Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

? Om skifte av bremseklosser

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 ? Om skifte av bremseklosser on Ons 19 Aug 2015 - 21:51

Må skifte klosser fremme på hårnetten min og lurte på om jeg burde gjøre noe annet enn å skyve de runde dingsene som presser på klossene(hva er det rette navnet på det...)?spraye dem med wd40 er kanskje en dårlig ide for å smøre dem....

Vanligvis bare bytter jeg klossene,men tenkte å forhøre meg om korrekt prosedyre for en gangs skyld.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Ons 19 Aug 2015 - 22:53

FastFreddie skrev:Må skifte klosser fremme på hårnetten min og lurte på om jeg burde gjøre noe annet enn å skyve de runde dingsene som presser på klossene(hva er det rette navnet på det...)?spraye dem med wd40 er kanskje en dårlig ide for å smøre dem....

Vanligvis bare bytter jeg klossene,men tenkte å forhøre meg om korrekt prosedyre for en gangs skyld.

Du kan jo spraye med litt hårspray affraid

Men fra spøk til mer alvorlige greier. Det beste kan vel være å ta ut de runde dingsene som er stempel som trykker klossene mot skiva, den bør skiftes av og til, du får kjøpt rep-set (nei ikke six-pack fra Ringnes) Det følger vel med stempel i det, pluss den gummibelgen som tetter rundt så det ikke kommer skit inn i bremsesylinderen. Monter og luft skikkelig. Kjøp gjerne en bremselufter fra BT affraid ... Hvis du har kompressor da, det får du og kjøpt på.... Så angefaler jeg en tur på youtube Denne kanskje

Vis Medlemmets Profil

3 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Ons 19 Aug 2015 - 22:58

Palma skrev:
FastFreddie skrev:Må skifte klosser fremme på hårnetten min og lurte på om jeg burde gjøre noe annet enn å skyve de runde dingsene som presser på klossene(hva er det rette navnet på det...)?spraye dem med wd40 er kanskje en dårlig ide for å smøre dem....

Men fra spøk til mer alvorlige greier. Det beste kan vel være å ta ut de runde dingsene som er stempel som trykker klossene mot skiva,  den bør skiftes av og til, du får kjøpt rep-set (nei ikke six-pack fra Ringnes) Det følger vel med stempel i det, pluss den gummibelgen som tetter rundt så det ikke kommer skit inn i bremsesylinderen. Monter og luft skikkelig. Kjøp gjerne en bremselufter fra BT affraid ... Hvis du har kompressor da, det får du og kjøpt på.... Så angefaler jeg en tur på youtube Denne kanskje

Har ingen kompressor eller garage,men takk for svar.Tar å rengjør som best jeg kan,og smeller inn klossene da jeg ikke har noen problemer utenom slitte klosser.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Ons 19 Aug 2015 - 23:07

FastFreddie skrev:
Har ingen kompressor eller garage,men takk for svar.Tar å rengjør som best jeg kan,og smeller inn klossene da jeg ikke har noen problemer utenom slitte klosser.

Det kan fungere helt topp det. Trenger ikke gjøre full pakke hver gang cheers
Tut og kjør. <Hvis det er vanskelig å få trykket stemplene langt nok tilbake vil jeg anbefale dette. det er billig og det funker slik ca bounce

Vis Medlemmets Profil

5 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Ons 19 Aug 2015 - 23:18

FastFreddie skrev:
Palma skrev:

Men fra spøk til mer alvorlige greier. Det beste kan vel være å ta ut de runde dingsene som er stempel som trykker klossene mot skiva,  den bør skiftes av og til, du får kjøpt rep-set (nei ikke six-pack fra Ringnes) Det følger vel med stempel i det, pluss den gummibelgen som tetter rundt så det ikke kommer skit inn i bremsesylinderen. Monter og luft skikkelig. Kjøp gjerne en bremselufter fra BT affraid ... Hvis du har kompressor da, det får du og kjøpt på.... Så angefaler jeg en tur på youtube Denne kanskje

Ligger det gummimansjetter rundt " de runde dingsene" og de er hele, så trenger du ikke gjøre annet enn å presse disse inn, slik at du får plass til de nye klossene. Da er stemplene rene der de skal gjennom tettningene i caliperen. Bruk et stort skrujern og press de gamle klossene fra hverandre, så ordner det seg.

Er det ikke belger på, så kan det være en skittrand rundt stemplene, som bør vaskes av med f.eks bremserens før du presser dem inn gjennom tetningene. Pass på om det kanskje blir for mye bremsevæske i beholderen når du har fått i de nye klossene.

Og har du ikke kompressor?? affraid

6 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Ons 19 Aug 2015 - 23:27

KliffArne skrev:
FastFreddie skrev:
Palma skrev:

Ligger det gummimansjetter rundt " de runde dingsene" og de er hele, så trenger du ikke gjøre annet enn å presse disse inn, slik at du får plass til de nye klossene. Da er stemplene rene der de skal gjennom tettningene i caliperen.  Bruk et stort skrujern og press de gamle klossene fra hverandre, så ordner det seg.

Er det ikke belger på, så kan det være en skittrand rundt stemplene, som bør vaskes av med f.eks bremserens før du presser dem inn gjennom tetningene. Pass på om det kanskje blir for mye bremsevæske i beholderen når du har fått i de nye klossene.

Og har du ikke kompressor?? affraid

I'll huff and I'll puff.Godt tips angående bremsevæskenivå.

Takk for svar.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 9:41

Vask godt rundt stemplene med en tannkost el lignende, zalovann, eller WD40, bare du får det rent. Spraye lett med feks WD40 etterpå FØR du trykker inn stemplene. Ellers kan dritten rive opp tetninger. Har sett bremser som har låst seg pga ring med hard inntørket dritt rundt stemplene. (alltid brukt grisedyrt mc verksted clown  som tydeligvis ALDRI har rengjort...) Eier fikk masse advarsler fra bremsene men ignorerte det. Kun flaks reddet det f***eskinnet. pig

Vis Medlemmets Profil

8 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 10:02

WagenLagenKranken, Von skrev:Vask godt rundt stemplene med en tannkost el lignende, zalovann, eller WD40, bare du får det rent. Spraye lett med feks WD40 etterpå FØR du trykker inn stemplene. Ellers kan dritten rive opp tetninger. Har sett bremser som har låst seg pga ring med hard inntørket dritt rundt stemplene. (alltid brukt grisedyrt mc verksted clown  som tydeligvis ALDRI har rengjort...) Eier fikk masse advarsler fra bremsene men ignorerte det. Kun flaks reddet det f***eskinnet. pig

Da var jeg ikke langt unna med wd40 da.Blir å bruke det med min gamle tannbørste.Takk for gode tips Very Happy

Vis Medlemmets Profil

9 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 12:51

FastFreddie skrev:
WagenLagenKranken, Von skrev:Vask godt rundt stemplene med en tannkost el lignende, zalovann, eller WD40, bare du får det rent. Spraye lett med feks WD40 etterpå FØR du trykker inn stemplene. Ellers kan dritten rive opp tetninger. Har sett bremser som har låst seg pga ring med hard inntørket dritt rundt stemplene. (alltid brukt grisedyrt mc verksted clown  som tydeligvis ALDRI har rengjort...) Eier fikk masse advarsler fra bremsene men ignorerte det. Kun flaks reddet det f***eskinnet. pig

Da var jeg ikke langt unna med wd40 da.Blir å bruke det med min gamle tannbørste.Takk for gode tips Very Happy

Bruk ALDRI petroleumsprodukter på bremsedeler som stempler og tettninger!!! Gummi I disse er laget for å tåle bremsevæske, og ikke petroleumsprodukter.
Bruk såpevann og tannbørste til å fjerne bremsestøv og skitt på stempler FØR de trykkes inn.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 12:58

S1000RR skrev:
FastFreddie skrev:

Bruk ALDRI petroleumsprodukter på bremsedeler som stempler og tettninger!!! Gummi I disse er laget for å tåle bremsevæske, og ikke petroleumsprodukter.
Bruk såpevann og tannbørste til å fjerne bremsestøv og skitt på stempler FØR de trykkes inn.

Godt jeg bestemte meg for å gå anal ved neste klosseskift da clown

Skiftet dem nå,og de glei mykt og fint inn,og virket ikke alt for skitne.Rengjør neste gang.Den ene siden var slitt mer enn den andre.Er det grunn til å tenke noe over det,eller er det bare sånn?Ikke mye,kanskje en millimeter eller halvannen.

Ett annet spørsmål:De tynne perforerte metalplatene som er montert bak klossene,hva er deres funksjon?Husker jeg kastet dem vekk på en av mine forrige sykkler uten noen merkbar effekt.Monterte dem nå,men lurer på hvorfor dem er der.

Takk for svar Very Happy

Vis Medlemmets Profil

11 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 13:14

De tynne platene er der for å hindre hyling fra bremsene, og hindrer og varmeoverføring fra klossen til stempelet (og dermed bremsevæska).

Vis Medlemmets Profil

12 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 13:22

ArcticTiger skrev:De tynne platene er der for å hindre hyling fra bremsene, og hindrer og varmeoverføring fra klossen til stempelet (og dermed bremsevæska).

Takk for svar,men finnes det ikke bedre isoleringsmateriale enn metal mot varmegang?Kanskje dumt spørsmål,siden det vel er en av klossenes oppgave å hindre varmegang samt primæroppgaven dems...

Regn tråden som lukket :)

Vis Medlemmets Profil

13 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 13:54

Regn tråden som lukket?? Shocked Hva slags sautjuv-holdning er det affraid Er du tidligere Poletimann, eller Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

14 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 15:25

ArcticTiger skrev:Regn tråden som lukket?? Shocked  Hva slags sautjuv-holdning er det affraid  Er du tidligere Poletimann, eller Rolling Eyes
Aldeles enig, her bør da virkelig alle få si masse om det de veit og det de ikke veit om å skifte bremseklosser på hårnett'n hans raske Freddie.
Etter å ha kjørt gjennom kalifatet i går var dette et kaldt gufs.... clown

Vis Medlemmets Profil

15 Re: ? Om skifte av bremseklosser on Tor 20 Aug 2015 - 18:35

lol.Formulerte meg feil,mener jeg har fått svarene jeg var ute etter Embarassed

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]