Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

F800GS Gir-problem, Clutch?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 F800GS Gir-problem, Clutch? on Ons 20 Mai 2015 - 21:47

På min relativt nyerhvervede 2013 BMW 800GS er der problem når jeg girer fra 3 til 2 gir.
Gire opp er som normalt, samme for girng fra høy til lavere, bortsett fra 3 til 2.

Men problemet er av varierende art. Iblant girer den på 1.ste forsøk, men veldig ofte må jeg prøve 2 eller tre ganger før den går i inngrep.
Med sykkel på midtstøtta og motor stanset har jeg prøvd å gire med handmakt. Da glir den bestandig i gir på første forsøk.

Det frister å mistenke clutchen.

Sykkelen har bare kjørt 7K. Men fyren jeg kjøpte den av har brukt den til jobb kjøring i Oslo. Men bare 4,5K.
Kan mye sluring av clutch glasere lamellene og gjøre permanent skade selv etter så kort tid?

Dersom problemet ligger i skiftemekanismen burde vel problemet også være der med motor av og giring mens den står på støtta og bakhjulet rugles på med handmakt?

Jeg fristes å sette på en Rekluse cluth. Men dersom det er en garantijobb er det greit å beholde original tilstand til alt er fikset.

Som referanse har jeg prøvd jentungens F700GS, og den girer helt problemfritt, så det er definitivt ikke en normal situasjon.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Ons 20 Mai 2015 - 22:24

jeg vil tro at det er en feil i mekanismen-gaffelen/doggèn som kobler inn 2 gear,
egentlig den samme mekanismen som 2 til 3 men da motsatt vei på akselen.

hvis tidligere eier har "bomgearet/ vært uheldig med en nedgearing(eller brutal)
kan det ha blitt en skjevhet i gaffelen eller en grad på doggèn.

Dogg/drive dog er 3/4 tagger på det ene drevet som går inn i hull i nabodrevet når en gearer.
eksempel på gear med dog

Edit:
Å teste gearingen uten fart /belastning er ikke det samme.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tor 21 Mai 2015 - 0:11

mekkern skrev:jeg vil tro at det er en feil i mekanismen-gaffelen/doggèn som kobler inn 2 gear,
egentlig den samme mekanismen som 2 til 3 men da motsatt vei på akselen.

hvis tidligere eier har "bomgearet/ vært uheldig med en nedgearing(eller brutal)
kan det ha blitt en skjevhet i gaffelen eller en grad på doggèn.

Dogg/drive dog er 3/4 tagger på det ene drevet som går inn i hull i nabodrevet når en gearer.

Edit:
Å teste gearingen uten fart /belastning er ikke det samme.

Men dersom gaffelen er deformert, vil ikke da problemet være tilstede hver eneste gang?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tor 21 Mai 2015 - 6:41

ikke nødvendigvis da det lugger "delvis" hver gang..og er det en "dog" så er det jo hvordan det treffer.
litt på samme måte som 2 gear på yamaha som begynner å glippe på høy belastning og som blir værre og tar med flere gear etter en stund.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tor 21 Mai 2015 - 7:24

mekkern skrev:ikke nødvendigvis da det lugger "delvis" hver gang..og er det en "dog" så er det jo hvordan det treffer.
litt på samme måte som 2 gear på yamaha som begynner å glippe på høy belastning og som blir værre og tar med flere gear etter en stund.

Skjønner...

Takk for innspill. Høres ut som om man bare må begynne i en ende og sjekke.

Der er fortsatt garanti på sykkelen. Men dersom det er skade påført av tidligere eier er det vel ikke helt sannsynlig at garantien dekker det.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tor 21 Mai 2015 - 10:48

Er visst noe ruskomsnusk med gearene på disse modellene. Uten tvil en garantisak.

Men om verkstedet må lengre inn i kassen enn de som har denne feilen vet bare fogglarna.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tor 21 Mai 2015 - 12:11

WagenLagenKranken, Von skrev:Er visst noe ruskomsnusk med gearene på disse modellene. Uten tvil en garantisak.

Men om verkstedet må lengre inn i kassen enn de som har denne feilen vet bare fogglarna.

Hadde jo vært arbeid spart hvis det er dette som er problemet.

Men ville det ikke vært problemer mellom alle gear, isåfall? Sålenge "knuten" bare opplever det mellom 3. og 2. , så frykter jeg det samme som mekkern.

8 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tor 21 Mai 2015 - 20:59

WagenLagenKranken, Von skrev:Er visst noe ruskomsnusk med gearene på disse modellene. Uten tvil en garantisak.

Må vei innrømme at jeg ikke helt kjenner igjen avbildet komponent.

Det jeg har fått med meg er at girskifter ender i en gaffel (kan være den som er avbildet i fugleperspektiv.).
Nevnte gaffel er etter sigende det svake ledd og det hevdes i div. forum at nevnte gaffel( som bidrar til å dreie trommelen som beveger skiftegaffelene) gir seg først. Den er også, i motsetning til resten av girkassen, lett å komme til for inspeksjon.

Planlegger å ettermontere en Rekluse slureclutch og da kan jeg lett komme til å inspisere skiftegaffele.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Fre 22 Mai 2015 - 14:37

knutk skrev:Må vei innrømme at jeg ikke helt kjenner igjen avbildet komponent.

Det er girskifteren, ja.

knutk skrev:Det jeg har fått med meg er at girskifter ender i en gaffel (kan være den som er avbildet i fugleperspektiv.).
Nevnte gaffel er etter sigende det svake ledd og det hevdes i div. forum at nevnte gaffel( som bidrar til å dreie trommelen som beveger skiftegaffelene) gir seg først. Den er også, i motsetning til resten av girkassen, lett å komme til for inspeksjon.

Men hvis det er den som er skjeiv, så burde du hatt problemer mellom "alle" gear Suspect

10 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Fre 22 Mai 2015 - 23:42

KliffArne skrev:

Men hvis det er den som er skjeiv, så burde du hatt problemer mellom "alle" gear Suspect

Det vil jo være en naturlig tanke.

Der står en del om dette i advrider.com (huff, ha meg unnskylt, nevner et annet forum. Håper jeg ikke går inn i evig fortapelse).
Eh... altså. På AdvRider står der en del om dette, og en som hadde tilsvarende symptom som min.
Kort beskrevet skjer girskifte ved at kraften fra girskifter overføres via en gaffel (tidligere bilde). Gaffelen dreier en trommel som så via spor flytter rundt på skiftegafflene som står i inngrep på hver "Dog".

Dette ble mye bestikk, men håper (regner med) at dere skjønner forsjellen.
Gaffelen på girskifter dreier trommel ved at der på enden av trommel stiker ut en liten rundpinne for hvert gir, og gaffelen går i inngrep på pinnen og dreier trommelen ene eller andre vegen.

Tidligere nevnte sykkel med tilsynelatende identiske problem hadde i tillegg til skjev girskiftergaffel også bøyd pinnen for giret som ga problem.

Om dette er det samme på min sykkel vil det altså si at om gaffel er skjev kan den likevel gire relativt greit, men når den da treffer en skjev pinne (husk, en pinne for hvert gir) vil man kunne få ekstra problem med ett gir uten at det merkes på de andre.

Om dette er løsningen gjenstår å se.

Det er relativt lett å sjekke da denne del av skiftemekanismen sitter rett bak clutch og det er bare å fjerne et deksel for å se etter.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Lør 23 Mai 2015 - 10:21

Krysser fingrene for at det bare er skiftemekanismen din som er skjeivslått. Har nå studert en sånn moppe som du har, og ser de pinnene i enden på skiftetønna. Det gir en mening det du sier, hvis ene pinnen er litt bøyd. Men da må du vel åpne motoren, isåfall.

12 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Lør 23 Mai 2015 - 20:29

KliffArne skrev:Krysser fingrene for at det bare er skiftemekanismen din som er skjeivslått. Har nå studert en sånn moppe som du har, og ser de pinnene i enden på skiftetønna. Det gir en mening det du sier, hvis ene pinnen er litt bøyd. Men da må du vel åpne motoren, isåfall.

Skiftemekanismen sitter i samme avdeling som clutch. Dvs at man legger sykkel halveis over på høyre siden. Da kan man skru av dekselet på venstre side uten å måtte tappe av olja.
Etter sigende kan man sågar bruke pakningen på nytt. Dersom det ikke er noe mer er det altså et overkomelig problem.

Når man leser seg opp virker det som skiftemekanismen er det svake ledd, og det er sjelden snakk om skiftegaffeldne i girkassa. Girskifte gaffel skal rotere trommel ca halvveis. Deretter er det en fjær som drar trommel resten av veien. Således blir det veldig begrenset hva man greier å bryte på gaffelene som flytter på drevene.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tir 21 Jul 2015 - 1:19

Etter lengre tid med grubling ble det tid for å faktisk gjøre noe.

Vippa sykkel over til siden for å hindre at motorolje lekket ut, og demonterte motordeksel.

Problemet var som følger:
På enden av skiftetrommel sitter en sekskantet sjøstjerne som har en tapp på hvert av bena.
Denne tappen blir benyttet av girshifter for å rotere skiftetrommelen.
Ved testing viste det seg at for enkelte gir skled girshiftergaffel av tappen slik at skiftetromel ikke ble dreiet rundt.

Drog så ut shiftemekanismen og målte den.

Skiftplaten på skiftemekanismen var bøyd utover med ca 1 mm.

Støttet opp platen og ga den en rapp med hammeren og monterte.
Så langt kan det virke som om problemet er løst, enn så lenge.

Spørsmålet som gjenstår er jo hvorfor kun enkelte gir ble berørt.

Kunne ikke se skjevheter på tappene på stjerna i enden av skiftetrommel. Men enten er skjevheten der men så liten at ordinært øyemål ikke duger.
Alternativt kan enkelte gir være mer belastende å skifte enn andre.

Videre bruk vil avsløre om problemet kommer tilbake....

Vis Medlemmets Profil

14 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tir 21 Jul 2015 - 6:45

knutk skrev:

En vitenskapelig god måte å løse ting på cheers

Vis Medlemmets Profil

15 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tir 21 Jul 2015 - 9:52

Palma skrev:
knutk skrev:

En vitenskapelig god måte å løse ting på cheers

Ja.

Lite probleme-liten slegge, større problem-større slegge. That's it. sunny

16 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Tir 21 Jul 2015 - 10:12

KliffArne skrev:

Ja.

Lite probleme-liten slegge, større problem-større slegge. That's it. sunny

Jepp.
Og dersom problemet ikke lar seg løse med hammer er det nok et elektrisk problem. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

17 Re: F800GS Gir-problem, Clutch? on Man 28 Sep 2015 - 12:55

Oppfølging:
Hammer-fixen på girvelger funket en stund. Men gradvis kom problemet tilbake. Mao i tillegg til at skifteren var skjev konkluderte jeg med at også noen av pinnene på det stjerneforma skiftehjulet i som bidro til å dra skiftetrommel rundt ikke kan ha vært helt rette og derved tvinge gaffel på girvelger til å skli av og bli skjev.
Siden sykkelen er innafor garantitiden tok jeg problemet opp med SpeedMC i Sandefjord, og vi ble enige om at de skulle gjøre jobben som garantisak.

Nå er nye deler satt på plass, og girkassa funker som den skal cheers

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]