Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Avstand til forankjørende kjøretøy

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 6]

76 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 8:18

"Å kjøre for nær kjøretøyet foran er noe av det farligste du kan gjøre i trafikken" skrev en motorjournalist i Din Side...
fytterakkern for en tulling... :affraid:han også..

Vis Medlemmets Profil

77 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 9:28

mekkern skrev:jhn:
Jeg synes det er utidig mas ... gjør hva du vil, men ikke involver meg i dine kjøreplaner.

Du ER allerede involvert fordi ALLE i trafikken skal samarbeide.
Hvordan DU prioriterer skal ikke influere unødig på andre.

Ser du ikke motsetningene? Om jeg velger å følge farta til resten av trafikken, og den forbikjørende tilpasser sin kjøring etter dette, vil det influere langt færre enn om alle skulle tilpasse seg den som vil forbi.
Det er bra for trafikkflyten

mekkern skrev:
Husk du har INGEN rettigheter i trafikken bare plikter-om noen ønsker å bryte reglene PLIKTER du å gjøre ditt til at det får minst mulig konsekvens.

Om vi liker det eller ikke -så er det allikevel slik.

Det hjelper heller ikke hvis man skal være kødd tilbake heller, for da er man faktisk idiot selv også.      
Da er det et spørsmål om hvilke plikter som veier tyngst.
Den forbikjørende eller den forbikjørte? ... jeg mener det er den forbikjørende fordi han utsetter alle andre for litt større fare enn nødvendig, hans kjøring krever at alle andre skal gjøre noe ekstraordinært for at han skal kunne fortsette sin egoistiske og potensielt farlige adferd.
Det virker som om det viktigste i vegtrafikkloven er §3:
«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

Ganske artig i grunnen, at mange har så sterke meninger om en liten flik av en detalj ... det jeg har sagt er jeg mener at en større del av ansvaret bør ligge hos den forbikjørende ... det er alt
I praksis vil dere ikke klare å skille denne kødden fra alle dere andre kødder ute i trafikken ... jeg driver ikke å aktivt hindrer noen i å kjøre forbi ... jeg bare mener at det er noe feil med utgangspunktet, tilnærmingen, holdningen  ... elns ... til den forbikjørende.

Vis Medlemmets Profil

78 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 12:26

Jeg sier at du kan MENE hva du vil men reglene er nå engang slik da...

OM noen ikke vil innrette seg etter resten av trafikken så er jo det en sak for politiet.
Hva vi synes er helt irrelevant.

Hva vi FØLER er naturlig ansvar er jo en annen sak.

mekkern skrev:
jhn:
Jeg synes det er utidig mas ... gjør hva du vil, men ikke involver meg i dine kjøreplaner.

Du ER allerede involvert fordi ALLE i trafikken skal samarbeide.
Hvordan DU prioriterer skal ikke influere unødig på andre.

Ser du ikke motsetningene? Om jeg velger å følge farta til resten av trafikken, og den forbikjørende tilpasser sin kjøring etter dette, vil det influere langt færre enn om alle skulle tilpasse seg den som vil forbi.
Det er bra for trafikkflyten

Det er ingen motsetning fordi DU skal ikke bry deg med andres kjøring-det er som sagt en sak for politiet.

jhn: jeg bare mener at det er noe feil med utgangspunktet, tilnærmingen, holdningen ... elns ... til den forbikjørende.

Igjen: DU vet ingen ting om den som kjører forbi eller grunnlaget.

Men du står jo fritt til å engasjere deg i samferdselspolitikken og jobbe for en endring.

Vis Medlemmets Profil

79 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 14:04

mekkern sier:
"DU vet ingen ting om den som kjører forbi eller grunnlaget."
Hva er det for slags tull ... hvilken informasjon kunne vært nyttig å ha, mener du?

Jeg spurte tidligere om dere, når dere ligger i kø på vei hjemover, i e helt grei kø, med passe avstand og grei fart ... om bilen bak dere da kommer litt nærmere og skrur på venstre blinklys ... slipper du da han et hakk frem i køa? Surprised

Sånn helt uten videre? Suspect

Jeg er ikke så sikker på det No

Vis Medlemmets Profil

80 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 16:05

jhn skrev:mekkern sier:
Hva er det for slags tull ... hvilken informasjon kunne vært nyttig å ha, mener du?

Jeg spurte tidligere om dere, når dere ligger i kø på vei hjemover, i e helt grei kø, med passe avstand og grei fart ... om bilen bak dere da kommer litt nærmere og skrur på venstre blinklys ... slipper du da han et hakk frem i køa? Surprised

Hvis noen kjører forbi meg,løfter jeg på gasspedalen.Comon curtesy

Vis Medlemmets Profil

81 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 16:58

For deg spiller jo dette ingen rolle-dette har du ikke noe med.
Men det KAN jo være en nødsituasjon/på vei til fødestua/sivilt politi under spaning eksempelvis.

Når en er vant med veier med over 20000ådt så innfinner en seg med å følge trafikken, velge riktige filer ut i fra trafikken, slipper forbi og rister bare litt overbærende på hodet av stresshuene som sikk-sakker og prøver å tjene et minutt...
hvem hva og hvorfor interesser meg ikke.

Rundt her elsker de forøvrig å kjøre utrykningskurs midt i rushet daglig...DET er jeg litt lei...

Quote jhn:
"Jeg spurte tidligere om dere, når dere ligger i kø på vei hjemover, i e helt grei kø, med passe avstand og grei fart"

Den settingen du fremstiller her eksisterer ikke-DET er ikke kø, bare en rekke med biler.

Vis Medlemmets Profil

82 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 17:48

Det er vel ett hakk til som er svært vanlig langs veiene og det er når det ligger en Jhn som ikke skjønner at andre vil frem fortere enn ham selv. Når Jhn ligger først i køa som blir 3 -4 - 5 - 10 - 15 biler og Jhn fortsatt ligger foran og samler opp. Flere og flere tar igjen denne køa og til og med lastebiler kommer inn i denne køa..... Jhn kjører jo sine nesten 80 og det er jo nok fordi dette er grensen.

Sånne har vi ikke bruk for i trafikken når veiene er i en tilstand hvor vi er avhengig av at de som ønsker å kjøre seint slipper forbi de som kommer innpå bak....

Selvfølgelig slipper vi inn de som kjører forbi - annet er galskap !

Vis Medlemmets Profil

83 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 18:00

mekkern sa:
Jeg sa:
mekkern sa:
For deg spiller jo dette ingen rolle-dette har du ikke noe med.
Men det KAN jo være en nødsituasjon/på vei til fødestua/sivilt politi under spaning eksempelvis.
Jeg sier:
Det kan det være, da brukes gjerne nødblink og horn og lyshorn litt ivrigere enn ved en vanlig forbikjøring. Det forekommer likevel så sjelden at det er ikke verdt å nevne.
Jeg trodde at det forekom oftest i grisgrendte strøk ... langt fra folk ... dvs lite trafikk

mekkern skrev:Når en er vant med veier med over 20000ådt så innfinner en seg med å følge trafikken, velge riktige filer ut i fra trafikken, slipper forbi og rister bare litt overbærende på hodet av stresshuene som sikk-sakker og prøver å tjene et minutt...
hvem hva og hvorfor interesser meg ikke.
... men slakker du av og slipper bilen bak et hakk fram om han gir tegn til at han ønsker det?
Hvis du gjør det, er jeg imponert, og skal slutte å fremme slike idiotiske meninger

mekkern skrev:
Rundt her elsker de forøvrig å kjøre utrykningskurs midt i rushet daglig...DET er jeg litt lei...
Det forstår jeg godt.
mekkern skrev:
Quote jhn:
"Jeg spurte tidligere om dere, når dere ligger i kø på vei hjemover, i e helt grei kø, med passe avstand og grei fart"

Den settingen du fremstiller her eksisterer ikke-DET er ikke kø, bare en rekke med biler.
Helt til denne fyren dukket opp, da blei det kø ... den forbikjørte må slakke av for å gi plass foran seg. Dette forplanter seg bakover. Alle bremser opp mer enn nødvendig, mere og mere lengere bak i køa.
Det endrer seg fort fra ei rekke med biler til ei kø.
Det er ofte sånn ei kø oppstår ... noen finner det fornuftig å bremse ned et lite øyeblikk.
Du mener det er fornuftig ... jeg er uenig.

Vis Medlemmets Profil

84 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 18:24

Okda skrev:

Det er vel ett hakk til som er svært vanlig langs veiene og det er når det ligger en Jhn som ikke skjønner at andre vil frem fortere enn ham selv.
Kan du fan ikke lese din dust ... jeg sa når jeg følger øvrig trafikk ... ikke når øvrig trafikk følger meg.
Okda skrev:
Når Jhn ligger først i køa som blir 3 -4 - 5 - 10 - 15 biler og Jhn fortsatt ligger foran og samler opp. Flere og flere tar igjen denne køa og til og med lastebiler kommer inn i denne køa..... Jhn kjører jo sine nesten 80 og det er jo nok fordi dette er grensen.
Igjen. Dust. Jeg kjører ikke først i køa.
Okda skrev:

Sånne har vi ikke bruk for i trafikken når veiene er i en tilstand hvor vi er avhengig av at de som ønsker å kjøre seint slipper forbi de som kommer innpå bak....
Det er ingen som befinner seg i trafikken fordi du/dere trenger dem.
Okda skrev:
Selvfølgelig gjør vi det ... jeg har aldri sagt noe annet.
Spørsmålet er om du slakker av og blinker bilen bak deg forbi? ... gir han din plass i køa, liksom?

Altså ... bilen bak begynner å gi tegn om at han vil forbi. Men det er litt for dårlig sikt og for mye møtende trafikk til at det fornuftig. La oss si at trafikken går i 90. Så han blir liggende der bak, med blinklyset på. Slakker du av så mye at han trygt kan kjøre forbi deg, og avansere til nr. 37? ... t.o.m blinker deg ut og stopper om nødvendig?
Gjør du det på tur til påskefjellet f.eks?

Vis Medlemmets Profil

85 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 19:44

Håper Jhn fikk noe mer avstand til dette enn har hadde i forrige innlegget mitt. Jeg definerte på hvilket grunnlag jeg lagte mitt innlegg - det er nå med uthevet skrift og med farge på.

Å diskutere Jhn sitt innlegg direkte har igjen hensikt - ligger du midt i ei kø uten ende foran eller bak så ligger du der - ferdig med det. Å diskutere noe annet er bre tull, det vet de fleste. At en tulling driver med slalom kan ikke vi gjøre noe med annet enn å gjøre det så sikker som mulig rundt ham og oss så vi i hvert fall kommer frem i live.

jhn skrev:
Okda skrev:

Det er vel ett hakk til som er svært vanlig langs veiene og det er når det ligger en OlaJhn som ikke skjønner at andre vil frem fortere enn ham selv.
Kan du fan ikke lese din dust ... jeg sa når jeg følger øvrig trafikk ... ikke når øvrig trafikk følger meg.
Okda skrev:
Når OlaJhn ligger først i køa som blir 3 -4 - 5 - 10 - 15 biler og OlaJhn fortsatt ligger foran og samler opp. Flere og flere tar igjen denne køa og til og med lastebiler kommer inn i denne køa..... OlaJhn kjører jo sine nesten 80 og det er jo nok fordi dette er grensen.
Igjen. Dust. Jeg kjører ikke først i køa.
Okda skrev:

Det er ingen som befinner seg i trafikken fordi du/dere trenger dem. jo mange er i trafikken for meg av mange årsaker, det kan være varer og tjeester og mange grunner til de - trenger ikke sånne
Okda skrev:
Selvfølgelig gjør vi det ... jeg har aldri sagt noe annet.
Spørsmålet er om du slakker av og blinker bilen bak deg forbi? ... gir han din plass i køa, liksom?

Altså ... bilen bak begynner å gi tegn om at han vil forbi. Men det er litt for dårlig sikt og for mye møtende trafikk til at det fornuftig. La oss si at trafikken går i 90. Så han blir liggende der bak, med blinklyset på. Slakker du av så mye at han trygt kan kjøre forbi deg, og avansere til nr. 37? ... t.o.m blinker deg ut og stopper om nødvendig?
Gjør du det på tur til påskefjellet f.eks?

De fleste av Jhns argumenter er basert på sammenhengende kø og da sakker vi ikke ned for å slippe forbi. Så lavt nivå trodde jeg ikke vi diskuterte på lenger....

Vis Medlemmets Profil

86 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 20:04

Btw hvem som er dust, jævel, tullpikk og andre skjellsord kan vi vel lage en egen tråd på så vil nivået på enhver debatt heve seg mange hakk... noen ganger kan det sikkert være på sin plass men likevel...

Vis Medlemmets Profil

87 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 23:14

Blå blå bla
Okda skrev:

De fleste av Jhns argumenter er basert på sammenhengende kø og da sakker vi ikke ned for å slippe forbi. Så lavt nivå trodde jeg ikke vi diskuterte på lenger....  
Det har du forsåvidt rett i ... på samme måte som deres argument er basert på at jeg ligger som enslig bilist, godt under fartsgrensa, på en øde åpen landevei å lager kø..
Så det går en grense for hvor det er fornuftig at den ene parten tar hovedansvaret? ... hvis du skjønner hva jeg mener? ... at det er urimelig å forvente hjelp til "køsnikinga"?
Når tettheten i køa blir litt mindre kan man forvente litt mere medgjørlighet.?
Så vidt jeg forstår er vi enige så langt ... vi er bare uenige om hvor grensene skal gå mellom å ikke-forvente, forvente og forlange (les motparten plikter å gi ...).
Det er en ørliten nyanseforskjell i hvor vi mener disse grensene bør gå, og det gjør meg til en trafikkfarlig kødd ... man skal ikke ha veeldig sære meninger før man får passet påskrevet. ... her heller.

Vis Medlemmets Profil

88 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 24 Aug 2015 - 23:15

Okda skrev:Btw hvem som er dust, jævel, tullpikk og andre skjellsord kan vi vel lage en egen tråd på så vil nivået på enhver debatt heve seg mange hakk... noen ganger kan det sikkert være på sin plass men likevel...
OK da

Vis Medlemmets Profil

89 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Tir 25 Aug 2015 - 4:52

jhn skrev:
Okda skrev:Btw hvem som er dust, jævel, tullpikk og andre skjellsord kan vi vel lage en egen tråd på så vil nivået på enhver debatt heve seg mange hakk... noen ganger kan det sikkert være på sin plass men likevel...
OK da

Det var da ikke måte på hvor enige vi skulle bli nå da.... det er jo bare tirsdag......

Vis Medlemmets Profil

90 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Tir 25 Aug 2015 - 4:58

jhn skrev:Blå blå bla
Okda skrev:

Det har du forsåvidt rett i ... på samme måte som deres argument er basert på at jeg ligger som enslig bilist, godt under fartsgrensa, på en øde åpen landevei å lager kø..
Så det går en grense for hvor det er fornuftig at den ene parten tar hovedansvaret? ... hvis du skjønner hva jeg mener? ... at det er urimelig å forvente hjelp til "køsnikinga"?
Så vidt jeg forstår er vi enige så langt ... vi er bare uenige om hvor grensene skal gå mellom å ikke-forvente, forvente og forlange (les motparten plikter å gi ...).
Det er en ørliten nyanseforskjell i hvor vi mener disse grensene bør gå, og det gjør meg til en trafikkfarlig kødd ... man skal ikke ha veeldig sære meninger før man får passet påskrevet. ... her heller.

Enslige bilister i front
er det utrolig mange av - for eks her nede på den sørlandske hovedveien, hvor det er tilnærmet umulig å kjøre forbi og UP ser det som sin hovedoppgave å fylle opp sin del av budsjettet. E neppe på samme måte på veien inn til Honningsvåg...

Vis Medlemmets Profil

91 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Tir 25 Aug 2015 - 9:55

Okda skrev:
Okda skrev:

Enslige bilister i front
er det utrolig mange av - for eks her nede på den sørlandske hovedveien, hvor det er tilnærmet umulig å kjøre forbi og UP ser det som sin hovedoppgave å fylle opp sin del av budsjettet. E neppe på samme måte på veien inn til Honningsvåg...
Nei, sikkert ikke. Men veien inn til Honningsvåg er ganske populær turistvei ... 80-sone og litt sånn vestlandsaktig i størrelse og form. De siste 10 milene kan være en prøvelse med horder av bobiler og campingvogner osv. De kjører gjerne i 50-60 km/t.
Sist jeg skulle foreta ei forbikjøring på den strekninga, ble jeg presset i grøfta ... av en rogalendingen.

Vis Medlemmets Profil

92 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Tir 25 Aug 2015 - 15:16

jhn skrev:
Okda skrev:
Okda skrev:

Enslige bilister i front
Nei, sikkert ikke. Men veien inn til Honningsvåg er ganske populær turistvei ... 80-sone og litt sånn vestlandsaktig i størrelse og form. De siste 10 milene kan være en prøvelse med horder av bobiler og campingvogner osv. De kjører gjerne i 50-60 km/t.
Sist jeg skulle foreta ei forbikjøring på den strekninga, ble jeg presset i grøfta ... av en rogalendingen.

Der kan du se - den første i køa har en plikt til å slippe forbi, har slett ikke lov til å presse deg ned i grøfta selv om han er Rogalending...

Vis Medlemmets Profil

93 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Tor 27 Aug 2015 - 8:50

Trafikanter flest er stort sett veldig påståelige og selvsikre , og ikke minst MC-ister i panikkalderen med behov for en real penisforlenger er aktive og påståelige.
Aktiv langfinger er vanlig,om da ikke høger`n er opptatt med mobilen...lenger vil jeg ikke dra`n i denne omgang.. bounce

PS ! Om bilen bak gir signal og vil forbi har han vel konstatert at forbikjøring er forsvarlig,så da er det vel bare å kjøre forbi uten noen "here I come"...
Basketball

Vis Medlemmets Profil

94 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Tor 27 Aug 2015 - 14:33

intrudergubbe skrev:Trafikanter flest er stort sett veldig påståelige og selvsikre , og ikke minst MC-ister i panikkalderen med behov for en real penisforlenger er aktive og påståelige.
Aktiv langfinger er vanlig,om da ikke høger`n er opptatt med mobilen...lenger vil jeg ikke dra`n i denne omgang.. bounce

PS ! Om bilen bak gir signal og vil forbi har han vel konstatert at forbikjøring er forsvarlig,så da er det vel bare å kjøre forbi uten noen "here I come"...
Basketball

Har nok litt lyst til å svare noen annet enn dette på det innlegget men det blir ikke noe greit....... så jeg lar være i denne omgangen.

Vis Medlemmets Profil

95 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Fre 28 Aug 2015 - 9:27

intrudergubbe skrev:Trafikanter flest er stort sett veldig påståelige og selvsikre , og ikke minst MC-ister i panikkalderen med behov for en real penisforlenger er aktive og påståelige.

Påståelig og selvsikker mc-ist, guilty as charged. Selvsikker når man kjører moppe tror jeg det er en fordel å være,ihvertfall hadde JEG parkert moppen hvis ikke. Panikkalder? Nei.
Behov for real forlenger? Neida. Her kommer sikkert selvsikkerheten inn i bildet igjen, for jeg husker en gang jeg skulle ha meg litt med ei jente, og hun bare peika på utstyret mitt og lo, og lurte på hvem jeg trodde jeg kunne gjøre lykkelig med det dærre der??  "Meg selv", svarte jeg, og gjorde meg ferdig tongue

intrudergubbe skrev:Aktiv langfinger er vanlig,om da ikke høger`n er opptatt med mobilen...lenger vil jeg ikke dra`n i denne omgang.. bounce

Høger'n er som regel opptatt med rulla. Langfinger'n har jeg aldri hverken sett eller brukt i trafikken.

intrudergubbe skrev:
Basketball

Hvis bilen bak gir signal om å ville forbi, så hjelper du han å komme sikkert forbi. Hvor vanskelig kan det være?

96 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Fre 28 Aug 2015 - 9:34

Okda skrev:
jhn skrev:
Okda skrev:
Okda skrev:

Enslige bilister i front

Der kan du se - den første i køa har en plikt til å slippe forbi, har slett ikke lov til å presse deg ned i grøfta selv om han er Rogalending...
Javisst har de plikt til det ... men rogalendingen så ut til å mene at det var etter boka.
Han var overrasket over at jeg reagerte negativt.
Jeg hadde egentlig hvert fornøyd om bilistene holdt sida si og brukte speilene, så kunne jeg tatt meg av forbikjøringen på egenhånd.

Jeg ser jo av og til bilister som skal være hjelpsomme ... de slakker av farta, slår på blinklyset, og legger seg sånn halv-veis og halv-hjertet ut på de mest utrolige steder .. steder man absolutt ikke vil kjøre forbi noen.
Resultatet blir enda mer venting på gode forhold.
Jeg mener det beste er at loven ikke formuleres sånn at noen forstår den slik mange åpenbart gjør.
Alle har plikt til å bidra til trafikkflyt.
Jeg mener du overser et par momenter ...

§ 12.Forbikjøring
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

... med ekstra fokus på et par ord.

Du har er en litt "egoistisk" (i mangel av et bedre ord) tolkning av loven, mener jeg.

Vis Medlemmets Profil

97 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Fre 28 Aug 2015 - 10:31

intrdern sa:

Klifarne sa:
Hvis bilen bak gir signal om å ville forbi, så hjelper du han å komme sikkert forbi. Hvor vanskelig kan det være?
Jeg sier:
Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor "normalt" jeg oppfører meg i trafikken. Jeg gjør mest sannsynlig det samme som du gjør i sånne situasjoner.
Jeg er bare uenig i tolkningen av loven, eller med loven.
Jeg mener denne plikten til hjelpe fram noen på en måte stater etter at forbikjøringen er påbegynt ... om det skulle oppstå noen uventede farer. Hvis ikke, trenger man ikke foreta seg noe.
Man plikter ikke å sakke farten for at han bak skal få mulighet til å kjøre forbi ... altså, før forbikjøringen starter.

Jeg snakker fremdeles om de som kjører i normal fart. De som ligger langt under normal fart skal selvfølgelig vike så fort som mulig.

Vis Medlemmets Profil

98 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Fre 28 Aug 2015 - 14:48

jhn skrev:

§ 12.Forbikjøring

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Du har er en litt "egoistisk" (i mangel av et bedre ord) tolkning av loven, mener jeg.

satte litt fokus på et par ord til-litt viktig dette også..

Vis Medlemmets Profil

99 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Søn 30 Aug 2015 - 7:06

Tresekundersregelen gjelder uansett...og enighet om trafikkatferd blir det aldri uansett... clown
elephant

og er jeg den eneste "snegla" her gir jeg f... i det,hehe..

Vis Medlemmets Profil

100 Re: Avstand til forankjørende kjøretøy on Man 31 Aug 2015 - 15:08

mekkern skrev:
jhn skrev:

§ 12.Forbikjøring

satte litt fokus på et par ord til-litt viktig dette også..
Joda, viktig det også, men dine fremhevinger tror jeg først og fremst gjelder store saktegående kjøretøy.
Av de ordene jeg markerte var det "unødig" og "om nødvendig" som var de viktigste.

Det ble tidligere nevnt nødssituasjoner ... det er vel da disse ordene får noen mening i denne sammenheng?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 6]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next