Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hagestue, dimensjoner

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 4]

1 Hagestue, dimensjoner on Man 3 Aug 2015 - 22:04

Nytt prosjekt på gang, hagestue eller hva det nå heter.

Noen her som kan fortelle hvilken dimensjon jeg skal bruke på bjelken som skal ligge over døren?

Skal hovedsaklig bestå av glass, alle fire vegger.Frittstående. Både inngangsvegg samt motstående vegg skal kunne åpnes, det vil si at jeg skal inn med skyvedører i begge disse. "Lysåpning" i disse veggene blir ca 380 cm bredde, dvs at jeg trenger bjelker på ca 400 cm lengde.Samtidig blir det å bruke disse to bjelkene å legge tak på, ca 300 cm fra vegg til vegg.

Blir lett tak, tenkte halvannaseks med sutaksplate oppå og shingel oppå det igjen.

Så, arkitekter og byggmestere, hva trenger jeg av dimensjon for å holde dette?  Skyvedøren i ene veggen skal fundamenteres i denne bjelken,skinnen skal skrues fast under denne,  så nedbøying er ikke ønskelig rabbit  Skyvedøren i inngangsveggen er av typen vanlig terasse-skyvedør med selvstendig trekarm rundt samt et sidevindu også med egen trekarm, så den bjelken kan antagelig være litt smekrere drunken

2 Re: Hagestue, dimensjoner on Man 3 Aug 2015 - 22:14

IPE 220? den bør holde inntil 4000mm?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Hagestue, dimensjoner on Man 3 Aug 2015 - 22:32

Hiv opp en skisse av faenska... av hagestuen da, så blir det litt enklere å hjelpe. rabbit

- Skal det være saltak?
- Hva slags takvinkel?
- Byggested?
- Sikkert mer jeg lurer på også...

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Hagestue, dimensjoner on Man 3 Aug 2015 - 22:56

Hva slags Møbler skal du ha i Have-stuen da Question

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Hagestue, dimensjoner on Man 3 Aug 2015 - 23:54

mortal skrev:Hiv opp en skisse av faenska... av hagestuen da, så blir det litt enklere å hjelpe.  rabbit

- Skal det være saltak?
- Hva slags takvinkel?
- Byggested?
- Sikkert mer jeg lurer på også...

Vet ikke helt hva taket heter, men "saltak" slo meg da jeg satt og tenkte på det. Et flatt tak uten møne,på skrå. Usikker på vinkel, men veggene det skal ligge på blir ca 300 cm fra hverandre, der den ene blir 40 cm høyere enn den andre.

Byggested??  I hagen, selvfølgelig Razz     (vestlandet)

Legger inn en skisse, så ser du det som skal til, tenker jeg.  Skynd deg å svare før Trollerud våkner rabbit

6 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 0:18

Kan du bruke denne til noe fornuftig?
http://www.trefokus.no/Bjelkelagstabeller_mqq9V.pdf.file

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 1:25

Det viktigste er vel at det ikke er trapper til inngangen, men en rampe som det er lettere å gå på?
Trefas også, så maski..ehh varmelampene har nok strøm sunny

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 5:39

Trenger faktisk svar på samme spørsmål! Satankirken jeg bygger i hagen skal være 8m bred, og det spennet tenkte jeg å dele i to..

Skulle spurt Mortal, vett.. Men disse konsulentene fakturerer noen perverse beløp, så jeg tør ikke. Ikke får jeg noe vettugt svar i spiritismesessonene jeg holder i min fremtidige kirke heller, uvisst hvorfor.

Blir vel å lage seg en overdimmensjonert limtredrager, vel.. Blir den for svak, kan man jo bare laske på mer senere.. Det gunstige er at slike konstruksjoner alltid blir deformert (nedbøying) før de bryter sammen, (imotsetning til Haya som bryter først og blir deformert senere) så man kan alltids fikse problemet med ev underdimmensjonering senere.. (Hvorfor gjøre det riktig første gang, når man like gjerne kan leve i spenning og uvisshet en stund?)

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 6:54

Kliff - i stedet for 2 store dragere (koster flesk er tunge å handtere) som må ligge over dørene med lysåpning 3,8m - så legger du sperretak andre veien - og bærer rett ned på sideveggene - som kan være cc600mm bindingverk.

Sperretaket kan lages som en bokskonstruksjon med f.eks en 9mm finerplate under og tilsvarende oppå - hvis du 1:8 skjøtlimer plateskjøten (epoxy) under (strekk) så blir dette stivt som bare f....platene limes og skrus til sperrene.

Sannsynlig kan du bare ha åpent under sperrene om du ønsker - det holder uansett (36x148) event 36x198 - det siste er kanskje det enkleste med åpent bjelkelag. CC600 på sperrer ligger direkte på stenderne i sideveggene (disse synes jo sammen) da ser det logisk og vakkert ut.

Man kan event bruke 2x36x198 på de to ytterste sperrene, kan event doble i senter også.

Dørene settes med litt avstand til sperrene - slik at litt nedbøyning tåles - dekkes med bord.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 10:27

Det høres ut som en god plan du ha der Haya ... KliffArne vil sikkert ikke bruke den. cyclops
Men det han spør om - har ikke du en slags tabell som forteller hvor langt spenn de forskjellige dim. kan ha?
Jeg ser jo nå at det han spør om, ikke står i linken min.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 13:05

jhn skrev:Det høres ut som en god plan du ha der Haya ... KliffArne vil sikkert ikke bruke den.  cyclops
Men det han spør om - har ikke du en slags tabell som forteller hvor langt spenn de forskjellige dim. kan ha?

Deignet på stua har jeg nesten klart for meg, så Haya's forslag passer ikke helt inn.

Men som den gode mann jhn plutselig har observert, så var spørsmålet hvilken dimensjon bjelke som trengs med lysåpning 380cm for å holde. Ser for meg at det må en limtre-drager opp, ihvertfall på den siden som skal ha "hel" skyvedør, da skinna til denne skal festes i underkant bjelke.

12 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 14:07

KliffArne skrev:
jhn skrev:Det høres ut som en god plan du ha der Haya ... KliffArne vil sikkert ikke bruke den.  cyclops

Deignet på stua har jeg nesten klart for meg, så Haya's forslag passer ikke helt inn.  

Men som den gode mann jhn plutselig har observert, så var spørsmålet hvilken dimensjon bjelke som trengs med lysåpning 380cm for å holde. Ser for meg at det må en limtre-drager opp, ihvertfall på den siden som skal ha "hel" skyvedør, da skinna til denne skal festes i underkant bjelke.
Limtre ... vil tro det ja.
Vil huske at fra min tid i byggebransjen, brukte vi en god del limtre på 100*300 (tror jeg)
Da dreide det seg gjerne om spenn på 3-4-5 m. (tror jeg)
Om jeg skulle tippe er det det du ender opp med. (tror jeg)
Men det jeg vrøvler om er lenge siden, så om jeg husker rett vet man jo ikke... (det vet jeg)

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 14:30

Er det en glassdør du skal henge opp? Deformasjonen av bjelken må begrenses da, slik at døra ikke kommer i klem. Jeg tipper en grense på 10 mm vil være akseptabelt, men det må du/leverandør vurdere.

Skal se på dimensjon senere.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 18:51

Du får lage en prosjekt tråd her, det er fler som har kjerringer som lager prosjekter till oss affraid

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 18:55

custom skrev:Du får lage en prosjekt tråd her, det er fler som har kjerringer som lager prosjekter till oss affraid

BAN - forumet hvor det er lov til å kalle en hage for en hage lol!

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 19:11

Palma skrev:
custom skrev:Du får lage en prosjekt tråd her, det er fler som har kjerringer som lager prosjekter till oss affraid

BAN - forumet hvor det er lov til å kalle en hage for en hage lol!
Hagespade

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 19:42

Og når Have-Stuen er ferdig (og ny-GS budsjettet rassert Rolling Eyes ), så kan du starte en Vin-tråd Very Happy

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 22:43

mortal skrev:Er det en glassdør du skal henge opp? Deformasjonen av bjelken må begrenses da, slik at døra ikke kommer i klem. Jeg tipper en grense på 10 mm vil være akseptabelt, men det må du/leverandør vurdere.

Skal se på dimensjon senere.

Er glass-skyvedør, ja. Men skal vel ikke henge den opp der, den står på skinne nede. Og styring oppunder der.

Jeg også tipper at 10mm nedbøying er akseptabelt, mener det står noe om at dørene lages 10mm undermåls ifht.lysåpning.

19 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 22:51

ArcticTiger skrev:Og når Have-Stuen er ferdig (og ny-GS budsjettet rassert Rolling Eyes )....

Folk betaler jo oppimot 200 tusen for sånne hagestuer, det er jo helt horribelt.Nesten en ny GS, ja pale

Men kjip som jeg er, så har jeg satt meg som mål å klare det for under tredve, så der ryker traction-control og diverse annet tilleggsutstyr på ny-GS'en. pirat

20 Re: Hagestue, dimensjoner on Tir 4 Aug 2015 - 22:56

KliffArne skrev:
ArcticTiger skrev:Og når Have-Stuen er ferdig (og ny-GS budsjettet rassert Rolling Eyes )....

Folk betaler jo oppimot 200 tusen for sånne hagestuer, det er jo helt horribelt.Nesten en ny GS, ja pale

Men kjip som jeg er, så har jeg satt meg som mål å klare det for under tredve, så der ryker traction-control og diverse annet tilleggsutstyr på ny-GS'en. pirat

Dæven affraid 30tusen for en gapahuk i hagan ???
Tar du vekk trækkshnkontoll og div annet har du jo 1150'n din :)

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Hagestue, dimensjoner on Ons 5 Aug 2015 - 2:31

Palma skrev:

Dæven affraid 30tusen for en gapahuk i hagan ???
Tar du vekk trækkshnkontoll og div annet har du jo 1150'n din :)

...når man absolutt skal ha skyvedører på 3,8 og tungvindt konstruksjon med dyre dragere så koster det.

Glass rundt hele blir også noen kroner.....

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Hagestue, dimensjoner on Tor 6 Aug 2015 - 21:35

mortal skrev:Skal se på dimensjon senere.
Sleep king

23 Re: Hagestue, dimensjoner on Tor 6 Aug 2015 - 22:28

KliffArne skrev:
mortal skrev:Skal se på dimensjon senere.
Sleep king
Senere, sa han.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Hagestue, dimensjoner on Fre 7 Aug 2015 - 6:18

Han er sikkert fremdeles i en annen dimmensjon.. alien

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Hagestue, dimensjoner on Fre 7 Aug 2015 - 14:12

Jeg knakket sammen 2 stk 2"x8" over, 2"x6" i resten av taket, mer enn nok sa snekkerkameraten min, snøen kjæm vel også ferdigmåkt borti dine strøk. Ville heller konsentrert meg om å lage det solid under, jeg har støpt. Den beste investeringen var utvendige markiser med fjernstyring som du skal kjøre litt opp og ned da naboa går forbi, dyrt men sparer det inn i litersprisen for drikkevarene vi nyter uti der. Rommet er 5 x 5,5 meter. Gulv, tak og vegger er isolert men ikke skyvedørene.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 4]

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next