Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Æ lure f.eks. på ...

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 5]

26 Re: Æ lure f.eks. på ... on Søn 12 Jul 2015 - 20:20

bikeridr skrev:
jhn skrev: ... men det må æ si ... det va ikke så mye hjelp å få. E det ikke en eneste jævel som har no fornuftig å si om kossn momentnøkkel som kan være grei å ha garagen?  Shocked
Største og minste moment man sannsynligvis får behov for?
Eller bruker man kanskje ikke sånne greier?

Jeg tror ikke du har lest alle postene her jeg..
Leste du for eksempel denne?  confused
bikeridr skrev:Hmm, den nøkkelen og de momentene du lurer på i åpningstråden er nok alt for liten..

Hjulbolter (på bil) skal være rundt 10-12kgm, dvs sånn ca 98-120NM.
Hva du skal ha på ventilene, vet jeg ikke, men første treff på gåygle ga meg denne pdf'en:
Tiltrekkingsmomenter
Embarassed  så ikke den nei.
Ventilene tror jeg var på 2-3 kgm, husker ikke helt. Jeg har kanskje ikke behov for noe mere fintfølende enn det? Opp til 10-12-15 kgm kanskje?
Det burde kanskje dekke garage-behovet.

Denne kanskje?
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/momentnokler/momentnokkelsett-19-110-nm-149002/

... eller burde jeg gå på BT, for kvalitetens skyld? clown

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Æ lure f.eks. på ... on Søn 12 Jul 2015 - 20:45

jhn skrev:
Denne kanskje?
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/momentnokler/momentnokkelsett-19-110-nm-149002/

... eller burde jeg gå på BT, for kvalitetens skyld? clown

Jula, Biltema Clas Ohlson.. Same, same, but different.. Very Happy
Men ja, den nøkkelen dekker nok de fleste behov mellom 2kgm og 10kgm. For å få det i NM, så ganger du med "G" som er definert til 9,81. Altså 2kgm er sånn ca 19,6NM osv.. (For andre veien så deler du jo selvsagt på 9,81, men en staut Finnmarking forsto jo såklart det da bounce )

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Æ lure f.eks. på ... on Søn 12 Jul 2015 - 20:54

Kgm?!  Evil or Very Mad Har ikke du teknisk utdannelse, jhn? Suspect Moment angis i Nm!

Ellers tror jeg du bør ha minst to momentnøkler. Den 1/2"-nøkkelen kommer du nok ikke til med over alt, og den dekker ikke de minste tiltrekkingsverdiene. Jeg synes generelt at piper i 3/8" er best egnet for mc, men jeg bruker også 1/2" og 1/4". Har momentnøkler i disse tre størrelsene, for å dekke  minste til største tiltrekkingsmoment.

Edit: Finn en 1/2" momentnøkkel som går høyere (minst 150 Nm), så kompletterer du med en i 3/8" som overlapper for mindre verdier.

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Æ lure f.eks. på ... on Søn 12 Jul 2015 - 21:02

mortal skrev:Kgm?!  Evil or Very Mad Har ikke du teknisk utdannelse, jhn? Suspect Moment angis i Nm!

Vi får unnskylde han, han er i styrehuset pirat

30 Re: Æ lure f.eks. på ... on Søn 12 Jul 2015 - 22:44

Moment i fotpund er best Exclamation
Noe dårligere enn denne bør man ikke tenke på å kjøpe engang:  Cool
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=yes&tool=hand&item_ID=759379&group_ID=682069

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 6:36

Moment angitt i kgm er jo egentlig veldig lurt! Ved hjelp av en fjærvekt og en latmannsarm kan man da enkelt trekke til korrekt moment, enkelt og greit, uten behov for noe omregningskalkulatorerer eller dyre, fancye "momentnøkler"..

Kraft ganger arm, ferdig med det! Enkelt-penkelt!

Jeg stemmer for å oppgi moment i kgm! Ikke ofte jeg er enig med den karen der, men her får jeg gi ham litt ære, ideen er genial!

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 7:27

Hvilken verdi moment er oppgitt i er i de fleste tilfellene uvesentlig siden de aller fleste momentnøkler har skalaer for både kg/m, N/m og ft/ibs.

Henger meg forøvrig på ideen om flere størrelser. 10-25 Nm er ideelt for lett tiltrekning av diverse lokk og deksler mens 25-100 Nm dekker hjulbolter, bremser etc
Moment høyere enn 100 Nm er der sjelden behov for på Mc. muligens primærdrev for kjede eller utaksling for flens på kardang-sykler.

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 8:24

pelsen skrev:Moment i fotpund er best Exclamation
Noe dårligere enn denne bør man ikke tenke på å kjøpe engang:  Cool
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?P65=yes&tool=hand&item_ID=759379&group_ID=682069
Du er vel en sånn fyr som angir dekktrykk i psi også? Skrullete folk...  Shocked

Har du forresten forsøkt å finne platetykkelser i "gauge"? Det er et system hvor høyere tall gir tynnere plate. Ok, det kan man jo leve med, men her varierer tykkelsen avhengig av hva slags materiale det er også. Gauge 10 for stål (3,42 mm) er altså ikke samme tykkelse for rustfritt stål (3,57 mm) eller aluminium (2,59 mm) eller...  Evil or Very Mad

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 10:03

Igår (og idag) var (er) det knallvær her nord, så da blei det en fantastisk fin tur på 1050 Tigern (igår) Very Happy  Blikkstille fjorder og skyfri himmel, 21 gr, irrgrønne skoglier og snødekte fjell, og Tigern murra fornøyd med ny Motul-olje i buken, glinsende nytt kjede og nye Øhlins-fjærer i framlabbene. Litt mange snegle-hus etter veia skjemmte turen litt, men med det fine dreiemomente i den silkemyke Trippern var det ikke noe stort problem Very Happy

Jeg så at de få Bøndern som er igjen her nord var i full gang med å ruge traktor-egg, men det så ikke ut som rugingen var spesielt vellykket, jeg syns det lå få egg spredt utover jordene, i forhold til hva jeg kan huske fra tidligere år.
Så da lurer jeg på, om det er jeg som husker feil, eller om de ruger for tidlig, eller om det er lite gress i år?

Forøvrig er jeg kjempefornøyd med at jeg er ferdig med den rugingen, og kan sitte på Tigern istedet for å ruge traktor-egg hele sommern cheers

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 10:15

knutk skrev:Hvilken verdi moment er oppgitt i er i de fleste tilfellene uvesentlig siden de aller fleste momentnøkler har skalaer for både kg/m, N/m og ft/ibs.

Henger meg forøvrig på ideen om flere størrelser. 10-25 Nm er ideelt for lett tiltrekning av diverse lokk og deksler mens 25-100 Nm dekker hjulbolter, bremser etc
Moment høyere enn 100 Nm er der sjelden behov for på Mc. muligens primærdrev for kjede eller utaksling for flens på kardang-sykler.
Den jeg linket til fra Jula .. 19-110 Nm. 19 Nm, er ikke det ganske lite?
Jeg bladde kjapt i manualen, men fant ingen så lave moment. Veldig kjapt.
Om man drar til med 10-15 eller 19 Nm har vel ikke stor betydning?
Det er så lett at det er bare .... lett.
Mere enn 110 Nm er unødvendig ... hardere enn det gidder jeg ikke. clown

Ellers var det usannsynlig gledelig å endelig være enig med Trollerud cheers
Hvor får man tak i fjærvekt? geek

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 10:57

mortal skrev:Du er vel en sånn fyr som angir dekktrykk i psi også?
Selvfølgelig,  Very Happy  psi er jo den beste måleenheten for trykk.

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 11:03

jhn skrev:Hvor får man tak i fjærvekt? geek
I hønserier eller gamle hønsehus kanskje, ornitologforeningen har nok også utstyr til slikt  clown

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 12:13

jhn skrev:

19 Nm er ikke stramt.
Har ikke sett på denne nøkkelen spesielt.
Men generelt: En momentnøkkel som spenner fra 19 til 110 vil mest sannsynlig være svært uberegnelig under 25NM (eller deromkring). En fjær sterk nok til å handtere 110Nm vil være så slapp i det laveste området at momentet ikke er til å stole på.
Verdien 25Nm i min uttalelse er nevnt på "synsen", og baserer seg på erfaring med momentnøkler med tilsvarende verdier.

Momentnøkkelen er mest til å stole på i sitt høyere område (nå har jeg bare handtert den rimligere enden på skalaen, aldri prøvd momentnøkler som koster det samme som en to-roms i Oslo Vest).
Derfor er det lurt å også ha en liten en med 1/4" pipe som tar moment mellom 10 og 25Nm.

Under 10Nm er momentet så svakt at ordinære klikk-nøkler ikke er til å stole på.
Har selv skruer på BMWen som skal helt ned til 3Nm, og noen 7Nm.
Har ikke invistert i slike momentnøkler (de er drittdyre), men jeg benytter 1 finger på torxnøkkelen for 3Nm og to fingre for 7Nm.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 13:11

knutk skrev:
jhn skrev:

19 Nm er ikke stramt.
Har ikke sett på denne nøkkelen spesielt.
Men generelt: En momentnøkkel som spenner fra 19 til 110 vil mest sannsynlig være svært uberegnelig under 25NM (eller deromkring). En fjær sterk nok til å handtere 110Nm vil være så slapp i det laveste området at momentet ikke er til å stole på.
Verdien 25Nm i min uttalelse er nevnt på "synsen", og baserer seg på erfaring med momentnøkler med tilsvarende verdier.

Momentnøkkelen er mest til å stole på i sitt høyere område (nå har jeg bare handtert den rimligere enden på skalaen, aldri prøvd momentnøkler som koster det samme som en to-roms i Oslo Vest).
Derfor er det lurt å også ha en liten en med 1/4" pipe som tar moment mellom 10 og 25Nm.

Under 10Nm er momentet så svakt at ordinære klikk-nøkler ikke er til å stole på.
Har selv skruer på BMWen som skal helt ned til 3Nm, og noen 7Nm.
Har ikke invistert i slike momentnøkler (de er drittdyre), men jeg benytter 1 finger på torxnøkkelen for 3Nm og to fingre for 7Nm.

Låsemuttera på ventiljusteringa på Rudolf skal settes med 8 Nm, latterlig lite. Dem tar jeg på feelingen, og regner med de får plenty clown

Har en Tengs tool som går fra 5-25 Nm, samt en Biltema affraid som går fra 20-210 Nm. Bruker dem når jeg holder på med noe viktig. afro

40 Re: Æ lure f.eks. på ... on Man 13 Jul 2015 - 13:15

Biltema-vertøy når du holder på med noe viktig Rolling Eyes Artig skrue du Cliff.

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 0:32

Idag var været supert her Nord, så da blei det en liten kose-tur på Tigern i ettermiddag Very Happy
Lenge var jeg tilnærmet alene på veien, men så tok jeg igjen etpar Hardly Ablesome som sneik seg rundt svinga. Ble nødt til å ligge bak de noen minutter, da trafikken var tett i mot.
Så da llurer jeg på: Hvorfor stanker det så innmari vondt av halvbrennt bennsin ettr de der sykkla Shocked
Dette har jeg kjennt ved flere tidligere tilfeller også, værst var det da jeg tok igjen en 50-60 støkker som var på gruppe-tur på Vestlandet for noen år siden. Da stanka det så jævlig at jeg fikk vond smak i kjeften, og måtte stoppe i Nordfjordaids å kjøpe meg en Kokka for å renske kjeften.

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 0:52

Ja, ei god og allsidig kokke skal man ikke kimse av.

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 9:11

KnutR

Admin
ArcticTiger skrev:Idag var været supert her Nord, så da blei det en liten kose-tur på Tigern i ettermiddag Very Happy
Lenge var jeg tilnærmet alene på veien, men så tok jeg igjen etpar Hardly Ablesome som sneik seg rundt svinga. Ble nødt til å ligge bak de noen minutter, da trafikken var tett i mot.
Så da llurer jeg på: Hvorfor stanker det så innmari vondt av halvbrennt bennsin ettr de der sykkla Shocked
Dette har jeg kjennt ved flere tidligere tilfeller også, værst var det da jeg tok igjen en 50-60 støkker som var på gruppe-tur på Vestlandet for noen år siden. Da stanka det så jævlig at jeg fikk vond smak i kjeften, og måtte stoppe i Nordfjordaids å kjøpe meg en Kokka for å renske kjeften.

Trodde harley fremdeles kjørte system med åpent spjeld og kutt av tenning for å begrense farta? Det vil i så fall forklare en del...

Var ikke en eim av lakserolje der og? jocolor

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

44 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 10:27

Det er mange med disse "nøye avstemte" maskinene fra "over there" som modifiserer kjøretøyet uten å ha den minste peiling på hvordan en motor fungerer.

1-det bråker for lite og litt skuffende drag i "halvannenliteren"=bytte til minst mulig eksosanlegg
2-nå går den nesten ikke=sikkert for dårlig luftfilter så vi bytter til åpent luftfilter
3-nå går den om mulig ennå dårligere=faen vi må ha mer bensin- annen forgasser/dyser/map
4-nå går den bedre, bråker som faen og svelger bensin som en full mann=synes den er jævlig bra tunet og "tøft"
5-det stinker halvforbrent bensin og alle bak får vondt i hodet= driter jeg i for jeg er en "bad-asse`d rebell biker med cool Hog ".

Samme formel fungerer på veldig bra på mange eldre V8 biler.

clown

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 10:50

Det er ikke bare HD-gutta som som har sånne rasjonelle ideer.
Å bytte potte/anlegg kun for lyden sin del, virker ikke veldig smart.
Bruke penger for å kunne produsere ulovlig, ubehagelig og tildels skadelig lyd ... og så bruker man noen få kroner til for å beskytte egen hørsel mot egenprodusert støy.
I går kveld så jeg en fotgjenger som gikk og holdt seg for ørene når han jogget gjennom en tunell ... det burde man slippe.
Det er jo et litt merkelig fenomen ... det dreier seg jo om folk som ellers viser seg å være både kloke, fornuftige og hensynsfulle ... men når det dreier seg om eksos, så blir de nærmest idi .... eeeh .. jeg stopper der.

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 11:43

Fotgjengeren justerte vel bare 3.000,- kr Bose-headsettet slik at 95dB housemusikk kunne få fri ferdsel rett inn i sneglehuset, tenker jeg...

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 11:47

jhn skrev:Det er ikke bare HD-gutta som som har sånne rasjonelle ideer.
Å bytte potte/anlegg kun for lyden sin del, virker ikke veldig smart.
Bruke penger for å kunne produsere ulovlig, ubehagelig og tildels skadelig lyd ... og så bruker man noen få kroner til for å beskytte egen hørsel mot egenprodusert støy.
I går kveld så jeg en fotgjenger som gikk og holdt seg for ørene når han jogget gjennom en tunell ... det burde man slippe.
Det er jo et litt merkelig fenomen ... det dreier seg jo om folk som ellers viser seg å være både kloke, fornuftige og hensynsfulle ... men når det dreier seg om eksos, så blir de nærmest idi .... eeeh .. jeg stopper der.

Nei trenger ikke stoppe der- JEG er en av idiotene som synes det er "riktig" med noe mer lyd enn "støvsugeren", men dette er nok fordi jeg er oppvokst i en tid der gromme motorer bråket og buldret-og at de gamle syklene jeg har er som regel opprusta i eksosen og fikses med egne "idiotiske" løsninger. Laughing
Har lagt merke til at mange  "slipons" bråker mer enn mine hjemmesnekrede løsninger siden jeg bare bruker 1/3 av turtallet til mange andre.

Men å ta en helt NY sykkel og da bruke over 10000kr på ei anna påtte eller "raka rør" kun for bråket sin del er fullstendig idioti synes jeg også.

At potta ser helt jævlig ut er jo en annen sak og noe en må vurdere før en flekker et par hundre tusen på bordet..
En annen ting er jo at man KAN få bedre egenskaper på motorkarakteristikken hvis man bytter ut og justerer en del "miljøbegrensninger"(støy/utslipp).

Om dette er "fornuftig" er en helt annen sak men det er jo ikke ALT en gjør som KUN er fornuftig.
-Noen ting gjør en jo for egen GLEDE også.(noen har sex med de utroligste ting også) clown

Edit: i tuneller er faktisk dekkstøy et seriøst problem.

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 11:51

Trollerud skrev:Fotgjengeren justerte vel bare 3.000,- kr Bose-headsettet slik at 95dB housemusikk kunne få fri ferdsel rett inn i sneglehuset, tenker jeg...
Det høres jo ikke usannsynlig ut, men det stemmer ikke i dette tilfellet.
Jeg kjenner tilfeldigvis denne fotgjengeren.

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 12:15

jhn skrev:
Trollerud skrev:Fotgjengeren justerte vel bare 3.000,- kr Bose-headsettet slik at 95dB housemusikk kunne få fri ferdsel rett inn i sneglehuset, tenker jeg...

"Tilfeldigvis" så bor du en plass der alle kjenner alle, ja..

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Æ lure f.eks. på ... on Ons 29 Jul 2015 - 12:43

Trollerud skrev:
jhn skrev:

"Tilfeldigvis" så bor du en plass der alle kjenner alle, ja..
Alle kjenner alle? ... vi bor riktignok bare 3000 i kommunen + 2 - 300.000 tilreisende pr år ... jeg kjenner ikke alle de.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Similar topics

-

» Æ lure f.eks. på ...