Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Tåpelig spørsmål om batteri

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Tåpelig spørsmål om batteri on Lør 9 Mai 2015 - 16:32

Hei.Byttet batteri på min hornet 900 som medførte en del mer banning enn det jeg hadde trodd på forhånd.Spørsmålet mitt er:volten på batteriet som ble byttet virker fint,men er fordømrade treg å dra igang etter å ha stått en tid.Jeg har rett i at det bare er å kassere batteriet?ingen elektronisk mumbo jumbo ladermagi vil få batteriet i en akseptabel stand?

Tåpelige spørsmål,jeg vet siden jeg har kjøpt nytt batteri.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Tåpelig spørsmål om batteri on Lør 9 Mai 2015 - 16:39

Den tregstartinga, er den med det nye batteriet?

Hvis det er med gammelbatteriet, så er det nok gåent. Som oftest er det en eller flere av cellene (ialt 6 stk på et 12v-batteri) som er kaputskij eller kortsluttet. Da mister det ladingen fort og kapasiteten er lav/redusert.

Er det det nye batteriet, så er det enten D.O.A eller det er for lite (du har kjøpt et batteri med mindre Ah eller du har kjøpt et "fritidsbatteri" som ikke klarer å levere nok strøm i startøyeblikket).

Du sier "volten er bra". Hva mener du med det? Er det 12 volt på batteriet? Isåfall er det for lite. Et 12v-batteri er 13,8 V fullt oppladet. Når det er 12 volt på det, så er det ca 30% gjenværende kapasitet.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Tåpelig spørsmål om batteri on Lør 9 Mai 2015 - 17:03

bikeridr skrev:Den tregstartinga, er den med det nye batteriet?

Hvis det er med gammelbatteriet, så er det nok gåent. Som oftest er det en eller flere av cellene (ialt 6 stk på et 12v-batteri) som er kaputskij eller kortsluttet. Da mister det ladingen fort og kapasiteten er lav/redusert.

Er det det nye batteriet, så er det enten D.O.A eller det er for lite (du har kjøpt et batteri med mindre Ah eller du har kjøpt et "fritidsbatteri" som ikke klarer å levere nok strøm i startøyeblikket).

Du sier "volten er bra". Hva mener du med det? Er det 12 volt på batteriet? Isåfall er det for lite. Et 12v-batteri er 13,8 V fullt oppladet. Når det er 12 volt på det, så er det ca 30% gjenværende kapasitet.

Det var snakk om det gamle batteriet.Det hadde 13v når jeg tok opp-det gamle.Blir å kaste det.

Monterte lademåler,og selv med alt elektrisk på full guffe (inkludert varmeholker) viste det bra lading,så antar alt er gulle godt nå.Litt bekymret for at batteriet er lite (8ah),men får se på hvordan det fungerer i praksis.

Takk for svar:)

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Tåpelig spørsmål om batteri on Lør 9 Mai 2015 - 20:59

Det gamle er "brukt opp" hvis du har 12+ volt og drar tregt rundt.
8Ah er ikke store batteriet til din...
og når du har slike varmehåndtak som "senser" på strømmen når de skal slå seg av vil disse også ta litt av " snerten" i batteriet og sørge for at batteriet aldri står helt full-ladet etter tur/etter lading på sykkel(varmehåndtakene står på MINST 7 minutter etter motor er stanset-eller volten faller under 11.5V)

Husk å slå de av FØR du stanser..

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Tåpelig spørsmål om batteri on Lør 9 Mai 2015 - 21:35

mekkern skrev:Det gamle er "brukt opp" hvis du har 12+ volt og drar tregt rundt.
8Ah er ikke store batteriet til din...
og når du har slike varmehåndtak som "senser" på strømmen når de skal slå seg av vil disse også ta litt av " snerten" i batteriet og sørge for at batteriet aldri står helt full-ladet etter tur/etter lading på sykkel(varmehåndtakene står på MINST 7 minutter etter motor er stanset-eller volten faller under 11.5V)

Husk å slå de av FØR du stanser..

Lærte det the hard way i halden lol!

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]