Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Pottit, soltempel, gartnerkunster og annen matnyttig aktivitet

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 3]

For de med grønne finger og jordblandet olje under neglene.
Nå i veksttider hvor potetene både sitter og står rundt om i de mange kjøkkenhager og melkekartonger.
Da er herved tråden laget.
Jeg kan føre statistikk over bringebæravlinga mi, og verpekurven til hønene cheers

Vis Medlemmets Profil
Når er det trygt å sette ut tomatplantene?

Vis Medlemmets Profil
Hvem skal komme seirende ut av kampen om de beste solforholdene i grønnsakshagen, blomkål eller kålrot?

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Når er det trygt å sette ut tomatplantene?

Du bør være sikker på at nattefrosten ikke tar de hvertfall, men når de er 10-15 cm høye. Du kan jo safe med agrylduk over om natta..

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Hvem skal komme seirende ut av kampen om de beste solforholdene i grønnsakshagen, blomkål eller kålrot?
Tror at kålrota vil får større bladmasse og vil overgå blomkålen når sola er lav.

Vis Medlemmets Profil
Kan man ikke ete fesk uten potteter får man bare svelt Suspect

Sist endret av jhn den Søn 3 Mai 2015 - 23:12, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil
Dette må være begynnelsen på slutten. Poteter og tomatplanter, hva blir det neste?

Hekleopskrifter eller kniplinger affraid

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:Dette må være begynnelsen på slutten. Poteter og tomatplanter, hva blir det neste?

Det neste er hvorfor Solomon bygde sitt tempel på en klippe. Jeg kommer til den litt senere. Og hvorfor man gjør seg selv en bjørnetjeneste når man driver og slår sammen ord. Som bjørnetjeneste. Og andre. Kommer til det også med tider og stunder.

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:
Trollerud skrev:Hvem skal komme seirende ut av kampen om de beste solforholdene i grønnsakshagen, blomkål eller kålrot?
Tror at kålrota vil får større bladmasse og vil overgå blomkålen når sola er lav.

Min feil. Upressist spørsmål. Prøver igjen.

Når jeg skal VELGE hvor jeg skal sette kolrot og hvor jeg skal sette blomkål, HVEM bør få de beste solforholdene, og hvem må ta til takke med det som blir igjen?

Hvem av dem krever mest sol for å gi meg en OK avkastning på investeringen min?

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:
Trollerud skrev:Når er det trygt å sette ut tomatplantene?

Du bør være sikker på at nattefrosten ikke tar de hvertfall, men når de er 10-15 cm høye. Du kan jo safe med agrylduk over om natta..

Alle sammen er vel godt og vel halvmeteren, til og med dem jeg har beskjært.

Jeg lar dem stå inne i en dom av plast så godt som hele sommeren uanz, dette landet er ikke helt varmt nok for gullepler. Satser på at det er slutt på frostnettene nå, så da kan jeg bære dem ut og sette dem opp i okkulte mønstre på Soltempelplassen allerede idag, det er jo Fullmåne nå! monkey

Vis Medlemmets Profil
Je forpakter bort alt..........til den blåeste bonden i bygda. Sleep

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:
Palma skrev:

Min feil. Upressist spørsmål. Prøver igjen.

Når jeg skal VELGE hvor jeg skal sette kolrot og hvor jeg skal sette blomkål, HVEM bør få de beste solforholdene, og hvem må ta til takke med det som blir igjen?

Hvem av dem krever mest sol for å gi meg en OK avkastning på investeringen min?
Så sant du ikke setter dem dønn i veggen på den mest skyggefulle plassen du har på farmen din så tror jeg det er nok lys for alle.  Men det er jo adskillig flere faktorer som spiller inn enn sollyset da. For fotosyntesen sin del er det lys nok til alle.
Kålvekster er blandt de mest næringskrevende vekstene du har i hagen din. Det er og smart å kalke der du skal ha kålvekster avhengig av hvordan pH'n er i jorda selvsagt..

Har du stort areal ?

Edit: Forresten Troller'n, Sjekk jordtemperatur før du slenger bønnene i jorda, den bør være over 16C. Det hjelper ikke om månen er riktig i forhold til Venus og jupiter hvis ikke tempen er der. Men du har vel fyra offerbål til Dionysos så tempen er vel høg nok

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:Dette må være begynnelsen på slutten. Poteter og tomatplanter, hva blir det neste?

Vi siterer Churchill;
Dette er ikke slutten. Det er ikke engang begynnelsen på slutten. Men det er kanskje slutten på begynnelsen.

lol! elephant geek

Vis Medlemmets Profil
WagenLagenKranken, Von skrev:

Vi siterer Churchill;
Dette er ikke slutten. Det er ikke engang begynnelsen på slutten. Men det er kanskje slutten på begynnelsen.

lol! elephant geek

Men mat ska'rem ha !!!!!

Vis Medlemmets Profil
16 grader i jorda? Det var da voldsomt.. Tror de får lære seg å ta til takke med litt mindre enn det. Jeg måtte en tur til Storbyen for å få tak i en gammal bok om Mortmainlovene, og en ny kortstokk Tarotkort, så tomatene måtte vente litt. Tror jeg bærer dem ut imorgen.

Stressfaktoren etter å ha kjørt bil i Oslo er ikke ubetydelig for en gammal skute, jeg må hvile litt i rolige farvann før jeg finner på noe mer idag. Og selvsagt var Tarotkort utsolgt, men sånn er verden noen ganger. Får glede meg over at etterspørselen for okkulte saker og ting igjen er stigende..

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:en ny kortstokk Tarotkort, .

tror jeg du har en mulighet til diagnose som kan gi deg evig hjelp fra NAV.....

Vis Medlemmets Profil
Jeg vil jo ikke ha NAV hjelp, egentlig.. Jeg vil egentlig leve uten samfunnets plikter og privilegier, derfor gjør jeg min due diligence, slik at jeg en dag kan oppnå mitt mål.

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Jeg vil jo ikke ha NAV hjelp, egentlig.. Jeg vil egentlig leve uten samfunnets plikter og privilegier, derfor gjør jeg min due diligence, slik at jeg en dag kan oppnå mitt mål.

Høres bra ut Troller'n. Har du fått det inn i aktivitetsplanen din på NAV slik at de vet hva du driver med....

Og BTW du kan vel sende meldekorta på søndag ?
Og har du tenkt på at det er kanskje NAV som vil ha deg, lukter konspirrasjon lang vei her...
Hva er NAV sitt egentlige mål..... affraid affraid affraid

Vis Medlemmets Profil
Vedr hvem som vil ha hvem og alt det der, så slår jeg meg helt til ro med at jeg ikke kan få til noe som helst uten kunnskap, og kunnskap tar laaaang tid å samle opp.. Så jeg stresser det overhodet ikke.. Jo mer man lærer, jo mindre frister A4-livet.

Så; Hvor motstandsdyktige mot frost og kulde er høner, egentlig? Kan høns klare seg uten tilsyn noen dager, (tenker vinterstid) eller er man bundet på hender og føtter om man anskaffer seg noen eksemplarer av Guds fjærkre?

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Vedr hvem som vil ha hvem og alt det der, så slår jeg meg helt til ro med at jeg ikke kan få til noe som helst uten kunnskap, og kunnskap tar laaaang tid å samle opp.. Så jeg stresser det overhodet ikke.. Jo mer man lærer, jo mindre frister A4-livet.

Så; Hvor motstandsdyktige mot frost og kulde er høner, egentlig? Kan høns klare seg uten tilsyn noen dager, (tenker vinterstid) eller er man bundet på hender og føtter om man anskaffer seg noen eksemplarer av Guds fjærkre?

Høner er utrolig kule. De har et utrolig sosialt liv seg i mellom. med et rikt utviklet spekter av varsling osv osv.
Men mange dager uten tilsyn....Tja. Alle dyr bør vel ha tilsyn, ok hva med elg og rådyr osv... Ok. Det finnes endel forautomater så det er ikke noe problem, på vinterstid er vann som fryser et problem, men ikke større enn at det kan løses. Ellers så er hønene lettstelte dyr. Vi har forresten Islandsk landnamshøne

Vis Medlemmets Profil
Må bli noe høns med tider og stunder. Må bare få bygd ett nytt hønsehus, da det gamle er opptatt. Etter at Soltempelet er ferdig, kanskje.. Noen svin må jeg også ha. Satser på at de ikke trenger så stor skog for å trives. Plassen jeg har hadde både høner, to kyr og en gris i gamledager, grisen hadde vel en plass på 2,5 x 1 x 1,5 meter, tenker jeg.. Jeg vet ikke om jeg synes det var helt OK behandling av dyr..

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev: ...  Jeg vet ikke om jeg synes det var helt OK behandling av dyr..
Om du kaller det svinepelsoppdrett tror jeg det er lovlig med enda mindre bur ... just sayin .

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:
Trollerud skrev: ...  Jeg vet ikke om jeg synes det var helt OK behandling av dyr..
Om du kaller det svinepelsoppdrett tror jeg det er lovlig med enda mindre bur ... just sayin .
Skal trollis ha barn pig

Vis Medlemmets Profil
Mange har jo svin på skogen, Trollis har vel kanskje smågris i skogkanten bounce

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Next