Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1974 Suzuki AC50

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 5 av 5]

101 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 14 Feb 2016 - 18:14

"omplasseringsmoped" hehe, den har jeg ikke hørt før  Laughing

Vis Medlemmets Profil

102 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 14 Feb 2016 - 19:15

Palma skrev:Den der kan/bør kjøres med ROSA onepiece som kjøredress med matchende rosa hjelm og litt pusedusker her og der.. affraid  Dritkult. Måkke male den der Suspect

Haha, ja du synes det, hehe. Det tror jeg ikke blir noe vakkert syn Very Happy
Sist jeg hadde på meg våtdrakten sto det en unge på brygga å pekte på meg, og så sier drittungen: se der er Keiko Razz

Vis Medlemmets Profil

103 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 14 Feb 2016 - 19:18

pelsen skrev:"omplasseringsmoped" hehe, den har jeg ikke hørt før  Laughing

Det er jo så populært med omplasseringshunder, katter, fugler og gud veit hva, så hvorfor ikke en moped cheers
Man må passe på de svake i samfunnet, det er viktig det Laughing

Vis Medlemmets Profil

104 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 14 Feb 2016 - 19:58

Bromm skrev:
Palma skrev:Den der kan/bør kjøres med ROSA onepiece som kjøredress med matchende rosa hjelm og litt pusedusker her og der.. affraid  Dritkult. Måkke male den der Suspect

Sist jeg hadde på meg våtdrakten sto det en unge på brygga å pekte på meg, og så sier drittungen: se der er Keiko Razz  

Da er det vel bare å bytte nicket ditt da cheers

Vis Medlemmets Profil

105 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 14 Feb 2016 - 19:59

Bromm skrev:

Haha, ja hvis du ligger på stranda og Greenpeace kommer å prøver å dra deg ut i vannet igjen bør man ta et hint.

Vis Medlemmets Profil

106 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 15 Feb 2016 - 11:09

Dette er bra, Bromm! Gøy å følge med på denne tråden. Men husk at det ikke er lov å trimme mopeder da, så denne må du ta med deg til en bane godkjent av NMF for å kjøre. Og husk å løse lisens for roadracing!
santa

Vis Medlemmets Profil

107 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 15 Feb 2016 - 11:34

mortal skrev:Dette er bra, Bromm! Gøy å følge med på denne tråden. Men husk at det ikke er lov å trimme mopeder da, så denne må du ta med deg til en bane godkjent av NMF for å kjøre. Og husk å løse lisens for roadracing!
santa
Ja ikke sant. Trenger vel ikke å bekymre meg for hjulløft ut av svingene med denne Laughing

Når vi først er inne på dette med trimming, snakket med en kar som påstod han hadde fått 2 (eller var det 4 prikker), 1600 kr i bot, avskilting med påfølgende påskiltingsgebyr + vising på trafikkstasjonen da han hadde blitt stoppet i teknisk utekontroll med en trimmet 100 kubikker(veteran). Er det mulig??? Det vil kanskje si at det i prinsipp er det samme med en moped?
Hutte tu Evil or Very Mad

Vis Medlemmets Profil

108 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 15 Feb 2016 - 12:27

Det er nå bra at de tar Værstingene da bounce

Vis Medlemmets Profil

109 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 15 Feb 2016 - 13:16

ArcticTiger skrev:Det er nå bra at de tar Værstingene da bounce

Ja det er betryggende at vi "værstinger" blir holdt i sjakk.

Trodde faktisk ikke det var så ille jeg men et raskt søk viser at det faktisk er verre affraid

https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lover-og-regler-for-moped/

Opp til 6 prikker og 4200 kr i bot, what a fuck........... jocolor

Vis Medlemmets Profil

110 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 15 Feb 2016 - 13:32

Jeg kjenner jeg blir litt sint hver gang jeg ser uttalelser fra Trygg Trafikk. De skriver bla. "Ved ulykker med trimmet moped gjelder ikke forsikringen." Dette stemmer slett ikke, og er ren skremselspropaganda. Skal forsikringen bortfalle må det påvises en sammenheng mellom trimmingen og ulykken, det er ikke slik at all forsikring bortfaller ved trimming.

Det kan godt hende det de skriver om prikker og bøtelegging for trimming stemmer, men det er all grunn til å sjekke dette nærmere.

Vis Medlemmets Profil

111 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 15 Feb 2016 - 13:50

For oss med førerkort A er det ikke problem med at vi ikke har førerkort for aktuell klasse slik som en 16 åring med mopedlappen..

men........(gjelder moped/lettmc/mopedbil)
-Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker:
8. kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkel er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 4200.-
Her ligger det også en "luring" for tung mc.. men der må en øke en god del effekt før det kan bevises.

og for oss "voksne" som er over "prøvetid" på sertifikatet er det 3 prikker.

Vis Medlemmets Profil

112 Veldig spennende prosjekt on Tir 7 Feb 2017 - 12:29

AC Felgen  ! Har selv sett på denne A80 motoren. Sylinderen har borring 47mm og slag 42mm Ac 50 har da 4,2 mm minder slag , tenkte på og dreie av 2 mm på topp og samme på bånn så ville den passet rett på ac motoren med da 65 ccm . Denne sylinderen har også større porter og bedre kjøling. skrev:Lenge siden jeg har oppdatert noe i denne tråden så får ta litt nå. Ikke stort som har skjedd, moppa står tørt og trygt lagret og venter på tørre fine veier så den er ikke rørt en gang siden jeg satte den vekk.

Merket jo det at ikke er noe særlig å kjøre rundt med 100+ kg på en slik doning selv om motoren gikk ganske så bra, så et par tre hester til hadde ikke gjort noe. Kunne satt på en A100 motor men det er jo noe "alle" gjør og jeg så ingen utfordring i det. I steden ble jeg nyskjerrig på den 4-girede A70 og A80 modellen som ble laget tidlig på 70 tallet.
Begynte å sammenligne litt delenummer, lagerdiametere etc etc og fant ut at det måtte la seg gjøre å bygge en A80 motor med AC50 girkasse. Disse A70 og A80 motorene er meget skjeldne og det er ikke mye deler å få tak imen noe er det, men veiv eller komplett motor er håpløst fant jeg ut. Boring og slag er større og med 47mm borring gir det hele 72ccm med A80/TS/TM sylinder. Hvilket igjen gir enorme 7,5 hk mot AC50 sine 5,2 hk.

Så jeg fortsatte å forske litt på dette med delenummer og fant ut at U70(scooter), A70/80, A95 og TS/TM75 hadde samme veiv. Kom så over en billig TS75 motor i Australia og duden som hadde den synes det var morsomt at vi nordboere hadde interesse for disse småkubikkerne så han pakket og sendt motoren til meg.

Var veldig spent da jeg åpnet motoren da jeg jo ikke viste om det lot seg gjøre å sette inn TS75 veiven inn i AC blokken da jeg viste at veiven var bredere og hadde større diameter. På bilder jeg hadde funnet så kunne jeg ikke se noen forsjell på selve blokkdelene så spenningen var stor da jeg målte opp veivhuset på TS motoren. Den hadde nøyaktig de samme målene som AC blokkene. Ved nærmere inspeksjon så viste det seg at blokkdelene er helt identiske Very Happy
Disse 70/80ccm motorene har 4 gir og har en kickløsning slik at man kan kicke i gang motoren når den står i gir, det kan man ikke med AC-motoren grunnet at det ikke er plass til disse overføringsdrevene med den 5 trinns girkassen.
Jeg valgte å forsette med 5 trinns girkasse og med motornummer til AC så en gammel delemotor ble tatt frem.

Veiven var i dårlig stand så et råde-kit ble kjøpt inn og veiven sendt til MC-deler Vartdal for overhaling.

Mens veiven var på norgesturne så overhalte jeg girkassen. Nye shims, lager og skiftegaffler ble påkostet.

Av andre deler som ikke er like AC så kan det nevnes dreiventil og dyser i gasseren. Ellers så er alt bolt-on  Very Happy

A70 og A80 motorene har alu sylinder med innpresset sylinderforing men TS/TM-motorene har støpestålsylinder slik som på AC50 motorene. Sistnevnte er jo kjent for å bli varme med varmskjæring som resultat ved aktiv kjøring så jeg valgte å gå for en helt ny A80 sylinder og nytt orginalt Suzukistempel.

Toppen er ikke lik som på AC grunnet borringen er på 47mm mot AC sin 41mm samt at pluggen ikke er sentriskt plassert som på AC. Alle 70/80-motorene har samme toppen.

Når alt av deler var på plass så var det å bare å sette sammen motoren.

Og vips har man en AC80 motor  Laughing

Har satt motoren på en annen AC jeg har stående da motoren på den uansett skal overhales.

Forgasser og tenningsanlegg er det samme som på AC men tenningen er 20 grader FØD på A70/80-motorene mot AC sine 24 grader. Forgasseren har en annen nål, hoveddyse #105-120 og lavfartdyse#15 ellers så er det den samme Mikuni VM16 forgasseren. TS/TM75-motorene har en annen dysing som gir kun 5,5 hk.

Oljepumpen er fysisk lik men har en annen utveksling så den gir mer olje enn AC-pumpen så den må også byttes til 70/80 motorens pumpe eller det kan muligens brukes en fra A100. Gjengene på eksosporten er den samme som på AC 50 så potta passer også rett på.

Har såvidt startet opp motoren men det gjenstår noe tuning.
Sylinder skal lakkes med keramisk lakk på Jompa-vis og toppen skal sodablåses slik at utseende blir lik som på AC-motoren, nå er det jo motsatt.

Så også at det må gjøres noe med squishspalten på denne motoren men det får bli en annen oppdatering.

Vis Medlemmets Profil

113 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tir 7 Feb 2017 - 12:50

Morsomt å lese om, og imponert over hvor pen du greier å gjøre motoren.
Bringer frem minner fra yngre år cheers

Vis Medlemmets Profil

114 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 9 Feb 2017 - 18:46

@AC felgen: Det er ikke den økte borringen i seg selv som gir A80 motoren det vedsentlige økte "draget" men i stor grad den økte slaglengden. Ved å korte inn sylinderen oppe og nede for å tilpasse til AC sin slaglengde oppnår du ikke annet enn å øke slagvolmet utover maksborring på AC som er 45mm. Videre så endres durasjonene på eksos, spyleporter og boostporten uten at jeg har regnet på akkurat det. Det beste ville vært å få tak i en veiv fra en A70/80 eller en TS/TM75, da får du full utnyttelse av oppsettet. Portene er desverre ikke noe vedsentlig større og durasjonene er heller milde, slik de også er på AC50. Om jeg får tid så kan jeg regne litt på durasjonene.

knutk skrev:Morsomt å lese om, og imponert over hvor pen du greier å gjøre motoren.
Bringer frem minner fra yngre år cheers

Takk for skryt knutk, liker å ha det i orden og er litt mer morro når det ser pent ut også. Disse AC50'ene var jo de fleste hetro gutter sin drøm, og så gikk de godt i forhold til Kårvett og annet skvip fra europa Laughing

Vis Medlemmets Profil

115 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 9 Feb 2017 - 23:05

Må visst ta et oppgjør med egne fordommer.....en dag.
Da jeg begynte å lese i tråden tenkte jeg "at noen bryr seg om å legge så mye arbeid i en faens moped".
Tenkte vel at her kom enda en som skulle gjøre mopeden såvidt kjørbar for å vise den frem på motorsykkelns dag e.l, men du har virkelig gjort mye imponerende arbeid.
Er forresten dekslene behandla med noe etter poleringa?

Vis Medlemmets Profil

116 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 10 Feb 2017 - 11:00

Det ser bra ut, spesielt gir nye originalskruer et bra inntrykk.
Jeg husker at jeg som 16-åring fjernet lakken av dekslene min GT100 og polerte dem med polerskive og voks. Det ble jo veldig "fint", men det var slik vi ville ha det den gangen. JIS-stjerneskruene var seff ødelagt med feil skrujern og erstattet med M6 skruer fra den lokale jernvarebutikken. Tipper de fleste AC50 også har fått gjennomgå på samme vis. Heldigvis går det an å fikse med ny lakk og nye skruer.  Very Happy

Vis Medlemmets Profil

117 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 10 Feb 2017 - 11:38

pelsen skrev: JIS-stjerneskruene var seff ødelagt med feil skrujern og erstattet med M6 skruer fra den lokale jernvarebutikken. Tipper de fleste AC50 også har fått gjennomgå på samme vis.  Very Happy

Hehe, ja det var mye som ble ihjelskrudd av ivrige ungdommer uten begrensninger i troen på seg selv og tjuvlånt verktøy king

118 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 10 Feb 2017 - 18:36

Nå er det ikke mange i Norge som har brukt JIS (japanese industri standard) trekkere på japanske sykler heller da...
Philips trekkerne funket jo "nesten"..godt nok til å glippe også da...
gikk til innkjøp at et sett i vinter inklusive en slagtrekker..artig med trekkere som passer skikkelig gitt... What a Face

Vis Medlemmets Profil

119 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 11 Feb 2017 - 10:14

Jompa skrev:Må visst ta et oppgjør med egne fordommer.....en dag.
Da jeg begynte å lese i tråden tenkte jeg "at noen bryr seg om å legge så mye arbeid i en faens moped".
Tenkte vel at her kom enda en som skulle gjøre mopeden såvidt kjørbar for å vise den frem på motorsykkelns dag e.l, men du har virkelig gjort mye imponerende arbeid.
Er forresten dekslene behandla med noe etter poleringa?

Takk for det Jompa. Motordekslene er grunnet med syregrunning, lakket med base og til slutt klarlakk. Japanske produsenter brukte en 1-komp lakk, lignende felglakk, men denne er det bort i mot helt umulig å få tak i. Jeg har ikke funnet noen som har reprodusert den heller. Finnes felglakk som ganske lik som flere benytter. Metall som er polert opp har jeg lakket med en spesiell klarlakk for bart metall. Når det gjelder oppussing av eldre mopder og lette MC så har det jo tatt helt av. Er folk som bruker flere 10-talls tusen på NOS deler Mad , men finnes jo værre ting å bruke penger på.

Når det gjelder de japanske skruene så er det ikke lett å få tak i og veldig dyre. Jeg er ikke så nerdete men selvfølgelig om man fant riktig skruer til en fornuftig pris ville jeg brukt det. Er JIS skruene fortsatt brukt på japanske sykkler?

Husker dette med polerte motordeksler jeg også. Jeg hadde også en 76 modell GT100, med polerte motordeksler, sortlakkert blokk, forlenget gaffel foran og rødlakkerte detaljer Embarassed , men det var jo det som var popp den gangen.

Forøvrig så ble denne AC'n brukt på noen turer i fjor sommer og i løpet av vinteren skal denne også få en slik A80 motor da det gir en bedre kjøreopplevelse. Ellers så går tiden med til bilprosjekt, YZ'n og XR'n får også litt stell og så dukket det opp en RD125LC Racer som skal settes i stad og bli gatesykkel igjen.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 5 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5