Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Prosjekt Cafè Racer "light"

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 4]

1 Prosjekt Cafè Racer "light" on Søn 20 Mai 2012 - 15:42

Tjah, her kommer mitt første innlegg på dette fantastiske alternativet til bike.no..

Gikk til innkjøp av en god gammel Honda ifjor sommer, som ble mer eller mindre flittig brukt fram til høsten.. En noe sen vinterlagring gjorde at sykkelen ble stående ute litt vel lenge, med påfølgende antydning til rust på mye av krommen. Har brukt vinteren på å samle litt deler til en lett "oppgradering" av den gamle CB`en. Har planer om clip-on styre og et litt heftigere bygge iløpet av neste vinter, men i denne omgang blir det clubmanstyre, kortede skjermer, ny baklykt/skiltholder, en liten oppgradering av forbremsen, og fjerning av blinklys.
Slik så sykkelen ut etter innkjøp:

[img][/img]

Har tatt noen bilder av det jeg har gjort så langt, men ikke fått lagt dem inn på pc`n.. Dette kommer etterhvert!
Når det gjelder forbremsen, så har jeg kjøpt nye "sinterklosser", bremsepumpe fra en CBR600 -96mod og rotet litt i garasjen etter noen andre bremseslanger.. fant heldigvis slangene som sto på den gamle GSXR750`en jeg hadde før... Disse er slike fancy stålomspunnede slanger. :) Så får vi se hvor stor forbedring dette blir. Det er lagt opp til å enkelt kunne montere doble skiver på disse syklene, så det blir neste oppgradering, hvis det som er planlagt ikke skulle bli godt nok..!

Har fått lagd nytt skilt også, det er betraktelig mindre enn det som står der idag..
Så får vi se da, hvor mye tid jeg får til prosjektet, (har en datter på 10mnd. som krever "litt" av tiden min) og hva dere syns om resultatet etterhvert..

Skal ikke gjøre noe med salen i år, ettersom jeg har en arving på snart 6år som forventer skyss til barnehagen i ny & ne... Very Happy

Kom gjerne med tips og innspill! Er fersk i veteransykkel-"gamet" som dere skjønner.

Edit. Bildene... -som var langt mindre interresant enn jeg trodde. :)
Slik så felgene ut.. Noe dårlig bilde men..
[img][/img]

Og slik så forfelgen ut etter litt polering:
[img][/img]
Et snapshot av det nye styret, bremsepumpa og slangene:
[img][/img]

Sykkelen som den så ut den dagen... Tanken montert igjen.
[img][/img]

Som dere ser, har det ikke skjedd mye akkurat! Det er ikke samme tempo som kliffer`n når han først setter igang... Rolling Eyes

Sist endret av Continental den Tir 22 Mai 2012 - 14:13, endret 1 gang (Reason for editing : Pictures)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Søn 20 Mai 2012 - 16:19

Kjekt å se at du har et skikkelig innlegg å komme med,når du først kom igang her. Jeg liker prosjekttråder.
Noen forslag til hva du skal gjøre med den,har jeg ikke. Bare en ting jeg vil si,ta vare på originaldelene i tilfelle du ombestemmer deg. Rustprikker på crom'en lar seg polere bort.
Fyll på med bilder etterhvert som det skrider frem bounce

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

3 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Søn 20 Mai 2012 - 17:54

Joda, har tenkt å ta vare på det som er verdt å ta vare på.. Forskjermen er bulkete og stygg helt fremst, så den blir jeg rett og slett å kappe av. Hadde den vært strøken, ville jeg nok prøvd å finne en annen stygg og rustete som jeg kunne "ødelegge".. Bakskjermen har jeg ikke helt bestemt meg for hvilken skjebne den skal få. Skal ta den av, og så se om jeg får til å lage meg en slags bakskjerm bare for å få montert baklykta.. Skiltet får fungere som skjerm da. Very Happy

Rustflekkene er ingen problem nei. Har fått bort det aller meste allerede. Gikk over felgene i helga, og de ble riktig så blanke & fine.

Har byttet coiler og plugger, plukket av forskjerm og blinklys foran og neste på programmet blir å fjerne bakskjermen og sette inn nytt batteri. Har hatt det gamle på lading over natta, men det tok ikke strøm..

Var kjempetrivelig å hente sykkelen på vinterlagringa forresten; batteriet var flatt, og chokewire`n hadde eiret fast! Den lot seg ikke rikke, så jeg måtte kickstarte den! Prøv det dere, på en sykkel som har stått i 8 mnd. og uten choke..
Satan i h...... kor sletn æ va... :)

Skal prøve å få lagt til noen bilder her iløpet av morgendagen..

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Søn 20 Mai 2012 - 21:34

Spennende! Fyll på med oppdateringer. Selv om jeg kjører plastrakett så syns jeg det er superhygge å se folk som tar vare på og steller med gamle sykler! cheers

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Tir 22 Mai 2012 - 14:31

Har nu lagt inn nån bilda i det første innlegget... Ikke særlig spennende, men kanskje bedre enn ingenting!? scratch

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 23 Mai 2012 - 7:31

CB har potensiale..

Her er hva du bør strekke deg mot:

Sist endret av 99Trollerud den Ons 23 Mai 2012 - 7:36, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 23 Mai 2012 - 7:35

Alternativt noe slikt:

Her håper jeg noen eksperter kan komme på banen og redgjøre for hva slags clutchdeksel som sitter på denne.. Kinky stuff.. Me likes.. Cool

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 23 Mai 2012 - 8:14

Æ tenke meir dette stuket Cool :

Og denne va også "litt" kul.... :

cheers

Sist endret av Continental den Ons 23 Mai 2012 - 17:42, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 23 Mai 2012 - 8:46

Funker det også..

Er det 750?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 23 Mai 2012 - 9:33

Nei, det e en 550. -78 mod.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 23 Mai 2012 - 17:33

99Trollerud skrev:Alternativt noe slikt:

Her håper jeg noen eksperter kan komme på banen og redgjøre for hva slags clutchdeksel som sitter på denne.. Kinky stuff.. Me likes.. Cool

Aner ikke hva slags clutchdeksel, men denne har tydeligvis samme:

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 23 Mai 2012 - 18:39

Det gjør seg veldig med slik laaaaaaaaang bensintank og stutt sete, altså.. cat

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Lør 26 Mai 2012 - 23:03

Jepp, da har æ fått brukt et par kvelder på sykkelen! Very Happy

Etter å ha skiftet olje, filter, og filterbolt begynte jeg å demontere hist og pist.. Røsket av krombøylen bak og begynte å forberede demontering av styret og fjerning av bremseslanger..

Fikk også ryddet litt opp i el-nettet i samme slengen. En tidligere eier har prøvd å montere håndtaksvarmere en gang i tiden, men hadde tydeligvis bare lyktes på den venstre holken. Men fikk fjernet alt av ledinger, sikringsholder og relè.. Ble litt bedre plass inni lykta da! -noe som absolutt trenges, da jeg må dytte en del av de andre kablene inn der, ettersom styret og speedometer/turteller/instrumenter kommer nærmere lykta nå som jeg flytter alt nedover.. bygde om braketten som holder instrumentene. Dvs. jeg banket ut festeboltene og satte de inn andre veien:
[img] [/img]
Får "senket" instrumentene uten å endre vinkel på wirene på denne måten.

Demonterte turteller og speedo samtidig, og slengte en par-tre strøk med silkematt svart over kromdekslene, som var stygge, bulkete og rustne etter at tidligere eiere har gått på snørra. (Gikk over med 40-papir først for å få heft til lakken selvfølgelig)
Før:

[img] [/img]
Etter:
[img] [/img]

Så tok jeg av det gamle styret og prøvemonterte det nye.. Fant kjapt ut at alt av kabler og wirer ble ALT for lange med det nye styret montert...
[img] [/img]

Oops..!
[img] [/img]

Måtte reroute alle wirene! Gass wirene fant jeg fort en løsning på, men clutchen endte opp litt tregere enn den var... Fant ingen 100% løsning, så jeg tok til takke med en på 93%.. Neutral

Fikk til slutt kastet på både bremsepumpe og holker for å kjenne på sittestillingen.
Må innrømme at den ble ganske så bra!:) Er jo vant til R-sykkel, så jeg er fornøyd!
[img] [/img]

Blir nok nye, tilbakeflyttede fothvilere til neste år.

Så tok jeg en titt på bremsen, og monterte bremseslangene.
Har et spørsmål til dere i den forbindelse: Kan jeg bruke en vanlig, kort banjobolt rett inn på caliperen, eller MÅ jeg bruke det gamle drittsystemet med det bremserøret som går over i en slange litt lengre opp..? Banjobolten passer rett på gjengene der "røret" gikk inn..? Sikkert vanskelig å skjønne hva jeg mener, så jeg slenger inn bilder..
Her ser dere rør-systemet:
[img] [/img]

Sånn ser det ut med røret skrudd av.. Slangen henger der på siden..
[img] [/img]

Kommer nok til å prøve å få det sammen, men om noen har en fasit så mottas den med takk! :)

Neste på programmet blir jo da å få bremsen opp å gå, kappe forskjermen og montere den. Etterfulgt av en fabrikkering av et feste til baklykta. Den ser forresten sånn ut:
[img] [/img]

Sykkelens moderne "touch".. LED-lys! Very Happy

Jaja, jeg ser fram til å bli ferdig med mitt lille prosjekt.. Sesongen er jo godt i gang! :)

Sånn så det ut da jeg dro idag:
[img] [/img]

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Fre 1 Jun 2012 - 11:47

En liten oppdatering! :)

Har vært et par småturer på verkstedet i det siste, så nå har jeg fått forbremsen funksjonibel.. Hendelen ble ikke så "hard" som jeg hadde håpet, men en forbedring! Har ikke fått prøvd den enda, så det blir spennende å finn ut om den biter bedre enn før!
Slik ble det seende ut:
[img] [/img]

Oppe ved pumpa:
[img] [/img]

[img] [/img]

Det jeg har gjort, er å montere sammen instrumentene og satt dem på, og festet lykta for å se hvor instrumentene kom i forhold.. Ser at det er mulig å senke instrumentene enda litt til, men det begynner å bli knapt med plass for kablingen inni lykta!.. Mad Skal ha det på denne måten en stund, så får vi se om jeg orker å flytte dem enda mer nedover etter første prøvetur.. :)

Satte også på tanken igjen for å se hvordan det blir..

[img] [/img]

[img] [/img]

[img] [/img]

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Tir 5 Jun 2012 - 23:10

Okeey..

Har hatt en liten sluttspurt nu de siste par kveldene, og endelig fått sykkelen sammen!

Sist hadde jeg et par ting som måtte fikses først; noe å feste baklykta i, og forskjermen..

Dro på jobb for å bøye til en metallplate for å bruke som lykte"holder", men det var fullstendig rensket for platemetall der, så jeg måtte lage noe av en bit av et eksosrør(!) jeg fant.. Et slikt:
[img][/img]
Dvs. det jeg faktisk brukte var noe lengre. Tok bilde av dette i etterkant, da jeg allerede hadde banket flatt røret jeg brukte!:)
Da så det sånn ut:
[img] Uploaded with
Kappet, varmet og bendte en stund, og så ble det slik:
ImageShack.us[/img]
[img] [/img]

[img] [/img]

Ble ikke fornøyd med det "utkastet" så jeg fortsatte å kappe....
Og til slutt endte jeg opp på denne:
[img] [/img]

Så kappet jeg forskjermen, rengjorde og slipte krommen litt før grunning av begge delene:
[img] [/img]

Kvelden etter var det duket for lakk..! 3 strøk silkematt/halvblank, "kall det ka du vil"..

Så, idag.. Dro innom å begynte å montere.. Hadde gjort klar koblinger til baklykta på forhånd, så det var "plug & play"..

Trillet den så ut av verkstedet å knipset de første bildene:

[img] [/img]
[img] [/img]
[img] [/img]
[img] [/img]

Tjah, æ syns stuket ble helt rett i forhold til hva jeg ville med "prosjektet"..
And best of all: Forbremsen ble kanonbra!! Den biter som besatt. Eneste minuset er en liten antydning til "volvobrems" aka hyling... Ene flottøren rant over etter førtste oppstart, men det gikk seg til etter en liten kjøretur i kveld... Heldigvis.

Nåh, ka syns dåkk.. Va det verdt 4-5 kvelda med kosejobbing, eller ble det værre enn utgangspunktet?..

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 8:10

Najs bounce

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 8:34

Bra start. Kanskje du tar et større inngrep til vinteren?

Fine sykler, det der. Og man ønsker jo ikke å ta den for langt heller, da kan det fort bli vulgært..

Sete og tank fra et bakgårdsverksted i UK trenger vel ikke koste all verden, og det gjør veldig mye for totalen?!
-Fronten er fin som den er, eksosanlegget kan du korte inn litt.. Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 10:53

Enig med siste taler,eksos er for lang. Samme med salen,den blir litt "stor" rabbit

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

19 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 11:20

Jeg syntes den ble 'bøs' jeg, men er litt enig med kliffklaff. Lenger tank og kortere sete.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 13:04

Takk for tilbakemeldinger!

Joda, helt enig mtp. salen/tanken og eksosen!.. Er på utkikk etter en annen eksos jeg kan "ødelegge"..! Denne er for fin til å kappe syns jeg.

Ang. tanken og salen.. salen er som den er av praktiske årsaker.. Dette er jo en "familiesykkel"! Og med en kort sal og lang tank blir det dårlig plass til passasjer! Sad Idèen var jo at sykkelen skulle være like praktisk som original, men tøffere og med et preg av Cafè.. Very Happy Som jeg har vært inne på tidligere, kommer det nok en litt heftigere ombygging etterhvert. Kanskje allerede til vinteren!
Vi får se.. Har en sjelden gammel bil også som er i desperat behov for en del "TLC"...

Sist endret av Continental den Tor 7 Jun 2012 - 20:46, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 14:26

Vis oss bilen... elephant

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 16:08

Hehe.. Skulle jeg gjerne gjort, men har ingen bilder av den verken på pc`n eller telefonen!.. Har en ekstern HD med noen bilder, men den fant jeg ikke nå i farta..

Kan ta noen bilder neste gang jeg er i garasjen!
Men for å gi en pekepinn, så ser den sånn ut:

Denne på bildet er en -66 mod. min er -67. De er egentlig kliss lik, med unntak av noen smådetaljer.. Den lyder navnet Lincoln Continental Convertible. (Catchy name!?)
4-dørs cab. med "suicide doors" bak.

Den skal få ny lakk, nye pakninger til cab, vinduer, dører og bagasjerom, i tillegg til en god del "småting" som må fikses.. Har alt som trengs til den, utenom TID..!

"Ja til 30 timer i døgnet og helg fra torsdag til tirsdag!"

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 16:18

Continental skrev:

Bla bla bal kulbil bla bla, helg fra torsdag til tirsdag!"

Støttes fult ut sunny

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 17:28

Får man ikke mus med ei slik bil, står det dårlig til, desverre.. Sad

Den var über alles cool.. afro

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Prosjekt Cafè Racer "light" on Ons 6 Jun 2012 - 17:41

99Trollerud skrev:Får man ikke mus med ei slik bil, står det dårlig til, desverre.. Sad

Den var über alles cool.. afro

jau, den e det vi her i strøkan kalla en "fettmagnet" Laughing
-Og det e god plass i den....

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 4]

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next