Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Verkstedet / garasjen og vinter..

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Verkstedet / garasjen og vinter.. on Tir 25 Aug 2015 - 14:05

KnutR

Admin
Jess gutta, da har sommeren vært så jævlig kald at jeg har begynt å glede meg til vinteren allerede. Tatt i betraktning at jeg bor et sted som går under navnet "Sibir" på lokale folkemunne, så har vi lagt lista.

Spørsmålet er hva man skal finne på for å overleve i garasjen det neste halve året. Jeg har isolert dobbeltgarasje, men med to uisolerte garasjeporter med "god utlufting" rundt. 2 ruter, uisolerte. Garasjen er ca 50kvm i grunnflate.
Foregående år har jeg prøvd å snike meg ut der for å skru litt på vinteren, men det blir bare for kaldt til å være artig.
Temperaturen på vinteren pleier å være mellom -15 og -35... Sibir, husker dere?

Hva bør jeg finne på for å holde en noenlunde temperatur her til vinteren? 10-15 grader en plass bør være levbart. Har tenkt tanken om dytteremse rundt garasjeportene, men det medfører jo at jeg ikke får opp/igjen porten - noe som er dumt når familieburet skal ut og inn et par ganger om dagen. Andre gode ideer?
Av samme årsak er det uaktuelt å holde konstant temp inne der, må ha noe som jeg kan fyre i gang den stunda jeg er ute der.

Har titta på dieselvarmer, men fått advarsel da disse kan føre til co2-nivåer inne der som en sindig totning kan bli surrete i skællen av. Hvordan funker propanvarmere? Andre gode ideer her?

Bilder og gode løsninger belønnes med evig takknemlighet og varme tanker når jeg sitter med skiftnøkkelen i vinter.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

2 Re: Verkstedet / garasjen og vinter.. on Tir 25 Aug 2015 - 14:55

KnutR skrev:

Bilder og gode løsninger belønnes med evig takknemlighet og varme tanker når jeg sitter med skiftnøkkelen i vinter.
Det hadde vært kjærkomment med noen varme tanker, så jeg foreslår et tungt teppe foran porten, og kanskje også vinduene, og ei el. vifte på 2-3-4 kw.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Verkstedet / garasjen og vinter.. on Tir 25 Aug 2015 - 16:03

På innsiden av vinduene stifter du et lag klar byggningsplast, gjerne også med klemlister. Da får du "dobbeltvindu" effekt.
Bruker du begge garasjeportene daglig? Bruker du bare den ene, kan den andre dekkes med  http://www.glava.no/bygg/produkter/byggisolasjon/glava-diverse-matter/glava-vintermatte/ som du fester med lekter så det blir tett i skjøtene og rundt kantene. Den porten du bruker daglig kan du så henge en pressening på innsiden når du skal ha på varme der.

Dieselvarmer fåes med og uten separat utløp for eksosen. Kjøp en med separat utløp for eksos, som du så enkelt ordner ut i friluft med 6" spirorør ut gjennom en ventil el.lign.
Ellers er jo en varmepumpe tingen, de begynner å bli rimeligere nå.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Verkstedet / garasjen og vinter.. on Tir 25 Aug 2015 - 16:21

KnutR skrev: Andre gode ideer?

Har titta på dieselvarmer, men fått advarsel da disse kan føre til co2-nivåer inne der som en sindig totning kan bli surrete i skællen av. Hvordan funker propanvarmere? Andre gode ideer her?

Tror nok at jeg ville satset på noe EL-matriell. Propan er veldig fy... hadde en propanpeis på verkstedet til en kompis, i forbindelse med bensinlekkasje ble det en stor BOFF affraid og påfølgende 6kg pulver over det hele.. Det gikk bra den gangen..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]