Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

temperaturer på kulelagere

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 temperaturer på kulelagere on Lør 22 Aug 2015 - 23:34

Har kosa meg med ny moppen ett par måneder nå og tenkte sist torsdag at jeg skulle riste liv i den gamle viragoen igjen på fredagen. som sagt så gjort, start knappen var treg, batteriet var tregt og faaen ta meg styrelageret var tregt. kjørte med den til og fra jobb 16 mil og den var ikke god og kjøre. jeg fikk nappet litt i gaffelen når jeg kom hjem og her var det slærk og virkelig treg i sving. Planen er jo å bygge den om, men ser at jeg i allfall må bytte styrelager først. sykklen har bare gått 98000 er dette tidlig og hvilke temperaturer skal benyttes med å få ut gammelt lager samt sette i nytt? det er mange år siden jeg har byttet noen lagere og på den tiden ble det bare benyttet fysisk vold for å få fixet noe.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 0:01

Litt fysisk vold duger sikkert i massevis idag også Very Happy

Vis Medlemmets Profil

3 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 0:04

Er det ikke vold som er tingen fremdeles??

Vis Medlemmets Profil

4 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 1:05

jeg har egentlig altid sagt at fysisk vold er undervurdert som problem løser, men nå forsøker jeg å finne fram den myke siden i meg clown any

Vis Medlemmets Profil

5 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 7:29

Styrelager er gjerne koniske saker. Delen med ruller sitter på styrestemen, lagersålene i ramma. Skålene "må" man ta med fysisk makt; en lang "dor" fra hhv over- og underside, og banke dem ut. Det øverste lageret er aldri noe problem å få ut, når du tar av gaffel(krona), er det løst. Dert nederste lageret, som sitter igjen på styrestemmen, er utfordringen. Lykke til å få dette av ved å appelere til dine myke sider. Vold må nok dessverre til. Noen ganger får man det av med hammer og dor, noen ganger må man varme, noen ganger har jeg måtte ty til vinkelsliperen..

Men; Veldig ofte er disse lagerene ikke så ille som først antatt; Rense og nytt fett, så duger de leenge...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 11:10

Japsen har til tider brukt ordinære kulelager som styrelager på en del modeller. I så fall er stramming ikke mulig.

Som Trollerud skriver, vask og rens med ny grease kan kanskje spare deg for en del arbeid.
Ved inspeksjon: husk at nederste lager er mest utsatt for rust. Antydning til rust betyr over og ut for lager.
Men et blankt og fint lager kan også lure deg. Siden styrebevegelsene stort sett dreier +/- 10 grader kan lageret være slitt mer på enkelte steder slik at når du strammer opp og det kjennes fint ut kan du oppleve at det er strammet opp til å være passe akkurat der det er slitt, og når du beveger styret litt ekstra ved feks. parkering vil lageret knipe. Så det er hensynene du må ta om du skal vurdere å beholde de gamle lagrene.

Ved skifte av lager bruker man normalt å dra ut lagerskålene fra ramma uten bruk av varme. Dor, lang skrutrekker etc har blitt benyttet av mange med suksess.
En annen mer kontrollert metode er avtrekker. Der finnes ekspanderende sylindre med en liten leppe nederst, hvor du setter sylinderen inn i skåla og presser den ut slik at leppa henger seg på den minimale kanten som finnes, og deretter trekker du ut ved hjelp av et mothold, Om du kjøper slikt koster det fort 1000-1500, men kanskje der finnes et lokalt verksted i nærheten hvor du kan få låne en innvendig avtrekker (trenger også mothold, på linkens neste side)mot en liten godtgjørelse? Slikt funker i allefall om du bur på bygda...
Den indre lagerskåla som sitter nederst på styrestammen kan være en utfordring da du ikke kommer til med avtrekker.
Her må det varmes. Vet at enkelte tar en pinnesveis, setter på god strøm på sveiseapparatet og kjører pinnen borti lagerskåla og lar den brenne seg fast. Dette gir en dritthurtig oppvarming av lageret, og du får trekkt det av. Selv har jeg ikke sveiseapparat, men vet at selv en enkel propanbrenner har kapasitet til å foreta nødvendig oppvarming, selv om prosessen tar langer tid. Ved montering bør også den nye skåla varmes.

Men jeg støtter Trollerud, sjekk først om rens og smøring rekker.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 11:21

Mange gode tips her.
Et godt "farm-tech" knep for å få ut en gjenstridig ytre lagerskål som motstår selv lett vold, eller der det er vanskelig å komme til med dor eller avtrekker, er å rett å slett legge en sveiselarve rundt innvendig i lagerskåla. Og så bare vente til den blir kald igjen. Stålet i lagerskåla vil da trekke seg sammen når det blir kaldt, og lagerskåla nærmest detter ut. Høres utrolig ut, men dette har hjulpet meg noen ganger.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 12:22

Dette vet de fleste som sveiser, men til glede for dem som har glemt:
Dersom du sveiser på sykkelen, pass for all de på å koble fra begge batteripolene først. Alt av elektronikk er særdeles lite begeistra for spenningene sveiseapparatet gir.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 12:37

Var selv litt skeptisk med å sveise setemekanismen på bilen da det er sånn "pangballong" i setet rett ved der jeg spraket.. affraid

Vis Medlemmets Profil

10 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 19:23

Delvis enig med Trollerud, spar dine myke sider til noe annet. Slå skjiten ut med egnet verktøy. Ikke prøv å vaske og grease det gamle lageret i håp om at det blir bra, nye lager koster nesten ingenting.

11 Re: temperaturer på kulelagere on Søn 23 Aug 2015 - 19:37

Takk for tips og ikke minst gleden av å kunne bruke vold igjen bounce går nok for løsningen med nye lager, sykklen har vært benyttet tidlig og seint på sesongen når salt laka har vært i gang

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]