Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1974 Suzuki AC50

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 5]

26 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 23 Mai 2015 - 11:11

KliffArne skrev:Mye godt arbeid her cheers

Ser ut som om du har et par motorer og diverse liggende rundt i garasjen, du også Very Happy

Takk for det. Gammel mann gjør så godt han kan Very Happy

Huff ja, har alt for mye "liggende". Er gjerne sånn at hue vil litt mer enn tiden strekker til. Dukker jo opp et eller annet "bare må ha det" greier hele tiden,hehe.

Vis Medlemmets Profil

27 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 29 Mai 2015 - 20:04

Bromm skrev:
Jodlevann skrev:Hei - og velkommen til flotte prosjekttråder.

Ad lakk, så har jeg bestilt herfra http://www.bike-paint.co.uk/index.html og fått eksakt farge til sykkelen. Om de matcher deg må du nesten sjekke.

Bestilte du direkte eller via noen andre. Til meg har de svart to ganger at de ikke sender til Norge Evil or Very Mad

Det gikk via Poste Restante Strømstad http://www.posterestantestromstad.no/

Vis Medlemmets Profil

28 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 29 Mai 2015 - 20:09

Bromm skrev:
KliffArne skrev:Mye godt arbeid her cheers

Ser ut som om du har et par motorer og diverse liggende rundt i garasjen, du også Very Happy

Takk for det. Gammel mann gjør så godt han kan Very Happy

Huff ja, har alt for mye "liggende". Er gjerne sånn at hue vil litt mer enn tiden strekker til. Dukker jo opp et eller annet "bare må ha det" greier hele tiden,hehe.

Herregud ja, det kribler etter å putte noe i garasjen, men da jeg ikke er noen mekker, gjelder det å ha såpass åndsnærværelse og selvkontroll at huset ikke blir fylt til randen av prosjekter det ikke blir noe av. affraid

Men, den kriblingen skyldes nok de mange inspirerende prosjektene her inne. Stå på, kara! cheers

Vis Medlemmets Profil

29 Leting etter farge til A100 on Fre 29 Mai 2015 - 21:40

Letingen etter navnet på lakkfargen rød-orange til min A100 er ikke ferdig men jeg har fått gode tips av dere og har jeg fulgt rådene fra denne tråden. Kontaktet og fikk svar fra Bike Paint om at fargen ikke var i deres sortement men dersom jeg hadde et fargekart eller artikkel med riktig farge så var de mer en villig til å lage fargen som heter colorado orange ifm deres navnekart. Jeg kjøpte nylig et par støtdempere fra Thailand (nye originale) som jeg synes har den rette fargen. Jeg tar sjansen på å satse på dette og sender demperen til England så får vi se om jeg får full klaff.
Dersom noen av dere har interesse av å være med på samme bestilling fordi dere trenger samme farge så velkommen. Hører også gjerne mer fra deg som var i ferd med å blande egen variant av denne rød - orange varianten. Enig med deg som sier at farge og dekalene på denne modellen av A100 var av de fineste og jeg ser frem til å gjenskape denne etter hvert.
Videre så er det også interessant å lese hvordan Bromm håndterer restaurering av ramme på lettvekteren. Det var meget interessant etter som jeg i utgangspunktet var tenkt å få sandblåst og pulverlakkert rammen til min A100. Jeg holder på å montere en Honda CB350 og rammen mm. ble levert til Bergen Eloksal med svært godt resultat. Betalte kun 3500. Nå ser jeg at rammen på Suzuki A100 kanskje ikke tåler samme behandling og det var nyttig opplysning Very Happy
I det hele tatt,- denne tråden har gitt meg mye god info og artig lesing takk

Vis Medlemmets Profil

30 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 30 Mai 2015 - 13:37

Jodlevann skrev:
Det gikk via Poste Restante Strømstad http://www.posterestantestromstad.no/

Takk for info

Joholep skrev:Letingen etter navnet på lakkfargen rød-orange til min A100 er ikke ferdig men jeg har fått gode tips av dere og har jeg fulgt rådene fra denne tråden. Kontaktet og fikk svar fra Bike Paint om at fargen ikke var i deres sortement men dersom jeg hadde et fargekart eller artikkel med riktig farge så var de mer en villig til å lage fargen som heter colorado orange ifm deres navnekart. Jeg kjøpte nylig et par støtdempere fra Thailand (nye originale) som jeg synes har den rette fargen. Jeg tar sjansen på å satse på dette og sender demperen til England så får vi se om jeg får full klaff.
Dersom noen av dere har interesse av å være med på samme bestilling fordi dere trenger samme farge så velkommen. Hører også gjerne mer fra deg som var i ferd med å blande egen variant av denne rød - orange varianten. Enig med deg som sier at farge og dekalene på denne modellen av A100 var av de fineste og jeg ser frem til å gjenskape denne etter hvert.
Videre så er det også interessant å lese hvordan Bromm håndterer restaurering av ramme på lettvekteren. Det var meget interessant etter som jeg i utgangspunktet var tenkt å få sandblåst og pulverlakkert rammen til min A100. Jeg holder på å montere en Honda CB350 og rammen mm. ble levert til Bergen Eloksal med svært godt resultat. Betalte kun 3500. Nå ser jeg at rammen på Suzuki A100 kanskje ikke tåler samme behandling og det var nyttig opplysning Very Happy
I det hele tatt,- denne tråden har gitt meg mye god info og artig lesing takk

Hei.
Jeg skal vær litt forsiktig med dette med farger på A100 men fargen du nevner, Colorado orange metallic 798 er ikke levert på A100 men derimot kun på AC50 i 1974 i Norge. Det er en rød-brun metallic. A100 ble levert i en rødfarge(usikker på koden) og i den kobberfargede candyen som heter Candy orange 138. Kode 138 er en candyfarge(3-sjikts) og ikke en metallic(2-sjikts). Fargene er ikke like.
Fargekoden til 798 har jeg men ikke til 138 men RS paint har den lakken på lager.
Har du bilde av de demperne? Om du ikke får lagt de ut her så send meg en pm med mailadressen din kan jeg se om vi kan finne ut av dette.

Her er eksempler på fargeforskjellen:

798 Colorado orange metallic
Fra min AC

K50

138 Candy orange
AC50

A100

T250

Kan du ut fra dette se hva du har av farge?

Vis Medlemmets Profil

31 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 31 Mai 2015 - 11:46

Litt mer oppdate på lakkingen som ble gjort. OBS: jeg er kun en hobbymekker og knapt nok selvlært så om du er proff, ikke le deg i hjel da :)

Det er mange smådeler på en MC eller moped som skal ha lakk eller annen ytterbehandling. Slikt tar tid men med litt planlegging så kan man spare litt tid på å få tatt alt med samme farge på en gang. Jeg lakket ramme, fothviler, støttene, bakgaffelen og styrekronen i svart samtidig. Det samme gjorde jeg med motordeksler, bremseskjold og nedre gaffelbein. De nedre gaffelbeina har samme gråfarge som motordekslene på de første AC modellene etter det jeg har funnet ut. Å finne rett farge kan være en utfordring, særlig ut fra gammel lakk som har blitt utsatt for sollys og slitasje i 30-40 år. Jeg lånte et NOS motordeksel som jeg brukte for å sammenligne farge med men er ikke helt sikker på om det blir riktig men sånn nogenlunde greit ble det. Her er drevdekselet vist:

Forøvrig så ble motordeksler rengjort, slipt og grunnet med syregrunning. Ikke slip med for fint slipepapir, da blir vedheften dårlig. Bruk 240 papir, så syregrunning og et par strøk med grunning som mellomslipes med 800 papir. Billig og meget god syregrunning: http://www.norbond.no/etch-primer-spray-gra-cs-p-1196-c-265.aspx Etter at grunningen har hvilt noen dager så ble dekslene vasket med siliconfjerner så å bli lakket med 3-4 strøk base og 3-4 strøk med klarlakk. Motordeksler blir jo utsatt for mye slitasje så derfor ble de bygd opp med så mye lakk, kjedelig å måtte gjøre dette opp att om et år eller to. Til slike småting funker baselakk på sprayboks helt greit men jeg bruker 2-komp klarlakk da den er mye mer slitesterk og tåler slitasje, bensin og olje mye bedre enn de fleste 1.komp klarlakkene(kan ikke gjenta dette for mange ganger)
Her før lakk:

Etter lakk:

Byttet også simringer i gaffelbeina når jeg først var nedi der å rota.

Og å få tak i deler til en slik gammel AC50 er ikke det enkleste og tanken til en 74 modell er helt særegen da den ikke har skrudde Suzuki merker på tanken i motsettning til 70-73 modellene som har de små "vingeemblemene" som jo skrus fast. Suzukimerkene klipses fast med helt spesielle klips(likt delenummer som på bla GT750) slik at det er en helt usynlig innfestning. Igjen en typisk forseggjort Suzukidetalje fra 70-tallet. 74-tanken har også usynlig skjøt på oversiden av tanken, ikke en slik fals som de tidligere 70-73 tankene. I 1974 fikk AC50(også K50 og A50) også andre dekaler/tankstriper. Vi kjenner igjen designet fra GT-modellene.

(bilder funnet på nettet, legg merke til at SUZUKI merkene ikke er at rett type da disse ikke har festeklips men skruer)

Jeg manglet jo denne tanken på min og var kjempeheldig og fikk tak i tank i Norge. En ekte 74 tank :) Den så bedrøvelig ut men den var igrunn meget bra og den hadde også de orginale SUZUKI emblemene og festeklipsene. Litt overflaterust og slikt men ikke noe problem å få denne tipp topp. Kommer mer bilder av lakkfjerning og slikt senere. Selgers bilder av tanken:

Her syns det godt at tanken ikke har den skjøtefalsen som de tidligere tankene har.

Lykteholderne var heller dårlige men jeg fant den høyre hos MC-deler Vartdal .

Kan abselutt anbefale dem. Bare send dem en mail med delernummer og de kan muligens lete frem i sitt "oldtimerlager" men de trenger litt tid.
Ny i eske :)

Den venstre var så den kunne reddes så den fikk en time med rettehammer og fil-

Det kommer seg!

Baksiden fikk også litt fiks.

Jeg gav meg med dette!

Hylsene som beskytter spiralfjærene til forstillingen så tilsynelatene bra ut men etter fjerning av flere lag lakk så dukket dette frem.

Det var ikke bulkene som var problemene men lange mikrosprekker fra utsparringene og bakover.

Dette kunne nok TIG-sveises men jeg valgte igjen å kjøpe nye.
Ikke lett å se sprekkene på bildet men de er da der :)

Så i stedet ble disse kjøpt inn for en hudrelapp på ebay, her sammen med den nye lykteholderen.

Er i grunn mer for å fikse opp ting når en restaurerer, alle kan jo kjøpe seg en ny moppe i deler på ebay og skru sammen, men noen ganger er delene så slitt eller ødelagt at det koster for mye kr eller tid og få satt sammen driten. Må si jeg er imponert over de som starter med en rusten ramme, fire skruer og en knekt stempelring, funnet i en møkkakjeller på en gård oppi fjellet for så etter 15 år ha en dødsstrøken doning som vinner best of premie på utstilling. Der er ikke jeg for å si det sånn. Prosjektene må være sånn at man kan se mållinja i det fjerne :)

Kan ta litt om lakking av fargedelene neste gang om det er noe interesse for det.

Vis Medlemmets Profil

32 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 31 Mai 2015 - 12:12

Hakaslepp.no Det ser jo steike fint ut, dette er jo noe av det som er gøy med forumet (i tillegg til alt annet da) Kjempeartig å se. Får nesten lyst til å gjøre noe overilet... f.eks kjøpe en gammel haug affraid

Vis Medlemmets Profil

33 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 31 Mai 2015 - 22:03

Dette er virkelig bra, flott at du beskriver hvordan du gjør ting og ta gjerne med mer om lakk bounce

Vis Medlemmets Profil

34 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 1 Jun 2015 - 22:00

Meg med fargen på A100 igjen

Vis Medlemmets Profil

35 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 1 Jun 2015 - 22:29

Joholep skrev:Meg med fargen på A100 igjen
Jeg tror det er på tide du oppretter en egen prosjekttråd for A100-en... Very Happy

Vis Medlemmets Profil

36 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tir 2 Jun 2015 - 8:43

mortal skrev:
Joholep skrev:Meg med fargen på A100 igjen
Jeg tror det er på tide du oppretter en egen prosjekttråd for A100-en... Very Happy
God ide, men du må gjerne spørre her i tråden også (om du ikke ønsker en egen tråd). Det er slik det vi får inn mer info her på forumet. Må ikke være redd for å spørre, det er ikke jeg og det er utrolig mye jeg har lært av flinke folk som har forklart meg og putta inn info med teskje :)

Sist endret av Bromm den Tir 2 Jun 2015 - 8:50, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

37 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tir 2 Jun 2015 - 8:47

custom skrev:Dette er virkelig bra, flott at du beskriver hvordan du gjør ting og ta gjerne med mer om lakk bounce

Takk for det, moro at noe følger med på hva andre gjør også :)
Kan sikkert ta noe bilder og skrive litt om åssen jeg gjør det cyclops

Vis Medlemmets Profil

38 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tir 2 Jun 2015 - 13:50

Ser at jeg må sjekke innom forumet litt oftere ja!  Very Happy  Very Happy

Kjempe flott prosjekt! Ser ut som at du går grundig til verks!

Jeg fant om sider en butikk i sverige som solgte repro-forskjerm i veldig god kvalitet, med utvendig bøyle. Skal se om ikke jeg finner den igjen. Jeg ser at flertallet av AC' ene rundt om har slike fæle(i mine øyne) skjermer med den tynne bøylen som ikke går over skjermen.

Forresten: Har ikke den eldre sylinderen(eldre enn 76 i allefall) skrudd eksos?

Vis Medlemmets Profil

39 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tir 2 Jun 2015 - 17:22

Øyvind skrev:Ser at jeg må sjekke innom forumet litt oftere ja!  Very Happy  Very Happy

Jeg fant om sider en butikk i sverige som solgte repro-forskjerm i veldig god kvalitet, med utvendig bøyle. Skal se om ikke jeg finner den igjen. Jeg ser at flertallet av AC' ene rundt om har slike fæle(i mine øyne) skjermer med den tynne bøylen som ikke går over skjermen.

Slik har jeg forstått det:
De første AC'ene har forskjerm uten bøyle lik type som på AS50'n, 75-77 har bøyleskjerm mens 78- har en skjerm som ligner de første modellene men uten tverrstivere. Dette gjelder det norske markedet.

Alle AC'ene har samme sylinder med unntak at de siste modellene kun har to spylekanaler.

Har du din AC ennå?

Vis Medlemmets Profil

40 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tir 2 Jun 2015 - 20:16

Bromm skrev:
Øyvind skrev:Ser at jeg må sjekke innom forumet litt oftere ja!  Very Happy  Very Happy

De første AC'ene har forskjerm uten bøyle lik type som på AS50'n, 75-77 har bøyleskjerm mens 78- har en skjerm som ligner de første modellene men uten tverrstivere. Dette gjelder det norske markedet.

Alle AC'ene har samme sylinder med unntak at de siste modellene kun har to spylekanaler.

Har du din AC ennå?

Det stemmer nok Very Happy

Min org sylinder har gjenget eksos uten pakning. Så ut som at din hadde flens.

ACen står i garasjen ennå, har kun vært en tur på vårmønstringen i år. Den er jo fortsatt registrert på første eier, så den blir nok i familiens eie en stund til Wink Wink

Vis Medlemmets Profil

41 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tir 2 Jun 2015 - 20:52

Sånne mopper må dere aldri selge,etter å ha lagt så mye arbeid i dem.Det blir jo nesten som å selge sjela si.

42 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tir 2 Jun 2015 - 22:34

Bromm skrev:

Har du din AC ennå?

sylindrene m 2 spyleporter er "norske" sylindre som er plomberte.
de første utgavene hadde plomberingen ved at forgasserstempelet var for langt..eller var det AS utgaven tro?etterpå var dreieventilen plomba..

Vis Medlemmets Profil

43 Re: 1974 Suzuki AC50 on Ons 3 Jun 2015 - 17:09

Stemmer nok det Mekkern. Sylinder med 2 porter kom etter sigende på 78-79 modellene men usikkert om de også hadde blombert dreiventil eller ikke. Snakket tilfeldigvis men kar her om dagen som har en 78 modell og han var klokkeklar på at sto en fabrikklippt dreiventil på disse, men who cares, finnes vel knapt en blombert AC igjen Cool

Vis Medlemmets Profil

44 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 20 Jun 2015 - 11:08

Lenge siden noe update her nå så får slenge inn litt info om hva som skjer oppi hula:

Alle deler som skulle ha moppas farge måtte jo lakkes. Jeg ville jo ha den så orginal som mulig og spesiellt siden den var levert i den sjeldne fargen Colorado orange metallic. Pop green og Orange candy var vel de mest populære fargene tror jeg så derfor synes jeg det er litt ekstra med en farge som det ikke var levert så mye av. Egentlig så er fargen fin da den veksler mellom oransj og brunt, ganske så tidstypisk 70-tallsfarge. Vel nok om det, tanken jeg fikk tak i var jo i grei stand men det beste var at den faktisk hadde den riktige orginalfargen under all annen lakk. Flaks kan man si, for det gjorde at jeg kunne polere opp gammel lakk og matche opp en moderne lakk. Jeg valgte en farge fra Glasurit med kode 3*01*18.00 fra profi systemet (du finner dette under arkfanen Colour online), dvs at det er en utgått kode men finnes i systemet. Legger ved bilder av prosessen med å finne frem riktig farge.

Her sees den orginale lakken under nyere kreativiteter.

Jallalakken ble fjernet kjemisk.

Her sees prøvelappen opp mot 40 år gammel orginallakk. Stemmer bedre i virkligheten.

Kjøpte inn 100 gr lakk som ble srøytet på en prøve lapp. Disse lappene er ferdig grunnet og har en sort strek midt på, man lakker på prøvelappen til den sorte streken er borte vekk, da vet man antall strøk man må ha for full dekkning. På denne fargen var det 4 gode(7-8 tynne strøk om man lakker på småting for å unngå sig) strøk.

De andre delene ble slipt, enten ned til metallet eller mattslipt om overflaten var bra. Plastdelene må først, om de slipes ned til plasten, grunnes med en plastprimer før videre oppbygging.

Da lakk var kjøpt inn var det like greit å begynne med lakkeringen. Tankene ble etter kjemisk lakkfjerning slipt ned til metallet og små bulker ble sparklet med lettsparkel. Bruk en god sparkel, jeg bruker for det meste Wurth sin Combi-lett http://wuerth.no
Etter sparkling ble alt grunnet med Jotun antipest. Billig og bra epoxygrunning. Husk at ALL lakk MÅ siles i et microfilter FØR sprøyting. Ang sprøytetrykk og fortynning, bruk databladene til lakken som basis og prøvde deg frem til beste resultat med ditt utstyr. Få tak i et gammet bilpanser eller noe som du kan prøvelakke på, det anbefales.

Etter at grunningen har herdet så dusjer jeg et lett slør med mørk lakk over grunningen før tørrsliping med 600/800 papir. Er det svanker eller buler i overflaten så synes disse som mørke/lyse partier. Etter at overflaten er slett så legger jeg på et strøk slipegrunning. Her har jeg ingen favoritt da den kun skal fylle ut evt slipespor. Vannslipes med 1000/1200 papir. La dette tørke godt ut. Nå er overflaten klar for lakk.

På denne moppa brukte jeg vanntynnbar base. Mange synes den er noe herk, jeg også i begynnelsen men etter å ha lakket med denne noen ganger så er den grei nok men ikke som tynnerbasert. Lengre avluftning mellom strøkene er et must, min 30 minutter ved minimum 20-22 grader. Så 3-4 strøk tar sin tid :evil. Tips: den vanntynnbare basen er litt vrien å få rørt opp. På en moppe så holder det med ca 400 gram base(4dl) ferdig fortynnet. Basen heller jeg opp i en ren halvliters brusflaske. Det er lettere å riste den opp enn å røre den opp(lakken altså Laughing ).

Første strøk med base:

Runde tre med base:

Runde en med klarlakk:

Etter fire strøk med base så ble det lagt på to strøk med klarlakk før delene ble lagt vekk for herding noen uker. Dette er ikke nødvendig men jeg hadde tid til det. All lakk synker noe etter en hvis tid, særlig om det er bygd opp med mye sprøytesparkel/fyllgrunning.  Etter noen uker ble klarlakken vannslipt med 2000 papir, dekalene ble montert og to nye strøk med klarlakk.

Her er det ferdige batteridekselet og oljetanken vist:

Tanken har jeg ikke noen bilder av ennå da den skal få to strøk til med klarlakk for å tåle litt ekstra slitasje.

Frontlykten jeg fikk tak i var ikke helt bra, så den ble lagt på delehyllen til senere, men denne dukket opp til en billig penge  cheers

Skulle det bli litt støv i lakken, eller litt sig, la det herde noen dager, slip ned skaden med fint slipepapir (1400/2000) og legg på et strøk til.

Dette er i grove trekk hvordan jeg bygde opp min lakk. Det jo mye annet småtterier enn må tenke på når det gjelder det lakktekniske men det finnes så mange bedre tråder ute på nettet at jeg overlater det å forklare det til de som kan dette.

Som dere sikkert skjønner så er ikke dette med lakk gjort i en fei om en vil ha et nogenlunde resultat, men det går fint å få til meget fin lakk selv med litt tolmodighet. Og så er det sabla morro når enn får det til. Jeg har sett noen egenlakkeringer som er utrolig bra, bedre enn de fleste proffer.
Økonomisk så er det mye å tjene på egen lakk om resultatet blir slik man ønsker. Disse pengene kan jo legges i andre deler eller deles med kona(bare kødda lol!  )

Sist endret av Bromm den Søn 21 Jun 2015 - 11:14, endret 1 gang (Reason for editing : Skriveleif)

Vis Medlemmets Profil

45 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 20 Jun 2015 - 11:41

Bra greier! sunny

Egenlakkering blir alltid bedre enn "proffene" spør du meg. (har sett mye dritt fra svindyre proffer)
Men det betinger jo at du vet hva du gjør. afro

Vis Medlemmets Profil

46 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 20 Jun 2015 - 20:21

Har sagt det før, men kan godt gjenta det; alvorlig mye godt arbeid her. Pussing og lakkering av smådeler er MYE mer arbeid enn man skulle tro. Hatten av cheers

47 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 20 Jun 2015 - 22:12

Veldig morro Bromm, gleder meg å se det ferdige resultatet bounce

Vis Medlemmets Profil

48 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 21 Jun 2015 - 11:29

WagenLagenKranken, Von skrev:Bra greier! sunny

Egenlakkering blir alltid bedre enn "proffene" spør du meg. (har sett mye dritt fra svindyre proffer)
Men det betinger jo at du vet hva du gjør. afro

Skulle proffene brukt så lang tid som oss hobbymekkere så hadde det blitt dyrt, men ja, mange flinke hobbylakkere, helt klart.

KliffArne skrev:Har sagt det før, men kan godt gjenta det; alvorlig mye godt arbeid her. Pussing og lakkering av smådeler er MYE mer arbeid enn man skulle tro. Hatten av cheers
Har ikke sagt det før, men gjenntar det gjerne:Takk, det betyr mye for oss undersåtter å få skryt av hans høyhet   Very Happy

custom skrev:Veldig morro Bromm, gleder meg å se det ferdige resultatet bounce

Det gjør jeg og, tror det kan bli ganske greit selv om det er noen små pigmentfeil i baselakken. Den er ikke lett å lakke med den fargen.

Vis Medlemmets Profil

49 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 29 Jun 2015 - 20:46

Innimellom all lakking, leting etter deler så begynnte jeg å se litt på motoren. Motoren gikk og startet lett da jeg kjøpte moppa men det var liksom ikke noe futt i den og den var heller ikke helt god i girkassen heller. Den hadde og en litt hard gange og om man holdt hånden på veivhuset så kjente man en markant viberasjon. Dette mente tydet på slitte veilager.
Så da var det bare å bestille pakningsett, høyre veivlager og simringer fra MC-deler i Vartdal.
Planen var å plukke opp motoren etter at den var skikkelig rengjort men etter at motoren var ren så viste det seg at motoren manglet motornummer. Vil jo ikke kjøre rundt med en motor uten motornummer så en delemotor med historikk ble kjøpt inn.

Denne motoren hadde desverre ligget ute i flere år så veiv og sylinder etc var full av gravrust, den var det bare å kaste men blokkdelene og gir var meget bra og det var kun ren olje inne i motoren, ikke vann, så det tydet godt.
MC-deler hadde ikke venstre veivlager, kun høyre, inne på lager og ikke fant jeg noe på ebay heller. Høyre veivlager har en utvendig "segring" mens det venstre veivlageret har en ring inn mot veiven for føring av oljen til smøringen av storenden av råden. Begge veilagrene har altså en spesialtilpassing så de er ikke hyllevare hos en vanlig maskinforretning. Uansett så tok jeg turen til TOOLS og fikk kikke litt på katalogene deres. Lagerene i en eldre Suzuki motor er jo i utgangspunktet vanlige C-3 lager så jeg fant et C-3 - 2Z lager(de hadde ikke 1Z lager) i rett dimmensjon. 1 og 2Z lagerene er dobbeltlukket C-3 lager og jeg plukket vekk begge de to rustfrie tettningene. Tettningene i 2Z-lagrene sitter i et spor som er tilnærmet eksakt likt det sporet som oljeringen på orginallageret sitter festet i så med litt plukking og lirking så fikk jeg flyttet oljeringen fra det gamle lageret over på det nye lageret. I og med lageret er lukket så må det vaskes da det er fettsmurt fra fabrikk. Vasket med bremserens og smurte inn med 2T-olje. Etter dette så var det inn i ovnen på 120 grader for så presse ut alle lagrene. Det store lageret som holder clutch/girakslen er heller ikke så lett å få tak i men dette var i tilnærmet perfekt stand på delemotren så det ble bare vasket og satt inn med olje igjen. Dette lageret ser jeg er ganske dyrt om en finner et, gjerne 5-600 kr på ebay så finner dere et som er billig, kjøp det med en gang. Resten av lagrene er vanlige C-3 lager som fås kjøpt nær sagt hvor som helst og ble selvfølgelig byttet med varme motorblokker. Dette samme med alle nye simringer kan vel kalles en halvveis overhalt motor Razz Veiven fra den opprinnelige motoren var såpass tait at den får bli med noe runder til.
Oljepumpen ble overhalt, dvs det ble byttet tettninger og den ble kjørt med drill for å sjekke funksjon. Funket utmerket. Til info: høyre oljeledning gir mer olje enn venstre. Dette er fordi at høyre ledning også gir olje til bensinblandingen i tillegg til lagersmøring.
Bilder fra litt demontering og montering:

Tenningsanlegg virket fra før så det fikk kun ny stift og kondensator.

Dreiventilen som sto i var ikke hverken fugl eller fisk så det ble kjøpt inn enn fabrikkorginal (uplombert). Dette med trim eller ikke har jeg ikke helt bestemt meg for så derfor har jeg kjøpt inn både plombert sylinder og dreiventil. Legger ved bilde av trimventilen og innstilling av dreiventil.

Merke mot merke for korrekt innstilling av dreiventil.

Sylinderen var grei og stempelet hadde kun et lite "blåmerke", men tok å honet sylinder og byttet til nytt orginal Suzuki-stempel. Kjøpte først et uorginalt stempel men det var alt for trangt og det ble derfor ikke brukt. Kunne sikkert honet til det passet men det ikke optimalt etter min mening. Sylinder ble vasket og glassblåst, honet, vasket igjen og igjen og så lakket med varmelakk.

Har også fått montert litt annet. Noe nytt og noe som kun er pusset opp.

Blir vel litt mer montering av deler neste gang tenkte jeg.

Vis Medlemmets Profil

50 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 29 Jun 2015 - 21:33

Dette blir bra, gøy å følge med på! Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next