Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Kjedespray som ikke griser!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Kjedespray som ikke griser! on Lør 19 Mai 2012 - 19:11

Jeg er på jakt etter en kjedespray som ikke griser/griser minst mulig til mitt O-ring kjede..

Tar også gjerne imot tips til hvordan man påfører den best mulig f.eks i kombinasjon med rengjøring

Om kjedet varer 15000km eller 30000km betyr ikke så mye..;-)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 0:02

http://www.xxl.no/sykkel/deler-vedlikehold/sykkelvedlikehold/tf2-teflonspray-400ml-1026536?searchWord=Weldtite+TF2

beste jeg har funnet så langt!
Varer kanskje ikke såååå lenge men desto mindre søl av denne.
Tar deg 1 minutt å olje kjede (hvis du er drit-treg Laughing ) så det gjør jeg gjerne litt oftere hvis det søler mindre Wink

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 0:18

Har ikke testet den, men har fra før av en smule trua på DuPont.
Les testen, det finne flere på samme produkt.

...verdt et forsøk?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

4 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 3:32

Siden jeg fortsatt er medlem på forumet som ikke nevnes med navn, så la jeg ut en tråd der også.. Fikk denne tf2-saken som et hett tips der også, så i nattens mulm og mørke har jeg prøvd denne på kjedet(siden jeg tilfeldigvis hadde en boks)

Blir spennende å se hvordan det går..

Er det egentlig noe måte å sjekke om kjedet blir tilstrekkelig smurt? Føles jo litt tryggere med et tjukt grease-lag på det, selv om det sikkert kan ha motsatt effekt om det er fullt i sand og støv..

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 6:21

Og jeg som trodde du var en liten grise-gutt.. pig

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 8:49

Haeggis Softline skrev:Har ikke testet den, men har fra før av en smule trua på DuPont.
Les testen, det finne flere på samme produkt.

...verdt et forsøk?

Ikke for å være ufin,men råd om smøring fra en som havarerer "bombesikre" motorer to-tre ganger i døgnet ville jeg tatt med en klype salt bom

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

7 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 12:45

Ta det med en sekk salt om du vil ;-)

Så lenge jeg ikke blie kasta ut, kommenterer jeg o_O :-P

På rundtomkring 600000km har jeg drept tre motorer. Siste før disse to var i '94. Jeg skjønner det bare ikke.

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

8 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 16:25

Haeggis Softline skrev:Så lenge jeg ikke blie kasta ut, kommenterer jeg o_O :-P

Er det paranoiaen som banker på? Hvor har du det fra at det er mulig å bli kastet ut??

Ånei,du. Det skal mye til før man blir utskrevet herfra alien

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

9 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 17:03

Det e vel som i den gode? gamle 70-talls slageren:
"You can check out any time you like, but you can never leave"

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 18:02

Det som forundrer meg er hvorfor ingen har nevnt Scottoiler..?

(Selv har jeg bytta ut "kjettingen" med kardang)

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 20 Mai 2012 - 18:28

Foreløpig tror jeg at vi har en vinner i TF2-sprayen...

Eller så kommer det ny tråd om bytte av kjede om 2000km... What a Face

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 11 Aug 2013 - 13:45

Øyvind skrev:Foreløpig tror jeg at vi har en vinner i TF2-sprayen...

Eller så kommer det ny tråd om bytte av kjede om 2000km... What a Face

Byttet kjede eller holder det? Very Happy Bruker selv denne sprayen da kjedet ikke ruster og det blir ikke noe griseri av den. Kjedet holder seg også meget rent og pent.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 11 Aug 2013 - 19:00

Nå har jeg kjørt 6200km med denne sprayen, og det holder veldig bra.. Jeg har justert kjedet 1 gang, så jeg tror ikke at det har blitt noe ekstra slitasje pga dårlig smøring o.l..

Men jeg tror nok at det krever litt ekstra smøring enn om man f.eks hadde kokt kjedet i hvalfett og gammel spillolje(som blir anbefalt av enkelte...)

Jeg prøvde også en annen olje fra TF2, som heter "wet" og er litt mer tyktflytende. Denne har jeg brukt et par ganger når det har regnet som verst og jeg hadde vel en skvett på før jeg lagret sykkelen, men syntes denne griset mer..

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 11 Aug 2013 - 19:22

Har brukt TF2 i 3 år nå-mulig jeg hadde måttet justert kjedet en gang hvis jeg ikke hadde byttet dekk...
blåser på en runde hver gang jeg kommer hjem(varmt kjede).

PS.biltema 530FB kjede..affraid 

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Kjedespray som ikke griser! on Lør 17 Aug 2013 - 11:54

Øyvind skrev:
Er det egentlig noe måte å sjekke om kjedet blir tilstrekkelig smurt? Føles jo litt tryggere med et tjukt grease-lag på det, selv om det sikkert kan ha motsatt effekt om det er fullt i sand og støv..
Som du sier er jo et glinsende grisete kjede et litt tveegget sverd, og det er ikke det fettet du ser som betyr mest.

Et O-ring kjede er (i alle fall i teorien) "filled for life" med smøring i selve lenkene og innenfor O-ring, og trenger minimalt med smøring utenpå. Det jeg pleier å gjøre er å ta tak med to fingre på et par forskjellige ruller, og snurre de rundt/frem og tilbake. Med litt feel kjenner man da relativt greit om det er tørt, eller smurt, eller altså om de ruller på en tørr aksel, eller en oljet/fettet.

Jeg tror dette er den beste måten å vurdere det (sett bort fra 2 svart fingertupper), men hører gjerne andres mening også.

En liten kuriositet som forbauset meg litt var at det i manualen for min gode gamle VFR står at det ikke må brukes "kommersiell kjedeolje" på kjedet. Det skal brukes SAE-80 eller 90 gir-olje. Dog kan jeg ikke si jeg følger dette, og det handler vel om at det finnes kjedeolje som ikke er egnet for O-ring, og så lenge man sørger for at den er tilpasset O-ringer skulle det gå fint. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Kjedespray som ikke griser! on Lør 17 Aug 2013 - 22:37

girolje griser, eller jeg klarer ikke å hapå så lite at det ikke griser. Svart guffe som klibber.
Nå har jeg gått over til WD40, får det til å grise litt også, men det er veldig greit å tørke bort.
Jeg var på en tur i Andorra for ca 10 år siden, MC-tur i fjellene med Motoaventures.com. De smurte kjedene på alle sine sykler med WD40. Det var forøvrig en veldig fin tur, å kjøre endurosykkel i Pyreneene i fem dager er helt ok sunny

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 18 Aug 2013 - 11:20

Enig i det med giroljen Pelsen, er derfor jeg også avstår fra å følge den anvisningen. Akkurat nå bruker jeg noe O-ring -vennlig kjedespray fra Tess som forsåvidt fungerer ganske bra de gangene jeg klarer å påføre den riktig, noe jeg dessverre har en lei tendens til å ikke gjøre...

Bruker sykkelen kun til turkjøring, og istedenfor å være flink gutt og smøre kjedet varmt når jeg kommer hjem, blir det ofte på kaldt kjede med minimal "tørketid" før bruk.

Har fått med meg at mange bruker WD40, men klarer ikke helt legge vekk skepsisen til dette som i min bok fremstår som rustløser, fuktdriver, rensemiddel, og korttidssmøring. Har vanskelig for å se det som en sterk beskyttende hinne mellom "friksjonsdeler" med relativt høy belastning. Men for all del, kan godt hende Pyreneerne har rett, og jeg tar feil.

Kan jeg spørre hvor ofte du smører, sånn cirka? Wink 

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 18 Aug 2013 - 12:14

jeg pleier å smøre etter hver lengre tur.
I går kjørte jeg 52 mil og smurte litt ved en stopp, en dråpe girolje fordelt på 4 ruller.
Jeg har en gammel Locktite-flaske med girolje i lomma på skinnjakka.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Kjedespray som ikke griser! on Søn 18 Aug 2013 - 12:34

Ok, tror jeg skal adoptere ideen med lommelærka for turer over mer enn en dag. Locktite flasken høres fornuftig ut, med god tett skrukort. (Bare man da ikke forveksler den med Locktite...clown )

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Kjedespray som ikke griser! on Tor 22 Aug 2013 - 18:22

Gjest

Gjest
Kjøpte en boks Motul (street) og det var stor forskjell fra griseriet til Bilrema. Kjedet ble veldig stille og nå har jeg vel smurte ti ganger siden siste gang jeg vasket sykkelen. Og bakhjulet ser nesten rent ut.

21 Re: Kjedespray som ikke griser! on Tor 22 Aug 2013 - 18:56

Jeg fatter ikke hva som er så ille med litt griseri?? pig 

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Kjedespray som ikke griser! on Tor 22 Aug 2013 - 20:14

99Trollerud skrev:Jeg fatter ikke hva som er så ille med litt griseri??  pig 

Jeg fatter ikke at folk gidder å ha kjede Rolling Eyes

23 Re: Kjedespray som ikke griser! on Tor 22 Aug 2013 - 20:19

Kjedespray har jeg slutta med, smører nå kun med en liten kanne med motorolje, og drar over kjeden med en fille etterpå. Det gir ren og fin kjede, og litt griseri. pig  Men ikke mer enn at jeg glatt tåler det. Cool

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Kjedespray som ikke griser! on Tor 22 Aug 2013 - 20:20

KliffArne skrev:
99Trollerud skrev:Jeg fatter ikke hva som er så ille med litt griseri??  pig 
Jeg fatter ikke at folk gidder å ha kjede Rolling Eyes
Behagelig å slippe ja, med Guzzien. cat 

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]