Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Pottit, soltempel, gartnerkunster og annen matnyttig aktivitet

Gå til side : Previous  1, 2, 3

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 3]

KliffArne skrev:

Jeg tror det bare er spørsmål om tid før du får besøk fra Grimstad, og Iberiaene får konkurranse om ølet...   og må fortsette på kålen

Se det! En misforståelse ute og går?!

Her koster jeg ikke på dyrbar øl for sneglefaen, nei, det er tomme plastkrus som er plassert ut som sneglehinder...

Vis Medlemmets Profil
Hver gang jeg ser meg i speilet ser jeg ei MC-snegle,bare så det er skrevet... Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil
Hver gang Donald ser seg i speilet, ser han en Mc Donald.. Eller var det Mc Duck?

Vis Medlemmets Profil
Han MCdonald har etablert avdelingskontor i Brumunddal der han selger katte og latte... affraid
...og like ved skal det bygges et seksti meter høyt hotell...det forrige på tjue meter gikk konk..men det er behov lell.. lol!

Vis Medlemmets Profil
I tilknytning til et hvert Soltempel bør det være en bakeovn, slik at djeveldyrkerene kan få en matbit innimellom slagene?
Jo, det synes nå hvertfall jeg, så jeg er igang med en "Pizzaovn", type vedfyrt.

Det er en blog ute på verdensveven, der en kar bygger noe tilsvarende, og jeg har tenkt å herme litt etter den.

Nå kommer utfordringen:

Hvordan magasinere varmen på best mulig måte?

Fyren på bloggen bruker salt under den ildfaste steinen i ovnen. Jeg liker ikke kombinasjonen betongdekke + salt.

Jeg har altså bygd opp konstruksjonen som skal huse ovnen i betong, typ forskalingsblokker + betong. Dekket ovnskammeret skal mures på er 10 cm betong.

Pratet med en fagmann, som forklarte at salt brukes fordi salt magasinerer varmen bra / best (?).

Her er min plan: Ildfast stein rett på betongdekket, men gjerne tjukkere stein enn vanlig. Mure vegger og hvelv som anbefalt, ref denne

Sand rundt murt ovnsrom, og betong over sand. Og så isolere hele sulamitten med 10 cm Rockwool utvendig, både vegger, dekke (altså under dette) og tak.

Vil ikke dette "magasinere" varmen i hue og r?

Salt er vel ingen god venn av betongen, og salt vil vel med tider og stunder sive ut? Tenker på kondens / etc..

Kom igjen, lir av dere deres beste ovnsteorier, blir ikke noe nattmat på dere om denne ovnen ikke blir brukbar. Med "dere" menes de potensielle djeveldyrkerene Hæggis klarer å trumfe sammen til Messe i Sande når Hæggis klarer å organisere slikt..

Vis Medlemmets Profil
Å bruke salt har jeg aldri hørt om før, det høres i utgangspunktet noe merkelig ut. Jeg har derfor sammenlignet salt og tørr sand, og har funnet data for en del andre materialer:

Spesifikk varmekapasitet kJ/(kg K):
Salt 0,88
Tørr sand 0,80
Teglstein, vanlig 0,9
Teglstein, hard 1,0
Trekull 1,0
Furu 2,5
Betongstein 0,75
Luft 1,0
Vann 4,18
Aluminium 0,91
Stål 0,49

Densitet salt 1.280 kg/m3
Densitet tørr sand 1.600 kg/m3

Om vi antar 10 cm oppbygging, får vi (ser bort fra betongunderlaget, som er det samme for begge):

Salt: 1.280 kg/m3 x 0,1 m x 0,88 kJ/(kg K) = 112,6 kJ/(m2 K)
Sand: 1.600 kg/m3 x 0,1 m x 0,80 kJ/(kg K) = 128,0 kJ/(m2 K)

Som vi kan se, så har en gitt tykkelse med tørr sand større varmekapasitet (varmelagringsevne) enn samme tykkelse med salt, men det er ikke så store forskjeller. Men hvorfor velge salt?

Husk at jo mer varmelagring du ønsker deg, jo mer må du fyre for å få opp varmen i ovnen, men den vil da holde på varmen lenger. Det er fornuftig å isolere på utsiden, for å hindre varmetap til omgivelsene. Varmen ønsker man å styre innover i ovnsrommet.

Vis Medlemmets Profil
Husk forresten at betong inneholder vann, du må ha ildfast stein innvendig i ovnsrommet på alle flater, ellers vil du få store avskallinger. Fyr opp litt forsiktig i starten, slik at betongen får anledning til å tørke ut.

Gudd løkk! Så håper jeg en gang å få servert hjemmelaget italiensk pizza med tomater og basilikum fra din egen hage, stekt i selvbygd pizzaovn... Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Tror jeg slår meg til ro med at det blir sand.. Og utvendig isolasjon.

Satser på at denne kan prøves ut på høsten en gang, til tross for dårlig sommertemperaturer, kan det hende det blir noen få tomater, da kan jeg ringe og invitere deg på lokalprodusert italiensk mat! Cool

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:
Satser på at denne kan prøves ut på høsten en gang, til tross for dårlig sommertemperaturer,

Hvis du begynner å fyre nå, så har du vel varmen ila September..

Trollerud skrev:
Satser på at denne kan prøves ut på høsten en gang, til tross for dårlig sommertemperaturer,

Hvis du begynner å fyre nå, så har du vel varmen ila September..

Er det blitt noe pizza-servering her, da?

Vis Medlemmets Profil
Ligger litt bak skjema her... (også) Rolling Eyes

Blir ikke noe prefab greier, nei! Alt bygges fra bunn!

Hadde en byggetegning på forrige PC, men den døde, og jeg har ikke greid å Google fram tegninga igjen.. (Har ikke prøvd så hardt heller.. Lat. Det er meg..)

Det som har skjedd, er at jeg har fått smart telefon, og burde i teorien nå kunne begynne å ta litt bilder av Satan-tempelet jeg bygger ulovlig. (Må jo være lov å bygge Djeveltempel uten å spørre kommunen, tenker nå jeg?)

Jeg bygger litt, endrer planer, forandrer litt, og bygger på nytt. Til helgen må jeg klare på gjøre ferdig forskaling av utkraget dekke, og gjøre ferdig planering og markisolasjon, så satser jeg på gulvstøp om en uke eller to..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3