Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

V-strom i rykk og napp

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 V-strom i rykk og napp on Søn 20 Mai 2012 - 21:37

Æ kan vel ikke bare drive med dritprat og vrøvling, må i det minste ha ett mc-relatert spørsmål. Æ har alltid hatt 100 % problemfrie mc'r, men æ har altså et spørsmål.
V-stromen går veldig i rykk og napp under 3000 rpm, e det noen som vet om en quick fix? Antar det e et elektronisk svar på dette, så vær så snill å hold svarene på et nivå som æ har muligheter for å forstå. Æ har lite kunnskap om det elektroniske

Vis Medlemmets Profil

2 Re: V-strom i rykk og napp on Søn 20 Mai 2012 - 22:55

Samma problemet som Varadero , Eneste som fixer det er 330 ohms motstand i steden for lambda sensoren (om du har det) eller montere power comander.Problemet skyldes at den går allt for magert fra fabrik.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 0:17

Takker for det Men den 330 ohms motstanderen, hvor skal brukes. Og en lambada sensor, hva er det? En dommer i "skal vi danse"?
Som du skjønner så har æ lite forstand på elektronikken i en mc, men med litt veiledning så kan man kanskje fikse det likevel?
Power Commander vet jeg hva er, men den håpet jeg å slippe unna, den koster vel litt mere enn en motsander?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 10:48

Eller du kan gå til et 'sukiverksted og be dem øke matingen i lav og mellomregisteret et klikk eller to, og se om det hjelper.

Da slipper du å lodde, feste eller endre på noe. Og hele operasjonen gjennomføres med en flattrekker...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

5 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 11:52

Flat skrutrekker er foretrukket verktøy for å omprogrammere innsprøytningsdataen på Harley?

-Hvorfor er jeg ikke overrasket? Amerikansk ingeniørkunst..

Vis Medlemmets Profil

6 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 12:12

Stor kunnskap om motorsykkelmekrer og -typer er tydeligvis oppskrytt?

Møt Harley V-Strom;

7 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 12:14

99Trollerud skrev:Flat skrutrekker er foretrukket verktøy for å omprogrammere innsprøytningsdataen på Harley?

-Hvorfor er jeg ikke overrasket? Amerikansk ingeniørkunst..
Harley? Hvorfor trekker du frem Jernkomfyren her?
V-Strom er vel Suzuki (eller skrusunnski som jeg kaller den)
(DU, derimot bomma vel totalt og feilkobla deg frem til en V-Rod? Wink )

Vis Medlemmets Profil

8 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 12:34

Feilkobla IGJEN!!!!

Huff og huff, V-Strom.. Min all-time uglist bike in the world competition winner..

Det er nå jeg setter min lit til moderatorkorpset og håper de kan slette mix-uppen min.. Crying or Very sad

Vis Medlemmets Profil

9 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 19:08

99Trollerud skrev:Feilkobla IGJEN!!!!

Huff og huff, V-Strom.. Min all-time uglist bike in the world competition winner..

Det er nå jeg setter min lit til moderatorkorpset og håper de kan slette mix-uppen min.. Crying or Very sad

Hehe,jeg lurte litt på den,jeg også. Har jo fått med meg at du er imponert over utseende til V-Strom'en,så hvorfor du blanda inn Harley er jo en gåte. Du må våkne,mann.Det er langt på dag Sleep

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

10 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 19:32

HEY, no skulle æ gjerne hatt et fungerende moderatorkorps her, det e en slabbedask her inne som mobbe Harleyen min

Vis Medlemmets Profil

11 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 19:53

jhn skrev:HEY, no skulle æ gjerne hatt et fungerende moderatorkorps her, det e en slabbedask her inne som mobbe Harleyen min

Njaaa,kjøper man seg Harley eller V-Strom,så får man bare ta det som kommer Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

12 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 20:11

Haeggis Softline skrev:Eller du kan gå til et 'sukiverksted og be dem øke matingen i lav og mellomregisteret et klikk eller to, og se om det hjelper.

Da slipper du å lodde, feste eller endre på noe. Og hele operasjonen gjennomføres med en flattrekker...

Ser at mange på forumene har byttet motorstyring, programert fi på orginalstyring.
Resultatene har variert veldig, det som helt sikkert fixer problemet er powercomander.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: V-strom i rykk og napp on Tir 22 Mai 2012 - 20:22

Nå finnes vel Power Commander i flere generasjoner, e alle brukbar til mitt bruk. Hvis man skulle finne en brukt.
De e vel merke/mod- spesifik?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: V-strom i rykk og napp on Ons 23 Mai 2012 - 1:11

Jeg vil nødig virke for skråsikker her, men jeg mener at hele konseptet med PC (uavhengig av generasjon) er at du kan laste ned det oppsettet du vil ha på nett...

15 Re: V-strom i rykk og napp on Ons 23 Mai 2012 - 22:08

Til denne modellen (V-Strom) og flere andre fra Suzuki, kan en kyndig tuner bruke ett interface - YoshBOx - til å endre mapping.
Bør fikse noe av problemet.
Nå er en V-Strom en twin som i utgangspunktet ikke er så veldig glad i lave turtall.
En Twin er bedre enn en Single, men er dårliger enn en triple, som igjen er dårligere enn en firer.. som igjen er dårligere enn en sekser... osv.
Med tanke på å gå pent/"mykt"/rykkfritt på lave turtall.
Det samme gjelder også lav vs høy komp.
:)

Vis Medlemmets Profil

16 Re: V-strom i rykk og napp on Ons 23 Mai 2012 - 22:14

Drukket absinth med svigersønnen igjen?

17 Re: V-strom i rykk og napp on Tor 24 Mai 2012 - 7:10

Kongen skrev:Til denne modellen (V-Strom) og flere andre fra Suzuki, kan en kyndig tuner bruke ett interface - YoshBOx - til å endre mapping.
Nå er en V-Strom en twin som i utgangspunktet ikke er så veldig glad i lave turtall.
En Twin er bedre enn en Single, men er dårliger enn en triple, som igjen er dårligere enn en firer.. som igjen er dårligere enn en sekser... osv.

Dette betviler jeg sterkt.. I mine glade ungdomsår på Gilera 50, måtte turtallet opp i ekstreme høyder hver gang man hadde skåret et stempel..

På mopped altså: Lav komp => sinnsykt turtall => No problem..

Vis Medlemmets Profil

18 Re: V-strom i rykk og napp on Tor 24 Mai 2012 - 23:00

99Trollerud skrev:
Kongen skrev:Til denne modellen (V-Strom) og flere andre fra Suzuki, kan en kyndig tuner bruke ett interface - YoshBOx - til å endre mapping.

Dette betviler jeg sterkt.. I mine glade ungdomsår på Gilera 50, måtte turtallet opp i ekstreme høyder hver gang man hadde skåret et stempel..

Trolle'.. det er 4-takter trådstarter kjører.
Ikke en 2-takter som ikke har stempelringer. :)

"Problemet" er altså rykkete gange på lave turtall dersom jeg har forstått trådstarter rett.
Det er normalt på motorer med få cylindre gjerne parret med litt "høy" komp.
En 2-takts diesel på 10 liter derimot kan gå pent på 1rpm.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: V-strom i rykk og napp on Fre 25 Mai 2012 - 8:54

Kongen skrev:
99Trollerud skrev:

Trolle'.. det er 4-takter trådstarter kjører.
Ikke en 2-takter som ikke har stempelringer. :)

"Problemet" er altså rykkete gange på lave turtall dersom jeg har forstått trådstarter rett.
Det er normalt på motorer med få cylindre gjerne parret med litt "høy" komp.
En 2-takts diesel på 10 liter derimot kan gå pent på 1rpm.
Kongen; jeg må spørre som Hæggis? Drukket sterk absinth eller kanskje bensin?

Her var det mye vranglære på én gang.
1.) Totaktere har da vitterlig stempelringer.
2.) Få sylindere != "automatisk" ujevn gange
3.) Lav vs høy komp != "automatisk" ujevn gange

Forresten, du har en diger selvmotsigelse her:
Du sier høy komp = ujevn gange, samtidig som du sier en "10-liters 2-takts diesel går helt jevnt".
Nuvel, diesler ligger gjerne med kompresjonsforhold på minst 16:1 og opp til 24:1 mens bensinmotorer sjelden har over 12:1.

Ujevn gange i lave turtall/mellomregister og/eller "rykk-og-napp" i samme har mer med de her miljøidiotenes krav og pålegg som igjen ramponerer motorene generelt. Motorene går på altfor mager blanding for å "tilfredstille miljøet" med lave utslipp. En forbrenningsmotor er aldri lønnsom på lave effektuttak og lave turtall, men fungerer optimalt og mest lønnsomt på 70-95% av total effekt. Det krever ganske mye krefter å bare "holde igang" en motor og derfor må den ha et minimumsforbruk. Det er dette forbruket miljøfjerningene vil til livs, og derved ødelagt gange og karakteristikk på motorer.

Og i tillegg, når man snakker om jevnganghet, så er det odde sylindrede rekkemotorer som går jevnest, 5 - 7 - 9 sylindre. Verstingene er v-motorer og liggende motorer ("boksere").

Og enda et tillegg; motorsykkelmotorer er lett bygde motorer hvor det knipes inn på vekt der det kan. Derfor er både svinghjul, motvekter og balanseaksler skåret inn til beinet, og akkurat det hjelper iallefall ikke på jevngange.
De der dieslene du snakker om, har jo gjerne et svinghjul stort som et hus og derfor går de jevnt (jevnere) da massetregheten hjelper motoren.
(Visste du forresten at en Volda 80HK semidiesel på 130 rpm har et dreiemoment på firetusensekshundreogåttifem NewtonMeter) Question bounce bounce

Vis Medlemmets Profil

20 Re: V-strom i rykk og napp on Fre 25 Mai 2012 - 23:15

bikeridr skrev:
Kongen; jeg må spørre som Hæggis? Drukket sterk absinth eller kanskje bensin?

Her var det mye vranglære på én gang.
1.) Totaktere har da vitterlig stempelringer.
2.) Få sylindere != "automatisk" ujevn gange
3.) Lav vs høy komp != "automatisk" ujevn gange

Forresten, du har en diger selvmotsigelse her:
Du sier høy komp = ujevn gange, samtidig som du sier en "10-liters 2-takts diesel går helt jevnt".
Nuvel, diesler ligger gjerne med kompresjonsforhold på minst 16:1 og opp til 24:1 mens bensinmotorer sjelden har over 12:1.

Ujevn gange i lave turtall/mellomregister og/eller "rykk-og-napp" i samme har mer med de her miljøidiotenes krav og pålegg som igjen ramponerer motorene generelt. Motorene går på altfor mager blanding for å "tilfredstille miljøet" med lave utslipp. En forbrenningsmotor er aldri lønnsom på lave effektuttak og lave turtall, men fungerer optimalt og mest lønnsomt på 70-95% av total effekt. Det krever ganske mye krefter å bare "holde igang" en motor og derfor må den ha et minimumsforbruk. Det er dette forbruket miljøfjerningene vil til livs, og derved ødelagt gange og karakteristikk på motorer.

Og i tillegg, når man snakker om jevnganghet, så er det odde sylindrede rekkemotorer som går jevnest, 5 - 7 - 9 sylindre. Verstingene er v-motorer og liggende motorer ("boksere").

Og enda et tillegg; motorsykkelmotorer er lett bygde motorer hvor det knipes inn på vekt der det kan. Derfor er både svinghjul, motvekter og balanseaksler skåret inn til beinet, og akkurat det hjelper iallefall ikke på jevngange.
De der dieslene du snakker om, har jo gjerne et svinghjul stort som et hus og derfor går de jevnt (jevnere) da massetregheten hjelper motoren.
(Visste du forresten at en Volda 80HK semidiesel på 130 rpm har et dreiemoment på firetusensekshundreogåttifem NewtonMeter) Question bounce bounce

Her var det mye misforståelser ser jeg.

En mopp med skjært cylinder betyr i min verden en mopp uten stempelringer (de er slitt bort) = liten komp.
Men det er totalt uinteressant for hva tråden handler om, en 4-takter twin som går litt "ruskete" på "lave" turtall.

Gitt disse forutsetningene... en 4-takts MC-motor på mellom 600 - 1200cc:

1) Går en en-dunker bedre på lave turtall enn en 4-er..?
2) Går en høykomp motor bedre på helt lave turtall en en som har lav komp?
(Har du i det hele tatt kjørt en trimma motor kontra en stock)?

Det eneste valid du kommer med her, er at mange MC-motorer er satt opp for støykrav/lav utslipp som tilsier noe "ruskete" gange i gitt turtallsområder.
Nå har jeg hatt ett par stykker av angjeldende twin,... har kjørt "noen" ulike MC'er/MC-motorer.. og trådstarters ønske om en myk gange/rykkfritt pådrag fra turtall under 3k er lettere å få til ved å bytte sykkel.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: V-strom i rykk og napp on Lør 26 Mai 2012 - 0:47

Kongen skrev:
En mopp med skjært cylinder betyr i min verden en mopp uten stempelringer (de er slitt bort) = liten komp.
Et tolkningsspørsmål altså.. Det var ikke presisert.

Kongen skrev:
Gitt disse forutsetningene... en 4-takts MC-motor på mellom 600 - 1200cc:

1) Går en en-dunker bedre på lave turtall enn en 4-er..?
Ikke umulig. Én-dunker cross hvor det ikke er tatt ut hysterisk mange HK går gjerne bedre og jevnere en hysterisk oppjazza plastrakettmotorer på lave turtall.
Kongen skrev:
2) Går en høykomp motor bedre på helt lave turtall en en som har lav komp?
Se svaret over. (En blodtrimma turbobefengt MC-motor har jo som kjent redusert komp).
Kongen skrev:
(Har du i det hele tatt kjørt en trimma motor kontra en stock)?
Ja! Og du ville frem til?

Kongen skrev:
Det eneste valid du kommer med her, er at mange MC-motorer er satt opp for støykrav/lav utslipp som tilsier noe "ruskete" gange i gitt turtallsområder.
Takk og takk, men jeg mener nå jeg har trukket frem flere "valide" punkter.. :)
Kongen skrev:
Nå har jeg hatt ett par stykker av angjeldende twin,... har kjørt "noen" ulike MC'er/MC-motorer.. og trådstarters ønske om en myk gange/rykkfritt pådrag fra turtall under 3k er lettere å få til ved å bytte sykkel.
En skitsykkel mao? Wink
Nuvel, har selv hatt twin (900cc) og hadde aldri problemer med "rykk-og-napp" annet enn ved passering opp/ned av 1.200rpm når motoren (grunnet idiotkravene til miljøfjottene) slo på/av "lean-burn" dysa i injektoranlegget.
Dessuten, gangen (på en twin) har også forskjellig karakteristikk alt etter hvordan veiva er vinklet og ellers generell konstruksjon.
TDM'en min hadde 270° veiv og gikk svært så jevnt, unntatt snæggen nevnt over. En HD (Jernkomfyr) har også 270° veiv, men de der tullingene i Milwaukee har jo en skremmende tendens til å la motorene høres ut som om pluggledningene er byttet om. (I tillegg til at 270° veiv ikke er spesielt kompatibelt med 9045°V)

Sist endret av bikeridr den Lør 26 Mai 2012 - 0:49, endret 2 ganger (Reason for editing : Retta opp jernkomfyrvinkelen)

Vis Medlemmets Profil

22 Re: V-strom i rykk og napp on Lør 26 Mai 2012 - 0:59

Æ vet jo at en R4 går mykere enn en twin på lave turtall.
V-stromen e ikke første twin æ har, og æ har også hatt R4. Spørsmålet va ikke om æ burde bytte sykkel, men hvordan få den æ har til å gå mykere, noe æ vet at en twin kan gjøre. Men æ har en mistanke om at min neste sykkel vil være en R4.
Hvorfor lages det egentlig ikke en skikkelig allroader/adventure-sykkel med rekkemotor.
Det nærmeste vi kommer e vel den nye Kawasakien, men den ser jo, om mulig, enda værre ut enn V-strom gjør.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: V-strom i rykk og napp on Lør 26 Mai 2012 - 1:14

jhn skrev:Æ vet jo at en R4 går mykere enn en twin på lave turtall.
V-stromen e ikke første twin æ har, og æ har også hatt R4. Spørsmålet va ikke om æ burde bytte sykkel, men hvordan få den æ har til å gå mykere, noe æ vet at en twin kan gjøre. Men æ har en mistanke om at min neste sykkel vil være en R4.
Hvorfor lages det egentlig ikke en skikkelig allroader/adventure-sykkel med rekkemotor.
Det nærmeste vi kommer e vel den nye Kawasakien, men den ser jo, om mulig, enda værre ut enn V-strom gjør.
Triumph Tiger 1200 er r3 Very Happy Fin motor.Den ser ganske bra ut spør du meg.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: V-strom i rykk og napp on Lør 26 Mai 2012 - 1:19

Det har du jo rett i, tenkte ikke på den.
Kanskje det må bli den neste

Vis Medlemmets Profil

25 Re: V-strom i rykk og napp on Lør 26 Mai 2012 - 1:25

jhn skrev:Det har du jo rett i, tenkte ikke på den.
Kanskje det må bli den neste
E jo synd at Kawaèn ser ut som han gjør..Tror d e en bra sykkel Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next

Similar topics

-

» V-strom i rykk og napp