Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1974 Suzuki AC50

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 5]

51 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 29 Jun 2015 - 21:33

Du har jo vært riktig så flink bounce blir litt misunnelig når jeg ser hvor mye du får gjort på kort tid

Vis Medlemmets Profil

52 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 29 Jun 2015 - 21:47

mortal skrev:Dette blir bra, gøy å følge med på! Very Happy
Er gøy å holdepå også Very Happy
custom skrev:Du har jo vært riktig så flink  bounce  blir litt misunnelig når jeg ser hvor mye du får gjort på kort tid
Nå ja, me har jo juksa lite då. Starta så smått med den for et år siden Embarassed
Men har jo en crosser jeg holder på med, et par biler og så hava det jaggu en AC til oppi verkstedet for litt siden som har fått litt update Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

53 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 5 Jul 2015 - 22:15

Litt oppdatering igjen. Kosejobbene står på rekke og rad, montering  Very Happy

Noe NOS deler dukket opp.

Fikk satt sammen og sjekket passformen på delene til bakdelen.

Felgene skal også fikses opp senere, mulig det blir neste oppdatering. De er ikke værre enn at de kan brukses inntil videre men nye felgbaner er kjøpt inn. Eikene tenkte jeg å shine opp. Nye lager er satt i bakhjulet så nå ruller det fint igjen.

Har også begynnt å tilpasse baklykt og bakskjerm. Bakskjermen er en reposkjerm, nye NOS-skjermer, om man finner noen, koster jo en arm+moms Evil or Very Mad

Neste oppdatering tenkte jeg kanskje å ta dette med eiking av hjul, om jeg får tid  til det.

Sist endret av Bromm den Fre 10 Jul 2015 - 9:11, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

54 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 5 Jul 2015 - 23:21

Er egentlig litt utrolig at det fremdeles finnes NOS deler til disse.. scratch

flott å se på slike prosjekt-så du hadde fått tak i ny holder til verktøysettet og "hovedsikringen" Very Happy

Vis Medlemmets Profil

55 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 6 Jul 2015 - 8:02

Vakkert. Hensyn til detaljer står høyt i kurs. ser jeg, og det er bra... cheers

Vis Medlemmets Profil

56 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 6 Jul 2015 - 9:24

Takk, alltid hyggelige tilbakemeldinger her Very Happy

NOS eller new old stock er ikke så lett å få tak i det heller lenger til disse japanske doningen fra forrige århundre. Er for det meste forhandlere som har kjøpt opp lagere og selger til blodpris. Suzuki tok et grep på dette for en liten stund siden og har lansert et eget delemarked for NOS deler, dvs det er hvisnok nyproduserte orginaldeler til bla GT tripelene etc, deriblandt A50P som er en modell som ble solgt i bla England, Nerderland m.fl og er i prinsipp ganske lik AC50 så endel av dette småtteriet kan kjøpes over disk faktisk.
https://www.suzuki-gb.co.uk/motorcycles/my-suzuki/vintage-parts/

I asia ble jo disse småtassen solgt mer eller mindre frem til langt på 90 tallet, A100 lisensbygges faktisk ennå, så det finnes fortsatt endel deler i asia, for det meste på ebay.
Batteri/sikrings/verktøy-holderen er kjøpt fra asia og er skikkelig NOS, det ser man påplastpåsan den ligger i. De nyproduserte delene har strekkode.

Legger litt arbeid i smådelene ja, synes det er morro at det også fungerer men det må ikke være nytt alt sammen. Jeg prøver å pusse opp så mye som mulig av det orginale, men mangler delen så er den vanskelig å pusse opp Laughing

Om jeg skal pusse opp en sykkel til så skal jeg trolig kjøpe meg et slikt elzink-bad. Det blir ufattelig dyrt å handle disse smådelene og mye av de smådelene får man eller betaler veldig lite for av de som har byttet ut disse med nye deler.

Vis Medlemmets Profil

57 Re: 1974 Suzuki AC50 on Man 6 Jul 2015 - 11:35

Enig i at der er litt vanskelig å pusse opp deler som mangler, men man må ikke gi seg... pirat

Vis Medlemmets Profil

58 Re: 1974 Suzuki AC50 on Fre 10 Jul 2015 - 9:36

Endelig ferie så i denne updaten så blir det litt om oppussing av hjulene. Fikk tak i et parti med NOS japanske felgbaner, 1.20" foran og 1.40" bak. Var en kar som annonserte disse på FINN, det var jo riktig dimmensjon så jeg kjøpte disse da det ikke er så lett å få tak slike japanske felgringer lenger. Disse har betydelig bedre kvalitet enn de som selges på ebay og andre steder har jeg blitt fortalt.

Orginale eiker dukker opp eBay i ny og ne men eikene bak var i grunn bra så de ble kun polert opp igjen. Foran ble det nye orginale eiker. Desverre så glemte jeg å ta bilder av bakhjulet når jeg holdt på med det men tok noen bilder av forhjulet. Prosessen er jo den samme. Suzuki AC har 36 eiker, dvs 18 på hver side. Det er 9 par pr side og 5 eikerhull mellom hvert par. Jeg startet opp med første eiken etter ventilhullet og så er det bare å træ eikene på, par for par. Bruk et annet hjul som mal så er det veldig enkelt. Husk at det er forskjell på "innereike" og "yttereike". Innereiken har en tilnærmet 90 grders vinkel men yttereiken har en ca 30 grader.

Navet ble pusset, syregrunnet, to strøk baselakk og to strøk klarlakk. Bruk klarlakk av god kvalitet.

Her har jeg begynnt å sett opp hjulet igjen!

Et verksted tar ca 1000 kr for denne jobben men om man er interisert og tolmodig så klarer man dette selv. Ballanseringen, eller "klokkingen" er et tidkrevende arbeid men det er ikke så vanskelig. Juster "høyden" først og så sideveis. Etter noen runder med slakking og stramming så er hjulet rundt. På en moped som ikke kjører så fort så har jeg den erfaringen at høyde og sidekast på opptil 1-2mm går helt greit, men jeg ville ikke kjørt i 200 med det Rolling Eyes

Det begynner å dra seg til nå med ferdige smådeler. Skal begynne å montere mer til uken om det ikke blir knallvær.

Vis Medlemmets Profil

59 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 11 Jul 2015 - 18:26

Bromm skrev:Det begynner å dra seg til nå med ferdige smådeler. Skal begynne å montere mer til uken om det ikke blir knallvær.

Knallværet glimrer med sitt fravær, ihvertfall her i området. Hvor holder du hus hænne, Bromm?

60 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 12 Jul 2015 - 8:32

KliffArne skrev:
Bromm skrev:Det begynner å dra seg til nå med ferdige smådeler. Skal begynne å montere mer til uken om det ikke blir knallvær.

Knallværet glimrer med sitt fravær, ihvertfall her i området.  Hvor holder du hus hænne, Bromm?

Bor langsmed kyststripa i Vestfold sunny cheers

Vis Medlemmets Profil

61 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 12 Jul 2015 - 21:04

Bromm skrev:
KliffArne skrev:

Knallværet glimrer med sitt fravær, ihvertfall her i området.  Hvor holder du hus hænne, Bromm?

Bor langsmed kyststripa i Vestfold sunny  cheers

Heldig du sunny

62 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 12 Jul 2015 - 22:39

KliffArne skrev:
Bromm skrev:
KliffArne skrev:

Bor langsmed kyststripa i Vestfold sunny  cheers

Heldig du sunny

Jepp, og klager ikke Wink
Men jobber sammen med noen vestlendinger som klager fælt på været for tiden Laughing

Vis Medlemmets Profil

63 Re: 1974 Suzuki AC50 on Ons 15 Jul 2015 - 19:34

Artig lesing! Gøy at du dokumenter så bra!

Har du prøvd å demontere oljeslangene? Det er en kule og fjær ved banjoen som hindre olje i å renne ned i veivhuset når motoren ikke går.

Jeg hadde problemer med mye røyk og olje i eksosen etter en tids lagring. Fant NOS slanger på nettet, men skal være mulig å overhale de originale også

Vis Medlemmets Profil

64 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 16 Jul 2015 - 8:44

Øyvind skrev:
Har du prøvd å demontere oljeslangene? Det er en kule og fjær ved banjoen som hindre olje i å renne ned i veivhuset når motoren ikke går.

Jeg hadde problemer med mye røyk og olje i eksosen etter en tids lagring. Fant NOS slanger på nettet, men skal være mulig å overhale de originale også

Denne motoren har jeg ikke kjørt skikkelig med, kun ved kjøp, for å se at alt funket, hvilket det gjorde, selv om motoren var slitt og noen deler måtte byttes.
Oljeinjektorslangene var i veldig god stand så de ble bare kontrollert at de fungerte ved at jeg kjørte oljepumpa med drillen etter overhaling.
Var ikke klar over at det var slike kuleventiler i slangene. På hvilke banjoer sitter de, på pumpesiden eller på veivsiden?
Må sjekke dette videre for potta på denne var veldig full av olje og jeg brukte endel tid på få renset den.

Bruker litt tid på å dokumentere ja. Jeg liker alltid å planlegge før jeg setter i gang med prosjekter, uansett hva det er. Når jeg skulle i gang med denne så fant jeg lite på nettet, var i grunn kun din tråd som var brukelig og lærerik, så derfor tenkte jeg det kunne være intresant for andre også med en AC tråd til Wink

Vis Medlemmets Profil

65 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 16 Jul 2015 - 10:14

Par ting å merke seg ved Suzuki CCI system:
Akselen for wirearmen på pumpa kan settes 180grader feil på wirearmen(gir masse olje på tomgang og nesten 0 på fullt)
På de større er det enveisventiler på slanger fra veivhus og opp i spyleporter for å hindre oppbygging av olje i veivhus-disse må stå rette veien og fungere.

Vis Medlemmets Profil

66 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 16 Jul 2015 - 10:57

Ja innstilling av CCI-systemet er noe av det som vi syndet mest med husker jeg med det resultat at det ble skjært noen motorer før vi fikk lært oss innstilling av oljepumpen.

Kan ta litt om innstillingen av CCI på AC/A100:

På forgasserstempelet er det et merket, nesten nederst på stempelet, synes på dette bildet.  For justering av oljepumpen vrir man på gassen slik at øvre del av dette merket er jamt med øvre kant av venturien.

Når merket på gasseren er stilt inn så skal merket på pumpeakselen stå rett utfra merket på pumpen. Merkene synes nesten ikke på dette bildet, men er heller ikke stilt inn på bildet. Begge punkt(på gasser og pumpe) justeres inn mens gasswiren er aktivert.

GT/T-sykklene, samt nyere lettvektere har andre innstillingsmetoder.

Litt dårlig bilder da disse ikke er tatt for å vise innstillingen, men prinsippet fikk jeg vel forklart.

Vis Medlemmets Profil

67 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 16 Jul 2015 - 11:10

her ser du innfestningen av armen på de litt større motorene-her er det mulig å montere armen 180 grader feil på akselen siden den går fritt rundt uten armen påmontert.

på 50/100ccm er det bare den ene siden av akslingen som er flat.

Vis Medlemmets Profil

68 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 16 Jul 2015 - 12:15

mekkern skrev:
her ser du innfestningen av armen på de litt større motorene-her er det mulig å montere armen 180 grader feil på akselen siden den går fritt rundt uten armen påmontert.

på 50/100ccm er det bare den ene siden av akslingen som er flat.

"Ser" ingenting, men skjønner hva du mener. Mener jeg kødda med det på en GT380 jeg hadde. Kjøpte den med skjært motor og der var det wireskiven på pumpa som var rundt, dvs mutteren hadde løsna slik at akslen gikk rundt på skiva. Mange som har kødda det mer til enn å har reparert når det gjelder CCI-systemet til Suziki. Skume saker Laughing

Vis Medlemmets Profil

69 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 16 Jul 2015 - 13:09

ser du på bildet så ser du at akslingen inni mutteren (som holder armen) er flat på 2 sider mens den på 50/100ccm er flat på bare 1 side.

Vis Medlemmets Profil

70 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 16 Jul 2015 - 13:15

[quote="mekkern"]ser du på bildet så ser du at akslingen inni mutteren (som holder armen) er flat på 2 sider mens den på 50/100ccm er flat på bare 1 side.[/queote]

Jepp. Var bare det at bildet ikke var aktivt, men det kom etter at jeg hadde postet svaret bounce

Slike ting er viktig å merke seg ja, ta et bilde eller noe FØR man demonterer er ikke så dumt.
Takk for info!

Vis Medlemmets Profil

71 Re: 1974 Suzuki AC50 on Tor 16 Jul 2015 - 18:49

Fikk gjort litt i dag og Cool
Luftfilterboksen måtte jo også lakkes så den har egentlig vært ferdig en stund. Slenger inn noen bilder av prosessen fra en sliten til en "ny". Brukte lakkfjerner da det er ganske tynnt stål i boksen.

Etter lakk

Ferdig montert

Pusset opp de orginale slangeklemmene og ny orginal luftfilterinnsatts montert, så da blir det nok fart i den Twisted Evil

Har og fått tak i noen andre sjeldne deler etter mye leting.

Orginal lyddemper og pyntering til lykterørene

Fikk også endelig tak i tidsriktig deksel foran forgasseren. Ikke så pent men dekselet er støpt og dermed ganske tykkt så etter litt sliping og polering så ble det slik

Morro når det blir såpass bra, det er jo det som er restaurering Very Happy

Sist endret av Bromm den Lør 25 Jul 2015 - 8:34, endret 1 gang (Reason for editing : fikset link)

Vis Medlemmets Profil

72 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 25 Jul 2015 - 10:23

Mens andre har diskutert kongehus og opplyst oss om Norges økonomi så har jeg fått gjort litt innimellom andre ferieaktiviteter.

Moppa må jo ha en sal så det var noe jeg satt tidlig i gang med å skaffe deler til. Har jo skjønt det etterhvert at det er lik sal på AC fra 71-74 og at de er umulig å få tak på. Etter mye om og men fikk jeg tak i en salbunn, eller rettere sagt restene av en salbunn, samt restene av skumgummien til salen. Bare å få tak i dette skrotet har jo tatt et år Rolling Eyes Jeg har ikke restaurert en sal før men har jo fikset opp bilinnredninger så var ikke så veldig bekymret for at dette ikke skulle bli sånn nogenlunde greit.

Salbunnen jeg fikk tak i:

Trodde først jeg skulle kunne redde den men fant ut at den var rustet så mye at den enkelte steder ble bulket når jeg trykte på med fingeren  Crying or Very sad

Men i en skrotkasse jeg har fra et delekjøp så lå det en sal fra en 79 modell og ved litt studering så fant jeg ut at den fremre delen av denne salbunnen er ganske lik de fra 71-74. Selve 79-salen er jo mye lenger så den bakre delen måtte lages ny. Kikket også på saler fra 75-78 men fant ut at de er ikke brukenes til ombygging så derfor satte jeg i gang med 79-salen.

Desverre så fikk jeg slettet noen bilder av prosessen men noen bilder har jeg så får heller forklare litt.
Bakre delen på 79-salen er for bred og lang så den måtte lages ny. Kappet av 79-salen, banket ut en ny bakdel av 0,7mm stålplate med den rustne bunnen som mal, tilpasset og sveiste så sammen delene:

Orginalt så er det bakre salfestet sveiset fast i bunnplaten men jeg valgte å sveise fast to bolter slik at salen kan tas av uten at salfestet må av, det er nemmelig ganske køddent å få på boltene som holder/fester skjerm, sal og bagasjebærer i ett. Kantene på salbunnen ble trimmet med den gamle salbunnen som mal. 79-salen har større sidekanter enn 71-74 salen så her slipper man å sveise på noe mer plate.

Videre så må 79-salen forlenges ca 1 cm i forkant, her ble det sveiset inn en bit stål.

Rust er problemet med disse salene da de er av 0,7-0,8mm stål, kun et tynt lag lakk og etter 40 år er de helt opprustet. Rusthull var det også i den 79-salen men ikke værre enn at jeg å sveiste de igjen. Brukte keramisk backing(faktisk så brukte jeg kaffekruset mitt  Razz men det funker veldig bra som backing) og da er det fort gjort å sveise igjen en 10-12 rusthull.

Sveiste inn fester for trekket(kanskje vanskelig å se på bildet), rustbehandelet overflaterusten og det nye stålet, lakket tre strøk svart lakk og tapet på kraftig svart tape på kantene av salen, dette for å beskytte trekket da kantene blir ganske skarpe men 0,7mm stål. Borret også opp dreneringshull, noe som skulle sikkert hadde forlenget levetiden på disse salene om Suzuki hadde gjort det også.

Når så salbunnen var klar så var det skummet sin tur. Orginalt er skummet bygget opp av mange smådeler(noen av de siste salene i årene 71-74 skal hvisnok av press-støpt skum) men jeg fikk ikke tak i skum med rett fasthet, eller densitet heter det kanskje??, så da kunne jeg ikke bygge opp skummet etter orginalen.
Jeg valgte da å bygge om skummet fra den 79-salen. Rusten fra salplaten satt fast i skummet så det fjernet jeg enkelt med en skrape. Litt skjæring, liming, oppbygging og til slutt sliping med flapdisk, så passet den bra. Jeg brukte god gammelt Bostic kontaktlim som legges på med pensel. Dette limet er suverent og sitter som støpt. Vet ikke om dette selges lenger da enn blir litt glad når enn bruker det cyclops , har sikkert hatt denne boksden i snart 20 år.
Legger ved bilder av jobben.

Litt mer skumbilder

Siden jeg ikke fikk tak i slik 2mm skumplast så brukte jeg en såkalt platevatt som jeg svøpte inn skummet med. Dette er for å trekket skal ha noe bløtt å forme seg på og så blir saltrekket mye jamnere. Her brukte jeg spraylim for å feste vatten.

Dette med trekk til tidligere AC er ikke så enkelt. Har mailet frem og tilbake med div leverandører før jeg endte opp med et trekk. Så viste det seg at AC50 i 74 fikk en annen sal, dvs et annet skum med en litt annen profil bak. I Norge så er AC levert med samme sal fra 71 til og med i 74 så derfor måtte jeg se etter saltrekk fra tidligere USA-modeller(70-71) fikk jeg beskjed om. Det fikk jeg tak i men er ikke rette typen da de norske modellene har hvisnok en anne skrifttype???, jaja, noe skal enn jo bruke penger på  Razz  Trekket jeg fikk tak i var ikke av god kvalitet heller og passformen er så som så. Har funnet et sted som selger de rette trekkene så skal bestille nytt trekk og trekke om til vinteren. De blanke knottene er kun løse og ikke gjennomgående som orginalt. Har også funnet slike bolter til 10$ stk  Mad

Som dere ser så er ikke passformen bra nok, men det ligner en orginalsal Razz
Måtte jo prøve den sammen med tanken(som ikke har fått den siste klarlakken over dekalene ennå).

Videre nå så er det litt småtteri å montere, eletrisk oppkobling, lakke tanken det siste strøket og så oppstart og tuning av motor. Noe annet småtterier er det også. Mer om det neste gang.

Vis Medlemmets Profil

73 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 25 Jul 2015 - 11:01

Imponert jeg cheers

Vis Medlemmets Profil

74 Re: 1974 Suzuki AC50 on Lør 25 Jul 2015 - 18:35

Slettes ikke så værst.. Men å velge å jobbe, fremfor å diskutere kongehus, det finner jeg litt snodig.. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

75 Re: 1974 Suzuki AC50 on Søn 26 Jul 2015 - 10:47

Trollerud skrev:Slettes ikke så værst.. Men å velge å jobbe, fremfor å diskutere kongehus, det finner jeg litt snodig..  Rolling Eyes

Sant det men oppstartsfeberen er vond å stagge Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next