Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Foto og film.

Gå til side : Previous  1, 2

Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: Foto og film. on 06.01.18 22:33

Vurderer å investere i sjikkli kamera, med stativ og ekstralinser med muligheter for gode bilder i mørke. Noen som kan anbefale et brukanes kjøp?

Har ikke greie på det, så link gjerne til noe, og fortell hvorfor det er det rette

27 Re: Foto og film. on 07.01.18 1:14

KnutR

Admin
Som nikonmann er det hardt å innrømme det her, men sony sine nye systemkamera er helt perverst rå på høy-iso-situasjoner (dvs mørke).
Sjekk denne videoen som eksempel

Test av lyd og bilde: http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/sony-a7s-ii

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500 (selges), Suzuki GS125 (selges), Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), Garelli Eureka Flex (låvefunnet, selges) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til regnværsdager, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil

28 Re: Foto og film. on 07.01.18 14:48

Du får nok svar i stereo siden du spør også på "den andre siden" - men, som nenvt der; prisleie?

"Alle" speilreflekser, eller dSLR som det nå heter på folkemunne, er vel innafor mhp det du etterspør.
Spørsmålene blir da, som spurt, pris og hvilken formatstørrelse du er ute etter.

De tre "store" på dSLR i dag er:
APS-C som er ca 14x22mm brikke, Canon og Nikon kaller de APS-C og DX hhv.
Full-Frame, som er den samme størrelsen som 135-film var, dvs 24x36mm brikke. Canon kaller dette FF, mens Nikon kaller det FX.
FourThirds er den "minste" av dSLR-brikkene og er i 4:3-format mot 2:3 på de andre. Bildene blir da, "enkelt forklart" omtrent som gammeldags TV kontra Widescreen mhp format, dog ikke i kvalitet. De alle klarer fint å henge med både på bevegelser, autofokus og i mørtna.
Er stort sett Pentax (og Olympus) som bruker 4:3.

Gi oss litt mer kjøtt på beina, så skal vi vel klare å lose deg trygt i havn med å slakte pengeboka di Very Happy bounce affraid

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Foto og film. on 07.01.18 16:55

Det skal selvfølgelig være billigst mulig. Og lett å bruke for en fjott, vil bare ha fine bilder, på nært og langt hold. Også i mørke. Om speilrefleks er nødvendig? Vet ikke. Skal ikke konkurere med proffene, bare ha til eget bruk. Såpass kvalitet på bildene, at forstørrelse kan gjøres om man slumper til et blinkskudd.

30 Re: Foto og film. on 08.01.18 15:10

Skal gjøre et objektivt forsøk på å lede deg i riktig retning her..
Først og fremst; den svada'en til Bjerkiz på Mc-forumet er bare å overse glatt. "Alle" kamera i dag er mer enn kapabel til å få fine flotte motiver elektronisk generert innpå de små transistorene, som etter litt tallknusing kan bli finfine millioner av bittesmå blekkdråper på et papirark til å henge på skryteveggen din Very Happy

Nuvel, det sagt, så får vi da det som koster først. Den viktigste komponenten i et fotosystem er objektivet, eller "linsen" som du velger å kalle det. (Dog, et objektiv er gjerne satt sammen av 5-15 slike enkeltlinser og som tilsammen utgjør et objektiv). Det er her du faktisk bør bruke pengene, faktisk brorparten av pengene i et kamerasystem.

F.eks et Canon (jeg kjenner stort sett til Canon, siden det er det jeg har) i "entusiast"-segmentet, altså 80D, 6D (II), 7D og 77D (som pr øyeblikket er på sidene deres) holder i lange baner til kreativ, kunstnerisk og "proffe" bilder. De er raske og brukervennlige og har en størrelse som passer de fleste mannenever, om du ikke har steikepanner eller klubber da..
Prisleiet er gjerne fra tett under til noe over kr 10.000,- for kamerahuset og kanskje et medfølgende (møkka)objektiv.
I "begynner"-segmentet finner du Canon 100D til 1300D (Jo flere siffer, jo "mindre proff"). 1300D er knuslete og passer damehender best, men er likefullt et svært godt kamera. Dog, kjøper du et slikt og interessen vekkes, så vil du fort ha et "større" kamera, så derfor anbefaler jeg deg å legge litt i og iallefall begynne på 200D/800D. De koster vel 4-6.000,- inkl et standard middelmådig objektiv.

Det første (og dyre) objektivet du evt (hvis du går for Canon) bør kjøpe er et EF 24-70L F:4, evt et F:2,8. Dog 2,8'n koster kr 20.000,-
Iallefall, området fra lett vidvinkel til svak tele er meget universalt og det mest brukte området du nok vil holde deg innenfor uansett. Tror 95% av bildene mine er tatt med det objektivet.

Du kan også lese deg opp på de speilløse systemkameraene. Altså de uten speilrefleks, men med utskiftbar optikk. Canons M-serie er slike.

Videre, i 4:3-standarden er det Olympus som regjerer med sine E-P(L) kamera. De er suverene, som de andre kameraene og er ganske lette og kompakte. E-P serien er med speil og E-PL er speilløst systemkamera.

Hvis du er relativt flytende i nynorsk, så er jo dpreview.com en kjempefin plass å begynne å lese seg opp. Her ligger "absolutt alt" av kameraer og med bilder tatt "usminket" for at folk skal se hvordan de faktisk er istedet for å bli opptunet alle veier.

Når du har bestemt deg for hvor mange månedslønner du vil blø, så kan vi (jeg) fortsette med videre elaborering på et nærmere spesifikt kamera Very Happy

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Foto og film. on 09.01.18 0:21

Objekt til 20tusen!! Ja, ikke sant.

Hva med det jeg linket til i pm til deg? Mer i min prisklasse, og råd til å kassere hvis det mot formodning tar helt av

32 Re: Foto og film. on 09.01.18 2:24

Jeg tipper du har ambisjoner mere på mitt nivå. Man kan jo ikke høre på sånne proffe amatører som tror man må bruke minimum 15-20-30.000 for å knipse noen bilder.
Jeg kjøpte ... eller fikk, husker ikke helt, et  Nikon D 3100 med et tilhørende 18 -55 objektiv for noen år siden. Det kostet ca 5500,-  for 5-6 år siden. I tillegg har jeg kjøpt et 70-300 objektiv til ca tusenlappen
Ikke et øyeblikk har jeg tenkt at "dette er for dårlig, skulle brukt 10 lapper ekstra"
Det har til og med skjedd et par ganger, i alle fall en, at folk har sagt "det var jo et fint bilde"
Jeg tror man skal ha rimelig store ambisjoner før man blir misfornøyd med en sånn typisk familiepakke.
Det kameraet har sikkert gått ut nå, men det finnes helt sikkert noen rimelige pakker å få kjøpt nå også

PS. Men jeg er enig med baikreidar i setning nr 2

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Foto og film. on 09.01.18 2:41

Det hadde forresten vært artig å høre hva folk, som er mere dreven innen faget, mener om hvilke svakheter dette kameraet har i forhold til nyere og dyrere ... noe må det jo være mtp prisen.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Foto og film. on 09.01.18 6:11

jhn skrev:Jeg tipper du har ambisjoner mere på mitt nivå. Man kan jo ikke høre på sånne proffe amatører som tror man må bruke minimum 15-20-30.000 for å knipse noen bilder.
Jeg kjøpte ... eller fikk, husker ikke helt, et  Nikon D 3100 med et tilhørende 18 -55 objektiv for noen år siden. Det kostet ca 5500,-  for 5-6 år siden. I tillegg har jeg kjøpt et 70-300 objektiv til ca tusenlappen
Ikke et øyeblikk har jeg tenkt at "dette er for dårlig, skulle brukt 10 lapper ekstra"
Det har til og med skjedd et par ganger, i alle fall en, at folk har sagt "det var jo et fint bilde"
Jeg tror man skal ha rimelig store ambisjoner før man blir misfornøyd med en sånn typisk familiepakke.
Det kameraet har sikkert gått ut nå, men det finnes helt sikkert noen rimelige pakker å få kjøpt nå også

PS. Men jeg er enig med baikreidar i setning nr 2

Ja, jeg er mere på dette nivået. Smertegrensa har jo en tendens å krype oppover, men tenker 10k må være nok. Er også åpen for å kjøpe fint brukt.

Fikk forresten 2.premie i en fotokonkurranse innad i rederiavisen, med det bilde av den brua dere ikke klarte å plassere. Nå vet jeg ikke nivået på de andre deltakerne, hverken mht. dyrt utstyr eller dyktighet, men mitt bilde var tatt i halvsvima med en billig mobiltelefon rett etter jeg hadde kommet ut av køya.

Svada'en til Bananas pleier jeg sjelden å høre på

35 Re: Foto og film. on 09.01.18 6:28

Har faktisk fått bra bilder(synes jeg da) ut av dette:http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/panasonic-lumix-tz70

Og det er lite nok til at jeg gidder å ta det med...

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Foto og film. on 09.01.18 9:49

mekkern skrev:Har faktisk fått bra bilder(synes jeg da) ut av dette:http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/panasonic-lumix-tz70

Og det er lite nok til at jeg gidder å ta det med...
Ja, størrelse er et moment, så jeg har så smått begynt og spekulere på noe lignende som det du har der.
Et kamera hjemme i skapet blir det ikke mye bilder av.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2