Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Foto og film.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Foto og film. on Lør 30 Mai 2015 - 20:11

Fant ikke noe tråd om/med dette.

Har ikke hatt kamera siden jeg pensjonerte 35mm Nikon 601 for noen år siden.
Tlf har på godt og vondt erstattet kameraet til bilder men nå har lysten til noe litt bedre gnagd meg en stund så jeg kjøpte meg et "kompaktkamera" slik at jeg kan ta "brukbare" bilder og er greit å ta med på tur- Var innom "svigers" en tur i dag og han har handlet kamera og linse helt hinsides for hans bruk, en må jo nesten ha stativ for ikke å knekke armene..
Klok av historiske feil spurte jeg ingen om råd før jeg handlet. scratch sett på flere og bedre kamera som eksempelvis Sony RX100 mk2 men ergometri  synes bedre på dette, er ikke superkamera men det kan puttes i lomma og har brukbar zoom til bruk på tur.

MC-kamera mitt

Nå gjenstår det å se hvor MYE jeg bruker dette på tur...

OG om jeg begynner å benytte RAW formatet pga redigeringsmuligheter-får jo justert litt på JPG også.
Noen innspill på dette?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Foto og film. on Lør 30 Mai 2015 - 22:06

Antar du kan ta både RAW og JPG på samme bildet (kan det med kameraet mitt) så da får du jo i pose og sekk.Jeg bruker alltid det valget.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Foto og film. on Lør 30 Mai 2015 - 22:40

ja kan "dobbeltlagre".
men spørsmålet er om det har reell verdi?
er det mye å hente på redigering med RAW kontra JPG?
mulig jeg ikke har bra nok programvare men finner ikke de store forskjellene etter justering av bildene?
er det et sted jeg kan SE forskjellene på mulighetene?
jeg er litt blanco på digital redigering.. Embarassed

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Foto og film. on Lør 30 Mai 2015 - 23:19

Spørs hvilke krav du har.Ser du forskjell på RAW kontra JPG? Ja.Er den forskjellen veldig stor?Nei vil jeg si.Grunnen til at jeg anbefaler begge deler,er at du får slengt etter deg SD kort med 32 eller 64GB,så det står ikke på plassmangel.Hvis det er et bilde du er veldig fornøyd med,så bruk RAW til å redigere fra.Ellers er JPG helt kurrant.Med mindre du setter JPG til lavest kvalitet hvor filstørrelsen er under 1KB Razz

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Foto og film. on Søn 31 Mai 2015 - 8:34

FastFreddie skrev:Spørs hvilke krav du har.Ser du forskjell på RAW kontra JPG? Ja.Er den forskjellen veldig stor?Nei vil jeg si.Grunnen til at jeg anbefaler begge deler,er at du får slengt etter deg SD kort med 32 eller 64GB,så det står ikke på plassmangel.Hvis det er et bilde du er veldig fornøyd med,så bruk RAW til å redigere fra.Ellers er JPG helt kurrant.Med mindre du setter JPG til lavest kvalitet hvor filstørrelsen er under 1KB Razz

Har et Lumix kompakt kamera og tilhørende reigeringsprogramvare fra Samsung. Alle metadata overføres til PC for redigering i programvaren så det fungerer greit. Skal flere sekvenser settes sammen, lages JPEG for redigering i Windows Live Movie Maker. Det har fått bra score i UK men krever nyere maskin og drivere.

Med minst to SD-kort går jeg aldri short på kapasitet på tur, selv med HD kvalitet på både foto og bilde. Får vel 128GB kort også nå.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Foto og film. on Søn 31 Mai 2015 - 13:54

To kjappe
Finnes det noen anbefalte gratisprogrammer?
Tar alle programmer både JPG og RAW-filer?

Ellers vil jeg advare litt mot denne tråden, eventuelt oppfordre til flittig bruk affraid bounce ... jeg ser på den "andre siden" at de også diskuterer foto. Kan til tider minne litt om BT- olje- eller BMW-diskusjoner

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Foto og film. on Søn 31 Mai 2015 - 14:04

jhn skrev:To kjappe

Ellers vil jeg advare litt mot denne tråden, eventuelt oppfordre til flittig bruk   affraid  bounce ... jeg ser på den "andre siden" at de også diskuterer foto. Kan til tider minne litt om BT- olje- eller BMW-diskusjoner

Med mitt nikon må jeg ha et program som konverterer fra RAW til noe generisk som fotoeditor program kan bruke-f.eks. TIFF.GIMP er bra,men litt kronglete,men har mange nyttige effekter,og alt av basis editeringsverktøy du trenger.Litt treg i oppstraten også,men er gratis.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Foto og film. on Søn 31 Mai 2015 - 15:35

jhn skrev:To kjappe

Ellers vil jeg advare litt mot denne tråden, eventuelt oppfordre til flittig bruk   affraid  bounce ... jeg ser på den "andre siden" at de også diskuterer foto. Kan til tider minne litt om BT- olje- eller BMW-diskusjoner

Aldeles enig. Skal man kuns levere bilder i superutstillingsklassen ? Suspect Joda, det er gøy. På Google+ er det og redigering, mer enn nok for meg clown og derfra kan man kopiere adressen og lime inn i div tråder på forum ol.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Foto og film. on Søn 31 Mai 2015 - 16:23

fant et par program som virker oki men har ikke fiklet med det noe ennå...

http://download.cnet.com/Fotor/3000-2192_4-75901678.html

og den jeg skal teste noe mer:
http://rawtherapee.com/blog/features

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Foto og film. on Søn 5 Jul 2015 - 14:22

begynner å bli brukbare disse tlf-kameraene også nå...

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Foto og film. on Søn 5 Jul 2015 - 18:47

Nå kjenner jeg ikke til slike kompaktkameraer med RAW-mulighet, så kan bare snakke for meg med mitt arm-knekke-gt-super-duper-heavy-gammeldags-størrelse-speilrefleks.

Kameraet mitt (en av de store merkene uten at vi trenger å komme innpå det, da det sikkert står i exifen på de bildene jeg har lagt ut) er riktignok nå snart 8 år gammelt men har ifølge spesifikasjonene 14-bit RAW-opptak og et dynamisk område på rundt 11,5 "stops" som det heter på fint.

Det er ekstremt himmelvid forskjell på RAW og jpg. Treffer du 100% på jpg, så har du ikke "bruk" for RAW, men av 100 bilder vil du kanskje treffe 100% sånn der ca 1/2 gang, hvis du er en jævlig god fotograf med dertilhørende kunnskap om lys og hvitbalanse.
Et "litt for mørkt" bilde kan reddes i ganske stor grad om du tar bilde i RAW. Et "litt for lyst" bilde vil også kunne gjenvinne svært mye av utbrentheten i RAW kontra direkte fra jpg. Hvitbalansen er fullstendig kontrollerbar med RAW, da dette strengt tatt er et "svart/hvitt-bilde" med farge som tilleggsinfo.

Skal du ta bilder når det er mørkere (uten blits), så kan du kjøre opp ISO ganske kraftig og samtidig overeksponere, så kan du etterpå hente ut mye mer detaljer enn om du bruker jpg direkte.

8-bits jpg kan ha 256 nivåer i hver av primærfargene rød, grønn og blå (de såkalte additive farger) mens en 14-bit RAW fil har mulighet til å hente ut, eller "velge i" 16.384 nivåer av hver farge.
Siden hverken dataskjermer eller printere er i nærheten av å kunne gjengi alt dette, trenger du ikke alle de nivåene, men det du i praksis gjør når du "fremkaller" en RAW-fil er at du henter ut de 256 beste nivåene av hver farge for bruk på skrytesiden din.

Nå når jeg er på havet, har jeg ikke mine fotoprogram med meg og da blir det dobbeleksponering for å evt kunne legge ut på fjæsboka direkte, mens "godbitene" blir fremkalt når jeg kommer hjem. Dette betyr også (dessverre) at jeg ikke kan legge ved noen eksempler på direkte jpg kontra et "fremkalt" RAW-bilde.

Men ja, konklusjon; velg RAW og lær deg det digitale mørkerom.
Jeg kan anbefale å kjøpe Adobe Lightroom (ca 1.000-lappen) eller bruke den medfølgende programvaren med kameraet. Hvis det har RAW-funksjon, så har det også et "fremkaller-program" bundlet, tenker jeg Very Happy

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Foto og film. on Lør 19 Sep 2015 - 22:04

jeg tok noen bilder ved Mont Saint Michel i Frankrike  med kameraet og synes det er meget brukbart til prisen..
Dette er ubehandlede JPEG bilder.

dette er tatt på full automatikk uten redigering...at jeg ikke er flink til å ta bilder er en annen sak. clown

skal se i mellom hva jeg egentlig har tatt når jeg kommer hjem. Embarassed

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Foto og film. on Lør 19 Sep 2015 - 22:18

Holder lenge for meg de bildene der :) fine bilder. Kunne de ha blitt finere med redigering --- Kanskje men jeg er ikke sikker på om jeg hadde "tatt dem med" om de var finere, det er øyeblikk og øyeblikkene fyller de som de er.

Bare sånn jeg ser dette. Hadde vi bare hatt kjempefine behandlede bilder så hadde jo det blitt den samme opplevelsen men kun ett fåtall som kunne legge dem ut fordi alle ikke har vilje, tid eller ever til å redigere bildene opp til type "kjempefin".

Legg ut bilder som viser det du ønsker og fortell heller historien bak så får du tilhørere.

Har sjøl ett gopro som jeg ikke får til å redigere - det ligger bare der foreløpig....

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Foto og film. on Lør 19 Sep 2015 - 22:49

Usedvanlig flott sandslott du bygde da clown

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Foto og film. on Lør 19 Sep 2015 - 23:36

Fotografering ja ... jeg har et par kompiser som er dyktige fotografer. Det har de vært siden før den digitale revolusjon. selv var jeg bare en ivrig tilskuer og følgesvenn. De knipset og diskuterte, gikk i mørkerom og sendte til fremkalling.
Det var nesten en slags høytidsstemning når de hadde vært på posthuset og hentet konvolutten med bilder ... eller når man sto i mørkerommet og så at bildet sakte kom til synet.
Når det ble bra bilder var man glad ... når det blei supre bilder var man nesten euforisk.
Når de digitale apparatene kom tenkte man yess ... tenk, man kan laste bildene inn i dette merkelige edb-apparatet og gjøre de mest fantastiske ting ut av egentlig ganske middelmådige bilder ...artig og stilig.
Men det er lenge siden jeg har fått noen wow-opplevelse av et bilde ... mange år egentlig.
Jeg har jo oppdaget at selv jeg kan trylle frem flotte bilder av og til.
Fine bilder er nesten blitt litt kjedelig, det er blitt allemannseie ... akkurat som en Avensis
Jeg redigerer nesten aldri bilder mere. Jeg vil på en måte huske hvordan det så ut da jeg tok bildet, ikke hvordan jeg ønsker det skulle se ut ... elle hva man skal si ...
Men ikke misforstå, fine bilder er fremdeles fine bilder ... de er bare ikke så imponerende lenger.

Så det er fint å se ubearbeidete bilder av fin natur, vær og vind, fine skyer og sjødrefs og alskens rare greier. cheers
Enig med FastFreddie .. flott sandslott

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Foto og film. on Søn 20 Sep 2015 - 21:15

FastFreddie skrev:Usedvanlig flott sandslott du bygde da clown

Very Happy

17 Re: Foto og film. on Lør 7 Nov 2015 - 10:06

Snubla over denne tråden og las igjennom trådene og kikka på bildene.
Bikerdr har helt rett i hva han skriver om raw filer. Jpeg formatet komprimerer ved å analysere rawfilen, o detaljer som er så små at man ikke fanger dem med det blotte øyet slås sammen og forenkles før filen komprimeres. Når man kan stille bildekvalitet og filstørrelse for jpg er det graden av fjerning av "uvesentlige" detaljer og komprimering man velger.

Da jeg kjøpte mitt første apparat med mulighet til å behandle raw filer tok jeg bilder og lagra dem i både raw og jpg og fyra trøstig opp PhotoShop (PS) og gikk på med krum nakke.
Men da jeg kry som en hane sammenligna resultatet med original jpg fil oppdaga jeg at selv om jeg brukte 20 min pr raw bilde sleit jeg med å få dem like fine som jpg bilda.

Produsentene av de anerkjente merkene legger ned mye arbeid i å behandle rawfilene før de lagres som jpg.
Hvitbalanse, behandling av de lyseste/mørkeste partiene og fargebehandling er faktorer som ofte kan velges i innstillingene på apparatet og når man finner en innstilling man liker blir resultatet av jpg fila oftest veldig fint.

Nå har jeg stort sett sluttet å lagre raw-filer. Bare unntaksvis om jeg tar bilder under krevende lysforhold lagrer jeg raw-filer, (valget i apparatet gjøres ved å trykke ned en dedikert knapp og dreie et hjul et par klikk).
Etterbehandling av jpg filene begrenser seg 90% av tilfellene til å justere litt på fargene og muligens HDR (dvs de mørkeste partiene gjøres litt lysere og de lyseste partiene gjøres litt mørkere).

Har prøvd ulike bildebehandlingsprogram, men om jeg skulle sitte igjen med kun et program er PS den ubestridte kongen på haugen selv om brukerterskelen er relativt høy.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Foto og film. on Lør 7 Nov 2015 - 11:21

Som den kjipe fattigslasken jeg er ... finnes det noen gratisversjoner av Photoshop?

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Foto og film. on Lør 7 Nov 2015 - 12:56

Bruker bare Pixlr, da kan en redigere raskt og enkelt i nettleser, helt gratis. Slipper å installere noe som helst, og det er veldig oversiktlig.
Bruker express versjonen, veldig grei til helt grunnleggende og raske justeringer. https://pixlr.com/express/
Den vanlige editoren deres er mer omfattende med effekter og lag etc, men også denne er i nettleser. https://pixlr.com/editor/

Hvis det er kun Photoshop som gjelder, så er Photography subscription til 93,75kr/mnd perfekt. Da får du lightroom i tillegg. http://www.adobe.com/no/creativecloud/photography.html Skal du ha det gratis må du leke pirat. pirat

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Foto og film. on Fre 15 Jan 2016 - 19:04

Fant et bilde jeg tok med tlf:Sony k850 i 2008..

ellers så har jeg brukt et gratisalternativ til RAW filene og andre foto,,

Rawtherapee

For MEG holder dette lenge..

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Foto og film. on Søn 17 Jan 2016 - 16:16

Hvis kameraet kan lagre TIFF filer,så slipper du å konvertere bildene.Men de filene blir store Wink

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Foto og film. on Søn 17 Jan 2016 - 18:44

mekkern skrev:Fant et bilde jeg tok med tlf:Sony k850 i 2008..

ellers så har jeg brukt et gratisalternativ til RAW filene og andre foto,,

Rawtherapee

For MEG holder dette lenge..

Steike Mekkern cheers , det er jo rene brudeferden i Hardanger det der. Men båten da??? Hadde de kjøpt senkesett til den??

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Foto og film. on Søn 17 Jan 2016 - 19:49

færja så jeg ikke- ikke brudefølget heller...

syntes bare dette bildet var bra når det dukket opp i ei mappe fra den gamle tlf...
ikke er det justert noe heller..
men jeg har tenkt å se hva jeg KAN gjøre med et gammelt bilde med dårlig oppløsning...

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Foto og film. on Søn 17 Jan 2016 - 20:07

mekkern skrev:færja så jeg ikke- ikke brudefølget heller.....

Har sin naturlige årsak, brudeferden i Hardanger var fra, ja nettopp, Hardangerfjorden.

Bildet ditt er fra Lysebotn rabbit

Men fint, det var det.

25 Re: Foto og film. on Søn 17 Jan 2016 - 20:38

-20 grader, frostrøyk og bekmørk morgen kl 07.

(det var så mye frostrøyk at kameraet ikke klarte holde fokus og så kaldt at fotografen ikke klarte å holde kamerat stille)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]