Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

? om power commander

Gå til side : Previous  1, 2

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: ? om power commander on Fre 14 Aug 2015 - 23:13

Til alle som ikke heter Knut, takk takk. Dette gir meg en hjemlig følelse Very Happy ( har vært gift i over 30 år) Det fine med dette forumer at andre stepper inn når det trengs.  cheers

Svarene gitt i mitt fravær er vel beskrivende nok, så jeg vet ikke helt om det er vits å tilføye noe.
(men jeg greier ikke å holde kjeft, så here goes)  drunken

Palmas nevnte Boosterplug blir produsert i flere varianter, og Palma fikk sin etter sigende fra Danmark. Det er enkelt og greit en NTC motstand som kobles i serie med sykkelens egen tempsensor (som også er en NTC motstand).
Selv om motstanden kun koster et par kroner er det nok de BMW kompatible pluggene som driver opp prisen.

Palmas variant har den ekstra motstanden som en egen blindtarm som kan legges på dertil egnet sted (rett meg her Palma om jeg blander korta), andre legger motstanden inne i ledninga , og deres variant fremstår da som en liten kabelstump på 10 -15 cm, en Han og en Hun kontakt og en liten klump på midten. Typisk NTC motstand er rund, ø5mm og 3mm tykk.

Enkelte opplever at det funker fint Ref Palma og Joo, andre opplever at det ikke har effekt i det hele tatt Ref Jhn..

Når fornuftige mennesker mener at det funker skal man ikke kimse av det, ei heller de som hevder at det ikke funker.

Dette koker vel ned til at alt den gjør er å gi ECU et temperatursignal som sier at tempen er ca 15-20 grader lavere enn reelt (ja, BMW kaller det BMS, men jeg sier ECU her for enkelhets skyld),

Om det funker eller ikke beror trolig på hvordan ECU behandler situasjoner hvor Lambda ikke henger med. (Husk at lambda har en treig reaksjonstid slik at den blir satt til side ved feks akselerasjon, kaldstart etc.

Når Lambda ikke gir pålitelig data benytter ECU mapping som basis. Hva den videre gjør er nok mere individuelt for de ulike system.

Om vi spoler litt tilbake til tidligere tråder ble det nevnt at ECU i tillegg til basis map også bygger opp sin egen tilpassede map. Denne oppbyggingen er en kontinuerlig prosess, slik at motor forandrer karakteristikk underveis (hva nå enn grunnen til det skulle være, feks et luftfilter som gradvis tetter seg) vil den korrigerte map også bli forandret.
Helt konkret betyr det at om man  setter inn en Boosterplugg vil ECU gå inn i map tabellen for en temperatur som er lavere enn omgivelsene.
MEN, når nå motor produserer en feitere blanding vil Lambda gi tilbakemelding og sakte men sikkert vil korrigert map bli justert til den nye hverdagen, og etter en periode er man i teorien kommet like langt.
Det må vel her tilføyes at Boosterplug opprinnelig ble laget til de første innsprøytingsbokserne til BMW (R1100) ECUene som var mye enklere bygget opp, og var vel egentlig ment å kompensere for en tendens til ujevn gange ved lave pådrag.

Hvorfor det da funker for enkelte mens andre må søke andre løsninger er ikke så lett å si, men trolig kan det forklares med ulike metoder i ECU for å handtere situasjoner hvor Lambda blir satt til side. Kanskje er det slik at enkelte system benytter basismap (fra fabrikken) mens andre benytter den korrigerte map som grunnlag i situasjoner hvor Lambda blir satt til side (men dette er spekulasjon fra min side. Fabrikkene averterer ikke slike detaljer, for å si det mildt)

Mekkern linket til et firma som lager et produkt-serie, AF-XIED, XIED etc, se Mekkerns link.
Denne benytter en bredbåndslambda og systemet korrigerer tilbakemeldingene fra Lambda.

Hva som er best? Her må man fokusere på resultat heller enn middel, så den beste er den som gir resultatet man ønsker, dvs en motor med penere gange.

Felles for Boosterplug og AF-XIED er at de korrigerer informasjonen ECU baserer sin styring på, mens Powercommander og dens like lar ECU jobbe i fred og korrigerer resutatet etter at ECU har gjort sitt.

Ingen av de ovennevnte vil alene bidra til en sterkere motor, men man vil få bort den nervøsiteten enkelte nyere motorer har fått pga at strenge utslippskrav gjør at motorene går magrere enn ønskelig. Hvert system har sine fordele/ulemper.

Takk for oppmerksomheten  Very Happy

Vis Medlemmets Profil

27 Re: ? om power commander on Fre 14 Aug 2015 - 23:59

Jeg vil bare si at jeg er både imponert over, og takknemlig for at du og et par til deler visdommen på en så lettfattelig og fin måte.
Jeg har jo faktisk lært en god del her inne.
Så takk skal du pinade ha ... dere, mener jeg.

Vis Medlemmets Profil

28 Re: ? om power commander on Lør 15 Aug 2015 - 22:23

jhn skrev:Jeg vil bare si at jeg er både imponert over, og takknemlig for at du og et par til deler visdommen på en så lettfattelig og fin måte.

Jo, versågod clown

Jeg også syns det er fint at noen tar seg bryet med å prøve å forklare sånne ting, men jeg er sikkert steikje dum, for jeg forstår ingenting av det rabbit

Men nå har jeg bestillt meg en sånn booster-plugg, og har lest masse positive tilbakemeldinger på denne.

Det hadde vært morsomt å hivd traktoren oppå en dyno-benk før og etter montering bare for å sett om den gjorde noen forskjell.

29 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 0:54

KliffArne skrev:
jhn skrev:Jeg vil bare si at jeg er både imponert over, og takknemlig for at du og et par til deler visdommen på en så lettfattelig og fin måte.

Jo, versågod clown

Jeg også syns det er fint at noen tar seg bryet med å prøve å forklare sånne ting, men jeg er sikkert steikje dum, for jeg forstår ingenting av det rabbit

Men nå har jeg bestillt meg en sånn booster-plugg, og har lest masse positive tilbakemeldinger på denne.

Det hadde vært morsomt å hivd traktoren oppå en dyno-benk før og etter montering bare for å sett om den gjorde noen forskjell.

Nå tuller du vel Very Happy
Du bryr deg bare ikke (foreløpig).
Du klarer jo det meste både innen oppussing av hus, hjem, hage og biler/motorsykler.
Så dette går nok mest på vilje Very Happy
Her er ett lengre foredrag om "fuel trim"
Men svjv er det kun "bilmotorer" (f.eks BMW) som har dette (logikk for å "dynamisk" endre map for "closed loop operation").

Vis Medlemmets Profil

30 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 10:56

Kongen skrev:
Men svjv er det kun "bilmotorer" (f.eks BMW) som har dette (logikk for å "dynamisk" endre map for "closed loop operation").

Når du skriver slik blir jeg litt usikker på de første innsprøytings-bokserne, og rapporter om at Boosterplug funker på disse kan jo forsterke den mistanken.
K-modellene, som jeg kjenner best, ble utstyrt med bil-kompatible system ved introduksjon av CAN-bus i 2005, og disse kan flashes med samme programvare som bilene. Vet også at de har en læreprosess om batteriet har vært frakoblet over tid.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 10:57

knutk skrev:
Palmas nevnte Boosterplug blir produsert i flere varianter, og Palma fikk sin etter sigende fra Danmark. Det er enkelt og greit en NTC motstand som kobles i serie med sykkelens egen tempsensor (som også er en NTC motstand).
Selv om motstanden kun koster et par kroner er det nok de BMW kompatible pluggene som driver opp prisen.

Palmas variant har den ekstra motstanden som en egen blindtarm som kan legges på dertil egnet sted (rett meg her Palma om jeg blander korta), andre legger motstanden inne i ledninga , og deres variant fremstår da som en liten kabelstump på 10 -15 cm, en Han og en Hun kontakt og en liten klump på midten. Typisk NTC motstand er rund, ø5mm og 3mm tykk.

Enkelte opplever at det funker fint Ref Palma og Joo, andre opplever at det ikke har effekt i det hele tatt Ref Jhn..

Når fornuftige mennesker mener at det funker skal man ikke kimse av det, ei heller de som hevder at det ikke funker.

Hva som er best? Her må man fokusere på resultat heller enn middel, så den beste er den som gir resultatet man ønsker, dvs en motor med penere gange.

Felles for Boosterplug og AF-XIED er at de korrigerer informasjonen ECU baserer sin styring på, mens Powercommander og dens like lar ECU jobbe i fred og korrigerer resutatet etter at ECU har gjort sitt.

Ingen av de ovennevnte vil alene bidra til en sterkere motor, men man vil få bort den nervøsiteten enkelte nyere motorer har fått pga at strenge utslippskrav gjør at motorene går magrere enn ønskelig. Hvert system har sine fordele/ulemper.
Jeg trekker ut ifra dette at jeg blir ansett som et fornuftig menneske cheers WOW. ikke dårlig bare det. At motoren går penere er et stort pluss for meg. Om den gir no mer hester eller effekt er vel vanskelig å bedømme. Placeboeffekten er vel der. Man vil gjerne at det man har svidd av kroner på vil være bra clown .
Om dette vil vare får en nå se. Boosterpluggen min har en liten klump som sikkert inneholder noe billige greier, og en tempsensor som jeg festa ved luftinntaket. Ja og de to som jeg festa på føleren på luftfilterboksen da.
Neste skritt på Betty blir nye støtdempere. Ny tråd ?

Vis Medlemmets Profil

32 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 11:44

Jeg lovte moderator at jeg skulle holde meg unna tråden til freddie, men jeg bare løy pirat

Knutk skrev noe om at denne booster-pluggen bare ville gi midlertidig virkning, at ECU ville justere seg tilbake eller noe sånt. Det var der jeg falt av Suspect

Har lest gjennom dette: http://www.boosterplug.com/shop/cms-24.html og Jens Pengelens klarer å virke troverdig for min enkle hjerne.

Kan alle "knut'ene" her på forumet lese gjennom hva Jens skriver om denne pluggen sin, og fortelle meg om det er bortkasta penger eller ikke?

33 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 12:01

Etter hva han skriver så vil ikke "jevn gass" endres vesentlig pga feedback fra Lambda men en vil få litt mer ved "raskt pådrag" grunnet tregheten i sensoren?

Vis Medlemmets Profil

34 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 13:20

KliffArne skrev:Jeg lovte moderator at jeg skulle holde meg unna tråden til freddie, men jeg bare løy pirat

Knutk skrev noe om at denne booster-pluggen bare ville gi midlertidig virkning, at ECU ville justere seg tilbake eller noe sånt. Det var der jeg falt av Suspect

Har lest gjennom dette:  http://www.boosterplug.com/shop/cms-24.html  og Jens Pengelens klarer å virke troverdig for min enkle hjerne.

Kan alle "knut'ene" her på forumet lese gjennom hva Jens skriver om denne pluggen sin, og fortelle meg om det er bortkasta penger eller ikke?

Det er ikke bortkastede penger *dersom* fabrikk (BMW) har lagt inn en "open loop" map (full gass/der O2-sensor ikke er aktiv) som gir mager blanding.
Noe som ikke er uvanlig for bl.a. støykrav, utslipp, forbruk.
Da vil en slik booster-plug gjøre akkurat det samme som en "manuell" flash av "basic map" gjør.
Dvs å få injectors til å spøyte inn litt mer drivstoff som igjen gir en AFR som øker moment/effekt.

Vis Medlemmets Profil

35 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 20:29

KliffArne skrev:Jeg lovte moderator at jeg skulle holde meg unna tråden til freddie, men jeg bare løy pirat

Har lest gjennom dette:  http://www.boosterplug.com/shop/cms-24.html  og Jens Pengelens klarer å virke troverdig for min enkle hjerne.

Basert på tilbakemelding fra brukere tror jeg at du kan ha ambisjoner om at Boosterplugg vil merkes på din sykkel.

Til sammenligning kan nevnes at jeg har en kompis med en 1300GT som har prøvd det samme. Sykkelen hans gir litt rykking ved lave pådrag i gitte situasjoner.
Sykkelen stod vinteren over med frakoblet batteri (dvs tilpasset map nullet ut). Boosterplug ble montert på våren. Første par turene var rykkingene borte men i løpet av en knapp måneds tid (og ca 1000 km) var alle symptom fra tidligere tilbake. Så på K-modellen funker dette systemet ikke, og det er sammenfallende med at den har tilpasset mapping. Derimot tror jeg en AF-XIED i hans tilfelle ville funket. Gjenstår å se.

Vis Medlemmets Profil

36 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 20:48

Nå er booster pluggen billigere enn den dingsen Mekkern linket til... Så vi får vente å se hva dette bringer. Er det noe som går over så får vi heller bytte dings...eller sykkel affraid .

Vis Medlemmets Profil

37 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 21:31

KnutK:
-det var faktisk du selv som linket til den andre dingsen som du refererer til at jeg linket til... tongue

Vis Medlemmets Profil

38 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 21:56

mekkern skrev:KnutK:
-det var faktisk du selv som linket til den andre dingsen som du refererer til at jeg linket til... tongue

lol! Og så jeg som har hatt så god tro på at han har et godt hode cheers

39 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 22:06

mekkern skrev:KnutK:

Ja, jeg vet, prøvde bare å være litt beskjeden Embarassed

Vis Medlemmets Profil

40 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 22:08

Palma skrev:
....
så får vi heller bytte dings...eller sykkel affraid .

Dersom du bestiller vannbokser samtidig med Kliff oppnår dere kanskje en bedre pris bounce

Vis Medlemmets Profil

41 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 22:12

knutk skrev:
Palma skrev:
....

Dersom du bestiller vannbokser samtidig med Kliff oppnår dere kanskje en bedre pris bounce
Bytte inn to 1150'er med to WC'er.. lol! Tenker vi kjører "nesten 1200" ei stund enda jeg... hvertfall jeg Mad

Vis Medlemmets Profil

42 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 22:16

Palma skrev:
knutk skrev:
Palma skrev:
....

Bytte inn to 1150'er med to WC'er.. lol! Tenker vi kjører "nesten 1200" ei stund enda jeg... hvertfall jeg Mad

Kanskje Palma og jeg skulle byttet moppe?

Dingsen tar jeg ikke sjansen på å bytte ut...

43 Re: ? om power commander on Søn 16 Aug 2015 - 22:18

KliffArne skrev:
Palma skrev:
knutk skrev:
Palma skrev:
....

Kanskje Palma og jeg skulle byttet moppe?

Dingsen tar jeg ikke sjansen på å bytte ut...
Nei, bland ikke noe software inn i det her... Men du har plastictåppbåks... Suspect
Driver å planlegger en liten svingom i slutten av uka, kanskje jeg skal legge turen bortom å se på'n...NEI NEI ikke dingsen, sykker'n !! lol!

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2