Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Gammel R1 trenger TLC

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Gammel R1 trenger TLC on Fre 8 Mai 2015 - 23:26

Har kjøpt en gammel R1 som skal være et kjørbart prosjekt tenkte jeg..
Sykkelen har en bulk i tank, har høy km stand, 86 000km. Sliten lakk over alt, noen kåpeskader og sprekker i kåper. dårlige/stygge skruer all over the place.
Men den går veldig fint, ingen ulyder å drar fint. Nye dekk, kjede og drev. Scottoiler(Jævla gris!), bagster, bagster veske, softbags med toppveske, ny - ubrukt original eksos følger med.

Planen er å kjøpe ebay kåpesett med originale farger; http://www.ebay.com/itm/Red-Black-White-Complete-Body-Kit-Fairing-Injection-for-1998-1999-Yamaha-YZF-R1-/361281796091?fits=Year%3A1999%7CMake%3AYamaha&hash=item541e12b7fb&vxp=mtr

Det meste av prosjekteringen blir vel til høst å vinter, men noe kan gjøres underveis.
Må få seg full motorsjekk av forgassere, ventiler etc.

ny tank eller få reparert den gamle. Noen som har liggende en rød uskadd tank til R1?  Basketball

Nye skruer på alt fra kåper til bremseskiver. Pro Bolt har myyye fint Twisted Evil http://www.pro-bolt.com/vaf/product/list/?category=%3F&Type=8&Manufacturer=86&Model=1764&Year=1807&x=27&y=10

Skal prøve å legge inn noen bilder her.
Dere vil (forhåpentligvis) se et bilde av styredemper mot styrekrone, skal det ikke være noen ting mellom der??

Har nå egentlig endelig bestemt meg for å kjøpe løftebord, vil ha et stabilt(!) bord av høy kvalitet, til innbrudspris. Anyone??

Harleyen i bakgrunn er forøvrig snart på markedet  Laughing

" />
" />" />" />" />

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Gammel R1 trenger TLC on Lør 9 Mai 2015 - 9:24

Rart å se betegnelsen "gammel" på en R1, men de begynner jo å dra på årene disse nå. Når var det R1 kom på markedet, 98?

Ang disse kåpesettene så er det vel noe forskjellig kvalitet på plasten på disse. En kompis kjøpte et sett til sin R6 for noen år siden av en på FINN som solgte slike sett. Settet passet bra men hadde noe tynt med klarlakk så hele sette ble mattet med fint slipepapir og så lakket jeg det med 2-3 lag klarlakk ekstra. Dette settet sitter på sykklen den dag i dag og ser forsatt bra ut, dog har nok basefargen bleknet noe men alt i alt så ser den grei ut. Er en blå R6 dette. En annen kompis kjøpte en annen type kåpesett til sin 900RR og det var bare drit, plasten var så tynn og myk at det var helt latterlig. Kåpen og kåpeglasset levde sitt eget liv når en kom godt over de norske fartsgrenser.

Ellers så ser sykkelen din komplett ut og det er alltid et godt utgangspunkt.

Blir spennende å se fortsettelsen her :)

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Gammel R1 trenger TLC on Lør 9 Mai 2015 - 22:16

Bromm skrev:Rart å se betegnelsen "gammel" på en R1, men de begynner jo å dra på årene disse nå. Når var det R1 kom på markedet, 98?

Ang disse kåpesettene så er det vel noe forskjellig kvalitet på plasten på disse. En kompis kjøpte et sett til sin R6 for noen år siden av en på FINN som solgte slike sett. Settet passet bra men hadde noe tynt med klarlakk så hele sette ble mattet med fint slipepapir og så lakket jeg det med 2-3 lag klarlakk ekstra. Dette settet sitter på sykklen den dag i dag og ser forsatt bra ut, dog har nok basefargen bleknet noe men alt i alt så ser den grei ut. Er en blå R6 dette. En annen kompis kjøpte en annen type kåpesett til sin 900RR og det var bare drit, plasten var så tynn og myk at det var helt latterlig. Kåpen og kåpeglasset levde sitt eget liv når en kom godt over de norske fartsgrenser.

Ellers så ser sykkelen din komplett ut og det er alltid et godt utgangspunkt.

Blir spennende å se fortsettelsen her :)

Takk for det!

Ja R1 kom i 1998 første gang, de var lik i 98 og 99.
Som du sier så er sykkelen komplett, den er fult brukbar som den er. Det er også derfor jeg kjøpte akkurat den, for å ha et prosjekt som står hele sommeren å må fikses på er ikke aktuelt. Da må det bli en sykkel nr 2.
Som du sier er jeg veldig redd for at kåpesettene skal være av alt for dårlig kvalitet, men her må jeg nesten bare ta en råsjangs.. Planen var allerede å ha et par ekstra strøk med klarlakk på. Hvordan klarlakk bruker du, typisk sprayboks fra BT affraid , Eller er du proff lakkerer å kjører på med sprøyte å hele greia??

Har allerede bestilt skruer å bolter for nesten 2000kr, så nå blir det å vente på deler før det shines å fikses litt bounce

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Gammel R1 trenger TLC on Søn 10 Mai 2015 - 14:19

Ikke proff lakkerer jeg, kun hobby, men bruker sprøyte og 2K-lakk. Om du ikke mestrer sprøyten selv så spør et lakkeringsverksted om hvor mye de skal ha for å legge på 2-3 strøk klarlakk. Om du spør så kan du sikkert få lov til å mattslipe selv med den korngraderingen de ønsker så er jobben dems meget enkel og burde ikke koste så mye.

Om du går til ei malesjappe med godt utvalg av billakk så finnes det 2K lakk på boks å få kjøpt. Disse er av en langt bedre kvalitet på både lakk og dyse og her kan man med litt trening få til meget gode resultater. Styr unna 1K-lakk om du ikke vet at lakken tåler bensin. Mange av disse billige 1K-sprylakkene tåler ikke bensin.

2000 kr i skruer affraid kan jo få en hel moppe for den summen Razz men blir jo veldig bra da med nye, friske skruer. Hva ble det da, aluminium eller noe edlere?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Gammel R1 trenger TLC on Søn 10 Mai 2015 - 23:03

Bromm skrev:Ikke proff lakkerer jeg, kun hobby, men bruker sprøyte og 2K-lakk. Om du ikke mestrer sprøyten selv så spør et lakkeringsverksted om hvor mye de skal ha for å legge på 2-3 strøk klarlakk. Om du spør så kan du sikkert få lov til å mattslipe selv med den korngraderingen de ønsker så er jobben dems meget enkel og burde ikke koste så mye.

Om du går til ei malesjappe med godt utvalg av billakk så finnes det 2K lakk på boks å få kjøpt. Disse er av en langt bedre kvalitet på både lakk og dyse og her kan man med litt trening få til meget gode resultater. Styr unna 1K-lakk om du ikke vet at lakken tåler bensin. Mange av disse billige 1K-sprylakkene tåler ikke bensin.

2000 kr i skruer  affraid kan jo få en hel moppe for den summen Razz  men blir jo veldig bra da med nye, friske skruer. Hva ble det da, aluminium eller noe edlere?

Skal høre med den lokale malingssjappa! :-)

Det er titan muttere til drev, 18stk rustfrie skruer til bremeskivene, nye styrelodd å div. alubolter til kåper. Men jeg tror det blir komplett, sølv/ubehandlet aluminiumskitt fra pro-bolt til kåper og motor etterhvert. Liker i grunn ikke at kåpene, motor å kåpeglass har svare bolter originalt, så alu tror jeg blir en fin vri :-)

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Gammel R1 trenger TLC on Man 11 Mai 2015 - 13:26

Kjøpte Kina-kåper til en sykkel for noen år siden, og de var ikke så verst dem. Men ikke som de originale. Men til den prisen, så er de bra.

R1 har vel vært brukt som banesykkel i alle år, det er sikkert noen som har et ubrukt kåpesett liggende?

7 Re: Gammel R1 trenger TLC on Man 11 Mai 2015 - 23:37

KliffArne skrev:Kjøpte Kina-kåper til en sykkel for noen år siden, og de var ikke så verst dem. Men ikke som de originale. Men til den prisen, så er de bra.

R1 har vel vært brukt som banesykkel i alle år, det er sikkert noen som har et ubrukt kåpesett liggende?

Akkurat det har jeg ikke tenkt på, å det var en god ide bounce

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]