Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Støtdempere

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Støtdempere on Søn 16 Aug 2015 - 20:57

Min gamle Betty passerer straks 140 000 km, vet ikke om demperne har vært med hele tiden.. Nå føles det som de ikke er med lengere.. Noe vinglete og lite retningsstabil i svingene affraid

Så er spørsmålet skal man gå for orginaldempere eller noe mer fett som Øhlins, Wilbers?? (Tror ikke de har dempere til denne på biltema... Suspect Kunne kanskje bygget om noen derfra men)

Forhandlere anbefaler all verdens justering, trenger man det. En mann i sin beste alder som kjører på veien og av og til på grus. Forholdsvis rolig kjørestil og stabil overvekt (førerern).

Hvor mye + gir det med dempere til 10-12 000 penger på en gammel traktor ?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Støtdempere on Søn 16 Aug 2015 - 21:59

Det spørs jo og hvor lenge du har tenkt å ha sykkern framover. Ikke noe vits med en dyr demper hvis du skal "avvikle" sykkern snart.
Både Wilbers og Øhlins er jo supre saker, det gjør virkelig stor forskjell. Det er jo andre som lager gode dempere og, White Power. Koni og  Hagon feks, du får guggle litt og se hva som finns til Beeeeemeeern din.
Og ja, en justerbar demper er en bra ting! Så kan du justere den optimalt etter om du kjører aleine, med passasjer, last, underlag ol.
10-12 tusen svir jo litt på pongen med det samme, men du kommer til å smile når du får de nye dempera på sykkern.

Sist endret av ArcticTiger den Søn 16 Aug 2015 - 22:05, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Støtdempere on Søn 16 Aug 2015 - 22:03

På min mener jeg at det er de originale som står på, og nå er den vel rullet rundt om 110k. Det kunne helt sikkert gjort seg med nye, men samtidig kan jeg ikke si at jeg merker noe spesiellt. Den kjører svinger uten noe som helst nykker.

Hvis din er vinglete og ustabil i svinger, så ville jeg sett på mere enn bare demperne. Baksving-opplagring f.eks. Og gaffelen.

4 Re: Støtdempere on Man 17 Aug 2015 - 2:27

På sånne gamle undermotoriserte drog er det vel bedre å ta en overhaling og å bytte olje event. få riktig fjær hvis en har lagt på seg 50kg...... å investere i Øhlins el. høres ut som totalt overkill....

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Støtdempere on Man 17 Aug 2015 - 6:32

Tror jeg ville gått for en rimelig variant av Wilbers. De tilpasser demper etter forventet last (vel, førers vekt) og er greie å få eventuelt overhalt (når/om den tid kommer).

Wilbers er rimeligere enn Øhlins, og ryktene vil ha det til at de holder lenger før behov for overhaling.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Støtdempere on Man 17 Aug 2015 - 6:54

knutk skrev:Tror jeg ville gått for en rimelig variant av Wilbers. De tilpasser demper etter forventet last (vel, førers vekt) og er greie å få eventuelt overhalt (når/om den tid kommer).

Wilbers er rimeligere enn Øhlins, og ryktene vil ha det til at de holder lenger før behov for overhaling.
Har vel kommet til samme slutning knutk..
De leverer med valgfri hydr justering mot et tillegg på ca 2000, tviler vel på om det er verdt det, og at man får de igjen ved et evt bytte av sykkel

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Støtdempere on Man 17 Aug 2015 - 16:27

Når du har kjøpt deg nye, så sender du de gamle til meg. pirat (eventuellt de nye)

Hadde vært interessant å åpnet dem, og sett om de lar seg overhale.

8 Re: Støtdempere on Man 17 Aug 2015 - 21:03

KliffArne skrev:Når du har kjøpt deg nye, så sender du de gamle til meg.  pirat  (eventuellt de nye)

Hadde vært interessant å åpnet dem, og sett om de lar seg overhale.

Klart jeg kan det.. mot et fett økonomisk vederlag+frakt :) clown
Må du betale toll på import fra Østlandet ??? clown

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Støtdempere on Tir 18 Aug 2015 - 12:16

Greien er jo at disse komponentene er typisk ting som du ikke merker særlig til blir slitt ut, (inntil en viss grense da) siden det det skjer gradvis.  Vil tro at alt av lagre og tilhørende foringer i lenkearm er rimelig slitt. I tillegg til demperen da.
Og følgelig vil jeg tro at når alt er ok får du en aha opplevelse.  flower

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Støtdempere on Tir 18 Aug 2015 - 12:19

Her er nammenamm sjappen for lagre, tetningsringer og tilhørende artikler

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Støtdempere on Tir 18 Aug 2015 - 13:49

Jeg sitter her og lurer ... merkelig nok clown
Jeg har aldri byttet ut noen original-deler med noe hi-performance greier. Jeg har kjøpt meg en sykkel og konstatert at "sånn funker den" og innrettet meg etter det ...
.. om jeg oppgraderer en original og ungdommelig v-strom med en Wilbur eller Shmith eller noe annet snacks ... vil jeg oppleve at jeg sitter på en bedre sykkel, eller er det for spesielt interesserte?
Eller er man en smule "hemmet" om man ikke merker så mye til det?
Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Støtdempere on Tir 18 Aug 2015 - 16:29

@Jhn: Jess, du kommer til å merke en ENORM forskjell. Omtrent som å få en ny sykkel. (Ikke fleip!)
Min erfaring er fra da jeg bytta til Koni dempere på den gamle Bonnevillen, til Øhlins på 1200 Banditen og nå sist til Øhlins på 1050 Tigern.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Støtdempere on Tir 18 Aug 2015 - 16:44

Ok. Da stoler jeg på deg. Skal både studere og vurdere.
Ikke fordi jeg savner noe, men bare fordi ... ? Artig å spekulere.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Støtdempere on Tir 18 Aug 2015 - 20:48

ArcticTiger skrev:@Jhn: Jess, du kommer til å merke en ENORM forskjell. Omtrent som å få en ny sykkel. (Ikke fleip!)
Min erfaring er fra da jeg bytta til Koni dempere på den gamle Bonnevillen, til Øhlins på 1200 Banditen og nå sist til Øhlins på 1050 Tigern.

ENORM forskjell?? Suspect

Er ikke det at jeg ikke vil tro på deg, og andre som sier det samme. Men kan liksom ikke skjønne at moppen min er SÅÅ dårlig å kjøre på sånn som den er nå, med gamle dempere.Jeg syns jo den kjører kjempebra as is.

Nye dempere og booster-plug, så er det jo bare å skrinlegge alle ny-moppe planer santa

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]