pressplaterammer, mistenker jeg ble lakket med celuloselakk. Uansett så ble det ikke brukt grunning så lakken er lett å fjerne. Værre er det nok om rammen er lakka ørten ganger med ymse lakktyper, da bør den nok sand/glass-blåses. Men om man ikke har tilgang til blåsing så er slik jeg gjorde et alternativ.

Dette er gjort på en 2-3 timer og man har et fint underlag som trenger minmalt med grunnarbeid. Fint helgearbeid Razz

Vis Medlemmets Profil

6 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 3 Mai 2015 - 15:20

Kult, et prosjekt til ja! Følger denne også fremover. Har aldri hatt AC selv, men hadde en A 100 en kort periode. AC 50 kunne gå fort med kappet dreieventil, og den hadde en litt særegen lyd husker jeg.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 9 Mai 2015 - 9:46

mortal skrev:Kult, et prosjekt til ja! Følger denne også fremover. Har aldri hatt AC selv, men hadde en A 100 en kort periode. AC 50 kunne gå fort med kappet dreieventil, og den hadde en litt særegen lyd husker jeg.

Hadde en A100 selv og også en AC med A100-motor i min ungdom og husker at AC50 gikk veldig godt sammenlignet med A100. Ikke uvanlig at AC50 gjorde 85-90 på sletta med en tynn spjæling med dun på haka som fører. Værre i dag med grå skjeggestubber på haka og en konstant blindpassasjer bakpå Razz

Den særegne lyden på ACén kommer nok av det forholdsvis lange ekspansjonskammeret og det at lyddemperen går langt inn i ekspansjonskammeret slik at det blir en slags hard og hul lyd på de.

Kul moppe er det any way synes jeg.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 9 Mai 2015 - 10:18

Kan jo oppdatere litt når jeg først er her inne(i håp om at det kommer noe regn så jeg kan utsette plenklippingen og reise i verkstedet cheers ).

På rammen var det flere steder borret endel hull av ukjent grunn og disse ble sveist igjen. Her er noen hull sveist igjen og nye hull til hovedstøtteakslen borret opp. Hullene er sentriske selv om det ikke ser sånn ut på bildene  Very Happy

Ble noen timer med fiksing av dette.

Festehullet til nedre pottefestet var helt utslitt. Det vil si, det var alt for stort. Kom nok av mangelen på de skivene som skal stå på hver side av braketten slik at den får støtte. Godset i ramma hadde da gitt tapt slik at det fulgte med ut når jeg skulle skru av braketten til potta.  Tok å slipte opp hullet litt større og sveiset fast en skive der slik at hullet fikk sin opprinnelige størrelse.

En kveld jeg holdt på med å jobbe med rammen så satte jeg 74 rammen ved siden av den lånte 72 rammen, heldigvis! Jeg begynnte å sammenligne litt vinkler og mål og fant ut at det var noe som ikke stemte. Det viste seg at min ramme var skjeiv, det vil si at styrehodet var litt vertikalt vridd. Med andre ord, den hadde fått litt negativ camber   affraid   Det viste seg at hele rammehalsen var vridd  No . Dette var ikke lett å se med det blotte øyet men det kom tydelig frem når de to rammene sto ved siden av hverandre. Disse rammene er jo av pressede stålplater så de er nok litt svake når det gjelder vridning av rammehalsen, de har jo heller ikke noe motorbøyler som stiver øvre del av rammen mot midtdelen slik vanlige rørrammer hadde. Har nok levd et hardt litt denne og vært med på en del smeller i sitt 40 år lange liv. Det ble litt nedtur og et par uker gikk for jeg orket å gjøre noe mer med skrotet.
Men vi er jo slik skrudd sammen vi som holder på med slikt at en bare går videre om enn møter litt motstand i blandt. Ved å bruke 72 rammen som mal så ble det laget en jigg, rammehalsen ble splittet opp og rammen ble presset til rett form, sveist sammen igjen. Glad jeg fant ut av det mens jeg holdt på med grunnarbeidene og ikke etter at moppen var ferdig  Very Happy

Når alt dette var gjort så var det tid for å begynne grunnarbeidet.
Sliping og grunning.

Bakgaffel og lakking neste runde Wink

Vis Medlemmets Profil

9 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 9 Mai 2015 - 12:19

Tøff moped ... men jeg får ondt i halebeinet av å se på den. En kompis brukte å kjøre meg hjem fra skolen på en sånn, og av en eller annen grunn gikk vi alltid på rattata rett utenfor kjøkkenvinduet.
Det hadde gamla selvfølgelig lagt merke til, og sto og venta på sin håplø.. eeh ..håpefulle med hjertet i halsen og førstehjelpsskrinet i handa. Det gjør hun for så vidt fremdeles når hun vet at jeg er ute på to hjul.

Men det var ikke det jeg skulle si ... jeg har også et prosjekt på gang. Jeg skal lage en rat-bike av v-stromen. Det går ikke så fort, så jeg tror den skal få stå ute neste vinter.
Et bilde pr år burde vel være nok til å vise progresjonen i prosjektet?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 10 Mai 2015 - 14:29

jhn skrev:Tøff moped ... men jeg får ondt i halebeinet av å se på den. En kompis brukte å kjøre meg hjem fra skolen på en sånn, og av en eller annen grunn gikk vi alltid på rattata rett utenfor kjøkkenvinduet.

Hehe, ble noen runder med blåslått ræv ja. Kjørte jo hele vinteren au, på de samma dekka som på sommeren, men gikk som regel bra.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 14 Mai 2015 - 10:23

Som lovet litt update med grunning av ramme og bakgaffel.
Bakgafflen var sørgelig dårlig. Det manglet en leppe til kjedestrammer, bulker i selve ytterdelene på begge sider og det var borret et hull som ikke skulle være der. Hullet ble sveist igjen, sveiset på den manglende leppen. Sveiset på noen muttere på bulkene slik at disse ble trukket ut igjen. Gaffelen ble så slipt og til slutt grunnet.

Rammen var som tidligere nevnt også i dårlig forfatning, men etter retting, sliping og div andre småarbeider klar for grunning.

Sidestøtten fikk samme behandling.

Til grunning på alle deler av stål som kan eller blir utsatt for bensin eller olje bruker jeg Jotuns Antipest. Denne kan også brukes på noen plastdeler men ikke såkalte A-plaster(slik som støtfangere til bil og slikt) Dette er en 2-k epoxygrunning som er helt grei å sprøyte, grei å slipe og rimelig. Fortynnes med tynner nr.17
http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/primers-undercoats/yachting-antipest.aspx

Til topplakk bruker jeg stort sett alltid billakk. Mer om dette neste gang, da er det lakk av ramme og andre deler til rammen.
Stay tuned

Vis Medlemmets Profil

12 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 14 Mai 2015 - 13:54

Fin tråd.
Her må det følges med
Very Happy

Vis Medlemmets Profil

13 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 14 Mai 2015 - 17:16

Veldig inspirerende og artig å se. Får nesten lyst på en gammel moped Shocked
Hva sveiser du med ?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 14 Mai 2015 - 19:59

Palma skrev:Veldig inspirerende og artig å se. Får nesten lyst på en gammel moped  Shocked
Hva sveiser du med ?

Takk for det. Morro å fikse opp gamle ting Very Happy
Jeg driver å klatter med et MIG/MAG apparat.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 14 Mai 2015 - 22:58

Tenkte å slenge inn litt info ang de forskjellige modellene av Suzuki AC50 som ble levert i Norge. Jeg er ingen ekspert på disse moppene, har bare interesse av de, så det kan være at det er noe mangelfull info, eller feil for den saks skyld men da håper jeg at  noen sier fra  Very Happy Kommer til å fylle på info når det er regndager og ikke noe annet å finne på Rolling Eyes

Suzuki AC50 kom i 1970 men ikke for salg i Norge før i 1971 og tok da over for AS50:

1970

(USA-modell)

1971

(Norsk modell)

(Norsk modell)

Spec som 70 USA-modellen men tanken fikk et hvitt felt med sidestriper ovenpå tanken.  Liten lykt, forskjerm uten bøyle på de norske modellene(noe AC beholder i Norge t.o.m 1974).
Levert i fargene 186 Pop Green og 138 Candy orange.
Baklykten er rund og baklyktbraketten har tre hul på sidene. Salen har utsparring for demperne. Dekslene foran tenning og forgasser har innpreget en stor S. Coilkablen går igjennom rammen og innom en ring på utsiden av luftfilterboksen. Bremsepedalen er sortlakkert. Bakdemperne er lakkert i samme farge som tank og sidedeksler, det samme med lykt og lyktører. Gaffelbeina foran er lakkert sølv. Tanklokket er fornikklet og har preket inn en stor S, det samme med speilene. Motor var forøvrig plombert med dreiventil med innsnevret åpningsradie.
- 5 gir
- 73 kg tørrvekt
- 17" hjul (2.25/17 F og 2.50/17 B)

1972

I 72 fikk den en større lykt pga dårlig lysbilde og dermed andre lyktører. Speedometeret er også større, likt som eldre A100 men kun med gradering opp til 120 km/t.

1973

Norsk modell men ikke orginal lakkering men med riktig forskjerm. Muligens første året med blåfarge, muligens Maui blue? Fargene Pop green og Cany orange er forsatt med.
Spec som 72

1974
I 1974 endres tanken. Frem til 74 så har tanken en skjøtefals på oversiden av tanken, denne forsvinner i 74. Dekalene på tanken endres og minner litt om de større GT trippel sykklene. Suzukimerket kommer for første gang på tanken der de tidligere modellene hadde Suzukivinge-emblemer. Suzukimerkene er de samme som på bla eldre GT trippel, dvs med klips, ikke skruer. Bryter/hendler får nytt design. Nytt av året er fargene 798 Colorado orange metalic og 797 Maui blue metallic i tillegg til Pop green og Candy orange.

Pop green (Norsk modell)

Maui blue (Nederlandsk modell)

Colorado orange metallic (Svensk K50 bygd om til AC50)

Colorado orange metallic (USA-model)

1975
Baklykten blir større men er forsatt rund, braketten har ikke lenger de tre hullene på siden, bremsepedalen er fornikklet og større. På forstillingen er nå de nedre fjørbeina fornikklet, lykteørene er ikke lenger 2-delte men hele, men forsatt lakket i samme farge som resten sykklen. Speedometeret er ikke lenger intregrert med frontlykten, men sitter seperat i øvre del av trippeltreet. Blinklysene foran er nå i samme design som bak. Nytt av året er den større tanken med bensinkranen på venstre side og bensinokket er nå større og uten innpreget S. Ny sal med formstøpt skumgummi og annet design. Suzukimerkene på tanken er skrudd fast igjen. Dekalene er også nye dette året. Forskjermen får bøyleavstivere for første gang dette året i Norge. Coilkablen går nå direkte ned på motor, ikke via rammen og luftfilteret. Dekslene foran tenning og forgasseren endres og har nå klistremerke med Suzuki på i stende for S. Motordekselet på venstre side blir endret med giranvisning og bremsetrommeldekselet bak får justeringsindikator. Ekstrautstyret lastbæreren blir kraftigere og i nytt design. Fargene dette året er Maui blue. Det skal hvisnok ha blitt solgt noen overliggere fra 74 frem til mai i 1975, dette pga av at den nye modellen var noe forsinket.

1976

(Norsk modeller) Samme spec som 75.

1977

(Norsk modeller)
Samme spec som 75 men trekket på salen endres.

1978

(Norske modeller).
Modellen får nå ny forstilling med synlige indre fjærbein, lik som fks GT100 og ser dermed mer moderne ut. Forskjermen endres igjen, ganske lik GT sykklene(og egentlig de tidligste ACene). Forlykten er nå sort og ikke lakkert som resten av sykklen, lyktørene er åpne som på GT100. AC50 leveres nå i rødfargen 00R RIP maroon metallic og 05H Candy Florida Blue. Emblemene og dekalene endres i design og farger. Salen endrer litt profil og trekket har annet design. Tanklokket er nå låsbart. I Norge får nå motoren plombering i sylinderen i tillegg til dreiventilen. Den runde baklykten blir byttet ut med en rektangulær. Kjedekassen får en rund, neroverbøyd endeavsluttning. Støtdemperne er nå av den åpne typen med forniklet fjærtråd. Bakhjulet har nå bakdrevet festet direkte til navet og ikke på eget boss som tidligere.

1979

(Norsk modell)
Siste året i Norge.
Tanken endres i designet, det samme med salen. Fargen endres også til litt mer oranjs(har ikke farge.nr og navn) og dekalene endres også. Dekslet til tenning og forgaseren samt topplokket får nytt design. Noe usikkert er det om den fikk skivebrems i 79, har sett både med og uten. Den på bildet vet jeg ikke om er orginal. Det ble hvisnok solgt overliggere også i 1980.

Dette er kun historikken i grove trekk og sikkert nok for de fleste, men nerdene  study  har sikkert mye å tilføye/endre. Fint om det kan fylles inn med fakta og bilder.

Sist endret av Bromm den Ons 16 Sep 2015 - 22:47, endret 3 ganger

Vis Medlemmets Profil

16 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 22 Mai 2015 - 3:21

Mye nyttig og artig info her. Har selv en A100 IV 1973 som jeg skal gi mye oppmerksomhet neste vinter og holder på å samle deler pt. Prøver å finne riktig fargebeskrivelse og tank dekaler men forgjeves så langt. Noen som vet hva den rød/orange varianten til denne modellen heter?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 22 Mai 2015 - 16:20

Velkommen, Joholep! På dette forumet er det mye kunnskap, her er det bare å fyre løs med spørsmål. Håper du lager en egen prosjekttråd her også etter hvert.

Så langt jeg kan se, er A100-4 K fra 1973 levert med følgende farger:

Candy bright red
Candy jackal blue
Candy orange

Her er et sted man kan bestille lakk: http://www.rsbikepaint.com/sv-se/colours.php
Har ingen erfaring med å bestille fra dem, men det fungerer sikkert.  Very Happy

Vis Medlemmets Profil

18 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 22 Mai 2015 - 16:50

Glimrende takk, bildet viser eksakt sykkelen jeg hadde som 16åring, tok den ut ny da lønnen som tømrerlærling begynte å komme, fikk lønnen i kontanter pakket pent i pose pt. Nå har jeg fått tak i en tilsvarende A100 men med blåfarge. Jeg antar at fargen er det RS motorbike kaller Candy Orange men savner at du kan se et fargekart hos samme firma. Jeg er fortsatt litt usikker men på et kanskje høyere plan. Takk for tips og ja jeg skal prøve å følge opp med en egen tråd når jeg har funnet ut hvordan det skal skje

Vis Medlemmets Profil

19 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 22 Mai 2015 - 20:18

Hei - og velkommen til flotte prosjekttråder.

Ad lakk, så har jeg bestilt herfra http://www.bike-paint.co.uk/index.html og fått eksakt farge til sykkelen. Om de matcher deg må du nesten sjekke.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 22 Mai 2015 - 21:55

A100 motor passer i AC50, så da passer vel AC-motoren i lett-sykkern også clown
Fargekoder har jeg lett litt etter, det ligger litt på nettet, men man må jo alltid dobbelt og trippelsjekke.
Candy Orange ser ut til å være brukt på mange sykler, så den burde finnes på Jodlevann sin link.
Fargekode fant jeg ikke, men det er verdt å lete litt. Når man går i lakkbutikken og ber om lakk med fargekode er det veldig enkelt Very Happy

Vis Medlemmets Profil

21 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 22 Mai 2015 - 23:59

pelsen skrev:
.....
Fargekode fant jeg ikke, men det er verdt å lete litt. Når man går i lakkbutikken og ber om lakk med fargekode er det veldig enkelt Very Happy

Det kan være lett. Men dersom det er den originale fargekoden er den verdiløs.
Basisfargene fra før mid-80-tallet er ikke lenger tilgjengelige (miljøgreier). For å oppnå identisk farge fra tidligere tider krevs ny fargekode tilpasset de nye basisfargene.

Glasuritt har tatt seg bryet og mikse farger fra tidligere år (Classic serie), men jeg er usikker på om de har blandet til japanske produkt. Moderne kode finnes nok, jeg bare nevner det slik at man ikke nyser på og blander lakk på feil bakgrunn.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 23 Mai 2015 - 9:47

Joholep skrev:Mye nyttig og artig info her. Har selv en A100 IV 1973 som jeg skal gi mye oppmerksomhet neste vinter og holder på å samle deler pt. Prøver å finne riktig fargebeskrivelse og tank dekaler men forgjeves så langt. Noen som vet hva den rød/orange varianten til denne modellen heter?

Har ikke satt meg noe særlig inn i A100 annet enn at jeg har eid et par stykker for ørten år siden. Den ene kjørte jeg med en liten stund(195 Candy jacal blue), den andre var donor til den ene ACen jeg hadde som fjortis og var selvlakket rød mener jeg å huske.

73 modellen har ganske enkle tankdekaler, så om du får tak i folie fra et reklamebyrå så burde det ikke være særlig utfordrende å lage en mal å klippe til eller få scannet inn. Sideemblemene mener jeg å ha sett på nettet et par steder.

73 modellen var kanskje den fineste med dekaler som minner litt om fks GT380.

RS bikepaint har jeg vært i kontakt med og de sender desverre ikke utenfor eurounionen men om du har en venn i Sverige så er det jo lett gjort å få det tilsendt og så videresendt hit. Fargen du sikter til regner jeg er 138 Candy orange, også kalt 00Z Mojave copper eller Mohave copper i USA. Ble levert på en rekke klassiske T og GT sykkler + A50/AC50 og flere andre lette MC, deriblandt A100. RS bikepaint levere denne som en 3 sjikts lakk og blir dermed veldig dyr, men med dagens moderne lakkscannere fikse de denne lett med en 2 sjikts lakk, men man kan selvfølgelig legge en sølvbase under denne også for litt mer "candy-preg" selv om jeg ikke tror det er unødvendig om man bruker en lys grunning. Et tips er at Yamaha har en kode som heter P422-1PJHB 4TV70 Bright orange, den er ganske så lik uten at jeg har sett de mot hverandre i virkligheten.

Greia med Suzuki sine fargekoder er at nummerne kun er en del av delenummere(de 3 siste sifferne i delenummeret, fks xxxxx-xxxxx-138), Suzuki oppga aldri lakkresepten men solgte lakk som eget delenummer. Delene ble, etter det jeg har lest, lakket av mange forskjellige blandinger så derfor kan det være variasjoner på orginale deler, med andre ord, fargen kunne variere litt fra dag til dag på de forskjellige lakkstasjonene og faktisk på samme sykklen.

Fargen du er ute etter skal jeg etterhvert lakke en klassiker med, men har ikke fått somlet meg til å scanne den men legger selvfølgelig ut resepten når det er gjort.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 23 Mai 2015 - 10:11

Jodlevann skrev:Hei - og velkommen til flotte prosjekttråder.

Ad lakk, så har jeg bestilt herfra http://www.bike-paint.co.uk/index.html og fått eksakt farge til sykkelen. Om de matcher deg må du nesten sjekke.

Bestilte du direkte eller via noen andre. Til meg har de svart to ganger at de ikke sender til Norge Evil or Very Mad

Vis Medlemmets Profil

24 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 23 Mai 2015 - 10:22

Siden jeg først er her inne og knoter så kan jeg vel oppdatere prosjektet litt også!

Etter mange år med bil som hobby så har jeg lakket noen doninger og bildeler så at jeg skulle lakke moppa sjøl var en selvfølge. Jeg er ingen lakkerer og det er ikke sikkert mine erfaringer er etter skoleboken, men det funker for meg.  Har heller ikke noe supert utstyr, ei heller noe lakkboks men med litt erfaring så vet man jo at støv på gulv, hyller og tak er det værste som er. Man kan derfor lage et enkelt lakkrom med litt plastvegger, vanning av gulv etc. Men med en så liten del som ramme og slikt til moppa brukte jeg verkstedet som de var.
Etter sliping av grunningen med 400 papir og etterfølgende 600 papir så var det klart for lakk. Jeg bruker Glasurit lakk men en kan jo selvfølgelig bruke hvilket merke man vil. Såkalt lastebillakk kan fint brukes på rammer og den er en del rimeligere enn akrylbasert lakk da den er på en poly-base. Dog er poly-lakk mer tungsprøytet etter min mening men fordelen er at den er noe mer slagtålig enn vanlig billakk. Jeg bruker derfor et par % med lakkmykner og alltid 3-4 strøk klarlakk, også med lakkmykner på støtfangere og andre deler som kan bli utsatt for støt og sprut. Det har alltid funket for meg så derfor brukte jeg dette på rammen også.
Fargen er en svart base, ikke noe brekk i det hele tatt.
4 strøk med tettlakk og to strøk med klarlakk ble sprøytet på denne og jeg tror det kommer til å holde lenge og tåle en støyt. Jeg bruker en høyttrykksprøyte og 1,4mm dyse på både tett og klarlakk. På baselakk bruker jeg 1,2mm dyse om det ikke er oppgitt noe større. Sprøytetrykket(i sprøyta, ikke på kompressoren) er som regel på 2-2,5. Når det gjelder dyse og sprøytetrykk så er det viktig å følge databladet på lakken du bruker.
Man kan selfølgelig bruke lakk på boks. Det finnes mye bra lakk på boks og det er enkelt og greit og minimalt med rigging og rengjøring av utstyr. Trøsten er at om det går at skogen med lakken er det jo bare å slipe ned og begynne på nytt. Når man får det til så er dette med lakking utrolig gøy.

Ramma ble sprøyta 4 strøk med tettlakk + 2 strøk klarlakk.

Her er bakgaffel montert

Blir blank nok, egentlig for blank. Skulle nok blandet inn noen % med mattmiddel i klarlakken.

Godt å få montert noe deler. Styrelåsen er den orginale, kun rengjort og ny nøkkel fikk jeg tak i av en bekjent. Til info så står nøkkelnummeret preget inn på låsene om du mangler nøkkel.

Litt mer montert. Nye propper til bakgaffelen. Foringene var forresten så faste og fine at de byttet jeg ikke. Boltene er de orginale, kun rengjorte, pusset og lakket med Eastwood klarlakk for bart metall. http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=241

Blir litt mer lakking og montering etterhvert, er mye annet som skal lakkes tongue

Vis Medlemmets Profil

25 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 23 Mai 2015 - 10:46

Mye godt arbeid her cheers

Ser ut som om du har et par motorer og diverse liggende rundt i garasjen, du også Very Happy

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 5]

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next